AnonymBruker Skrevet 14. februar 2016 #1 Skrevet 14. februar 2016 En bekjent har ganske nylig fått diagnostisert fibromyalgi, og er i en opptreningsperiode nå, og i den forbindelse opplever hun et problem. Smertene blir holdt i sjakk med kosthold, medisiner og trening/daglig aktivitet, og dette er greit nok. Hun fungerer veldig godt når hun er aktiv, men har mulighet til å hvile ved behov. Hadde hun vært yrkesaktiv hadde hun vært sykemeldt i denne opptreningsperioden, men som student er ikke dette en mulighet hun har. Det blir mye stillesitting under forelesninger og lekselesing, noe som gjør at hun får økte smerter, og da må hun være enda mer aktiv for å veie opp for dette. Aktivitetsbehovet går på akkord med behovet for hvile, og hun blir mer og mer overbelastet, sliten og utmattet for hver dag som går. Problemet er at hun må finne balansen mellom aktivitet og hvile, noe det ser ut til at hun ikke klarer så lenge hun går på skole. Hvordan løser dere andre med fibromyalgi dette dillemmaet? Anonymkode: b87f4...1d9
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2016 #2 Skrevet 14. februar 2016 Har selv ikke fibromyalgi, men en veldig lik sykdom. Måtte redusere studiet mitt fra 100% til 65%. Mistet derfor halve støtten fra Lånekassen og muligheten for å jobbe ved siden av studiet er lik null pga. smerter. Har fått min lege til å skrive erklæring på at jeg er midlertidig 50% ufør og søker i disse dager om AAP hos NAV. Kommer til å bli litt av en runddans i systemet, da jeg studerer 15% mer enn min arbeidsevne, men saksbehandleren min mener at det kommer til å gå i orden etter X antall runder med klager på avslag. Studerer ved en mindre skole, der de heldigvis er veldig villige til å tilrettelegge. Ved større skoler vet jeg at dette er tilnærmet umulig. Jeg har egen stol i klasserommet, har rom jeg kan hvile meg på og får lov til å forlate undervisningen for pauser utenom de fastsatte pausene. Livet som syk student er beinhardt! Ikke bare med tanker på alt en må gjøre og alt som skjer med kroppen, men veien gjennom systemet er lang. Lykke til! Anonymkode: 159e5...faf
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå