AnonymBruker Skrevet 15. februar 2016 #1 Skrevet 15. februar 2016 Jeg lurer på om jeg kanskje har lavt stoffskifte, men når jeg spør legen om dette så sier han at jeg er "for ung" og at det ikke er noen vits å teste for det. Så jeg tenkte jeg skulle spørre her om det er noen med lavt stoffskifte som kjenner seg igjen i symptomene mine, og så kan jeg eventuelt skifte lege for å få testet meg. Mine plager er som følge: * Jeg fryser HELE tiden. Noen ganger når jeg må ut av huset og det er kaldt ute så må jeg pakke meg inn i både ull og fleece, og fremdeles må jeg skikkelig "kvinne meg opp" før jeg klarer å gå ut døren. I ekstreme tilfeller er jeg så kald at jeg har vært på nippet til å begynne å gråte. Hver kveld må jeg fylle sengen med varmeflasker (her snakker vi med GLOVARMT vann) for å i det hele tatt orke å legge meg, fordi jeg klarer ikke å varme opp sengen selv. * De få gangene jeg ikke er kald over hele kroppen er jeg uansett alltid iskald på føttene. Om jeg har på sokker og tøffler så kan jeg bli "varm" på beina. Det vil si at det føles ut som de er varme, og kan til og med bli klamme, men om man tar på de så er de fremdeles iskalde. Jeg er også mye kald på hendene og nesen, men det er ikke alltid, sånn som med beina. * Jeg er skikkelig sliten og trøtt. Jeg tar D-vitamin tilskudd fordi jeg har hatt lite d-vit før, men jeg er fremdeles veldig trøtt om dagene. Og ikke bare sånn at jeg vil sove, men sånn at jeg ikke føler jeg har noe energi til å gjøre noe somhelst. Det å skulle rydde av bordet kjennes liksom ut som et vanvittig stort ork. Det at jeg har så lite energi fører også til en følelse at alt er så tungt og vanskelig, selv om jeg er veldig flink til å tenke positivt og tvinge meg selv til å gjøre ting. Jeg er ikke deprimert, men alt kjennes liksom ut som et ork på grunn av den manglende energien. Jeg sliter derimot veldig med å sovne på kvelden og kan ofte bli liggende til klokken er både 2 og 3 om natten før jeg får sovne. De gangene jeg klarer å sove tidlig våkner jeg somregel 1-2 ganger i løpet av natten. * Jeg har prioriter å bruke det jeg har av energi på å trene, og jeg trener 5-6 dager i uken (variasjon mellom styrketrening, kardio og yoga). Jeg spiser også sunt og reglemessig og spise kun snop på lørdag, og da har jeg kun lov til å velge en type snop. Likevel klarer jeg ikke å gå ned noe i vekt, men jeg legger veldig lett på meg dersom jeg skulle "falle av". Eksempel i desember da jeg tillot meg selv å kose meg med julegodis og gikk opp 4 kg på 3 uker. * I den siste tiden har jeg hatt veldig tørr hud. Selv om jeg bruker fuktighetskrem kan huden, særlig i ansiktet, bli så tørr at den flasser av. Jeg har også noen områder med ru hud. I tillegg har neglene mine fliset seg veldig i det siste og brekker oftere enn før, til tross for at jeg er flink til å stelle med de og bruke håndkrem/neglebåndskrem osv. Det var bare litt av de plagene jeg har. Jeg har også rennende nese så og si hele tiden, særlig under aktivitet og trening (må ofte snyte meg flere ganger under treningen), og jeg har tette bihuler ca. 1 gang i måneden. Jeg tror ikke det har noen sammenheng til de andre tingene, men nevner det likevel. Jeg har ingen allergier. Jeg vet at ingen her inne er leger og kan uttale seg om jeg har lavt stoffskifte, men jeg blir veldig glad om noen som har lavt stoffskifte selv kan si om plagene mine høres ut som det kan komme av dette, sånn at jeg blir "modig nok" til å krangle med legen min. Takker på forhånd for alle svar Anonymkode: a84f1...ca5
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2016 #2 Skrevet 15. februar 2016 Hvorfor tar du ikke heller opp symptomene med legen og lar han avgjøre videre behandling? Det er mye som kan gi liknende symptomer som lavt stoffskifte, men fordi det er det folk kjenenr til, er det de de henger seg opp i. Anonymkode: 6a849...d59
