AnonymBruker Skrevet 13. februar 2016 #1 Skrevet 13. februar 2016 Dette høres sikkert rart ut, men jeg skal fjerne mandlene og er utrolig redd for å si noe dumt i narkose! Har ei veninne som har operert og hun sa at hun ikke husket noe av hva hun hadde sagt! Har man overhodet ikke kontroll på hva man sier?! :') Anonymkode: f739a...886
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2016 #2 Skrevet 13. februar 2016 I narkose sover du, så dy prater ikke. I tillegg skal de operere i munnen din, så det er ikke noe å bekymre seg for. Anonymkode: 06158...2e9 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2016 #3 Skrevet 13. februar 2016 Du sier ingen verdens ting. Du er bedøvet og sløvet. Anonymkode: ca170...b47 1
nordlending Skrevet 13. februar 2016 #4 Skrevet 13. februar 2016 Om man får til å prate under narkose, ville det vel vært vanskelig uansett, når du skal ta mandlene
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2016 #5 Skrevet 13. februar 2016 Snakker nok ikke i narkose. Det er nok oppvåkningsfasen venninnen din referer til Siden du skal operere i munnen er det nok ikke mye tydelig som kommer ut uansett, så ikke mye å bekymre seg for tror jeg Anonymkode: 90dcd...749 1
hjertesukka Skrevet 13. februar 2016 #6 Skrevet 13. februar 2016 Vær glad at du får narkose! Jeg fikk lokalbedøvelse en gang, pluss noe beroligende. Husker at jeg gnålte om at jeg ville bli magedanserinne. Det er mange år siden, men jeg husker det ennå, flaut!.
visp Skrevet 13. februar 2016 #7 Skrevet 13. februar 2016 Jeg har klart å si "kan ikke du drite i det der" under innsovingen men under narkosen er alt svart.
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2016 #8 Skrevet 14. februar 2016 Det er når de vekker deg, før du er ordentlig våken at man kan si rare ting. Jeg husker ingenting av at de vekket meg og trillet meg på post.op. Kanskje like greit om jeg sa noe flaut. Ikke at de bryr seg for de hører nok mye rart. Anonymkode: e74bc...448 1
Serafina. Skrevet 14. februar 2016 #9 Skrevet 14. februar 2016 De som jobber på oppvåkningen på sykehuset har mange pasienter hver eneste dag som våkner etter narkose. De er vant til alle mulige slags kommentarer, så dette skal du ikke være redd for. Du skal nok si noe veldig spesielt før du blir samtaleemne på pauserommet. 3
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2016 #10 Skrevet 14. februar 2016 TS her! Tror jeg formulerte meg litt feil, mente selvfølgelig etter narkose er redd for å begynne å synge eller si eller gjøre noe dymt :') man har altså null kontroll? :'D Anonymkode: f739a...886
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2016 #11 Skrevet 14. februar 2016 Nei, du har ikke null kontroll. Du er søvning og litt susete i hodet. Du tenker kanskje på lystgass? Anonymkode: 06158...2e9
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2016 #12 Skrevet 14. februar 2016 13 timer siden, AnonymBruker skrev: I narkose sover du, så dy prater ikke. I tillegg skal de operere i munnen din, så det er ikke noe å bekymre seg for. Anonymkode: 06158...2e9 Fullt mulig å prate i søvne, altså. Anonymkode: 83a35...0b7
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2016 #13 Skrevet 14. februar 2016 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fullt mulig å prate i søvne, altså. Anonymkode: 83a35...0b7 Å ligge i narkose er da virkelig ikke det samme som vanlig søvn... Eller havner du i narkose hver kveld du går og legger deg? Anonymkode: 01848...45d
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2016 #14 Skrevet 14. februar 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Fullt mulig å prate i søvne, altså. Anonymkode: 83a35...0b7 Ikke når man er intubert, som man blir i narkose... Anonymkode: 1ca03...2f0
Pinkee Skrevet 14. februar 2016 #15 Skrevet 14. februar 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke når man er intubert, som man blir i narkose... Anonymkode: 1ca03...2f0 Ikke alle blir intubert, men under selve narkosen skal man være veldig snakkesalig hvis man skal klare å si noe TS, slapp helt av, om du sier noe under oppvåkning/ på post-op, så skal jeg love deg at de som jobber der ikke bryr seg. Det mest vanlige er at folk spør etter hva klokka er, og hvilken dag det er. Men, når du skal ta mnadlene, så tviler jeg på at du kommer til å si så mye, det er halsen din for sår til. Lykke til, dette går sikkert helt fint
