AnonymBruker Skrevet 15. februar 2016 #1 Skrevet 15. februar 2016 Jeg var hos legen i dag og spurte om hodebunnen min. Jeg har flasset i ca et halvt år nå, om ikke mer. Legen så i hodebunnen bak og sa den var rød, veldig betent og irritert. Legen sa det kunne være lus og at flasset jeg så rett og slett var eggeskall. Jeg tviler selv sterkt på at det er lus og ville trodd det var mulig å se tegn til det etter et halvt års tid. Hodebunnen klør, men ikke ekstremt mye. Bare bittelitt nå og da. Flassflakene er store og flate og kan lett drysses vekk. Kan fint lage en snøstorm om jeg bøyer hodet og masserer hodebunnen. Jeg fikk også en resept på kortison. Men er det i det hele tatt vits i å sjekke seg for lus etter så lang tid uten tegn? Jeg sto på badet i ste med en finkjemmet kam og gredde og studerte nøye. Så kun tørre flekker i hodebunnen som jeg enkelt fjernet med fingrene. Jeg er rimelig sikker på at jeg ville ha spottet noe lus, egg eller lignende etter så lang tid. Hva tror dere? Hive meg rett på den kortisonbehandlingen? Grunnen til at jeg spør er fordi om jeg virkelig skal sjekke for lus så må jeg handle inn luskam, forstørrelsesglass + + og få noen til å sjekke for meg. Jeg er arbeidsledig og har ikke ei krone til overs. Føles surt å bruke penger på dette når jeg akkurat svidde av 400 kroner til legen (fader så dyrt det er blitt). Spesielt når jeg har hatt tørr hodebunn såpass lenge og ville trodd lusekolonien ville blitt stor innen nå og enkelt å spotte. Kan eventuelt sjekke for lus når jeg endelig er i arbeid igjen. Anonymkode: 0b2a7...748
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2016 #2 Skrevet 15. februar 2016 Er helt sikker på at det ikke er lus - det klør som et h....!! Anonymkode: 82b5c...0da
MarianneE Skrevet 15. februar 2016 #3 Skrevet 15. februar 2016 Det er ganske sikkert ikke lus, men kanskje du rett og slett har psoriasis i hodebunn?
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2016 #4 Skrevet 15. februar 2016 Det var det jeg trodde. Men da hopper jeg på den kortisonbehandlingen jeg da. Jeg har hatt misstanke om psoriasis. Men vil tro legen er godt kjent med hva det er og ville mistenkt det om det var tilfelle. Når jeg googler posoriasis så ligner det ikke overhodet, langt fra så ille. Bakhodet: Ved pannen: Anonymkode: 0b2a7...748
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2016 #5 Skrevet 15. februar 2016 Har du prøvd ordinær behandling for flass da? Altså soppdrepende sjampo, fungoral fks som du får reseptfritt på apoteket. Hadde samme problemer som deg, og 2 uker etter at jeg begynte med fungoral er jeg mer eller mindre helt bra. Head and shoulders hadde jeg brukt i månedsvis fks uten at det hjalp det skapte grann. Anonymkode: 3dac4...df3 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2016 #6 Skrevet 15. februar 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du prøvd ordinær behandling for flass da? Altså soppdrepende sjampo, fungoral fks som du får reseptfritt på apoteket. Hadde samme problemer som deg, og 2 uker etter at jeg begynte med fungoral er jeg mer eller mindre helt bra. Head and shoulders hadde jeg brukt i månedsvis fks uten at det hjalp det skapte grann. Anonymkode: 3dac4...df3 Jeg har prøvd aco shampo for tørr hodebunn som jeg har kjøpt på apotek. Ingen forskjell av det. Mener å ha lest at sopp er svært, svært sjelden? http://www.nettdoktor.no/sykdommer/fakta/hodebunnssopp.php Det står at det er svært sjelden hoss voksne pga talgproduksjonen som vi har. Og jeg får jo fett hår som andre folk, kan til og med skrape med neglen å få talg under neglen. Anonymkode: 0b2a7...748
MinnisMus Skrevet 15. februar 2016 #7 Skrevet 15. februar 2016 (endret) 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har prøvd aco shampo for tørr hodebunn som jeg har kjøpt på apotek. Ingen forskjell av det. Mener å ha lest at sopp er svært, svært sjelden? http://www.nettdoktor.no/sykdommer/fakta/hodebunnssopp.php Det står at det er svært sjelden hoss voksne pga talgproduksjonen som vi har. Og jeg får jo fett hår som andre folk, kan til og med skrape med neglen å få talg under neglen. Anonymkode: 0b2a7...748 Det du lenker til der er jo type sopp-infeksjon i hodebunnen som er forårsaket av helt andre hudsopper (Microsporum canis og Tricophyton verrucosum) enn hva som mange mener er hoved årsaken til flass, altså Malassezia og man bruker også helt andre medikamenter enn ketokonazol (fungoral/nizoral) til å behandle den type infeksjon du har lenket til. Sitat Identification of Malassezia on skin has been aided by the application of molecular or DNA-based techniques. These investigations show that the Malassezia species causing most skin disease in humans, including the most common cause of dandruff and seborrhoeic dermatitis, is M. globosa (though M. restricta is also involved). As the fungus requires fat to grow, it is most common in areas with many sebaceous glands: on the scalp, face, and upper part of the body. When the fungus grows too rapidly, the natural renewal of cells is disturbed and dandruff appears with itching (a similar process may also occur with other fungi or bacteria). Aco Sjampo har for øvrig ingen soppdrepende komponenter og vil derfor fungere dårlig hvis årsaken er sopp. Endret 15. februar 2016 av MinnisMus 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2016 #8 Skrevet 15. februar 2016 Så du anbefaler rett og slett og teste med fungoral f.eks før jeg tar ut resepten på kortison? Anonymkode: 0b2a7...748
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2016 #10 Skrevet 25. februar 2016 TUSEN TAKK til du/dere som anbefalte meg Fungoral. Har brukt den to ganger nå og så allerede resultat etter første vask, etter andre nå så er det så å si helt borte. Skal fortsette å bruke den så lenge det står på pakken! Fantastisk!! Husk at jeg har hatt flass og sår hodebunn leeenge, og nå flasser jeg ikke! Tusen tusen takk!! Anonymkode: 0b2a7...748 1
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2016 #11 Skrevet 29. februar 2016 Mannen min har seborre i hodebunnen og klør og flasser, har prøvd ulike typer shampoer - fungoral osv fra lege, funket bare litt, det som funket best - var å smøre Elocon i hodebunnen et par dager (reseptbelagt kortisonkrem). Anonymkode: 0525d...742
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå