Gå til innhold

Akillesforlengelse og stram leggmuskel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har nylig forlenget den ene akillessen da jeg har slitt med for korte akillesser og stramme leggmuskler i noen år nå. Venstre fot var den som var hardest rammet og er defor den jeg har operert. Har de siste årene gått på tå på denne foten fordi jeg har vært så stram i leggen og akillesen og Idag var første dagen jeg kunne sette hælen i bakken på 2 år! Fantastisk følelse. Høyre fot er ikke i nærheten av like ille og har et håp om at hvis jeg tøyer foten godt nok at leggmuskelen kan bli smidigere og slankere av det. Og at akillessen kan bli mer medgjørelig.

Jeg husker ikke hvem som fortalte meg det, om det var legen eller fysioterapauten, men de fortalte meg at det finnes en type sokk/strømpe man kan sove med om natten for å tøye leggmuskelen? Er det noen her som kanskje skjønner hva jeg prater om? Har googlet meg ihjel men finner ingen ting som kan samsvare. Dette hadde passet ypperlig for høyrefoten i første omgang da operasjon ennå ikke er et alternativ for denne.

Skulle også hatt noe som kan presse fotbladet opp i 90 grader da det er redusert bevegelighet i ankelen som er hovedproblemet på høyrefoten og tror god tøying og framprovosering kan hjelpe foten til å bli bedre. Jeg tror ikke den er så skadet at den trenger operasjon - ennå. Men da må jeg få leggmuskelen til å ikke være så stram.

håper det finnes noen sjeler der ute som er eller har vært i en liknende situasjon!

Anonymkode: a3b21...3d2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du fått uttøyningsøvelser for den u-opererte foten hos fysioterapeuten? Hvis ikke, kan det være lurt, og å bruke en del tid hver dag på tøying av den leggmuskelen. Husk å vær god og varm før tøying!

Anonymkode: 766a7...60c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det denne?

Anonymkode: 766a7...60c

Ser ut som det kan være den ja!!! Takker så meget!

Anonymkode: a3b21...3d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Annonse

hei.

Lurer på hvor lang tid det tok, før du kunne bruke foten som normalt igjen, etter operasjonen? Og hadde du store smerter etter operasjonen? Jeg er innkallt til operasjon av forlengelse av akilles i desember, og vurderer om jeg skal ta operasjonen eller ikke.

Anonymkode: 9c559...bb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde gips i 4 uker og gikk deretter over til walker de resterende 3 ukene. Fikk sterke smertestillende etterpå og det ble en del fysioterapi, men kunne bruke foten gradvis normalt igjen fra jeg sluttet med walker 

absolutt en operasjon du bør takke ja til. Å ikke ha tilstrekkelig lang akilles ødelegger ikke bare beina men også ryggen. Jeg har fått det mye bedre nå, og har enda ikke hatt behov for å operere fot nummer 2.  Lykke til!

Anonymkode: a3b21...3d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 14.10.2018 den 13.31, AnonymBruker skrev:
 

Hadde gips i 4 uker og gikk deretter over til walker de resterende 3 ukene. Fikk sterke smertestillende etterpå og det ble en del fysioterapi, men kunne bruke foten gradvis normalt igjen fra jeg sluttet med walker 

absolutt en operasjon du bør takke ja til. Å ikke ha tilstrekkelig lang akilles ødelegger ikke bare beina men også ryggen. Jeg har fått det mye bedre nå, og har enda ikke hatt behov for å operere fot nummer 2.  Lykke til!

Anonymkode: a3b21...3d2

Hvor lenge måtte du gå på smertestillende? Og hvor lang tid tok det fra du ble operert , til foten var helt bra igjen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, BAS skrev:
 

Hvor lenge måtte du gå på smertestillende? Og hvor lang tid tok det fra du ble operert , til foten var helt bra igjen? 

De første dagene fikk jeg noe som heter Tramadol, som er ganske sterke smertestillende. Merket ikke så mye til smertene, men var veldig svimmel og kvalm av medisinen så sov mesteparten av tiden. Etter dette gikk jeg kun over til litt sterke doser med Paracet. Alt i alt hadde jeg ikke så veldig mye smerter etter operasjonen. I tillegg fikk jeg blodfortynnende medisin i form av sprøyter, og satte en gang om dagen i en måned. Jeg satte på meg selv i mageskinnet. Det høres grusomt ut, men er fullt og helt overkommelig, og hadde ikke hatt noe problemer med å gjøre det igjen. 

Jeg kunne gå "normalt" da jeg la fra meg walkeren. Jeg var veldig forsiktig i starten da jeg visste at akillesen var skjør og drev ikke med noe hard trening, men vanlig gange var ingen prolem. Jeg hadde i tillegg kyssesyke etter operasjonen så ble sengeliggende på grunn av det. Var som sagt mye hos fysioterapaut i starten og jobbet mye med musklene, og har gjort mye tåhev de siste årene, da jeg overhodet ikke klarte å stå på tå på den opererte foten etterpå.
Husker ikke nøyaktig når jeg anså meg selv som helt bra igjen, men da russetiden kom (ble operert i januar), da hadde jeg null problemer.

Det som kanskje plaget meg mest var at jeg hadde mistet alle musklene i leggen etter gipsen og walkeren og hadde betydelig forskjell på leggene. Det har jeg enda, selv nesten 3 år etter operasjonen. Idag trener jeg som normalt og trener både styrke og kondisjon uten problemer. 

 

Anonymkode: a3b21...3d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...