Gå til innhold

Psoriasis - fastlege/hudlege?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Sønnen min på 15 har akkurat fått konstatert psoriasis, det ligger i familien, så ingen bombe. Han har hatt en liten flekk lenge, men i det siste har han fått noen store hudløse partier på anklene. Jeg ba fastlegen om råd, samt å bli henvist til hudlege. Det sa han var bare tull, han kunne likegodt behandle han som en hudlege, når det ikke var større enn det er nå. 

Sårene er heldigvis ikke vonde, og de klør heller ikke, så sønnen min er ganske likegjyldig til behandling, det er bare stress med smøring. Legen var også veldig klar på at "vi behandler ikke hvis du ikke vil det". Da ble jeg litt forvirret....jeg har sjøl kraftig atopisk eksem, og moralen fra leger har bestandig vært at det er viktig å holde huden så fin som mulig, litt eksem er enklere å behandle enn mye eksem. Er det annerledes med psoriasis? Jeg har ingen erfaring, og må lese meg litt opp kjenner jeg. Er det greit med hudløse områder.....jeg tenker på infeksjoner....er det ikke vanskelig å ta det når det blir veldig ille? 

Jeg har fått mye bedre behandling og oppfølging av hudlege enn fastleger oppgjennom årene, og tenker det må da være likedan med psoriasis? Går dere bare til fastlege? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg har psoriasis, og jeg foretrekker hudlege. De har videreutdanning innen hud, og som oftest mer kompetanse enn fastlegen. Stå på ditt og be om henvisning vidre. 

Hva mener du med hudløse områder?  Røde med tynn hud, eller åpne sår?

Endret av Tjoppa
Skrevet

Hele området er vel 5 cm i diameter, med typiske skjell/hvite partier, men det er også små flekker med åpne sår ja. Det som forundrer meg er at han sier det ikke gjør vondt. Ikke klør det noe spes heller. Det liker jeg ikke, da tenker jeg at han kjenner ikke når det blir alvorlig. Er det vanlig det? Å ikke kjenne smerte i sårene? 

Skrevet

Synes den reaksjonen du fikk fra fastlegen er litt vel arrogant. 

Psoriasis og atopisk eksem kan ikke sammenlignes. Derfor er og kremer og behandling ulik. Fordelen ved hudlege er at de ofte har lysbehandling og andre behandlingstilbud fastlegen ikke har. Så lenge det ikke er mer enn få og små,områder, så er ikke det store behovet for hudlege tilstede. Ville sett det hele og utviklingen litt an. 

Anonymkode: cecdf...de3

Skrevet

Null problem at fastlegen behandler. Min behandlet min psoriasis, men hadde fått diagnosen fra hudlegen først for å være sikker. 

Anonymkode: 44686...799

Skrevet

Det jeg gjorde var å be om hudlege, sånn at de fikk sett og vurdert hvilke salver/kremer jeg skulle bruke, og deretter har jeg brukt fastlege for å fornye resepten. Nå vet jeg ikke hvor dere bor, men her i Oslo er det i allefall en del gode hudleger rundt omkring, kan anbefale deg noen private jeg gikk til eller rett og slett rikshospitalet. 

Skrevet

Det er sendt inn biopsi for bekreftelse. 

Jeg synes også at fastlegen var vel arrogant. "I utlandet må man gå til hudlege, men det er ikke nødvendig her i Norge." 

Jeg kunne ha tenkt meg å vært til hudlege ihvertfall en gang, kommer nok til å forlange en henvisning. Så kan man jo gå til fastlege for å følge opp/resepter hvis det ikke utarter seg. 

Skrevet

Ikke akkurat så mye hudlegen gjør, har selv utviklet psoriasis og det meste av utredningen skjedde hos fastlegen. Biopsi osv. Var inne hos hudlegen i ca 1 min og fikk beskjed om at det var psoriasis og at det skulle smøres med feit krem og steroidekrem ved behov. Lysbehandlig er ikke aktuelt om det ikke er over store områder. 

Anonymkode: 021c4...f79

Skrevet
5 timer siden, Flua skrev:

Jeg synes også at fastlegen var vel arrogant. "I utlandet må man gå til hudlege, men det er ikke nødvendig her i Norge." 

Sa han det? lol

Anonymkode: c36d3...0b8

Skrevet

Grunnen til at jeg er så opptatt av å gå til hudlege er jo den forskjellen i hjelp jeg har fått oppgjennom årene med fastleger og hudleger. Det er stor forskjell på kunnskap, nye salver...osv. Men, det er mulig at psoriasis i mild form, som man jo må si han har, ikke har samme problematikker. Gutten flytter snart hjemmefra, og som guttter flest er han lite opptatt av salver og hudkrem....jeg tenker at hudlegebesøk tydeliggjør viktigheten for riktig behandling for han sjøl og, det er jo nytt for han og. Ikke akkurat noe info fra fastlegen, ikke noe brosjyrer, tips om nettsteder osv.... Ja ja, jeg er sikkert litt "overkill" her no da. 

Jeg kommer nok til å mase meg til den henvisningen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...