Gå til innhold

Strikker Marius-lue, kan noen hjelpe?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg holder på med den vanlige Marius-luen som er i Marius strikkeboken. Jeg strikker til herre og nærmer meg slutten nå, men det ser jo ut som størrelse enorm. Noen som har strikket denne som kan måle hvor lang den ble til slutt? Vurderer å rekke opp igjen og begynne fellingen litt tidligere.

Anonymkode: 1b3bd...74b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må påse at strikkefastheten din stemmmer både i bredden og i høyden. Husker ikke tallene her og nå, men de skal stå i hver enkelt oppskrift. 

Stemmer ikke strikkefastheten så går det galt, både i bredden og høyden. 

Anonymkode: 3d8fc...48b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du den på side 170? Målte nå, og den er totalt 27 cm lang (tar høyde for at den har blitt strukket ut i bredden og krympet litt i lengde pga. mye bruk), men denne er strikket i sisu, som er noe tynnere enn smart. Den sitter fint etter på kjæresten, uten tomrom i toppen.

Strikket samme luen i smartgarn til pappa, og da måtte jeg plutselig begynne med fellinger rett etter siste rad av mønsteret. Den ble mer enn stor nok. Liker ikke smartgarnet sammen med denne oppskriften i det hele tatt, siden jeg føler det blir veldig lite rom for justeringer.

Smak og behag, men jeg synes ofte det blir finest å enten korte ned litt på total lengde før felling, eller strikke 1-2 cm lenger enn anbefalt før felling, fordi man da får henholdsvis en hatt som sitter godt etter, eller en hatt som blir lang nok til at man kan "brette" bakdelen for en mer baggy stil. Det er også kjekt å prøve underveis, for folk har jo forskjellige hodestørrelser. Om jeg ikke kan ta mål, pleier jeg å prøve på meg selv, for så å sammenligne med det jeg vet om hodestørrelsen og luepreferansen til mottaker.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På s 170 ja. Strikket med Smart blir den jo baggy, burde virkelig stått i oppskriften synes jeg. Når du strikket i Smart fulgte du fellingen som den står i oppskriften bortsett fra at du startet med en gang etter mønsteret?

Anonymkode: 1b3bd...74b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for hjelpen, sparer meg nok for mye (mer) frustrasjon :)

Anonymkode: 1b3bd...74b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg strikket også den, men kortet den inn til mer normal lengde i og med at den var til en voksen mann. Syntes baggy ble litt vel mye av det gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...