Gå til innhold

Senecyste ( Ganglion cyst)

Fremhevede innlegg

Gjest AnonGangerTo
Skrevet

Forrige helg oppdaget jeg en kul i begynnelsen av pekefingeren, altså mot håndflaten. Plaget meg ikke før i går og i dag bestilte jeg time hos fastlegen. Søkte en del på nettet og fant ut at den heter senecyste eller ganglion cyst på engelsk. 

Er det noen som har erfaring med denne type kul? Operasjon? Har lyst å operere den bort for nå gjør den vondt. Huff, jeg er så lei av operasjoner! 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en på hånden, ikke så svær så jeg har ikke vært hos lege enda.

Skrevet

Hadde en på foten. Jeg stakk inn en steril sprøyte og sugde ut innholdet. Men vil ikke anbefale noen å prøve det. Det kom tilbake igjen. En dag sprakk den av seg selv. Nå er den borte. De kan opereres vekk om de er plagsomme. I gamle dager ble det anbefalt å slå en bibel på dem for at de skulle sprekke :) Tror de kalte dem "bible cysts".

Anonymkode: 3fd13...a3d

Skrevet

Jeg har en ganglion på håndbaken mot håndleddet, den vokser og vokser, men gjør ikke vondt.

Legen kan suge ut innholdet med en grov nål, siden det er gele lignende innhold, også sprøyte inn kortison. Men sjansen for at den kommer igjen er stor.

En operasjon må gjøres av en erfaren håndkirurg for de må fjerne utspringet, og dette skal vist være vanskelig i følge min lege. 

Anonymkode: 55619...a65

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...