Gå til innhold

Jeg skjønner det ikke!

Fremhevede innlegg

Skrevet

En ting jeg ikke skjønner som har irritert meg en stund er kcal innholdet i Toro rett i koppen kakao. Litt tåpelig, men blir så irritert av å ikke forstå det!

Bak på pakken (altså dette er ikke i poser, men boks) står det at det er 60 kcal pr. 100 g. Pakken veier 500g, dvs. at der 300 kcal i hele pakken. En porsjon gir 130 kcal, og det står at det er 15 porsjoner. HVORDAN kan dette stemme??

Anonymkode: a8580...981

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor mange gram skal du da bruke pr. Porsjon? 

Anonymkode: ce367...481

Skrevet (endret)

Det er 60 kcal per 100 gram ferdig produkt, altså 1 dl kakao. En kopp er litt mer enn det dobbelte av det. 

500 gram er tørrvekten. 

Endret av isbjørnungen
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange gram skal du da bruke pr. Porsjon? 

Anonymkode: ce367...481

220g i en pose i hvertfall

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En ting jeg ikke skjønner som har irritert meg en stund er kcal innholdet i Toro rett i koppen kakao. Litt tåpelig, men blir så irritert av å ikke forstå det!

Bak på pakken (altså dette er ikke i poser, men boks) står det at det er 60 kcal pr. 100 g. Pakken veier 500g, dvs. at der 300 kcal i hele pakken. En porsjon gir 130 kcal, og det står at det er 15 porsjoner. HVORDAN kan dette stemme??

Skal du tilsette vann eller melk?

Skrevet
1 minutt siden, Rumle skrev:

Skal du tilsette vann eller melk?

vann

Skrevet
6 minutter siden, isbjørnungen skrev:

Det er 60 kcal per 100 gram ferdig produkt, altså 1 dl kakao. En kopp er litt mer enn det dobbelte av det. 

500 gram er tørrvekten. 

jammen hvis du bare spiser pulveret da? 

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Siden du bare tilsetter vann er det fortsatt 130 kcal i en pose.

Skrevet
7 minutter siden, isbjørnungen skrev:

500 gram er tørrvekten. 

Er du helt sikker på dette? Det er da veldig uvanlig at det oppgis på den måten? 

Skrevet
Et øyeblikk siden, Rumle skrev:

Er du helt sikker på dette? Det er da veldig uvanlig at det oppgis på den måten? 

Jeg syns ikke det er uvanlig, står ofte næringsinnhold pr 100g ferdig blandet, i hvert fall på lignende produkt som jeg har brukt. Jeg tenkte akkurat det samme som hun kom fram til med en gang jeg leste spørsmålet.

• Liker 1
Skrevet
Et øyeblikk siden, literally skrev:

Jeg syns ikke det er uvanlig, står ofte næringsinnhold pr 100g ferdig blandet, i hvert fall på lignende produkt som jeg har brukt. Jeg tenkte akkurat det samme som hun kom fram til med en gang jeg leste spørsmålet.

Ok, da er det sikkert rett :)  Jeg synes stadig det er unødvendig misvisende da, men la gå :) 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Rumle skrev:

Ok, da er det sikkert rett :)  Jeg synes stadig det er unødvendig misvisende da, men la gå :) 

Det er den vanlige måten å oppgi næringsinnhold på. Bare sjekk bakpå en pakke med saus eller noe annet som blandes ut. 

Skrevet
2 timer siden, Rumle skrev:

Kan være litt forvirrende ja, men syns av og til det er greit at det er sånn også :) 

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er rundt 2000 kalorier i boksen.

Anonymkode: 8eff0...6d6

Skrevet (endret)

Det er veldig misvisende, veldig irriterende, og det blir nesten uten unntak gjort sånn. Spesielt forvirrende er det når det skal tilsettes noe annet enn, eller mer enn, vann. Det er veldig sjelden næringsinnholdet i selve varen oppgis. Dessuten synes jeg det er direkte fornærmende at de skriver næringsinnholdet for tilberedt vare TO ganger, en gang pr 100 gram, og en gang pr porsjon, når de ikke oppgir nøyaktig hvor mye av varen som skal brukes i én porsjon ("2-3 spiseskjeer", den er klassisk.)

Grr. Det går kanskje an å regne seg fram til det i dette tilfellet. 2 dl vann veier 200 gram, og en porsjon drikk er på 220 gram, da er en porsjon pulver på 20 gram. En porsjon har 123 kalorier. 123x5=615. Det er da 615 kalorier i 100 gram pulver.

Endret av Pringle
  • Liker 1
Skrevet
Den 11.2.2016 at 16.04, Rumle skrev:

Dessverre veldig vanlig. 

Burde ikke være lov å IKKE oppgi kaloriinnhold i faktisk produkt, men dessverre er det det. 

Enda mer plagsomt på sauser og supper. Ofte står kaloriinnholdet for tilberedt vare, samtidig som det står "erstatt gjerne noe av melken med xxx" - vel, hva blir kaloriinnholdet da? De gjør det unødvendig vanskelig... Men det er vel fordi kaloriinnholdet per 100g faktisk produkt hadde vært så høyt at flere hadde latt være å kjøpe? 130 kcal ser jo bedre ut enn 600 kcal... 

Gjest 2Bhonest
Skrevet

Det er enda verre med de som oppgir næringinnhold til f.eks 110 kcal. pr 100 ml. slikt som endel iser har gjort det.
Jeg var sikker på at det stod 110 kcal. pr. 100 gram (slikt normale foretak benevner det), men neida. Energiinnholdet var altså 223 kcal. pr. 100 gram.

Skrevet
36 minutter siden, 2Bhonest skrev:

Det er enda verre med de som oppgir næringinnhold til f.eks 110 kcal. pr 100 ml. slikt som endel iser har gjort det.
Jeg var sikker på at det stod 110 kcal. pr. 100 gram (slikt normale foretak benevner det), men neida. Energiinnholdet var altså 223 kcal. pr. 100 gram.

Så de mener man skal ha isen oppi et desilitermål for å ha kontroll på energiinnholdet??? Høres jo enkelt ut... 

Skrevet
7 minutter siden, Sisti skrev:

Så de mener man skal ha isen oppi et desilitermål for å ha kontroll på energiinnholdet??? Høres jo enkelt ut... 

Bare å tine den først da vettu :opplyser:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...