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2016 #3 Skrevet 15. februar 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor tar du ikke heller opp symptomene med legen og lar han avgjøre videre behandling? Det er mye som kan gi liknende symptomer som lavt stoffskifte, men fordi det er det folk kjenenr til, er det de de henger seg opp i. Anonymkode: 6a849...d59 Fordi legen min sier at jeg er for ung til å ha lavt stoffskifte, og at det sikkert bare er noe forbigående. Så sier han at "alle har det litt sånn i perioder", og at jeg skal komme tilbake når sommeren nærmer seg hvis det ikke har gått over. Anonymkode: a84f1...ca5
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2016 #4 Skrevet 15. februar 2016 Be om en blodprøve, der du blir testet for stoffskiftet og evt. vitaminmangler. Jeg hadde alle symptomene på lavt stoffskifte, viste seg at jeg hadde B12 mangel og ikke stoffskifteproblemer. Anonymkode: c1986...808
Ulven Skrevet 15. februar 2016 #5 Skrevet 15. februar 2016 Hvis legen ikke vil ta de blodprøvene du trenger, bytter du lege. Unge mennesker får stoffskiftesykdom på lik linje med eldre. Å uttale at dette ikke er tilfelle, vitner om en svært kunnskapsløs lege. 3
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2016 #6 Skrevet 15. februar 2016 Kameraten til sønnen min har lavt stoffskifte, han er 12 år. Anonymkode: c1986...808 2
Pooh Skrevet 15. februar 2016 #7 Skrevet 15. februar 2016 Jeg fikk påvist lavt stoffskifte som 19-åring, og da hadde jeg hatt symptomer i hvertfall er par år. 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2016 #8 Skrevet 15. februar 2016 At legen har avvist deg med at du er for ung, kan umulig være det legen har sagt. Selv små barn kan få for lavt stoffskifte. Babyer kan bli født med lavt stoffskifte. Anonymkode: 6e500...d43 1
Gjest Snuppi Skrevet 15. februar 2016 #9 Skrevet 15. februar 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: At legen har avvist deg med at du er for ung, kan umulig være det legen har sagt. Selv små barn kan få for lavt stoffskifte. Babyer kan bli født med lavt stoffskifte. Anonymkode: 6e500...d43 Du skulle bare visst hvor mange inkompetente leger som finnes der ute. Legen hennes er tydeligvis en av dem. Ts, bytt fastlege. Jeg var 19 år da jeg ble diagnosert.
Riskrem Skrevet 15. februar 2016 #10 Skrevet 15. februar 2016 Jeg fikk diagnosen da jeg var 21. Hadde hatt symptomer i et års tid allerede. Så legen din er ikke helt klok. Bytt lege, eller be igjen om å få sjekket stoffskiftet. Er jo bare en enkel blodprøve.
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2016 #11 Skrevet 15. februar 2016 Jeg fikk diagnosen som 24-åring, da hadde jeg hatt symptomer i alle fall et par år, men fikk beskjed om å endre kosthold samt ta en del tilskudd for å se om det hjalp, testet igjen ca ett år etterpå og da var det normalt. Så det kan variere veldig, og det høres kanskje dumt ut, men viktig at du får tatt blodprøvene når du -ikke- føler deg på topp. Du er uansett ikke for ung til å få det. Datteren til en bekjent av meg fikk vite at hun har lavt stoffskifte og hun er typ 14 år.. Anonymkode: 1ac83...c10 2
muffinshaker Skrevet 15. februar 2016 #12 Skrevet 15. februar 2016 Jeg synes det høres veldig ut som lavt stoffskifte. Jeg fikk diagnosen da jeg var 19. Fikk melding fra legekontoret om at jeg måtte begynne på den og den vitaminen fordi jeg hadde mangel, og at de hadde ordnet med e - resept på lavt stoffskifte. Jeg fikk ikke beskjed om at dette var medisiner jeg skulle fortsette på, trodde det bare var en kur jeg skulle bli ferdig med. Jada, dumt av meg å ikke sette meg ordentlig inn i det, men også mangelfull informasjon fra legen synes jeg. Så da gikk jeg der i fem år med ubehandlet stoffskifte og jevnlige turer til legen fordi jeg følte meg syk. Han fant ikke noe galt og regnet vel med at jeg gikk på medisiner for lavt stoffskifte. Inntill han sjekket det igjen mange år senere og virket overrasket over at jeg ikke følte meg dårligere mtp hvor lavt stoffskiftet var. Herregud, synes det er så bittert nesten. Så mange år kastet bort når jeg kunne gått på medisiner og følt meg bedre. Litt rotete forklart, men jeg synes du bør byttelege. Enkelte av de er veldig restriktive og livredde for å kaste bort en blodprøve. At du skal være for ung til lavt stoffskifte er jo latterlig. Bytt til en lege som setter pasienten først, sjekk anmeldelser på nettet først:-)
