Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg fullførte Vgs studiespesialisering og har fått vitnemål. Jeg har også fullført yrkesfaglig med påbygg og lurer på om man kan slå sammen vitnemålene? For påbygg fikk jeg kompetansebevis fordi jeg tok fritak for noen fag, siden jeg ikke vil gå igjennom de igjen.  Noen som har vært i samme situasjon:icon_frown:?

Takk påforhånd!!

Anonymkode: 40c77...a4b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor skulle du slå de sammen? Så lenge du har studiekompetanse så trenger du vel ikke det? Skjønner heller ikke hvorfor du gikk påbygg når du hadde studiekompetanse.. 

Anonymkode: db6d2...7c0

Skrevet

Du får ikke slått de sammen. Hvorfor skulle du ønske å få til det? Henger meg også på AB over, hva skulle du med påbygg?

Anonymkode: 87953...f55

Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)

w

Endret av Nasse Nøff ❤
Skrevet
11 minutter siden, NasseNøff skrev:

Yrkesfag med lærling-tid - fagbrev i det yrket. 
Yrkesfag med lærling-tid + ett år med påbygg - fagbrev med studiekompetanse.

Studiespesialisering - studiekompetanse. 

Hvorfor tok du det året med påbygg? Påbygg gir studiekompetanse, fordi du tar de tre årene på studiespesialisering på ett år. Studiekompetanse gir deg bedre lønn og mulighet til å ta høyereutdanning. 
Mange velger å ta påbygg etter yrkesfag for å ha flere muligheter senere. 
Hvorfor skal du slå de sammen? Du fikk fritak fordi på yrkesfag vg1 og vg2 så tar du noen fag fra studiespesialisering linjen, men du mangler noe og disse fagene må du ta når du går vg3 påbygg. 
Hvis du begynner på nytt på en annen yrkesfaglinje så får du fritak fra Norsk, matte, engelsk, gym etc fordi du har tatt disse fagene før. 
Fritak er ikke negativt, hvis du har tatt disse fagene før. Det å gå igjennom samme pensum to ganger er jo bare bortkastet tid og energi. Du kan ta opp fag eller gjøre de om igjen hvis du vil ha bedre karakter i det faget. 

Påbygg og studiespesialisering henger ikke på greip. Enten så tuller du, eller så har du kastet bort 1 år av ditt liv :fnise:

Åj. Trodde det var en alternativ løsning for å slippe å ta fagene igjen  som privatist. Siden jeg bare søkte fritak fra 2 av fellesfagene:fnise:

Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 12.2.2016 den 13.56):

Åj. Trodde det var en alternativ løsning for å slippe å ta fagene igjen  som privatist. Siden jeg bare søkte fritak fra 2 av fellesfagene:fnise:

Endret av Nasse Nøff ❤
Skrevet

Jo, det skulle tatt seg ut, å få slått sammen vitnemål! 

Du står fritt til å bruke det vitnemålet du vil om ikke begge er ønsket. 

Anonymkode: d7768...358

Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)

w

Endret av Nasse Nøff ❤
Skrevet
13 minutter siden, NasseNøff skrev:

Du kan ikke slå sammen vitnemål. 
Men det er ingenting galt med å ha flere vitnemål. 

Du kan annullere et skoleår, men hvis du har fullført og bestått alle fagene så er det ingen vits. 
Annullering er lurt hvis;
- Du ikke har bestått mange av fagene pga sykdom eller latskap og vil gjøre det året (vg1 eller vg2) om igjen.
- Du har høyt fravær og dårlige karakterer
- Angrer på utdanningen og vil bruke ungdomsretten for å komme inn på en annen linje

Hvis du har dårlige karakterer i ett fag, eller strøk i ett fag så kan du ta opp dette faget som privatist. 

Hvis man har forbedret fellesfagene på yrkesfaglig og har fått kompetansebevis kan man føre de opp på det vitnemålet(studiespess) man har fra før av? Eller er det bare gjennom privatistordningen?

Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 12.2.2016 den 15.40):

Hvis man har forbedret fellesfagene på yrkesfaglig og har fått kompetansebevis kan man føre de opp på det vitnemålet(studiespess) man har fra før av? Eller er det bare gjennom privatistordningen?

Endret av Nasse Nøff ❤
Skrevet

du har ikke to vitnemål, du har ett kompetansebevis fra yrkesfag, en karakterutskrift fra påbygg hvor du ikke har fullført, og vitnemål får du ikke før du faktisk har fullført en utdanning som for eksempel studiespesialiserende.
Et vitnemål er en bekreftelse på fullført utdanning. 2 år på yrkefag er ikke fullført utdanning, påbygg uten alle fag er ikke fullført utdanning...

Jeg hadde selv kompetansebevis fra yrkesfag, karakterutskrift fra påbygg der jeg manglet ca 9t pr uke, og karakterutskrift fra privatgymnas der jeg tok opp de siste fagene.
Jeg sendte inn alle disse papirene til skolen jeg tok påbygg på, og siden jeg da hadde nok fag/timer til studiekompetanse, så kunne dem da skrive ut ett vitnemål til meg.

Skrevet
11 minutter siden, _popcorn_ skrev:

du har ikke to vitnemål, du har ett kompetansebevis fra yrkesfag, en karakterutskrift fra påbygg hvor du ikke har fullført, og vitnemål får du ikke før du faktisk har fullført en utdanning som for eksempel studiespesialiserende.
Et vitnemål er en bekreftelse på fullført utdanning. 2 år på yrkefag er ikke fullført utdanning, påbygg uten alle fag er ikke fullført utdanning...

Jeg hadde selv kompetansebevis fra yrkesfag, karakterutskrift fra påbygg der jeg manglet ca 9t pr uke, og karakterutskrift fra privatgymnas der jeg tok opp de siste fagene.
Jeg sendte inn alle disse papirene til skolen jeg tok påbygg på, og siden jeg da hadde nok fag/timer til studiekompetanse, så kunne dem da skrive ut ett vitnemål til meg.

Jeg har et vitnemål fra 3år med studiespes. så tok jeg yrkesfag og påbygg. Spørsmålet mitt bare var bare om jeg har bedre karakterer på yrkesfagvitnemålet i fellesfagene om jeg kunne flytte de på mitt studiespess vitnemål :)

Skrevet

om det er samme fagkode, så vil det bli sett på som forbedring av karakter, og da er det absolutt mulig :)
litt usikker på hvilken skole som skal slå dette sammen for deg, om det er tatt på forskjellige skoler, men ta en telefon til skolen der du har vitnemålet, og eventuelt til påbyggning, å hør hvem som kan gjøre det!
Hos meg var det skolen hvor jeg tok påbygg som var ansvarlig for det, ikke privatskolen jeg tok de siste fagene på.
Men dem skal kunne samle alt sammen, slik at du da kan søke på høyere utdanning med ett (litt fullpakka) vitnemål, og ikke masse forskjellige papirer :)
Jeg søkte høyere utdanning med kompetansebeviset og to karakterutskrifter, og fikk beksjed at jeg måtte kontakte vgs-skolen for å samle alt på ett papir, slik at det ble oversiktelig for dem!

Skrevet
2 timer siden, _popcorn_ skrev:

om det er samme fagkode, så vil det bli sett på som forbedring av karakter, og da er det absolutt mulig :)
litt usikker på hvilken skole som skal slå dette sammen for deg, om det er tatt på forskjellige skoler, men ta en telefon til skolen der du har vitnemålet, og eventuelt til påbyggning, å hør hvem som kan gjøre det!
Hos meg var det skolen hvor jeg tok påbygg som var ansvarlig for det, ikke privatskolen jeg tok de siste fagene på.
Men dem skal kunne samle alt sammen, slik at du da kan søke på høyere utdanning med ett (litt fullpakka) vitnemål, og ikke masse forskjellige papirer :)
Jeg søkte høyere utdanning med kompetansebeviset og to karakterutskrifter, og fikk beksjed at jeg måtte kontakte vgs-skolen for å samle alt på ett papir, slik at det ble oversiktelig for dem!

Tusen takk for svar!!:hoppendeglad:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...