AnonymBruker Skrevet 11. februar 2016 #1 Skrevet 11. februar 2016 Må man ha henvisning fra lege for å komme til fysioterapeut? Har noen litt muskulære problemer, da er kanskje en fysioterapeut det beste valget? Anonymkode: dd33b...39c
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2016 #3 Skrevet 11. februar 2016 Vil tro det kommer an på om du velger privat eller offentlig fysioterapitjeneste. Jeg gikk til offentlig og der måtte jeg ha henvisning. Det var også ganske lange ventelister. Anonymkode: a2681...c17
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2016 #4 Skrevet 11. februar 2016 Spiller det noen rolle for prisen om det er privat eller offentlig? Anonymkode: dd33b...39c
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2016 #5 Skrevet 11. februar 2016 Ja, private fysioterapeuter kan bestemme sin egen pris, så det vil variere. Hos fysioterapeuter som har driftstilskudd betaler du egenandel, men da må du altså ha henvisning først. Anonymkode: a2681...c17
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2016 #6 Skrevet 11. februar 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Spiller det noen rolle for prisen om det er privat eller offentlig? Anonymkode: dd33b...39c En veldig stor rolle, fordi det er to helt ulike priser. De fysioterapeutene uten avtale med kommunen og Helfo får ikke trygderefusjon og pasienten må dekke både vanlig egenandel og trygderefusjon. Vil tro du da betaler 550 kroner og oppover. Ved trygderefusjon så får du bare en egenandel på litt over 200 kr. Pr. Gang. I tillegg fårmdu egeandelskort 2 når du har betalt rundt 2600 kr. Da slipper du å betale mer det kalenderåret. Det er lang ventetid hos de fleste avtalefysioterapeutene. Alle vil ha henvisning for å vite hva som er galt. Du må belage deg på lang tid på venteliste. Har du derimot helseforsikring kan dette gå raskere og hos en privat hvor helseforsikringen dekker.... Anonymkode: e3496...a2a 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2016 #7 Skrevet 11. februar 2016 Takk for svar allsammen:) Ser ut til at jeg ikke slipper unna en tur til legen; tenkte jeg skulle slippe siden jeg vet hva som er galt:P Men jeg har ikke råd til å btale 500kr + for en fysiotime:S Heldigvis haster det ikke med mine plager for det er ikke noe som påvirker meg til daglig. Jeg er egentlig bare redd for at det skal bli verre/få langtidseffekter, og det har blitt verre de siste åra. Jeg fant en liste på offentlige fysioterapeuter her jeg bor, og på noen står det allmenn, andre psykomotorisk og andre manuell terapi. Hva er forskjellen? Anonymkode: dd33b...39c
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2016 #8 Skrevet 11. februar 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar allsammen:) Ser ut til at jeg ikke slipper unna en tur til legen; tenkte jeg skulle slippe siden jeg vet hva som er galt:P Men jeg har ikke råd til å btale 500kr + for en fysiotime:S Heldigvis haster det ikke med mine plager for det er ikke noe som påvirker meg til daglig. Jeg er egentlig bare redd for at det skal bli verre/få langtidseffekter, og det har blitt verre de siste åra. Jeg fant en liste på offentlige fysioterapeuter her jeg bor, og på noen står det allmenn, andre psykomotorisk og andre manuell terapi. Hva er forskjellen? Anonymkode: dd33b...39c Enkelt forklart, fysioterapeuter med videreutdanning. Psykomotorisk jobber med psykiske og fysiske ting da de menr dette har ennsammenheng. Manuell terapeut er litt nærmere en kiropratiker i sin måte å jobbe på, men uten direkte sammenligning. Begge disse spesialistene er betydelig vanskeligere å komme til hos enn en allmenn fysioterapeut. Men det er heller ikke enkelt å komme til hos sistnevnte. De er mangelvare, og skal prioritere pasienter som har fortrinnsrett på fysioterapi -nyopererte med henvisning fra sykehus. Jeg venter mellom 6 og 8 måneder på å komme til, da jeg har en skade som krever gjevnlig behandling. Etter 12 behandlinger havner jeg tilbake på ventelista. Anonymkode: e3496...a2a
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2016 #9 Skrevet 20. februar 2016 Den 11.2.2016 at 22.36, AnonymBruker skrev: Enkelt forklart, fysioterapeuter med videreutdanning. Psykomotorisk jobber med psykiske og fysiske ting da de menr dette har ennsammenheng. Manuell terapeut er litt nærmere en kiropratiker i sin måte å jobbe på, men uten direkte sammenligning. Begge disse spesialistene er betydelig vanskeligere å komme til hos enn en allmenn fysioterapeut. Men det er heller ikke enkelt å komme til hos sistnevnte. De er mangelvare, og skal prioritere pasienter som har fortrinnsrett på fysioterapi -nyopererte med henvisning fra sykehus. Jeg venter mellom 6 og 8 måneder på å komme til, da jeg har en skade som krever gjevnlig behandling. Etter 12 behandlinger havner jeg tilbake på ventelista. Anonymkode: e3496...a2a Takk for info!:) Da kan jeg liksågodt dra til legen bare for å få henvisning slik at jeg får komme på venteliste kjappest mulig. Men er lite til spørsmål av ren nysgjerrighet; hvorfor er de mangelvare? Tenker at da må jo etterspørselen for fysioterapeuter være stor, men de jeg vet om som er utdannet det har vansker med å få seg jobb. Høres liksom litt selvmotsigende ut. Anonymkode: dd33b...39c
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2016 #10 Skrevet 20. februar 2016 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for info!:) Da kan jeg liksågodt dra til legen bare for å få henvisning slik at jeg får komme på venteliste kjappest mulig. Men er lite til spørsmål av ren nysgjerrighet; hvorfor er de mangelvare? Tenker at da må jo etterspørselen for fysioterapeuter være stor, men de jeg vet om som er utdannet det har vansker med å få seg jobb. Høres liksom litt selvmotsigende ut. Anonymkode: dd33b...39c Jeg tror de fleste ønsker seg en fysioterapeut med driftsavtale, så de slipper å betale mer enn egenandelen. Samtidig så har kommunene bare et begrenset antall driftsavtaler. Vil tro at det er et mindre marked for privat fysioterapi, og risikabelt å starte opp et privat institutt på egenhånd. Anonymkode: a2681...c17
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2016 #11 Skrevet 20. februar 2016 Om du velger en manuellterapaut med driftsavtale, så trenger du faktisk ikke henvisning - på samme måte med kiropraktor. De kan utrede, henvise til utredning på sykeshus og tom. sykemelde selv, uten at du må veien om fastlegen. De har lengre utdanning enn vanlig fysio. Var noe med at for muskel og skjelettplager var det viktig å komme tidlig i gang med behandling for å unngå at ting "setter seg", når den ordninga ble innført. Kommunen bør kun oppgi hvilke som har avtale, om det ikke står på nettsidene deres. Anonymkode: 88ddc...828
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå