Gå til innhold

Noen med diabetes 2 her inne?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Var hos legen og fikk beskjed av legen om at langtids blodsukkeret mitt var høyt. Har vært flink å kutte sukker og raske karbohydrater, men har en dag i uka jeg skeier ut.

Jeg forstår jo nå at jeg har hatt ustabilt blodsukker. Slitt mye med temperament, sinne, trøtthet, luft i magen, uopplagt, trøtt og kvalm. Dette  er mye bedre når jeg kutter sukker/raske karbohydrater.

Trening er selvfølgelig også viktig.

Noen som kan dele litt tanker/erfaringer? 

Anonymkode: b9e81...6e9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg fikk vite at jeg har type 2 diabetes nå for ett par måneder siden. Kuttet ut absolutt alt sukker på dagen, og det er sjeldent jeg skeier ut og spiser søtsaker med vanlig sukker i. Jeg var skikkelig sukkeravhengig før jeg fikk vite at jeg hadde diabetes, men den beskjeden var egentlig det sparket jeg trengte for å klare å kutte ut alt søtt. Nå er det mer sånn mestringsfølelse over at jeg klarer å takke nei til søtsaker og at jeg klarer å holde meg til ett godt kosthold, men søtsuget mitt forsvant også rimelig fort etter at jeg begynte på metformin så det er ikke så vanskelig å la være som det en gang var. Jeg har gått ned mer enn 10 kilo i vekt siden jeg fikk diagnosen, og føler meg mer opplagt og mindre trøtt enn det jeg var før jeg fikk diagnosen. Jeg er faktisk ganske glad for å ha fått denne diagnosen, for det har gjort at jeg har fått livet mer på kjøl igjen. 

Jeg spiser sukkerfrie alternativer om jeg først skal spise noe søtt, og det finnes mange gode oppskrifter der ute som er diabetesvennlige:) Jeg bruker som regel da denne siden her, når jeg leter etter oppskrifter: https://kosthold.diabetes.no/oppskrifter/

Anonymkode: 25ed9...26f

• Liker 1
Skrevet

Akkurat ja. Kan du kjenne deg igjen i noe av mine symptomer? Jeg dikk vite dette i november, og har gått ned fem kilo. Har uheldigvis sklidd ut både lør/søn, og merker det da på formen mandag. Men tenker det er greit å ha en dag i uka der man tillater seg gode ting. 

Kunne du fortalt litt om kostholdet ditt? 

Mulig jeg må kutte alt av godtesaker. Ikke dått diagnose, men fikk beskjed om å kutte sukker/feit mat og å trene mer. 

Ts

Skrevet

Jeg kjenner meg igjen i alt bortsett fra temperament, sinne og kvalme. Jeg har hatt en voldsom økning i tørste det siste året kanskje, og må også derfor tisse oftere. Noe som er vanlig ved diabetes etter hva jeg har skjønt. Jeg er fortsatt voldsomt tørst hele tiden, og drikker mye mer enn jeg gjorde før. I ettertid er det helt utrolig å tenke over hvor trøtt og slapp jeg var, det har sluppet ganske mye taket nå.

Legen ba meg om å spise minst mulig fett, karbohydrater og sukker, og det er den jeg prøver å holde meg til nå. Man kan jo velge å kjøre lavkarbo istedet, men det har jeg prøvd før og det likte jeg ikke. Fram til nå har jeg hovedsakelig lest på innholdsfortegnelsen på ting, og velger bare ting som ikke har for mye karbohydrater og fett i seg. Det var for meg en stor nok overgang i seg selv å skulle forandre kostholdet totalt, så jeg har ikke tenkt så mye på det annet enn at jeg har vært veldig streng med sukkerkuttet. Jeg er jo redd for alle de senkomplikasjonene man kan få/får om man ikke gjør noe med ståa, så det er det som holder meg på matta. Ellers velger jeg ekstra lettmelk, lett ost, mager kesam, og generelt sett lettprodukter av alt jeg måtte ønske. Jeg har kuttet ut poteter, ris og prøver å ikke spise så mye pasta. Jeg vet ikke helt hva mer jeg skal skrive om det?

Det er helt greit å unne seg noe søtt en gang i blant altså, det er ikke alltid man kan spise akkurat som man egentlig burde. Men det er veldig lurt å ha ett blodsukkerapparat liggende føler jeg, for da kan man måle og se hva som gir mest blodsukkerstigning og begrense inntaket av akkurat det. Sånn som for eksempel sjokolade, det er bedre å spise mørk sjokolade enn lys melkesjokolade. Jeg spiser gjerne frukt om jeg kjenner søtsuget, men da må jeg passe på hva slags frukt for visse frukter gir større blodsukkerstigning enn andre.

Ellers er jeg helt elendig på det å trene, men nå har lysten begynt å melde seg så jeg håper jeg får til det jeg også:) Jeg fikk forresten diagnosen i oktober:)

Skrevet

Fikk diagnosen diabetes 2 i høst og klarer ikke kutte ut alt sukkeret. Men gjør så godt jeg kan å holde meg unna sjokolade som jeg elsker mest! Spiser dog ikke annet snop eller snack (aldri gjort). Kan spise litt salt lakris i ny og ne. Prøvde metformin men fikk bare diarè :-(

Anonymkode: c0cd2...4a2

Skrevet
16 timer siden, Genevieve skrev:

Ble dere tynne av diabetesen?

Det sier seg litt selv når man må kutte drastisk i sukker og raske karbohydrater ;)

Skrevet

Spiser mye egg, linser, grønnsaker, bær, nøtter, ost, Finn Crisp knekkebrød, frukt (selv om det ikke er lov) og salat.

Nå har jeg ingen diagnose, men strammer inn betraktelig slik at jeg ikke får etterhvert. 

Ts

Gjest Genevieve
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det sier seg litt selv når man må kutte drastisk i sukker og raske karbohydrater ;)

Hehe, jeg mente før dere fikk diagnosen. ;)

Skrevet
1 time siden, Genevieve skrev:

Hehe, jeg mente før dere fikk diagnosen. ;)

Nei, snarere tvert imot:icon_frown: Vekta økte spesielt mye det siste året før jeg fikk diagnosen, nå er jeg tilbake til den vekta jeg hadde før vektøkningen det siste året.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...