AnonymBruker Skrevet 10. februar 2016 #1 Skrevet 10. februar 2016 Hei, jeg er en 16 år gammel psykisk syk jente som foreløpig ikke går på skole. Har vært syk siden tidlig ifjor, så rundt om 1 år nå, og har heller ikke gått fast på skolen siden da. Er diagnosert med depresjon (muligens sosial angst, er usikker ettersom jeg byttet psykolog og hun mente ikke jeg hadde det), også er det snakk om ADHD og psykose. I de siste månedene har jeg havnet i et litt uheldig miljø, hvor vi drikker flere ganger i måneden (alkoholen er som regel stjålet fra butikk), gjerne i ukedager og røyker hasj (ikke like hyppig). Jeg har 'skrevet' meg selv ut av BUP, fordi jeg snakket aldri i timene og fikk lite til ingen hjelp. Om jeg drar tilbake til BUP og forteller henne om disse nyere problemene, vil hun kontakte barnevernet? Og vil jeg kunne bli flyttet ut? Har uttrykt ønske om å få flytte ut, ikke fordi min mor ikke er en god mor, men fordi jeg blir verre av å være hjemme. Min bror trigger sinneutbrudd (da jeg alltid går for meg selv når dette skjer, så ingen vet om dette heller), min mor viser lite interesse for om jeg tar vare på meg selv og alle mulighetene jeg har for både selvmord og for å kontakte dette uheldige miljøet. Jeg kan lett snike meg ut om nettene, og stjeler ofte penger til både hasj og alkohol. Anonymkode: ad5c2...291
Gjest Jessica Skrevet 10. februar 2016 #2 Skrevet 10. februar 2016 Ikke nødvendigvis i barnevernsinstitusjon,men få veiledning fra dem. Kanskje du kan få hjelp til bolig med tilsyn ? Flott at du er reflektert og ønsker hjelp 👍👍
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2016 #3 Skrevet 10. februar 2016 1 time siden, Jessica skrev: Ikke nødvendigvis i barnevernsinstitusjon,men få veiledning fra dem. Kanskje du kan få hjelp til bolig med tilsyn ? Flott at du er reflektert og ønsker hjelp 👍👍 Kunne jeg fått det når jeg kun er 16 år? Blir altså ikke 17 i år, ble 16 igår. TS Anonymkode: ad5c2...291
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2016 #4 Skrevet 10. februar 2016 Tror det skal mye til å få hjelp til egen bolig, hvis du er ærlig om det du holder på med. Tror heller ikke du blir flyttet på institusjon. Men din mor kan nok få veiledning og hjelp. Jeg er tidligere barnevernsbarn, og ble flyttet på institusjon. Men det tok 3 år, selv om mine foreldre var alkoholikere, slo meg daglig, og holdt på med psykisk terror. Så det er ikke lett å bli flyttet på institusjon. Anonymkode: 673a8...bc9
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2016 #5 Skrevet 10. februar 2016 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror det skal mye til å få hjelp til egen bolig, hvis du er ærlig om det du holder på med. Tror heller ikke du blir flyttet på institusjon. Men din mor kan nok få veiledning og hjelp. Jeg er tidligere barnevernsbarn, og ble flyttet på institusjon. Men det tok 3 år, selv om mine foreldre var alkoholikere, slo meg daglig, og holdt på med psykisk terror. Så det er ikke lett å bli flyttet på institusjon. Anonymkode: 673a8...bc9 Utifra ting jeg har lest, vil jeg si det heller var barnevernet rundt deg som sviktet. Har man det farlig i hjemmet, er det jo en akuttsak, så at det tok 3 år er ekstremt. Forventer ikke å bli flyttet, langt ifra, fordi har forstått at det skal ganske mye til. Men etter lang kontakt med BUP og PPT har moren min enda ikke endret på noe - annet enn at hun prøver å endre døgnrytmen. Ligger hjemme om dagene, og går bare ut om det er for å 'finne på sprell'. Tror også de vil prøve å finne tiltak til å hjelpe moren min, men ser bare ikke for meg at det skal endre noe. Mulighetene er for store, og uansett hvor strengt hun prøver å lage reglene, finner jeg alltid smutthull. TS Anonymkode: ad5c2...291
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2016 #6 Skrevet 10. februar 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Utifra ting jeg har lest, vil jeg si det heller var barnevernet rundt deg som sviktet. Har man det farlig i hjemmet, er det jo en akuttsak, så at det tok 3 år er ekstremt. Forventer ikke å bli flyttet, langt ifra, fordi har forstått at det skal ganske mye til. Men etter lang kontakt med BUP og PPT har moren min enda ikke endret på noe - annet enn at hun prøver å endre døgnrytmen. Ligger hjemme om dagene, og går bare ut om det er for å 'finne på sprell'. Tror også de vil prøve å finne tiltak til å hjelpe moren min, men ser bare ikke for meg at det skal endre noe. Mulighetene er for store, og uansett hvor strengt hun prøver å lage reglene, finner jeg alltid smutthull. TS Anonymkode: ad5c2...291 Men smutthull finner du på instutisjon å. Når jeg var på instutisjon sniffet vi lightergass når vaktene ikke var der, og vi kunne "forsvinne" fra mottaket i dagesvis uten at de fant oss. Kom meg heldigvis ut av det og flyttet til tanten min og skjerpet meg. Begynte på skole og flyttet ut når jeg var 18. Var under tett oppfølging hele tiden, noe som er et krav for å bo alene eller hos familie. Reglene på instutisjon er helt annet, og ikke noe jeg anbefaler om du ønsker et bedre liv. Miljøet på disse stedene er grusomme og her er det harde kår altså. Synes det er veldig synd du ikke får den hjelpen du trenger. Men ville heller kontaktet barnevernet, de går alltid inn for å prøve en løsning i hjemmet først, gjerne over flere år med prøving av forskjellige fremgangsmåter for å hjelpe deg å kunne leve hjemme. Viser dette seg umulig er det å flytte til eventuell familie (nei venner er ikke lov) eller hvis du er blitt helt vanskelig å ha med å gjøre da blir det instutisjon. Vil heller anbefale deg å legge deg inn i perioder når du ikke kan være hjemme? Kontakte f.eks ungdomspsykriatisk lukket avdeling. Jeg var på det i Oslo i 4 uker, og det var godt å kunne snakke med folk og finne ut av hvordan jeg skulle løse problemene mine. Anonymkode: 1d5be...cc8 1
Gjest Jessica Skrevet 10. februar 2016 #7 Skrevet 10. februar 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Kunne jeg fått det når jeg kun er 16 år? Blir altså ikke 17 i år, ble 16 igår. TS Anonymkode: ad5c2...291 Barnevernet er for å beskytte barnet /ungdommen, , og de gjør som regel det som skal til for å hjelpe. Jeg vet om to tilfeller der to ungdommer har fått hjelp og tilsyn. De bor alene, men bv betaler leie og faste utgifter med hjelp fra nav. Nå vet jeg ikke alt om disse sakene, men det var rus og dårlig forhold hjemme som var grunnen
minister-mio Skrevet 10. februar 2016 #8 Skrevet 10. februar 2016 De vil nok helst hjelpe deg mens du bor hjemme, spesielt dersom moren din følger deg opp på en ok måte
Gjest cheshirecat Skrevet 10. februar 2016 #9 Skrevet 10. februar 2016 (endret) Wow! Ut ifra språket ditt er du å vurdere som en veldig voksen og reflektert 16åring. Det at du i så tidlig alder stjeler alkohol og røyker hasj er veldig bekymringsverdig. Du er alt for ung til dette! Bekymringene du har om din mor samt leve og bo -situasjon er trist at du skal være bekymret over. Jeg vet ikke hvor bra institusjon vil fungere for deg.. Hva med fosterhjem? Har det vært vurdert? Endret 10. februar 2016 av cheshirecat
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2016 #10 Skrevet 10. februar 2016 8 minutter siden, cheshirecat skrev: Wow! Ut ifra språket ditt er du å vurdere som en veldig voksen og reflektert 16åring. Det at du i så tidlig alder stjeler alkohol og røyker hasj er veldig bekymringsverdig. Du er alt for ung til dette! Bekymringene du har om din mor samt leve og bo -situasjon er trist at du skal være bekymret over. Jeg vet ikke hvor bra institusjon vil fungere for deg.. Hva med fosterhjem? Har det vært vurdert? Har vurdert det, men avviste det ganske raskt da jeg ikke liker å tenke på at en familie skal måtte ha ansvar for meg. På f.eks institusjon må jo noen ha ansvar for meg også, men der er det flere folk som skifter. I fosterhjem vil det være en familie som må få byrden på seg. Jeg er ganske vanskelig å håndtere, men enda vanskeligere når jeg er i utrygge og ukjente omgivelser. Er selvfølgelig villig til å prøve ut alt, men ettersom det 'bare' er to år til jeg blir myndig vil jeg få hjelp så fort som mulig. I denne tilstanden jeg er i nå, og i det samfunnet jeg har funnet, vil jeg neppe klare å starte VGS - og det bekymrer meg. Vil først prøve å se om moren min kan få noen hjelpetiltak, så klart, men har lite tillit til at det vil hjelpe noe. Anonymkode: ad5c2...291
Gjest cheshirecat Skrevet 10. februar 2016 #11 Skrevet 10. februar 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har vurdert det, men avviste det ganske raskt da jeg ikke liker å tenke på at en familie skal måtte ha ansvar for meg. På f.eks institusjon må jo noen ha ansvar for meg også, men der er det flere folk som skifter. I fosterhjem vil det være en familie som må få byrden på seg. Jeg er ganske vanskelig å håndtere, men enda vanskeligere når jeg er i utrygge og ukjente omgivelser. Er selvfølgelig villig til å prøve ut alt, men ettersom det 'bare' er to år til jeg blir myndig vil jeg få hjelp så fort som mulig. I denne tilstanden jeg er i nå, og i det samfunnet jeg har funnet, vil jeg neppe klare å starte VGS - og det bekymrer meg. Vil først prøve å se om moren min kan få noen hjelpetiltak, så klart, men har lite tillit til at det vil hjelpe noe. Anonymkode: ad5c2...291 Jeg tror du vet selv at du er ganske langt ute å kjøre.. Du tenker sikkert selv at viss dette er plassen du er på som 16åring, hvor i helvette er du som 26åring. - hva for fremtid ser du for degselv ? Har du overhodet noen ambisjoner? Hva slags ferdigheter og gode egenskaper har du som du ønsker å rendyrke og bruke til noe? Hvorfor ruser du deg så mye ?
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2016 #12 Skrevet 10. februar 2016 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har vurdert det, men avviste det ganske raskt da jeg ikke liker å tenke på at en familie skal måtte ha ansvar for meg. På f.eks institusjon må jo noen ha ansvar for meg også, men der er det flere folk som skifter. I fosterhjem vil det være en familie som må få byrden på seg. Jeg er ganske vanskelig å håndtere, men enda vanskeligere når jeg er i utrygge og ukjente omgivelser. Er selvfølgelig villig til å prøve ut alt, men ettersom det 'bare' er to år til jeg blir myndig vil jeg få hjelp så fort som mulig. I denne tilstanden jeg er i nå, og i det samfunnet jeg har funnet, vil jeg neppe klare å starte VGS - og det bekymrer meg. Vil først prøve å se om moren min kan få noen hjelpetiltak, så klart, men har lite tillit til at det vil hjelpe noe. Anonymkode: ad5c2...291 Hmm. Er du kanskje mor/far som skriver om en bestemt ungdom for å vite mulighetene for å plassere ungdommen bort ? Anonymkode: 727f1...ae8
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2016 #13 Skrevet 10. februar 2016 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hmm. Er du kanskje mor/far som skriver om en bestemt ungdom for å vite mulighetene for å plassere ungdommen bort ? Anonymkode: 727f1...ae8 Nei, definitivt ikke. Mine foreldre (altså mor, har fraværende far) vet ikke om flere av disse problemene. Har snakket med henne om å flytte bort, men dessverre bare i krangler så hun har ikke tatt meg seriøst. Tok det opp med behandleren min på BUP også, uten å nevne flere av mine problemer så det ble egentlig bare avvist. Hvorfor tror du jeg er en forelder, om jeg tørr å spørre? Anonymkode: ad5c2...291
Gjest cheshirecat Skrevet 10. februar 2016 #14 Skrevet 10. februar 2016 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, definitivt ikke. Mine foreldre (altså mor, har fraværende far) vet ikke om flere av disse problemene. Har snakket med henne om å flytte bort, men dessverre bare i krangler så hun har ikke tatt meg seriøst. Tok det opp med behandleren min på BUP også, uten å nevne flere av mine problemer så det ble egentlig bare avvist. Hvorfor tror du jeg er en forelder, om jeg tørr å spørre? Anonymkode: ad5c2...291 Fordi språket ditt er ganske frodig og reflektert til en 16åring å være.. 😳