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2016 #13 Skrevet 16. februar 2016 Det der høres helt ut som meg, på alle punkt, og jeg har lavt stoffskifte. De fleste som får det er over 40 og kvinner, men det kan ramme menn og i alle aldre også. Fikk beskjeden da jeg var 16. Så jeg blir litt skeptisk til kompetansen hos legen din på dette. Spesielt frysingen er ille synes jeg. Jeg fryser også spesielt på hender, føtter og nese. Vekten ble mer stabil, og litt lavere etter medisinering. Jeg var bare 1 kg overvektig før, men selv med strengt regime rikket ikke vekten seg. I dag har jeg en fin normalvekt, fortsatt lett for å legge på meg, men det er litt mer normale tilstander. Ekstremt forbruk av hudkrem Noen av symptomene dine kan også komme av jern-eller d-vitaminmangel, men siden du nevner då mange typiske stoffskiftesymptomer, så burde du absolutt få det sjekket. Det er ingen komplisert sak, de bare tar en blodprøve. Iblant kan man ha verdier i grenseland, men likevel ha en del symptomer. Anonymkode: 979ae...0e7 1
muffinshaker Skrevet 16. februar 2016 #14 Skrevet 16. februar 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det der høres helt ut som meg, på alle punkt, og jeg har lavt stoffskifte. De fleste som får det er over 40 og kvinner, men det kan ramme menn og i alle aldre også. Fikk beskjeden da jeg var 16. Så jeg blir litt skeptisk til kompetansen hos legen din på dette. Spesielt frysingen er ille synes jeg. Jeg fryser også spesielt på hender, føtter og nese. Vekten ble mer stabil, og litt lavere etter medisinering. Jeg var bare 1 kg overvektig før, men selv med strengt regime rikket ikke vekten seg. I dag har jeg en fin normalvekt, fortsatt lett for å legge på meg, men det er litt mer normale tilstander. Ekstremt forbruk av hudkrem Noen av symptomene dine kan også komme av jern-eller d-vitaminmangel, men siden du nevner då mange typiske stoffskiftesymptomer, så burde du absolutt få det sjekket. Det er ingen komplisert sak, de bare tar en blodprøve. Iblant kan man ha verdier i grenseland, men likevel ha en del symptomer. Anonymkode: 979ae...0e7 Hun er sikkert for ung til å ha vitaminmangel (ifølge legen) 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2016 #15 Skrevet 16. februar 2016 Tusen takk for svar alle sammen I går kveld skiftet jeg fastlege Jeg burde egentlig ha gjort det for lenge siden, legen min er veldig typisk sånn "kom tilbake om to uker om det ikke har gitt seg". Da jeg var 9 år hadde jeg en kul på halsen som vokste og vokste, og min mor var inne med meg to ganger der hun fikk beskjeden "kom tilbake om det ikke gir seg". Jeg ble til slutt skikkelig dårlig og endte opp på legevakten og til slutt sykehuset med hasteoperasjon. Da hadde jeg, av alle ting man kan få, fått en slektningsykdom av tuberkulose og endte opp med å være på sykehuset ganske lenge. Vi burde jo ha skiftet fastlege allerede da, og jeg burde definitivt gjort det i voksen alder, men vi bor i en liten kommune, og det har liksom vært "greit" å ha familielegen som kan hele historien min. Men nå har jeg i hvertfall skiftet Så i mars skal jeg dra til min nye lege og spør om hun kan teste meg for lavt stoffskifte, eventuelt andre ting det kan være. Det kan jo hende jeg "bare" har mangel av en vitamin. Jeg tar allerede d-vitamin tilskudd, men det kan jo være at jeg har lite b12, som noen her sier. Men nå skal jeg i hvertfall få sjekket det. Satser på at den nye legen finner ut av det! Tusen takk igjen for alle svar, det hjalp faktisk å dytte meg til å få ny lege Anonymkode: a84f1...ca5
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2016 #16 Skrevet 16. februar 2016 6 timer siden, muffinshaker skrev: Jeg synes det høres veldig ut som lavt stoffskifte. Jeg fikk diagnosen da jeg var 19. Fikk melding fra legekontoret om at jeg måtte begynne på den og den vitaminen fordi jeg hadde mangel, og at de hadde ordnet med e - resept på lavt stoffskifte. Jeg fikk ikke beskjed om at dette var medisiner jeg skulle fortsette på, trodde det bare var en kur jeg skulle bli ferdig med. Jada, dumt av meg å ikke sette meg ordentlig inn i det, men også mangelfull informasjon fra legen synes jeg. Så da gikk jeg der i fem år med ubehandlet stoffskifte og jevnlige turer til legen fordi jeg følte meg syk. Han fant ikke noe galt og regnet vel med at jeg gikk på medisiner for lavt stoffskifte. Inntill han sjekket det igjen mange år senere og virket overrasket over at jeg ikke følte meg dårligere mtp hvor lavt stoffskiftet var. Herregud, synes det er så bittert nesten. Så mange år kastet bort når jeg kunne gått på medisiner og følt meg bedre. Litt rotete forklart, men jeg synes du bør byttelege. Enkelte av de er veldig restriktive og livredde for å kaste bort en blodprøve. At du skal være for ung til lavt stoffskifte er jo latterlig. Bytt til en lege som setter pasienten først, sjekk anmeldelser på nettet først:-) Oi, så utrolig kjipt at du har kastet bort så mange år på å være dårlig! Håper du har det bedre nå i hvertfall 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Det der høres helt ut som meg, på alle punkt, og jeg har lavt stoffskifte. De fleste som får det er over 40 og kvinner, men det kan ramme menn og i alle aldre også. Fikk beskjeden da jeg var 16. Så jeg blir litt skeptisk til kompetansen hos legen din på dette. Spesielt frysingen er ille synes jeg. Jeg fryser også spesielt på hender, føtter og nese. Vekten ble mer stabil, og litt lavere etter medisinering. Jeg var bare 1 kg overvektig før, men selv med strengt regime rikket ikke vekten seg. I dag har jeg en fin normalvekt, fortsatt lett for å legge på meg, men det er litt mer normale tilstander. Ekstremt forbruk av hudkrem Noen av symptomene dine kan også komme av jern-eller d-vitaminmangel, men siden du nevner då mange typiske stoffskiftesymptomer, så burde du absolutt få det sjekket. Det er ingen komplisert sak, de bare tar en blodprøve. Iblant kan man ha verdier i grenseland, men likevel ha en del symptomer. Anonymkode: 979ae...0e7 Ja, det var det legen min også sa, at man ikke pleide å få det før man var over 40 år Det at jeg fryser så mye er det værste med de plagene jeg har nå, det har faktisk blitt så ille at det begynner å gå ut over livskvaliteten. Jeg har helt seriøst begynt å tenke på å flytte til et varmere land, for jeg blir så kald at det nesten svartner for meg og jeg får en slags følelse av at jeg bare ha lyst å gi opp alt. Nesten som at jeg går inn i et svart hull med mørke tanker fordi jeg blir så kald. Vet ikke om det gir noen mening Men jeg vil ikke bli med folk ut på byen og sånt heller lenger, fordi jeg er så redd for å fryse. Vekten er ikke SÅ ille, jeg er ikke overvektig, men ligger helt i øvre sjiktet på normal vekten. Har veldig lyst å komme meg nærmere midten, men etter et helt år med trening og sunt kosthold skjer det ingenting. Gikk på én "sultekur" for en stund siden, og da gikk jeg ned 1 kg Håper den nye legen finner ut av hva som er problemet, det hadde vært veldig fint å bli kvitt disse plagene, spesielt frysningene og energimangelen. Anonymkode: a84f1...ca5
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2016 #17 Skrevet 16. februar 2016 Jeg fikk diagnosen en gang på ungsomsskolen. Bytt lege. Anonymkode: 04ffc...b9c
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2016 #18 Skrevet 16. februar 2016 For ung er det dummeste jeg har hørt. Fikk påvist lavt stoffskifte da jeg var 15 år og kjenner barn som har lavt stoffskifte. Bytt lege og få hjelp Anonymkode: 9bc5a...4f5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå