Gå til innhold

DNB og samfunnsansvar


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

For å si det sånn, her i Finnmark er det ikke mange blide DnB-kunder igjen. Når dem har lagt ned filialene det er snakk om vil de totalt i hele finnmark-fylke ha EN, ja 1 stk, filial. Aner dere hvor mange timer det tar å kjøre til Alta? Det er ett veldig stort fylke dette, og ikke har man mange muligheter for å komme seg dit heller. Man må enten være kjøredyktig, eller ta en av disse idiotiske bussene som tar en evighet pga bussbytte.

Og jada, til og med min gamle oldemor har nettbank, men hun tørr ikke å betale regninger der i frykt for å gjøre noe feil. Har forklart for henne mange ganger, men frykten er der uansett.

Anonymkode: 561b9...ecc

 

Så dumt! Men jeg ser ikke helt hvorfor dette er, eller mer viktig burde være,  DNB sitt problem? 

Anonymkode: dfba7...fb1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De følger kun samfunnsutviklingen, uten å vite for sikkert vil jeg tippe at DnB fortsatt er den banken som har flest filialer igjen i Norge. 

Og når det gjelder overskuddet så er bankene nødt til å ha høyt overskudd i gode tider for å kunne ta tapet i dårlige. Selv om Dnb leverte rekordoverskudd ifjor så har kursen falt fra 140 til 91, fordi man nå venter dårligere tider. 

Som aksjonær ville jeg vært veldig skuffet hvis ikke selskapet kuttet ned på kostnader som er veldig ineffektive.

Anonymkode: 40653...23d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun, som så mange andre her oppe, bytter bank nå.  Eneste fornuftige valget. 

Anonymkode: 561b9...ecc

Og det er helt greit, DnB ønsker ikke tilby tjenester som bestemoren din vil ha, og da står hun fritt til å velge noen som tilbyr det hun ønsker. Jeg derimot ønsker færrest mulig unødvendige tjenester og syntes det er greit at man legger ned noen fillialer. Skulle jeg flytte et sted det er langt til banken vil jeg muligens revurdere banken jeg velger, men de er jo på telefon så jeg klarer meg nok.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke DNB har noe ansvar for å opprettholde arbeidsplasser de ikke behøver. Det er kostnadsineffektivt og stagnerer utvikling. Skulle man ha beholdt alle billettkonduktørene på trikken i gamle dager bare fordi det genererte arbeidsplasser? DNB forholder seg til dagens situasjon hvor teknologi har overtatt såpass mange manuelle oppgaver at de ikke lenger har behov for å sysselsette mennesker for å gjøre de samme oppgavene. Derfor er det helt naturlig at de legger ned filialer. Hvis ikke gamle Olga på 76 år klarer å forholde seg til det må hun ta seg selv i nakken og lære seg å bruke nettbank og kundeservice på telefonen, som for øvrig er veldig bra.

En gang var jeg i en DNB-filial for å sette inn kontakter på en sånn kontantmaskin, og ved siden av meg stod det enn stor gjeng med eldre damer som BARE klagde over at de ikke forstod hvordan å bruke minibanken (!). Vet du hva, jeg ble så irritert på at de ikke engang gadd å vise interesse for å lære seg minibanken. For noe idioti, det provoserte meg faktisk og jeg syntes overhodet ikke synd på dem og deres manglende vilje til å prøve å forstå en enkel maskin...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skjønner ikke hvorfor bankene skal skape profitt for seg selv. Grunnen til at banken eksisterer er jo fordi folket setter penger inn der, eller låner penger derfra som bankene tar seg godt betalt for. 

Da burde vel tilgjengelighet være alfa omega og særlig for de eldre som ikke forstår seg på det nye teknologiske. De eldre har penger!!! 

Når jeg skulle ta med min lille sønn til banken for at han skulle stolt levere sparebøssa, fikk vi bare beskjed om å klare oss så godt vi kunne på automaten for å levere penger selv. Det er ikke noe enkel operasjon. Det fører til at vi gir etter for banken og ikke sparer på bøsse lenger (ungen lærer seg ikke det lenger) jeg setter bare inn et beløp på kontoen hans istedenfor. DETTE ER IKKE BRA UTVIKLING

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 10.2.2016 at 16.41, AnonymBruker skrev:

Hva synes folket om at DNB legger ned halvparten av sine filialer og sier opp 600 personer? 

Tenker det hadde vært interessant å vite hva oppegående personer som forhåpentligvis har nettbank ettersom de er her, mener. 

Anonymkode: d792a...53b

Jeg er DnB kunde og synes det er flott at de automatiserer. Jeg hater å gå i banken og vil ha alt tilgjengelig for selvbetjening. Des færre ansatte des bedre. Jeg forventer imidlertid at denne endringen fører til økt satsing på nettbanken og bedre rentebetingelser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

50 minutter siden, makkapakka skrev:

jeg skjønner ikke hvorfor bankene skal skape profitt for seg selv. Grunnen til at banken eksisterer er jo fordi folket setter penger inn der, eller låner penger derfra som bankene tar seg godt betalt for. 

Da burde vel tilgjengelighet være alfa omega og særlig for de eldre som ikke forstår seg på det nye teknologiske. De eldre har penger!!! 

Når jeg skulle ta med min lille sønn til banken for at han skulle stolt levere sparebøssa, fikk vi bare beskjed om å klare oss så godt vi kunne på automaten for å levere penger selv. Det er ikke noe enkel operasjon. Det fører til at vi gir etter for banken og ikke sparer på bøsse lenger (ungen lærer seg ikke det lenger) jeg setter bare inn et beløp på kontoen hans istedenfor. DETTE ER IKKE BRA UTVIKLING

For en sutrling. Automaten er der for at du skal være sikker på at du får rett beløp godskrevet og for å beskytte de ansatte. Det er virkelig ingenting negativt med det.

 

Selvfølgelig skal bankene ha profitt, de er et firma. Ingen firmaer har godt av arbeidskraft som ikke brukes. De som klager over at deeet legges ned burde brukt banken fysisk mye mer.  

Anonymkode: 46404...6d2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 10.2.2016 at 17.13, Million skrev:

 

Det ser ut til at filialen i mitt nærområde ikke er av de som blir nedlagt, men jeg skal flytte til sommeren, og da aner jeg ikke om jeg får noen filial i mils omkrets. Ikke så ofte jeg trenger å gå i banken da, men akkurat innskuddsautomaten i gangen er noe jeg har benyttet meg av ved flere anledninger. Særlig da jeg en periode over noen år drev med en hobby som av og til innbragte noen kroner (i tillegg til å forbruke), som jeg trengte å få satt inn på konto. Da dro jeg til filialen, men gikk bare inn i forgangen, der minibanken og innskuddsautomaten står.

Du vet at du kan sette inn penger på Post-i-butikk ikke sant?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, prt90 skrev:

Du vet at du kan sette inn penger på Post-i-butikk ikke sant?

Nå ja, men som sagt var dette en stund siden. Det er dessuten mindre kø i innskuddsautomaten enn det er i Post-i-butikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit. De driver et firma, ikke en veldedighetsorganisasjon. 

De skal selvsagt ikke bruke masse penger på å leie dyre lokaler, og betale ansatte, når det knapt er en levende sjel innom banken. Det er bare tull. 

Anonymkode: f9c5c...a02

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt gøy å lese at de fleste her er positive til å legge ned filialer, når det meste av det som kommer fram i sosiale medier og nyhetene er negativt ladet. 

Problemet mitt med nedleggelser av filialer er tidspunktet det er gjort på i tillegg til måten DNB argumenterer for det i media. Det er faktisk helt innafor å bare være ærlige og si at de gjør det på økonomisk grunnlag og hva som er lønnsomt fremfor å påstå at dette er noe kundene selv ønsker. Først og fremst er det vel DNB som ønsker at kundene skal klare å bli selvbetjente, noe du vil merke ganske raskt dersom du kontakter dem om noe på chat eller telefon. Dette trenger absolutt ikke være negativt, men det er lov å være ærlig :)

I den sammenheng burde vel nettbanken bli mer funksjonell og stabil også.. Vi får håpe dette er noe det jobbes med. 

Anonymkode: d792a...53b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bryr meg pent lite hva DNB gjør som bank. Er det en ting vi som kunder har mulighet til så er det å bytte bank, og vi har mange å velge i. De små lokale bankene tar ofte bedre vare på kundene sine og har et personlig forhold til dem. 

Selv er jeg kunde i en større bank, med mange filialer. Mange av filialene er uten penger, men det er mulig å treffe ansatte i banken. Og det viser seg å være effektivt med tanke på lånesøknader, forsikringer, m.m. Og ikke minst opplæring av de som ikke er så vant med eller redd for å bruke ny teknologi. 

Ved lånesøknad er det lettere å treffe en person ansikt til ansikt, for ingen av oss er like. Ikke alle lever etter SIFOs budsjett, noen bruker mer, noen mindre og andre bruker pengene helt forskjellig. Så det å kunne snakke med noen, vise frem budsjettet ditt og diskutere forskjellige løsninger er mye bedre. 

Men jeg tror selv DNB kun ødelegger for seg selv ved å legge ned så mye som de gjør nå.

Anonymkode: 1778f...964

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DnB har fra før en dårlig nettbank og høye gebyrer. De fleste jeg kjenner som fortsatt bruker dem driver nå og kikker på andre banker, siden de ikke er brukenes til noenting uten filialer/kontanter, så jeg tror nok de vil miste en dl kunder på dette, men mulig det lønner seg for dem likevel.

Selv har jeg dem som bank nummer to, pga noen overliggende kredittkort og muligheten til kontantinnskudd, men de tjener ikke noe særlig penger på meg lenger. 

Anonymkode: d016a...335

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aucaman

Kalkulert risiko. Nettbaserte banktjenester er fremtiden, men ved å være den første til å ta steget med å stenge filialene vil føre til færre kunder. Likevel kan avgjørelsen bidra til å gjøre banken sterkere enn sine konkurrenter, dersom fremtiden er tilsvarende lik det DNB ser for seg. Å være først ute med noe nytt er sjeldent feil. Når det er sagt er DNB ganske svake på nettbank i forhold til sine konkurrenter, og det later til at de heller vil legge inn innsatsen på Vippsformatet. Det er tvilsomt en døgnflue, men om det er det mest fremtredende fem år frem i tid er vanskelig å si. Blir veldig spennende å følge med videre på.

Samtidig skaper det, i det minste midlertidig, et vakuum som kan fylles av andre banker. Jeg er sikker på at de lokale bankene gnir seg litt i hendene for øyeblikket. Her kan det skapes en nisje som er aktuell i flere år fremover. Mest sannsynlig vil filialene bli benyttet aktivt i flere år fremover, dog med færre kunder. 

Selv har jeg både DNB og Sparebanken Sør. Det er ingen tvil om at jeg foretrekker sistnevnte når det kommer til nettbank og - ikke minst - kundeservice. Riktignok er det sjeldent man benytter seg av kundeservice i banken, men når jeg først gjør det er det fordi det er i forbindelse med noe viktig. Da er kundeservice alfa-omega.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den 11.2.2016 at 17.45, Faulkner skrev:

Synes faktisk at de har litt samfunnsansvar.... Både fordi staten er medeiere i DNB, men ikke minst fordi de er ansvarlige for hele styringsrenten som skal ta hensyn til tidene i den norske økonomien... lavkonjunktur og høykonjunktur osv.... Nå bør de drive med ekspansive tiltak for å sikre økonomien i hele landet, å ikke gjøre grep som gjør flere arbeidsledige. Hvis denne trenden fortsetter og alle gjør som de  (f.eks posten har jo også tenkt til å digitalsere og kutte mange arbeidsplasser) da vil jo ingen ha lønninger til å kjøpe andre sine varer igjen. og det vil påvirke alle næringene som er avhengig av at nordmenn kan betale for seg. Også banken vil tape på det om ferre har råd til å betjene lånet sitt, eller ta opp lån... Så pga at de er økonomer som i tillegg har hele ansvaret for styringsrenten synes jeg de har et slags samfunnsansvar, selv om de også er en bedrift... 


 

Neineinei! DNB er noe helt annet enn Norges bank. DNB setter ikke styringsrenten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker det ikke. For en stund siden var det flere ting jeg ikke kunne ordne I nettbanken. Kundeservicen på telefon var inkompetent og ga flere ganger feil opplysninger, og jeg endte med å flere ganger ta fri fra jobb for å oppsøke en filial (da var ikke filialene åpne på lørdager). Dersom filialen hadde ligget i en annen by/langt unna, hadde jeg ikke fått ordnet det.

Nettsidene til DNB er også mangelfulle når det gjelder informasjon. Mange eldre klarer ikke å bruke nettbank, og de har behov for å oppsøke en filial når det er problemer med brevgiroen. Håper lokalbankene får mange nye kunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...