Gå til innhold

"Flott dame"

Fremhevede innlegg

Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Får ikke til å sitere flere på en gang, men det er veldig stor forskjell på vurderingen av flott i de to postene over (summers og missunderstood) Interessant. Er det forskjell på hva menn og kvinner legger i ordet?

Anonymkode: 6cff1...b19

Det kan godt tenkes at det er. En annen mulighet er at det er større forskjell på Summers og meg enn bare det vi legger i ordet 'flott' ;)

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, Mis(s)Understood skrev:

Det kan godt tenkes at det er. En annen mulighet er at det er større forskjell på Summers og meg enn bare det vi legger i ordet 'flott' ;)

Det siste er vel ikke helt utenkelig. Men jeg synes det er interessant at man kan ha så ulike oppfatninger av et såpass vanlig ord. Håper det er en lingvist her som får inspirasjon til en Phd ;)

• Liker 2
Skrevet

Feit og fin!

Anonymkode: 40658...101

Skrevet

Flott beskriver noe mer enn bare utseende, det er en slags full pakke å bli kalt en "flott dame" og jeg tenker på det utelukkende som positivt.

Har for meg at det gjerne er de over 40 som bruker dette utrykket mest. På Facebook feks får disse damene ofte slike kommentarer på profilbildene sine :)

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg tror, som siste taler skriver, at ordvalg er en generasjonssak. For å illustrere med et eksempel; Min mor, svigermor, bestemor og andre over 45, sier gjerne at jeg er en flott eller fin ung dame. De som er yngre enn 45, sier gjerne pen/vakker/søt. Menn som er interesserte bruker ofte kompliment som pen, hot (verste kompliment ever!), og søt. Faktisk synes jeg flott er bedre enn intetsigende ord som søt eller fin. 

Tror overhodet ikke at det er negativt ladet, og iallfall ikke at man er overvektig (selv om overvektige damer også kan være flotte). Flott er på mange måter hele pakken; karisma, fint kledd, sofistikert og pen. 

Så, TS, istedet for å gruble over fine ord som garantert er positivt ment, lær deg å omfavne dem. Da blir livet så mye enklere. ❤️

Endret av LucyLiu
  • Liker 2
Gjest bruker83924
Skrevet

Når jeg tenker flott, så tenker jeg ofte en som både har utseende med seg, men også stråler selvtillit. Gjerne mennesker som har levd noen år, og at man kan se at de er kunnskapsrike og rolige. Julianne More, Meryl Streep, og Dronning Sonja er slike personer.

• 5 år senere...
Skrevet

Ser at dette er en gammel tråd, men den dukket opp i mitt søken på ordet "flott". 

Overrasket over spennet i betydning folk legger i det. 

Selv tenker jeg at ordet favner "hele pakka": utseende, personlighet, og framtreden/væremåte. 

Anonymkode: c7e46...d99

• Liker 1
Skrevet

Jeg liker ikke å bruke fin, pen, vakker, da dette utelukkende går på utseende. Med flott forbinder jeg også personlighet, intellekt, utstrålig samt utseende. Noe som i mitt hode er et mye større komplement enn å bare kommentere det ytre. 
For eksempel: I går møtte jeg en utrolig flott dame! hun var smart, hadde en selvsikker utstråling og var veldig pen, noe som fikk meg til å virkelig ønske å bli kjent med henne. 

Anonymkode: c3f69...2b9

• Liker 1
Skrevet

Da kjæresten kalte meg den flotteste damen han hadde møtt på så lenge han kunne huske, tok jeg det ikke som annet enn et veldig fint kompliment.

Anonymkode: 7ef69...695

• Liker 3
Skrevet

Det er jo det beste komplimentet en dame kan få?

Anonymkode: a936d...576

• Liker 2
Skrevet

Flott er uansett et kompliment man velger når et rent utseendemessig kompliment ikke kan brukes. Med andre er flott en betegnelse man bruker når vakker, deilig, fantastisk, nydelig, sexy osv ikke kan brukes.

Anonymkode: ab755...e13

• Liker 1
Skrevet

Flott er litt i gaten som nydelig og karismatisk. Det sier noe om utstrålingen og ikke kun utseendet. Det kjipeste komplimentet er pen. Betyr jo bare at man kan sminke seg greit.

Den første kvinnen som dukker opp når jeg googler flott dame er forresten Celina Midelfart. Hun er ikke akkurat feit.

Anonymkode: 2a9ea...36f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.2.2016 den 20.21):

Hva mener dere hvis dere sier at noen er ei flott dame? Jeg tenker at det er noe man bare sier om tjukke damer (pakka med delfiafett heter jo flott) og liker derfor ikke så godt å bli kalt flott. Men kanskje det bare er jeg som tenker sånn?

Flotte damer kommer i alle former og fasonger. Det eneste de har felles er at de ikke pene. 

Anonymkode: d41ba...963

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Flotte damer kommer i alle former og fasonger. Det eneste de har felles er at de ikke pene. 

*ikke er

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Flott er uansett et kompliment man velger når et rent utseendemessig kompliment ikke kan brukes. Med andre er flott en betegnelse man bruker når vakker, deilig, fantastisk, nydelig, sexy osv ikke kan brukes.

Anonymkode: ab755...e13

Legen min kalte meg ei flott dame. Det er liksom innafor. Om han derimot hadde brukt "vakker, deilig, fantastisk, nydelig, sexy" hadde jeg stussa 😄 Så i mitt hode er det som du sier, når man skal gi et kompliment, men når man kanskje ikke kan bruke hvilket som helst ord :)

Anonymkode: 5d2bf...9cb

Skrevet
Kattugla skrev (På 13.2.2016 den 20.59):

Jeg tror at for meg handler flott om noe mer enn bare utseendet, kanskje at vedkommende er også karismatisk eller en man legger merke til. 

Dette. "Flott" er hele pakka. Altså omfavner mer enn bare pen. Det kan ligge mye beundring i "flott" tenker jeg. Men det er ikke nødvendigvis det du sier om noen du er interessert i tenker jeg. Men jeg har fått høre av menn at jeg er flott, og absolutt sett interessen i blikket, så det kommer vel helt an på...😉

Anonymkode: fc1e0...8e6

• Liker 3
Skrevet

Ja, flott dame tenker jeg på helheten, men det trenger ikke å bli brukt ved romantisk interesse. Det kan bli brukt av andre også, men en eks sa det i begynnelsen av forholdet og det var hyggelig å høre.

Jeg tror man kan bruke det på litt ulike måter så det kommer litt an på, men det er et kompliment.

Anonymkode: e4bf6...72f

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker også på flott som en mer omfattende beskrivelse. Beskrives personen som pen, da går det kun på utseende, når personen beskrives som flott, går det på hele måten han/hun oppfører seg på, flott personlighet og egenskaper, i tillegg til et flott utseende.

Anonymkode: 26dbc...adb

• Liker 2
Skrevet

Jeg føler at litt eldre mennesker omtaler andre som 'flott'.

Og det kan være hvem som helst.

Jeg sier heller; hun/han er fin.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.2.2016 den 20.21):

Hva mener dere hvis dere sier at noen er ei flott dame? Jeg tenker at det er noe man bare sier om tjukke damer (pakka med delfiafett heter jo flott) og liker derfor ikke så godt å bli kalt flott. Men kanskje det bare er jeg som tenker sånn?

Sånn tenker DU! Greit, da vet vi det. 

Anonymkode: 09593...38b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...