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2016 #15 Skrevet 10. februar 2016 Et øyeblikk siden, cheshirecat skrev: Fordi språket ditt er ganske frodig og reflektert til en 16åring å være.. 😳 Tar det som et kompliment, hehe. Alltid vært flink og fått toppkarakterer i både Norsk og Engelsk. Anonymkode: ad5c2...291
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2016 #16 Skrevet 10. februar 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Tror det skal mye til å få hjelp til egen bolig, hvis du er ærlig om det du holder på med. Tror heller ikke du blir flyttet på institusjon. Men din mor kan nok få veiledning og hjelp. Jeg er tidligere barnevernsbarn, og ble flyttet på institusjon. Men det tok 3 år, selv om mine foreldre var alkoholikere, slo meg daglig, og holdt på med psykisk terror. Så det er ikke lett å bli flyttet på institusjon. Anonymkode: 673a8...bc9 Leste denne tråd og ble nysgjerrig: HVA tok 3 år?! Brukte systemet 3 år på saksbehandling - eller var det ikke ledig plass til deg?! Så håpløst!! Anonymkode: 5973d...1ca
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2016 #17 Skrevet 10. februar 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: "Tar det som et kompliment, hehe. Alltid vært flink og fått toppkarakterer i både Norsk og Engelsk. Anonymkode: ad5c2...291 "Hehe"? Og du er rusmisbruker, stjeler, har diagnoser og skriver på KG? Anonymkode: 5973d...1ca
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2016 #18 Skrevet 10. februar 2016 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har vurdert det, men avviste det ganske raskt da jeg ikke liker å tenke på at en familie skal måtte ha ansvar for meg. På f.eks institusjon må jo noen ha ansvar for meg også, men der er det flere folk som skifter. I fosterhjem vil det være en familie som må få byrden på seg. Jeg er ganske vanskelig å håndtere, men enda vanskeligere når jeg er i utrygge og ukjente omgivelser. Er selvfølgelig villig til å prøve ut alt, men ettersom det 'bare' er to år til jeg blir myndig vil jeg få hjelp så fort som mulig. I denne tilstanden jeg er i nå, og i det samfunnet jeg har funnet, vil jeg neppe klare å starte VGS - og det bekymrer meg. Vil først prøve å se om moren min kan få noen hjelpetiltak, så klart, men har lite tillit til at det vil hjelpe noe. Anonymkode: ad5c2...291 Til å være så voldsomt langt nede så høres du ut som om du i ro og mak analyserer deg selv langt utenfra..??! Anonymkode: 5973d...1ca
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2016 #19 Skrevet 10. februar 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: "Hehe"? Og du er rusmisbruker, stjeler, har diagnoser og skriver på KG? Anonymkode: 5973d...1ca Når jeg skriver bokmål og er i 'diskusjon' føler jeg ikke det er passende å skrive verken "hahahahha", "LMFAO" eller lignende, hva er rart med å skrive "hehe"? Og hva har oppførselen min eller diagnosene mine noe med dette å gjøre? Anonymkode: ad5c2...291
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2016 #20 Skrevet 10. februar 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Til å være så voldsomt langt nede så høres du ut som om du i ro og mak analyserer deg selv langt utenfra..??! Anonymkode: 5973d...1ca Alltid hatt mye innsikt i ting, det endrer seg kun i psykotiske episoder eller beruset tilstand - og jeg er ikke i noen av delene nå:) Ser uansett ikke hvorfor dette har noe med saken å gjøre, med mindre du har svar eller tips til spørsmålene mine har du vel ingenting å gjøre her og tvile meg? Anonymkode: ad5c2...291
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå