Gå til innhold

Kan narsissisme/psykopati behandles?

Fremhevede innlegg

Skrevet

For de som lider av overt eller covert narsissisme , finnes det noen mulighet til å behandle disse?

Det sies at covert narsissisme er lignende sosiopater men da en light versjon til tross for at covert narsissisme er farligere i mellom menneskelige relasjoner. 

Grunnen til det er at en sosiopat klarer seg helt fint alene så han vil ikke sette helvete i bevegelse om han mister bekreftelser fra et menneske han har nært og kjært, mens en covert narsissist er avhengig av kjærligheten han får. Derfor vil han gå til store ekstremer for å beholde folk i sitt spindelvev. Til den grad at motparten kan bli psykologisk ødelagt.

En annen forskjell er : Til tross for at både sosiopaten og covert narsissisten mangler empati så kan covert narsissisten føle skam (det kan ikke en sosiopat) og de kan være selvbevisst om sin lidelse.

Med det tatt i betraktning, finnes det håp for slike mennesker?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så du lagde denne tråden på diskusjon.no. Fikk du ikke bra svar der? Her er forresten den forrige tråden du lagde om nøyaktig det samme tema

Anonymkode: 29b69...287

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så du lagde denne tråden på diskusjon.no. Fikk du ikke bra svar der? Her er forresten den forrige tråden du lagde om nøyaktig det samme tema

Anonymkode: 29b69...287

Men jo, jeg vet selvfølgelig svaret på spørsmålet jeg stiller. Det jeg er nysgjerrig på er : hva svarer andre mennesker?

Diskusjon.no er et mannlig dominert forum. Kvinneguiden er kvinne dominert. Er det noen forskjell på hvordan menn og kvinner ser på verden?

• Liker 3
Gjest Klaveret
Skrevet

Det er sjelden eller aldri suksess med behandling av disse menneskene. For å få en vellykket terapi må pasienten innse at den faktisk er syk, noe disse i all hovedsak ikke gjør. Ergo - en når ikke inn og behandlingen misslykkes.

Skrevet

Her er et tilfelle hvor behandling fungerte - fordi det ble fanget opp i barndommen og ikke fikk utvikle seg til hun ble voksen.

Anonymkode: f2a55...db5

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, Klaveret skrev:

Det er sjelden eller aldri suksess med behandling av disse menneskene. For å få en vellykket terapi må pasienten innse at den faktisk er syk, noe disse i all hovedsak ikke gjør. Ergo - en når ikke inn og behandlingen misslykkes.

Ærlig talt. Dette er feil. Hvorfor sprer du feil informasjon?

Snakker du om cluster b personlighetsforstyrrelser ? Som sosiopati/psykopati? Tråden her handler dog om narsissisme. 

Narsissister oppsøker aktiv psykiatrien. Og de ser selv at de er syke.

Det er veldig dumt at mennesker som deg med liten psykiatrisk forståelse skal buse ut med "sannheter" som ikke stemmer.

• Liker 2
Skrevet

Tror neppe psykopati kan behandles, nei. Psykopatene skjønner jo ikke at de er syke, de er i deres øyne helt perfekte og det er alle andre det er noe galt med. Klin gale folk og veldig farlige. Jeg ble nesten drept av en...

Anonymkode: bda84...272

• Liker 1
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror neppe psykopati kan behandles, nei. Psykopatene skjønner jo ikke at de er syke, de er i deres øyne helt perfekte og det er alle andre det er noe galt med. Klin gale folk og veldig farlige. Jeg ble nesten drept av en...

Anonymkode: bda84...272

Det du serverer er bullshit. Men i ditt hode så fremstår det du sier , som kloke ord?

I ditt hode er du kjempe smart er du ikke? Til tross for at det du hevder ikke stemmer. Men sannhet driter du en lang marsj i? ;)

• Liker 1
Gjest Klaveret
Skrevet
11 timer siden, WubWub skrev:

Ærlig talt. Dette er feil. Hvorfor sprer du feil informasjon?

Snakker du om cluster b personlighetsforstyrrelser ? Som sosiopati/psykopati? Tråden her handler dog om narsissisme. 

Narsissister oppsøker aktiv psykiatrien. Og de ser selv at de er syke.

Det er veldig dumt at mennesker som deg med liten psykiatrisk forståelse skal buse ut med "sannheter" som ikke stemmer.

Her er det nok du som tar feil. På bakgrunn av hvordan du argumenterer melder jeg meg ut av tråden. Eller, jeg vil si en ting; dersom en ekte narsissist oppsøker hjelp er det neppe pga det reelle problemet. En narsissist kan ikke se virkeligheten, da vil ALT rakne. 

Takk for meg.

Skrevet

Du har laget masse tråder om dette, både på KG og på diskusjon.no. Har du virkelig ikke fått svarene du ønsker deg ennå? Hva med å søke hjelp hos en spesialisert avd for personlighetsforstyrrelser? 

Ellers er psykopati mer beslektet med dyssosial personlighetsforstyrrelse. Narsissistisk personlighetsforstyrrelse beskriver en overt narsissisme, de har et svakt ego som de skjuler bak en fin fasade. Covert (skjult narsissisme) har et mer sterkt ego eller bedre indre selvbilde, som de ubevisst skjuler bak en fasade av krenkbarhet og beskjedenhet. Det er enkelte som mener unnvikende personlighetstrekk noen ganger kan komme av skjult narsissisme. Disse er jo vare for kritikk. 

Narsissisme kan behandles, dersom den som lider av det ønsker behandling. Det varierer litt, men ofte blir de deprimerte osv.

Anonymkode: 34e99...fed

• Liker 1
Skrevet
19 timer siden, WubWub skrev:

For de som lider av overt eller covert narsissisme , finnes det noen mulighet til å behandle disse?

Det sies at covert narsissisme er lignende sosiopater men da en light versjon til tross for at covert narsissisme er farligere i mellom menneskelige relasjoner. 

Grunnen til det er at en sosiopat klarer seg helt fint alene så han vil ikke sette helvete i bevegelse om han mister bekreftelser fra et menneske han har nært og kjært, mens en covert narsissist er avhengig av kjærligheten han får. Derfor vil han gå til store ekstremer for å beholde folk i sitt spindelvev. Til den grad at motparten kan bli psykologisk ødelagt.

En annen forskjell er : Til tross for at både sosiopaten og covert narsissisten mangler empati så kan covert narsissisten føle skam (det kan ikke en sosiopat) og de kan være selvbevisst om sin lidelse.

Med det tatt i betraktning, finnes det håp for slike mennesker?

Har vokst opp med far som er av verste psykopat typen ..og har hatt en "venn" som er av verste manipulator narsist typen..

Begge har ulike personlighets forstyrrelser ...det mest skumle i begge tilfeller er at dem ikke har noe empati på noe som helst måte. Selv om narssisten er bedre til å "fake det". I begge tilfeller er det kun dem selv de bryr seg om. Det er ingen verdi i å investere tid i å skape mellommenneskelige relasjoner med dem. Det er kun en relasjon som du for deg selv skaper i ditt hode og kun dit. Deres eneste interesse er å finne ut om dine svake sider for å utnytte dem til å få deg til å gjøre hva som er i deres interesse.  Det er hva relasjonen mellom dere betyr for dem. 

Det du egentlig spør om er om det går an få en hund til å snakke ..vel det vet du svaret på selv. 

De samler opp flere relasjoner med mennesker som er nokså langt nede på "rangstigen" i deres hode som de kan heve seg over. De er lette å manipulere og der kan de føle seg vel ved behov. There is no magic pills dessverre...

Anonymkode: c3839...2e0

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror ikke det er umulig å behandle, men det krever at narsissisten har lyst til å endre seg. Ofte vil han/hun ikke dette fordi de har det helt fint slik de har det. Det er ikke noe problem for narsissisten at han/hun styres av egosentriske behov, de får jo det de vil ha. Men som nevnt over knytter narsissisten bånd til andre og blir avhengig av å få kjærlighet. Det kan vel tenkes at de mellommenneskelige relasjonene kan motivere. Det skjuler seg ofte en usikkerhet også hos covert narsissisten, som selvfølgelig holdes skjult for andre. Pga. denne usikkerheten tror jeg det er vanskelig for en narsisst å innse at han/hun faktisk har en personlighetsforstyrrelse. Dette vil jo medføre en følelse av skam som er det verste disse vet. Selv om de egentlig burde være stolt av seg selv for å innse problemet og gjøre noe med det.

Anonymkode: 2bf9a...efc

Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke det er umulig å behandle, men det krever at narsissisten har lyst til å endre seg. Ofte vil han/hun ikke dette fordi de har det helt fint slik de har det. Det er ikke noe problem for narsissisten at han/hun styres av egosentriske behov, de får jo det de vil ha. Men som nevnt over knytter narsissisten bånd til andre og blir avhengig av å få kjærlighet. Det kan vel tenkes at de mellommenneskelige relasjonene kan motivere. Det skjuler seg ofte en usikkerhet også hos covert narsissisten, som selvfølgelig holdes skjult for andre. Pga. denne usikkerheten tror jeg det er vanskelig for en narsisst å innse at han/hun faktisk har en personlighetsforstyrrelse. Dette vil jo medføre en følelse av skam som er det verste disse vet. Selv om de egentlig burde være stolt av seg selv for å innse problemet og gjøre noe med det.

