Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

På onsdag denne uken lå jeg rett ut og var kjempekvalm. Samboeren min måtte komme hjem fra jobb fordi jeg ikke orket tanken på å levere sønnen vår i barnehagen. 

Utover kvelden følte jeg meg bedre, men var fortsatt uggen og ikke helt bra i magen. 

På torsdag følte jeg jeg ok, og dro for å levere sønnen i barnehagen. Så fort vi kom fram, så jeg at han ikke var i form. Etter en vurdering tok jeg han med hjem igjen. 

Idet vi kom inn døren omtrent hjemme, så fikk han diaré og var absolutt redusert i formen. Jeg ringte legen min til sammen 130 ganger den dagen. Nei, jeg overdriver ikke. Han har dessverre en historie om ikke å svare når pasienter ringer. Jeg fikk enten opptatt-signal eller så kom jeg til en svarer uten mulighet til å legge igjen beskjed. 

Jeg prøvde å sende sms, og ringe legevakt-sentralen. (han var i tillegg daglegevakten denne dagen). De satt meg tilslutt over til legen min da jeg fortalte hva problemet var. 

Endelig får jeg snakket med turnuslegen som jobber med fastlegen. Hun beklager veldig for at det er så vanskelig å få kontakt med legen, og håper at hun kan hjelpe. 

Jeg forklarer at jeg er tom for egenmeldinger/sykt barndager på jobben, og trenger derfor en sykemelding fordi sønnen min har blitt syk sånn og sånn. 

Ok, da sender skriver jeg en sykemelding til deg fram til tirsdag, og sender den i posten i dag. Jeg takker for hjelp og er fornøyd med det. 

I dag leser jeg tilfeldigvis en melding til meg på timebestillings-nettsiden til fastlegen at han ikke får lov til å gi meg sykemelding, og at jeg må benytte meg av sykt barndager. "Det er jo bare februar. Du har vel ikke brukt dem opp allerede?" Reglene på jobben sier at det er pr. kalenderår, altså får jeg ikke nye før i april. 

Kan dette stemme? Eller er det bare legen som er en forbanna dårlig lege?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har ingen rett til å klandre legen din for dette.

Sykt barn dager er pr kalenderår. D.v.s blanke ark 1/1-16.

Selvfølgelig skal ikke du få sykemelding når barnet ditt er sykt! Sykemelding er personlig!

• Liker 18
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvordan du får et kalenderår til å begynne i april??

• Liker 5
Skrevet

Et kalenderår begynner når vi begynner på ny kalender. Oppdater deg før du beskylder uskyldige for å gjøre feil. 

Anonymkode: 5eaa3...d20

• Liker 16
Skrevet (endret)

Man har 10 dager per kalenderår, altså fra 1.1. til 31.12. Jobben kan ikke ha egne regler her. Har altså du og din samboer brukt opp alle dagene, 20 dager, siden 1. januar?

Og det er rett at du kan ikke få sykemelding for dette, det er ikke du som er syk.

Endret av Harlekin
  • Liker 5
Skrevet

Snakk om elendig holdning!!

Anonymkode: 499fc...9c3

• Liker 2
Skrevet
13 minutter siden, Teddi skrev:

På onsdag denne uken lå jeg rett ut og var kjempekvalm. Samboeren min måtte komme hjem fra jobb fordi jeg ikke orket tanken på å levere sønnen vår i barnehagen. 

Utover kvelden følte jeg meg bedre, men var fortsatt uggen og ikke helt bra i magen. 

På torsdag følte jeg jeg ok, og dro for å levere sønnen i barnehagen. Så fort vi kom fram, så jeg at han ikke var i form. Etter en vurdering tok jeg han med hjem igjen. 

Idet vi kom inn døren omtrent hjemme, så fikk han diaré og var absolutt redusert i formen. Jeg ringte legen min til sammen 130 ganger den dagen. Nei, jeg overdriver ikke. Han har dessverre en historie om ikke å svare når pasienter ringer. Jeg fikk enten opptatt-signal eller så kom jeg til en svarer uten mulighet til å legge igjen beskjed. 

Jeg prøvde å sende sms, og ringe legevakt-sentralen. (han var i tillegg daglegevakten denne dagen). De satt meg tilslutt over til legen min da jeg fortalte hva problemet var. 

Endelig får jeg snakket med turnuslegen som jobber med fastlegen. Hun beklager veldig for at det er så vanskelig å få kontakt med legen, og håper at hun kan hjelpe. 