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2016 #16 Skrevet 14. februar 2016 Operert fire ganger. Samme type operasjon. 1 gangen varte i 4 timer. De tre siste 6-8 timer vær pga komplikasjoner, egentlig skal det ta knappe 2 timer. Du prater ikke under operasjonen eller narkosen. Men det er slik; Rom 1: Operasjonsstuen Rom 2: Oppvåkningsrom Rom 3: Andre oppvåkningsrom Rom 4: Innleggelse Svært få husker rom 2. For det er dit du blir flyttet etter operasjonen. Der våkner du og mange sovner igjen. Kommer an på hvor sterk narkose du har. 3 av 4 ganger husker jeg ingenting fra dette rommet. Der inne får du ikke lov til å ha besøk. Med små barn er det kanskje noe annet, er ikke sikker. Siste rommet er der du ligger før du blir skrevet ut (dagkirurgi) eller før du blir flyttet til rommet du skal liggeover på. Du skal sikkert inn til dagkirurgi, og da ender din reise på rom 3. Rom 2; Der kan du si mye rart, gjøre mye rart. Men som oftest så sover man bare. Ene gangen jeg opererte så var jeg opp å gikk etter 5 minutter. Våknet av at de tok ut tuben i halsen, det husket jeg ikke de 3 andre gangene. Jeg var klar til å reise hjem 10 min etter operasjonen jeg, men ble holdt igjen i ca 2 timer eller noe. Var litt svimmel, men det gikk over etter ett par skritt. Etter 1 time på rom 2 ble jeg trillet inn på rom 3 og jeg var klar til å dra, halvtime senere ble jeg sendt hjem for jeg var i helt fin form, null smerter eller ubehag. De tre andre gangene hvor jeg veldig svimmel og følte meg ræva, for å si det mildt. 1. operasjonen husker jeg ikke noe av, var 9 år. Jeg holdt på å falt utav sengen da, det husker jeg. Innleggelse pga alderen. 2. Operasjonen husker jeg en god del av. Husker ikke rom 2 overhode, sa mye rart da jeg våknet opp på rom 3. Var svimmel og kvalm og tok litt tid før jeg klarte å gå. Dagkirurgi. Jeg sa blant annet at ene sykepleieren var et monster og begynte å hylgrine da hun kom inn på rommet - var 16 år. 3. Operasjonen husker jeg ikke rom 2 overhode. Jeg sa mye rart og var fjern og svimmel. Kastet opp fordi jeg var så svimmel og kvalm. Var 18 år, husker ikke mye fra den operasjonen men fått høre mye av søster og mamma. Jeg begynte å hylgrine fordi Dobby i Harry Potter døde, jeg leste boken samme dag. Også fortalte jeg en spennende historie om vampyrer (vampire diaries) og sa at jeg skulle selge ideen min og bli rik. Søsteren min sa at det finnes allerede og heter VD, jeg begynte å hylgrine igjen. Også ropte jeg ut til mamma "Han der vil jeg gifte meg med! kan du spørre han for meg?", han sto da rett ved sengen min og hørte alt. Jeg begynte å grine fordi han var så kjekk også ba jeg mamma om å gi han BH'en min slik at han ikke kom til å glemme meg, den biten fikk jeg se med mine egne øyne for søsteren min filmet meg mens hun lo til tårene trillet. - Husker ikke at jeg sa alt dette. sovnet etterpå og sov i en times tid før jeg våknet opp og var meg selv. For meg så var den siste oppvåkningen "min første", siden jeg ikke husker noe som helst før den tid. 4. Operasjonen våknet jeg opp på rom 2, 5 minutter etter operasjonen var ferdig. Husker alt, var meg selv fra første sekund. Ikke svimmel eller kvalm. 22 år. Mamma nevnte dette til legen for jeg var så opplagt og meg selv så kort tid etterpå. Jeg hadde fått riktig mengde narkose, noe som tyder på at anestilegen viste hva hun gjorde. De andre gangene hadde jeg fått for mye og brukte lengre tid på å "våkne opp". ifølge legen. Rom 2 husket jeg ikke overhode de 3 første gangene. Men den siste gangen nå husker jeg det fordi narkosen var ikke så sterk og perfekt for min kropp. Det å si noe dumt eller flaut er ikke noe å bekymre seg for. De har hørt og sett alt. Jeg har sosial angst og klarer å le av mine utsagn, klarer jeg det så klarer du også det! Anonymkode: fba8b...0b6
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå