Gå til innhold

Blogginntekter


Miranda16

Anbefalte innlegg

Noe jeg har lurt på:

Når man er tilknyttet blogg.no, hva er det man da tjener på? 

Det som annonseres på bloggen tar blogg.no noen av inntektene?

Hva defineres som toppblogger? 

Ser  bittesmå ukjente bloggere også inneholder annonser. Er dette annonseinntekter som kun går til  blogg.no 

Noen toppbloggere har av og til ikke synlige annonser heller. Har bloggerne en "fast lønn"?

Er det krav vilkår til  toppbloggere å produsere x antall innlegg per dag eller går det kun på lesertall?

Det er disse sp.målene jeg foreløpig kommer på.

 

 

Endret av Miranda16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ikke sikker på alle spørsmålene dine, men jeg tror det er litt forskjellig.

Når en blogger som blogger for blogg.no får et tilbud om å blogge for feks nettavisen så tror jeg de får et tilbud om x kr per klikk. Så sier de gjerne dette til plattformen de blogger på nå (altså at de vurderer å bytte plattform) så gir de kanskje et tilbud om fastlønn + betalt per klikk, også går de for det de vil. Så blir bloggen enda større fordi typ Nettavisen driver å deler blogginnlegget deres i hytt og pine (og får det til å virke som nyheter, men når du klikker inn så kommer du på bloggen) og sånn går det rundt.

Så er det jo annonser og spons. På små blogger så får ikke bloggeren betalt for annonsene/reklamen rundt på bloggen, men jeg tror de store bloggerne forhandler seg til en avtale der. Også skriver de jo gjerne om klær og linker til klærne de har på seg, så gir vel Nelly eller Kappahl (eller hvor enn klærne er fra) x kr per klikk på linken (dette blir de jo enige om før bloggeren viser klærne på bloggen sin).

Så er det sponset innhold. Det kan jo være alt fra konkurranser til 20% rabatt hos en nettbutikk. Da tjener jo ikke bloggeren direkte penger på dette, men få masse klikk fordi folk går inn på bloggen for å hente rabattkoden for å handle i nettbutikken. Da får jo bloggeren klikk og nettbutikken kunder. På konkurranser går det vel i det samme, et godt skrevet innlegg om hvor fantastisk den nye treningstightsen fra Nike er og muligheten til å vinne en om man deler/kommenterer/liker innlegget = flere vil kjøpe tightsen og bloggeren får flere klikk inn på bloggen = mer penger. 

Så tror jeg vel man blir definert som toppblogger når man ligger på topp 10 listen. Vet at blogg.no betaler sine topp 10 bloggere hver mnd. 

Tror ikke det er krav om antall innlegg per dag med mindre man har en fastlønn + klikk avtale hvor eieren av plattformen og bloggeren har skrevet en kontrakt med minimum antall innlegg... Tror dog ikke det er daglig, men heller kanskje minimum i uken eller mnd? Uansett så vil jo en blogger gjerne ha så mange innlegg som mulig for det gir mer klikk = mer penger.. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en oversikt over blogginntekt fra Blogg.no i 2011. Jeg vil tro at det har gått betraktelig opp siden det, men jeg skal ikke si noe sikkert. Anna Rasmussen hadde et innlegg om at Topp 5 fikk ganske mye mer penger på Blogg.no - men jeg finner ikke igjen innlegget så jeg vil tro at hun har slettet det. 
Rannveig Heitmann har også hatt flere innlegg om utbetalinger fra Blogg.no som aldri har kommet. HER er et av innleggene. 

Jeg aner ikke hva som er forventes eller noe, men det kunne vært veldig interessant å få et innblikk i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX
38 minutter siden, Aphrodite skrev:

Her er en oversikt over blogginntekt fra Blogg.no i 2011. Jeg vil tro at det har gått betraktelig opp siden det, men jeg skal ikke si noe sikkert. Anna Rasmussen hadde et innlegg om at Topp 5 fikk ganske mye mer penger på Blogg.no - men jeg finner ikke igjen innlegget så jeg vil tro at hun har slettet det. 
Rannveig Heitmann har også hatt flere innlegg om utbetalinger fra Blogg.no som aldri har kommet. HER er et av innleggene. 

Jeg aner ikke hva som er forventes eller noe, men det kunne vært veldig interessant å få et innblikk i!

Takk for lenker, dette var interessant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 18.2.2016 at 21.10, Aphrodite skrev:

Her er en oversikt over blogginntekt fra Blogg.no i 2011. Jeg vil tro at det har gått betraktelig opp siden det, men jeg skal ikke si noe sikkert. Anna Rasmussen hadde et innlegg om at Topp 5 fikk ganske mye mer penger på Blogg.no - men jeg finner ikke igjen innlegget så jeg vil tro at hun har slettet det. 
Rannveig Heitmann har også hatt flere innlegg om utbetalinger fra Blogg.no som aldri har kommet. HER er et av innleggene. 

Jeg aner ikke hva som er forventes eller noe, men det kunne vært veldig interessant å få et innblikk i!

Takker, veldig interessant. Må innrømme det var litt mer, så blogg.no har vel betydelig mer av inntekter, føler nesten at de snyter bloggerne sine.

Selv om toppbloggerne tjener store penger annonser.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bloggerne som har flyttet fra blogg.no til UI har uttalt på rekke og rad at dealen med UI er veldig mye bedre enn den de hadde med blogg.no. Er sikkert noe i det siden så mange har skiftet beite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...