AnonymBruker Skrevet 14. februar 2016 #1 Skrevet 14. februar 2016 Jeg er gravid og har fått en hemoride (tror det er en slik hvor tarmen har kommet ut) etter forstoppelse. Jeg har hatt den i mange uker nå, hvordan blir jeg kvitt den?? Føler meg kjempe ekkel! Anonymkode: 95aa7...d15
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2016 #2 Skrevet 14. februar 2016 Gå til legen å få resept på scheriproct stikkpiller (velg stikkpiller fremfor kremen, stikkpillene er mye bedre). Anonymkode: f223a...dc8
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2016 #3 Skrevet 14. februar 2016 Eller gå på apotek og kjøp uten å gå til lege. Sakset fra APOTEK1: Ingen legemidler kurerer hemoroider, men de kan redusere plagene. De ulike legemidlene som finnes har litt forskjellige egenskaper. Om det er best å behandle med krem eller stikkpiller avhenger litt av hvor hemoroiden sitter. Krem-/geltubene har en ekstra lang tubehals hvor det også kommer ut krem/gel på sidene. Sitter hemoroidene i og rundt endetarmsåpningen, anbefales det å smøre på krem og i tillegg føre spissen et par centimeter inn i endetarmen slik at du også får smurt der. En stikkpille vil lett forsvinne lenger opp i endetarmen og kanskje ikke få tid til å virke godt nok nær åpningen. Bruk engangshansker, og sørg for god hygiene. Stikkpiller og salve (Alcos-anal og Scheriproct) brukes som oftest morgen og kveld og etter hver tarmtømming. Rengjør området med vann før du bruker hemoroidemiddelet. Salve smøres på utvendige hemoroider eller føres inn i endetarmen ved innvendige hemoroider. Stikkpiller brukes ved innvendige hemoroider.Legemidler som inneholder steroider (Scheriproct) skal ikke brukes over lenger tid, vanligvis høyst 1 uke. Bruk over lang tid kan føre til at huden blir fortynnet og mer utsatt for sår og skader. Midler mot hemoroider som ikke inneholder steroider kan brukes over lengre tid. Les pakningsvedlegget nøye før bruk. Hemorroidesalve NAF er et annet alternativ. Brukes 2 ganger daglig i minst 6 uker. Lokalbedøvende midler (Xylocain) kan påføre i tynt lag og virker kløestillende og smertestillende. Det finnes også kjølende og smørende gel/servietter (A-Gel, A-Wipes og Ac3) som kan brukes til å forebygge hemoroider og lindre plager. Anonymkode: d5830...3c2
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2016 #4 Skrevet 14. februar 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Eller gå på apotek og kjøp uten å gå til lege. Sakset fra APOTEK1: Ingen legemidler kurerer hemoroider, men de kan redusere plagene. De ulike legemidlene som finnes har litt forskjellige egenskaper. Om det er best å behandle med krem eller stikkpiller avhenger litt av hvor hemoroiden sitter. Krem-/geltubene har en ekstra lang tubehals hvor det også kommer ut krem/gel på sidene. Sitter hemoroidene i og rundt endetarmsåpningen, anbefales det å smøre på krem og i tillegg føre spissen et par centimeter inn i endetarmen slik at du også får smurt der. En stikkpille vil lett forsvinne lenger opp i endetarmen og kanskje ikke få tid til å virke godt nok nær åpningen. Bruk engangshansker, og sørg for god hygiene. Stikkpiller og salve (Alcos-anal og Scheriproct) brukes som oftest morgen og kveld og etter hver tarmtømming. Rengjør området med vann før du bruker hemoroidemiddelet. Salve smøres på utvendige hemoroider eller føres inn i endetarmen ved innvendige hemoroider. Stikkpiller brukes ved innvendige hemoroider.Legemidler som inneholder steroider (Scheriproct) skal ikke brukes over lenger tid, vanligvis høyst 1 uke. Bruk over lang tid kan føre til at huden blir fortynnet og mer utsatt for sår og skader. Midler mot hemoroider som ikke inneholder steroider kan brukes over lengre tid. Les pakningsvedlegget nøye før bruk. Hemorroidesalve NAF er et annet alternativ. Brukes 2 ganger daglig i minst 6 uker. Lokalbedøvende midler (Xylocain) kan påføre i tynt lag og virker kløestillende og smertestillende. Det finnes også kjølende og smørende gel/servietter (A-Gel, A-Wipes og Ac3) som kan brukes til å forebygge hemoroider og lindre plager. Anonymkode: d5830...3c2 Det er en grunn til at jeg poengterte å gå til lege for å få resept på stikkpille nettopp fordi man må ha reset for å få stikkpillene. Du kan selvsagt prøve med salven ført, men etter min erfaring så var ikke den noe stort å skryte av. Anonymkode: f223a...dc8
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2016 #5 Skrevet 14. februar 2016 takk for svar! Det gjør ikke vondt, merker egentlig ingenting til de, merker kun en klump når jeg dusjer/vasker meg i rompa (sorry). Finnes det ingen kjerringråd? Anonymkode: 95aa7...d15
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2016 #6 Skrevet 14. februar 2016 Hva skal du med kjerringråd når løsningen er så åpenbar? Gå på apoteket og kjøp denne kremen, og funker ikke den så går du til legen og får resept på stikkpiller?? Anonymkode: 5dbc8...d40
Million Skrevet 14. februar 2016 #7 Skrevet 14. februar 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: takk for svar! Det gjør ikke vondt, merker egentlig ingenting til de, merker kun en klump når jeg dusjer/vasker meg i rompa (sorry). Finnes det ingen kjerringråd? Anonymkode: 95aa7...d15 Jeg har lest at man kan forsøke å dytte den tilbake opp i endetarmen der den hører hjemme. Altså, den ble jo dyttet ut av avføringen som var for hard, så da er det jo strengt tatt bare å ta på seg et par engangshansker, bruke fingeren og dytte den tilbake opp igjen der den kom fra. Som andre her har linket til, skriver apotekene at midlene man får kjøpt der ikke kurerer hemoroider, men de kan lindre plagene. Å bli kurert blir man bare ved å enten a) dytte den tilbake selv med fingeren og håpe den blir værende der eller b) operasjon i ille tilfeller
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2016 #8 Skrevet 14. februar 2016 24 minutter siden, Million skrev: Jeg har lest at man kan forsøke å dytte den tilbake opp i endetarmen der den hører hjemme. Altså, den ble jo dyttet ut av avføringen som var for hard, så da er det jo strengt tatt bare å ta på seg et par engangshansker, bruke fingeren og dytte den tilbake opp igjen der den kom fra. Som andre her har linket til, skriver apotekene at midlene man får kjøpt der ikke kurerer hemoroider, men de kan lindre plagene. Å bli kurert blir man bare ved å enten a) dytte den tilbake selv med fingeren og håpe den blir værende der eller b) operasjon i ille tilfeller Takk Jeg får prøve det, men hvor langt skal jeg trykke den inn? Anonymkode: 95aa7...d15
Million Skrevet 14. februar 2016 #9 Skrevet 14. februar 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Takk Jeg får prøve det, men hvor langt skal jeg trykke den inn? Anonymkode: 95aa7...d15 Akkurat det er litt vanskelig å svare på, men jeg ville dyttet til den var "godt innafor" og ikke så lett faller ut igjen ved første avføring. Dersom du sliter med hard avføring under graviditeten, kan det være lurt å spise og drikke ting som bløtgjør avføringen. Du får midler som hjelper til med dette på apoteket. Det å ha løsere avføring forebygger nye hemoroider eller at den gamle kommer ut igjen. Eldre mennesker som sliter med hard avføring, spiser en del svisker, vet jeg. Faren min gjør blant annet det, og de skal hjelpe. Å drikke rikelig skal også hjelpe noe.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå