Gjest F-16 Skrevet 14. oktober 2004 #1 Skrevet 14. oktober 2004 Jeg kom plutselig på å fundere over en sak i går. Tanken slo ned i meg da jeg satt og pratet med en eldre dame som hadde skjeggvekst på haka. Hvorfor er det slik at kvinner blir mer maskuline når de eldes? Hvorfor blir ikke menn feminine? Det jeg vil frem til er om mannen er det "egentlige mennesket", mens kvinnen er kvinne så lenge hun er fruktbar og deretter blir mer lik mannen - altså det "egentlige mennesket"? Vet ikke om det går ann å skjønne hva jeg mener...
Gjest Hel Skrevet 14. oktober 2004 #2 Skrevet 14. oktober 2004 En kvinne er da fortsatt en kvinne selvom hun ser mer maskulin ut når hun blir gammel. Er forresten ikke alle gamle damer som ser maskuline ut heller.
Gjest Hillary.. Skrevet 14. oktober 2004 #3 Skrevet 14. oktober 2004 Skjønner at dette med to kjønn er vondt å fordøye. Selv har jeg sett menn med hengepupper, så jeg skjønner hva du mener.
Gjest 1111 Skrevet 14. oktober 2004 #4 Skrevet 14. oktober 2004 Jeg tror jeg skjønner hva du mener. men jeg tror aldri man kan komme fram til noe slikt, det ville blitt diskusjon på diskusjon med vitenskapelige og religiøse "beviser" om hverandre.
Gjest gjest1 Skrevet 14. oktober 2004 #5 Skrevet 14. oktober 2004 Jeg kom plutselig på å fundere over en sak i går. Tanken slo ned i meg da jeg satt og pratet med en eldre dame som hadde skjeggvekst på haka. Hvorfor er det slik at kvinner blir mer maskuline når de eldes? Hvorfor blir ikke menn feminine? Det jeg vil frem til er om mannen er det "egentlige mennesket"' date=' mens kvinnen er kvinne så lenge hun er fruktbar og deretter blir mer lik mannen - altså det "egentlige mennesket"? Vet ikke om det går ann å skjønne hva jeg mener...[/quote'] Jeg skjønner hva du mener med "det egentlige mennesket", men sannheten er at alle fostere starter som jenter, og så på et punkt fortsetter guttene i en annen retning. Bestemmelsen for kjønn ligger der selvfølgelig hele veien, men utseendemessig er de like i starten. Hørtes jeg forvirrende ut nå? Menn blir vel også mindre maskuline med alderen like mye som kvinner blir mindre feminine. Muskulaturen minsker, kjevepartiet blir mindre fremtredende, brystkassa synker - joda, det bare synes så mye bedre når damer får hår i ansiktet .
Orthia Skrevet 14. oktober 2004 #6 Skrevet 14. oktober 2004 At enkelt kvinner får økt hårvekst i ansiktet når de blir eldre, har vel sammenheng med at østrogennivået synker etter overgangsalderen? For meg er dette et teknisk spørsmål, ikke et eksistensielt.
Sheba Skrevet 15. oktober 2004 #7 Skrevet 15. oktober 2004 Det er riktig at det er kvinnen som er det opprinnelige kjønnet, ikke mannen. Det kalles for urkjønnet, og er som sagt kvinne. Alle fostere starter sitt liv som kvinne, mens cirka halvparten utvikler seg til hankjønn. Grunnen til at kvinner kan bli mer maskuline, øket hårvekst osv etter overgangsalderen skyldes ganske riktig produksjonstap av østrogen. Men menn produserer jo også mindre testosteron med årene, og det er kanskje årsaken til hengepupper og "rynkepung" samt avtagende evne til å oppnå ereksjon, eller hva vet jeg?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå