Gå til innhold

Slette betalingsanmerkninger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min bror har pådratt seg 2 betalingsanmerkninger. Når han søkte lån kom dette fram. Altså han visste om det, men har ikke hatt råd til å gjøre opp før nå. Jeg vil hjelpe han med  nedbetaling så han kanskje kan få kjøpt seg bolig fortere. Blir anmerkningene borte når han har betalt ? Kan banken gå tilbake og sjekke ?

Anonymkode: bfc9a...bc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når han har gjort opp gjelden sin skal betalingsanmerkninger bli slettet, automatisk. En betalingsanmerkning er et varsel til alle der han prøver å låne mer penger om at personen er en dårlig betaler. Vanligvi får man ikke lån noe sted med betalingsanmerkninger. Det er hensikten. 

Ganske dumt å gå i banken og be om lån med betalingsanmerkning. Nå er anmerkningen hentet frem av banken og ligger der som en informasjon i denne lånesøknaden og begrunner hvorfor han har fått avslag. Hadde han betalt gjelden sin,,og så søkt lån ville ikke banken kjent til at han hadde hatt betalingsanmerkning. 

Anonymkode: 578b2...8b1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Når han har gjort opp gjelden sin skal betalingsanmerkninger bli slettet, automatisk. En betalingsanmerkning er et varsel til alle der han prøver å låne mer penger om at personen er en dårlig betaler. Vanligvi får man ikke lån noe sted med betalingsanmerkninger. Det er hensikten. 

Ganske dumt å gå i banken og be om lån med betalingsanmerkning. Nå er anmerkningen hentet frem av banken og ligger der som en informasjon i denne lånesøknaden og begrunner hvorfor han har fått avslag. Hadde han betalt gjelden sin,,og så søkt lån ville ikke banken kjent til at han hadde hatt betalingsanmerkning. 

Anonymkode: 578b2...8b1

Takk for svar. Ja veldig dumt, men han trodde vel at det bare var vanlig inkasso. Nå må han søke i en annen bank, men det tar vel noen uker før dette er slettet? 

Anonymkode: bfc9a...bc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest førstedamen

Nei i noen tilfeller står faktisk betalingsanmerkene ett år etter betalt dato og du får ikke lån da på et år. Slik var det med min kredittgjeld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betalingsanmerkningene skal slettes når summen er tilbakebetalt. Noen ganger kan dette ta litt tid da det blir liggende i kø hos inkassobyrået for å bli sendt videre til Namsmannen - broren din kan i så fall sende en epost til Namsmannen med alle detaljer  og de vil da sjekke det via inkasso og ting går ganske radig.

Tidligere anmerkninger skal ikke komme opp igjen, men dersom han allerede har søkt lån i denne banken og de har fått opp anmkerninger så må han antakelig belage seg på å gå til en annen bank.

Anonymkode: 5a55a...7d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Ja veldig dumt, men han trodde vel at det bare var vanlig inkasso. Nå må han søke i en annen bank, men det tar vel noen uker før dette er slettet? 

Anonymkode: bfc9a...bc5

Man får betalingsanmerkninger av vanlig inkasso. Det er ikke noe vits i å søke om lån før all gjelden hans er betalt. Det kan også hende han ikke får lån da heller, siden kreditt scoren hans blir dårlig når sakene har vært hos inkasso. Betalingsanmerkningene skal bli slettet med en gang, men kreditt scoren kan forbli dårlig i noen år.

Endret av Evilposelos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Evilposelos skrev:

Man får betalingsanmerkninger av vanlig inkasso.

Man får betalingsanmerkninger av misligholdte nedbetalingsplaner og ubetalt inkasso - men at gjeld er gått til inkasso betyr ikke at det samtidig er blitt en betalingsanmkerning.

Inkassogjeld vil derimot vises på en kredittsjekk, så det vil selvsagt veie negativt. Men det i seg selv veier ikke like tungt som en anmerkning.

Anonymkode: 5a55a...7d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest førstedamen

Jeg hadde betalingsanmerkning som måtte ligge et år. Var DNB kredittkort. Kranglet masse med dem over flere år, og nå er den enedlig borte, men det tok et år altså! Et år fra jeg betalte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man får betalingsanmerkninger av misligholdte nedbetalingsplaner og ubetalt inkasso - men at gjeld er gått til inkasso betyr ikke at det samtidig er blitt en betalingsanmkerning.

Inkassogjeld vil derimot vises på en kredittsjekk, så det vil selvsagt veie negativt. Men det i seg selv veier ikke like tungt som en anmerkning.

Anonymkode: 5a55a...7d3

Ja. Man får til og med brev om at det vil bli anmerkning om man ikke betaler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, førstedamen skrev:

Jeg hadde betalingsanmerkning som måtte ligge et år. Var DNB kredittkort. Kranglet masse med dem over flere år, og nå er den enedlig borte, men det tok et år altså! Et år fra jeg betalte..

Det har de ikke lov til, men loven om det endret seg for en del år siden, var kanskje før det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest førstedamen
3 minutter siden, Evilposelos skrev:

Det har de ikke lov til, men loven om det endret seg for en del år siden, var kanskje før det?

er kvitt anmerkningen i oktober/november i fjor? Og de har forklart meg dette på telefon for et år siden også, kan det ha med at noe av det var studielån fra lånekassen? 

Er snakk om 3000 i kredittkort som steg til 6000. Og et minste studielån fra 2010 på litt over 7000,- Så er ikke snakk om store beløper heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Ja veldig dumt, men han trodde vel at det bare var vanlig inkasso. Nå må han søke i en annen bank, men det tar vel noen uker før dette er slettet? 

Anonymkode: bfc9a...bc5

Gå inn på inkasso.no og les. Der kan han og wøkemopp seg selv og se om han er slette. Loven sier at betalingsanmerkning skal slettes når gjelden er betalt. Hva som har skjedd med dem over her vet ikke jeg. 

Og vanlig inkasso, hva er det? Har man ikke betalt og saken er gått til inkasso, så er det vanlig inkasso. Jeg betaler regningene mine, og ser ikke inkassovarsler, jeg bare saksbehandler de som ikke betaler for seg. 

Anonymkode: 578b2...8b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, førstedamen skrev:

Jeg hadde betalingsanmerkning som måtte ligge et år. Var DNB kredittkort. Kranglet masse med dem over flere år, og nå er den enedlig borte, men det tok et år altså! Et år fra jeg betalte..

Dersom et krav er oversendt fra kreditor (DNB) til inkasso, så er det inkassobyrået du forholder deg til. Det har ingenting for seg å snakke med DNB.

Du får brev i posten om at saken er gått til forliksråd eller Namsmannen dersom det er registrert anmerkning. Det er også der du kan henvende deg dersom du har nedbetalt krav (med bevis) og vil ha anmerkning slettet.

Anonymkode: 5a55a...7d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest førstedamen
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom et krav er oversendt fra kreditor (DNB) til inkasso, så er det inkassobyrået du forholder deg til. Det har ingenting for seg å snakke med DNB.

Du får brev i posten om at saken er gått til forliksråd eller Namsmannen dersom det er registrert anmerkning. Det er også der du kan henvende deg dersom du har nedbetalt krav (med bevis) og vil ha anmerkning slettet.

Anonymkode: 5a55a...7d3

Nei har betalt hele beløpet (kredittkort) til DNB! Ikke noe kreditorselskap. Regningene kommer også fra DNB. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...