Gå til innhold

Koste på bilen eller vrake den?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har to biler i husholdningeb. En 3 år gammel avensis som hovedbil, og en 12 år gammel peugeot 407sw som ekstrabil/arbeidsbil fortrinnsvis til mannen i huset. Da jeg jobber turnus, han jobber 3 mil unna hjemmet, i tillegg til to barn i tenårene, og vi bor på et tettsted der det går 2 busser i døgnet må vi ha to biler.

Så til valgets kval.., arbeidsbilen, en 04 mod peugeot 407 sw har nå hatt sammenbrudd. Det har vært mye feil med den bilen de årene vi har hatt den. Nå føler jeg grensen er nådd.

Bremselyset i bakruta er falt ned, og må repareres. Vindusviskeren på bakruta har sluttet å fungere. Begge siderutene bak er motoren røket på. For tiden er de limt med lynlim, men plutselig uten forvarsel ramler de ned, og da er det på nytt å begynne å lime. Frontruta er sprukket og må skiftes. Håndbrekket må skiftes. Bremseklosser og skiver må skiftes. Støtdemperne må skiftes. Registerreima må skiftes. Et spjeld i varmeapparatet er knekt, for å skifte det må hele dashbordet ut, og det koster minimum 10.K bare for det.. Det er kontaktfeil i den ene hovedlyspæra slik at lyset kommer og går. Motorvarmeren er streiket og må skiftes. I tillegg er det nå oppstått noe med katalysatoren slik at bilen fusker og lugger og nesten ikke går framover, såvidt det går an å kjøre framover. Samtidig som det lukter gift. Og så er det sikkert en bærekule eller 4 som igjen er røket. Kort sagt en bil som har hatt ekstremt mye feil, og nå kjenner jeg taket er nådd. På toppen av dette må den eu-godkjennes før utg av juni.., 

Merkeverkstedet anbefaler oss å reparere bilen. De har gitt et overslag på 58.000 for det jeg har nevnt. Det er før eu-kontrollen, og gud vet hva de finner der! De begrunner det med at siden vi ikke har gjeld på bilen vil det lønne seg. Vi er da ikke enig. Gud vet hva mer som skjuler seg! I tillegg er den fra 2004, og kmstand er 254000... 

Er litt rystet over at de kan anbefale noe slikt, og det før en eu-kontroll.De skal altså ha oss til å bla opp 60K for deretter å sette den på eu-kontroll, der det sikkert vanker mer reparasjoner. De 4 årene vi har eid den har vi sikkert kostet på den 20-25K i året. Men de begrunner det med at vi vet jo hva vi har men ikke hva vi får om vi kjøper en annen bil. Ja vi vet at etter 2 mnd vil det antakeligvis påløpe nye verkstedregninger i 20tusenkronersklassen... 

Er det bare vi som blir sjokkert over at et autorisert merkeverksted kan anbefale en menigmann dette? 

Anonymkode: 3c8a4...f18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Merkeverkstedet anbefaler oss å reparere bilen. De har gitt et overslag på 58.000 for det jeg har nevnt. Det er før eu-kontrollen, og gud vet hva de finner der! De begrunner det med at siden vi ikke har gjeld på bilen vil det lønne seg. Vi er da ikke enig. Gud vet hva mer som skjuler seg! I tillegg er den fra 2004, og kmstand er 254000... 

Anonymkode: 3c8a4...f18

Første treffet jeg fikk på Finn.no på Peugeot 407 sw : http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=70293089

 

Et år nyere, lavere kilometerstand og lavere pris enn det koster å reparere deres bil PLUSS Eu godkjent.

 

Vet hva jeg ville ha gjort ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart å vrake bilen. 

Finnes mye bra bruktbil til en rimlig penge som er ferdig EU godkjent og som henger sammen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 60 000 kan du vel heller bare kjøpe en identisk bil som er uten feil og nylig EU godkjent fremfor å drive å reparere på en "mandags" bil.

Klart verkstedet vil dere skal gjøre dette, er jo en kjempefortjeneste for dem.

Det finnes 46 Peugeote 407 på finn som er 2004 modell eller nyere og som har rullet under 250 000km og koster under 60 000.

 

http://m.finn.no/car/used/search.html?make=0.796&model=1.796.7958&year_from=2004&mileage_to=250000&price_to=60000

Bare å holde seg langt unna reparasjoner av nåværende bil, og bruk heller samme sum eller mer på en nyere bruktbil. Med så dårlige erfaringer dere har med Peugeote er det vel bedre å gå over til et annet merke?

Endret av PhilosopherSe7en
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Gullik her, ville for alt i verden ikke reparert den bilen deres om det koster såpass. Dere har heller ingen garanti for at dette bare vil balle på seg. Ta de pengene å kjøp en nyere bil som fortrinnsvis er EU-godkjent i 2 år. Dere kan til og med dekke verdifallet på en nokså ny bil med garanti i 2 år for de pengene, litt avhengig av bilen selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vrake skrapet og kjøp en japansk eller svensk bil som varer. Som andre sier, for 60k kr for dere riktig gode biler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man reparerer ikke en 12 år gammel Peugeot for 58000. 

Hilsen ei som i utgangspunktet er glad i franske biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde helt klart vraket bilen da. Jeg har en Opel Zafira 2004 mod, disel, som har gått rett over 300, og nå blir det reparasjoner for ca 30 000. Så da havner den på dynga. Skal levere den før 20 mars, så slipper jeg å betale årsavgiften på den.

Anonymkode: d68ce...971

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, listefyll skrev:

Man reparerer ikke en 12 år gammel Peugeot for 58000. 

Hilsen ei som i utgangspunktet er glad i franske biler

Gjelder det også viss det er ein Peugeot med 3.0 V6?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Dodge skrev:

Gjelder det også viss det er ein Peugeot med 3.0 V6?

Ja, det gjelder selvsagt alltid! Uten unntak! Hva tror du? 

Jeg antar dog ts har en standard Peugeot stasjonsvogn familiebil med 1,6 liter motor eller lignende. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 16.2.2016 at 9.32, AnonymBruker skrev:

Vi har to biler i husholdningeb. En 3 år gammel avensis som hovedbil, og en 12 år gammel peugeot 407sw som ekstrabil/arbeidsbil fortrinnsvis til mannen i huset. Da jeg jobber turnus, han jobber 3 mil unna hjemmet, i tillegg til to barn i tenårene, og vi bor på et tettsted der det går 2 busser i døgnet må vi ha to biler.

Så til valgets kval.., arbeidsbilen, en 04 mod peugeot 407 sw har nå hatt sammenbrudd. Det har vært mye feil med den bilen de årene vi har hatt den. Nå føler jeg grensen er nådd.

Bremselyset i bakruta er falt ned, og må repareres. Vindusviskeren på bakruta har sluttet å fungere. Begge siderutene bak er motoren røket på. For tiden er de limt med lynlim, men plutselig uten forvarsel ramler de ned, og da er det på nytt å begynne å lime. Frontruta er sprukket og må skiftes. Håndbrekket må skiftes. Bremseklosser og skiver må skiftes. Støtdemperne må skiftes. Registerreima må skiftes. Et spjeld i varmeapparatet er knekt, for å skifte det må hele dashbordet ut, og det koster minimum 10.K bare for det.. Det er kontaktfeil i den ene hovedlyspæra slik at lyset kommer og går. Motorvarmeren er streiket og må skiftes. I tillegg er det nå oppstått noe med katalysatoren slik at bilen fusker og lugger og nesten ikke går framover, såvidt det går an å kjøre framover. Samtidig som det lukter gift. Og så er det sikkert en bærekule eller 4 som igjen er røket. Kort sagt en bil som har hatt ekstremt mye feil, og nå kjenner jeg taket er nådd. På toppen av dette må den eu-godkjennes før utg av juni.., 

Merkeverkstedet anbefaler oss å reparere bilen. De har gitt et overslag på 58.000 for det jeg har nevnt. Det er før eu-kontrollen, og gud vet hva de finner der! De begrunner det med at siden vi ikke har gjeld på bilen vil det lønne seg. Vi er da ikke enig. Gud vet hva mer som skjuler seg! I tillegg er den fra 2004, og kmstand er 254000... 

Er litt rystet over at de kan anbefale noe slikt, og det før en eu-kontroll.De skal altså ha oss til å bla opp 60K for deretter å sette den på eu-kontroll, der det sikkert vanker mer reparasjoner. De 4 årene vi har eid den har vi sikkert kostet på den 20-25K i året. Men de begrunner det med at vi vet jo hva vi har men ikke hva vi får om vi kjøper en annen bil. Ja vi vet at etter 2 mnd vil det antakeligvis påløpe nye verkstedregninger i 20tusenkronersklassen... 

Er det bare vi som blir sjokkert over at et autorisert merkeverksted kan anbefale en menigmann dette? 

Anonymkode: 3c8a4...f18

Dere kjører rundt i skrammel, få det bort. Byggenæringen trenger spiker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde vraket den, ene og alene for å kunne hoppe på den før jeg leverte den inn og kjøpte en annen bil for samme sum som verkstedet vil reparere den for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...