Det er nettopp pga slike som deg at den type mennesker får fortsette å lage kvalm og ødelegge selvtilliten og livene til andre mennesker ..så kan du vennligst slutte nå ?

Lyst til å endre seg for å spare andre mennesker krever empati ...det har ikke en narssist ..så som sagt kan du vennligst slutte nå? 

Skrevet

Jeg forsvarer ikke narsissisten. Har akkurat gått i fra en narsissist. Så vet utrolig godt hvor ødeleggende disse menneskene er. Har slitt mye selv. Det jeg sier er bare fakta, jeg tror ikke alle som kan kalles narsissist er like ekstreme, det finnes nok varierende grader innenfor denne personlighetsforstyrrelsen også - som med andre. Så det finnes sikkert noen som kan endre seg også, jeg forklarer bare at dette er ekstremt vanskelig for en narsissist. 

• Liker 1
Skrevet

Foreløbig er det nok veldig vanskelig å behandle, i og med at man vet veldig lite om psykopati. Studier har vist at psykopater kan ha en av og på-knapp for empati, og kan kanskje være nøkkelen til en mulig behandling i fremtiden mot psykopati. Nå er det også sånn at det er mange som har psykopatiske eller narsissistiske tendenser, uten å være massemorder-psykopat eller ekstreme narsissister. Mange av disse klarer seg fint i samfunnet, og det er ikke alle med psykopatiske tendenser som faller inn under kategorien "slemme mennesker". Mange lever stabile liv og klarer å vise omsorg mot familie og venner, uten å ha et behov for å være slemme. Det forskes vel blant annet på om barndom, miljø og oppvekst kan påvirke psykopati i ulike retninger. Psykopati er jo en genetisk predisposisjon man er født med. Kjennetegn er blant annet behov for stimuli og manglende følelse av frykt. Man ser dette gjerne hos adrenalinjunkies, og enkelte hevder at psykopater og ekstremsportsutøvere har en lignende predisposisjon - men at en positiv og god oppvekst har formet atletene i en positiv retning, der de ikke har et behov for å påføre skade og bruker heller sin predisposisjon på stunts. På den andre siden har psykopater gjerne hatt en vanskelig oppvekst, som har formet dem i en negativ retning. Nå er dette bare hypoteser og ideer som ikke er verifisert enda, men som det kanskje skal forskes videre på. Problemet er igjen at det man vet lite om disse diagnosene, og derfor er det vanskelig å behandle. Jeg er ingen psykolog, så jeg kan ikke svare på det. Dette er bare ting jeg har lest her og der, så dere bør ta det jeg skriver med en klype salt.

Anonymkode: 53131...0a5

Skrevet
13 timer siden, WubWub skrev:

Det du serverer er bullshit. Men i ditt hode så fremstår det du sier , som kloke ord?

I ditt hode er du kjempe smart er du ikke? Til tross for at det du hevder ikke stemmer. Men sannhet driter du en lang marsj i? ;)

Det virker ikke akkurat som at din behandling fungerer. 

Anonymkode: 1cef6...85c

• Liker 5
Skrevet

Jeg kjenner en som var ekstrem narsissist og helt avhengig av bekreftelser fra andre. Han tålte ikke noen form for kritikk eller noe som kunne tolkes som kritikk (som humor). Han løy, manipulerte og oppførte seg bare så forferdelig giftig.. Han var ekkel mot folk, og når folk reagerte, spilte han helt uskyldig og plasserte all skyld hos den andre.. En mester i å få andre til å fremstå som vanskelig.. Det virker som han elsket at folk sa fra til han, så han kunne gå rundt og snakke stygt om de som da hadde "trakassert han", osv. Fremstilte alltid seg selv som et offer.  Han mente i fullt alvor at alle digget han, og gjorde du ikke det måtte du være syk.. 

Denne personen har faktisk innsett at han har et problem. Det var fordi det var så mange som sa fra til han til slutt, og som gjorde det klart at de ikke orket å være sammen med han mer om han ikke forandret seg.. Han tar nå litt selvkritikk, men er fortsatt en ekspert på å manipulere og lyve. Eneste forskjellen før og nå er at han kan innrømme at han løy (men han ber ikke om tilgivelse fordet og forventer at vi bare "går videre"). Før ble han rasende og helt svart i øya hvis man sa han løy om ting. Så det er litt fremgang. Han lider under sin egen væremåte, det gjorde han ikke før.. Jeg tror han kanske kan bli frisk ved terapi. Bare at han erkjenner at han har et problem er jo helt utrolig. 

Anonymkode: a27b0...89f

• Liker 1
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Foreløbig er det nok veldig vanskelig å behandle, i og med at man vet veldig lite om psykopati. Studier har vist at psykopater kan ha en av og på-knapp for empati, og kan kanskje være nøkkelen til en mulig behandling i fremtiden mot psykopati. Nå er det også sånn at det er mange som har psykopatiske eller narsissistiske tendenser, uten å være massemorder-psykopat eller ekstreme narsissister. Mange av disse klarer seg fint i samfunnet, og det er ikke alle med psykopatiske tendenser som faller inn under kategorien "slemme mennesker". Mange lever stabile liv og klarer å vise omsorg mot familie og venner, uten å ha et behov for å være slemme. Det forskes vel blant annet på om barndom, miljø og oppvekst kan påvirke psykopati i ulike retninger. Psykopati er jo en genetisk predisposisjon man er født med. Kjennetegn er blant annet behov for stimuli og manglende følelse av frykt. Man ser dette gjerne hos adrenalinjunkies, og enkelte hevder at psykopater og ekstremsportsutøvere har en lignende predisposisjon - men at en positiv og god oppvekst har formet atletene i en positiv retning, der de ikke har et behov for å påføre skade og bruker heller sin predisposisjon på stunts. På den andre siden har psykopater gjerne hatt en vanskelig oppvekst, som har formet dem i en negativ retning. Nå er dette bare hypoteser og ideer som ikke er verifisert enda, men som det kanskje skal forskes videre på. Problemet er igjen at det man vet lite om disse diagnosene, og derfor er det vanskelig å behandle. Jeg er ingen psykolog, så jeg kan ikke svare på det. Dette er bare ting jeg har lest her og der, så dere bør ta det jeg skriver med en klype salt.

Her er det ikke annet å gjøre enn å si meg helt og holdent enig. Veldig godt og kunnskapsrikt innlegg!

Det stemmer som du sier at nyere forskning viser til en empati knapp som man kan velge benytte seg av. 

Oppvekst har også mye å si. Faktisk , når det kommer til narsisisme så bunner det ofte ut i traumer påført i oppveksten i form av mobbing, overgrep, omsorgssvikt osv. 

Derfor mener jeg det er viktig , veldig viktig - at skoler og voksne virkelig tar tak i mobbing. For det kan på sikt føre til at mennesker vokser opp som skadede individer. De har rett og slett ikke hatt en sunn oppvekst hvor man har lagd seg en sunn kjerneidentitet. 

Om et menneske bære opplever ondskap og lidelse så er sannsynligheten til å utvikle svekkede sjelsevner stor. But alas, jeg mener ikke dette rettferdiggjør negativ adferd når man blir voksen. Man har fremdeles evnen til å ta valg. 

Det eneste tilfellet jeg kommer på hvor psykisk sykdom kan rettferdiggjøres er ved psykoser når evnen til å ta rasjonelle moralske valg opphører.

• Liker 1
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det virker ikke akkurat som at din behandling fungerer. 

Anonymkode: 1cef6...85c

Jasså. Kan være spennende å høre hvorfor du mener dette. Vet du hva slags behandling jeg får, eller om jeg får noen i det hele tatt? Isåfall , hva får jeg behandling for og hvorfor virker den ikke?

Det kan også være spennende å høre hvorfor vedkommende jeg siterer mener at professor Otto Kernberg , spesialisert  i narsissisme tar feil. 

For all del, det kan godt hende han tar feil. Men da vil jeg gjerne vite hva slags forskning og dokumentasjon man baserer en slik påstand på. 

• Liker 1
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan nok veldig lite om psykopati ..vi som har vokst opp med en foreldre som er det kan alt om det ..

Og nei det finnes ingen på\av knapp for empati....men de er gode til å "fake" det. 

De lærer av andre hvordan man skal oppføre seg i ulike situasjoner ..de oppfører seg ikke slik de føler blir rett selv. Det er 100% genetisk ..miljøet har ingenting å si. Psyopati er en medfødt genetisk betinget personlighet. De blir aldri mer modne enn en 6åring i hodet. Du ser en 6åring i en voksen persons kropp. 

Er minstemann av en søskenflokk på 3 stk ..vi har alle at lik oppvekst. Heldigvis arvet jeg mor siden og ikke far siden, men sånn ble det ikke med mine 2 søstre. De holder jeg meg den dag idag langt langt vekke ifra. 

Ja jeg verdsetter mellommenneskelige relasjoner og betydningen av dem ..mot mine søsken opplevde jeg aldri det fordi de ikke har empati. Det er en av dem enten eller tingene...

Er det noen som er eksperter på å overbevise og spille rollen som den empatisk gode snille karen utad så er det psyokpaten selvsagt..men det er med formål om å oppnå noe. Av samme grunn er det veldig enkelt å ta en sinnsykt overbevisende løgn på strak arm. 

Jo enkelte mennesker kan veldig mye om disse diagnosene ..faktisk har jeg 35års erfaring med dem. Men det er såpass du må ha for å ikke la deg lure. Vi er de eneste som kan verifisere. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...