Jeg forklarer at jeg er tom for egenmeldinger/sykt barndager på jobben, og trenger derfor en sykemelding fordi sønnen min har blitt syk sånn og sånn. 

Ok, da sender skriver jeg en sykemelding til deg fram til tirsdag, og sender den i posten i dag. Jeg takker for hjelp og er fornøyd med det. 

I dag leser jeg tilfeldigvis en melding til meg på timebestillings-nettsiden til fastlegen at han ikke får lov til å gi meg sykemelding, og at jeg må benytte meg av sykt barndager. "Det er jo bare februar. Du har vel ikke brukt dem opp allerede?" Reglene på jobben sier at det er pr. kalenderår, altså får jeg ikke nye før i april. 

Kan dette stemme? Eller er det bare legen som er en forbanna dårlig lege?

Sykt barn dager går fra januar til januar

• Liker 3
Skrevet

Beklager, var sikker på at det gjaldt samme regler, mener det var slik dengang jeg hadde barn:icon_frown: 

Skrevet
10 minutter siden, MapleSirup skrev:

Du har ingen rett til å klandre legen din for dette.

Sykt barn dager er pr kalenderår. D.v.s blanke ark 1/1-16.

Selvfølgelig skal ikke du få sykemelding når barnet ditt er sykt! Sykemelding er personlig!

Hvis et barn er sykt kan foreldre få sykmelding. Bare tenk deg om det var slik du tror?? Barnet blir sykt og må legges inn eller opereres.. så klart foreldre får sykmelding da.

Anonymkode: 8b72d...2b5

• Liker 3
Skrevet

Sykt barn dager gjelder kalender år, ikke fra den måneden du tok første.. Legen har rett.. Eller har du brukt 10dager allerede?

Og mannen måtte komme hjem og ta sykedag fordi at du var kvalm?!

Ringe legen 130 ganger?!

Anonymkode: 0d4ac...70f

• Liker 22
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Sykt barn dager gjelder kalender år, ikke fra den måneden du tok første.. Legen har rett.. Eller har du brukt 10dager allerede?

Ringe legen 130 ganger?!

For å kjøre ungen siden ts ikke orket ja.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis et barn er sykt kan foreldre få sykmelding. Bare tenk deg om det var slik du tror?? Barnet blir sykt og må legges inn eller opereres.. så klart foreldre får sykmelding da.

Ikke hvis man skal gå etter boken. Foreldrene kan få omsorgspermisjon, men ikke sykmelding ettersom det ikke er de som er syke. Vet at det er mange fastleger som sykmelder likevel i en slik situasjon, men det er ikke etter loven.

• Liker 16
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Du tar feil. Jeg tror ikke, jeg vet. 

Barn på sykehus gir pleie og omsorgspenger.

Det er du som må lese deg opp her, ikke jeg.

Bare tenk deg om det var slik du tror? At man spiste av egne sykepengerettigheter ved barns sykdom! Såklart det ikke er slik.

• Liker 10
Skrevet
8 minutter siden, Pinkee skrev:

Beklager, var sikker på at det gjaldt samme regler, mener det var slik dengang jeg hadde barn:icon_frown: 

Det har alltid vært slik, men man glemmer jo med tiden :) 

Skrevet
6 minutter siden, Mortem skrev:

For å kjøre ungen siden ts ikke orket ja.

Selv med kvalme så orker man kjøre barnet sitt til legen. Ærlig talt.

Anonymkode: b6991...cd1

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selv med kvalme så orker man kjøre barnet sitt til legen. Ærlig talt.

Anonymkode: b6991...cd1

Tydeligvis ikke :P

Gjest førstedamen
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, akkurat dette har jeg full forståelse for da jeg vet hvordan kvalme kan ødelegge hele livet til en person selv om de ikke har noen sykdom. Jeg kan begynne å brekke meg i hele 16 til 20 timer hvert døgn! I tre uker! (det varer 3 uker hver gang jeg får det) og jeg er ikke passet til å ta vare på unger f.eks når jeg ikke klarer å stoppe å brekke meg. Samboer her må ha alt ansvar for hunden når jeg ble syk sist, bortsett fra de få timene der jeg ikke spyr eller når jeg er på sykehuset for å få veske... Ikke bland dere inn i andres sykdom og plager med mindre man vet litt mer enn det man vet her. Blir bare teit.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...