Gå til innhold

Hjemme med sykt barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Får dere gjort noe hjemme? Jeg er kanskje litt ambisiøs, men det hadde vært greit å få vasket litt klær og tatt ut av oppvaskmaskin...  :/  Men jeg får kanskje bare innstille meg på 8 timer på sofaen... 

Anonymkode: cf6b8...4bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gammelt er barnet?
Er hjemme med fireåringen nå, hun er så sliten med høy feber at jeg satt på NRK Super og Netflix med god samvittighet. Får ofte gjort det jeg skal med et så stort barn som egentlig kunne vært i barnehagen, men ikke kan mtp. reglene som gjelder ang. smitte og feberfri osv.

Minsten på halvannet er det verre med, hun er veldig klengete når hun er syk. Ofte grinete, alt er feil, hun vil bæres, og ser jo ikke på skjerm på noe vis. Vi kan evnt gjøre noe sammen (ta ut av oppvaskmaskinen), men hun orker ofte ikke... Går en del turer med vognen, eller hjemme her med sjalet. Blir sur hvis jeg bare sitter stille med henne på fanget :P

Hvis barnet er stort hadde jeg absolutt kunne gjort de tingene du snakker om :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at de dagene nesten er kjærkomne (bare nesten, altså. Får dårlig samvittighet for jobb, der alt ligger og hoper seg opp). Så lenge barnet er slapp og ligger på sofaen, eller i rimelig godt humør, får jeg gjort masse hjemme som jeg aldri har tid til ellers. I går ryddet jeg og febersyk (men blid og oppegående) toåring i bokhyllene, vasket og ryddet soverommet, og tok en ordentlig sjau på vaskerommet. Resten av tiden tilbragte vi i sofaen med bok eller Peppa Gris ;)

Anonymkode: 8baa4...deb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, duplexx skrev:

Gammelt er barnet?
Er hjemme med fireåringen nå, hun er så sliten med høy feber at jeg satt på NRK Super og Netflix med god samvittighet. Får ofte gjort det jeg skal med et så stort barn som egentlig kunne vært i barnehagen, men ikke kan mtp. reglene som gjelder ang. smitte og feberfri osv.

Minsten på halvannet er det verre med, hun er veldig klengete når hun er syk. Ofte grinete, alt er feil, hun vil bæres, og ser jo ikke på skjerm på noe vis. Vi kan evnt gjøre noe sammen (ta ut av oppvaskmaskinen), men hun orker ofte ikke... Går en del turer med vognen, eller hjemme her med sjalet. Blir sur hvis jeg bare sitter stille med henne på fanget :P

Hvis barnet er stort hadde jeg absolutt kunne gjort de tingene du snakker om :)

Hun er tre, men veldig tett i nese/bihulene og har hostet mye i natt, så oppførsel er mer som klengete ettårig akkurat nå. :/

 

Ts

Anonymkode: cf6b8...4bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykt barn dager er NETTOP SYKT BARN DAGER. Det er ikke en gratis lønnet fridag satt av til husarbeid som det ellers ikke er tid til. Har du ikke tid til husarbeid får du vurdere å gå ned på stillingsprosenten. Når barnet er sykt så setter man det først. Så får husarbeidet komme i andre rekke, hvis det er tid og rom for det. 

Anonymkode: 81514...eaf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Får dere gjort noe hjemme? Jeg er kanskje litt ambisiøs, men det hadde vært greit å få vasket litt klær og tatt ut av oppvaskmaskin...  :/  Men jeg får kanskje bare innstille meg på 8 timer på sofaen...

Anonymkode: cf6b8...4bb

Får som regel satt på en klesvask, tatt ut av oppmaskin og laget middag. Men der stopper det som regel, er barnet veldig sykt, sitter hun mest på fanget, er hun ok oppegående, blir det mest å tegne sammen med henne, lese bøker, se på tv sammen. Men sover hun eller kan se på tv i timesvis, logger jeg meg på jobbmail og får unna noe der.

Anonymkode: 7961b...b91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sykt barn dager er NETTOP SYKT BARN DAGER. Det er ikke en gratis lønnet fridag satt av til husarbeid som det ellers ikke er tid til. Har du ikke tid til husarbeid får du vurdere å gå ned på stillingsprosenten. Når barnet er sykt så setter man det først. Så får husarbeidet komme i andre rekke, hvis det er tid og rom for det. 

Anonymkode: 81514...eaf

Ja, da er vi jo enige da ;)

Men jeg har aldri syntes at det var spesielt utfordrende å kombinere barnepass med husarbeid så lenge barnet er noenlunde i form (og de fleste foreldre har vel en del dager der barnet er akkurat for sykt til å være i barnehagen. Å da omtale dette som en "gratis lønnet fridag til husarbeid" er ganske tullete så lenge man per def er nødt til å være hjemme for å passe et nesten friskt barn).

Anonymkode: 8baa4...deb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det nok lurt svare anonymt for min del 😳

Jeg jobber på disse dagene, hjemmekontor, og får utrolig mye gjort. 

Unger som er så syke at de sover, ligger på sofa ved siden av meg. Er ungen såpass frisk at den e r våken, så er det tv, ipad og mobil som gjelder (dette er ellers ting ungene har begrensninger på bruken av).

Husarbeid og annet arbeid i hjemmet, det får vente. 

Ellers så må jeg jo ta med at jeg er sammen med ungene mine 100% på ettermiddager, kvelder, helger og ferier, men på ukedagene jobber jeg dersom det er mulig. Jeg har ikke samvittighet til at arbeidsgiver skal betale meg lønn for å sitte på stas...

Anonymkode: 6d179...164

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lalalala59

Jeg har bare erfaring med små barn, og mine blir utrolig klengete når de er syke, så da tar jeg de i bæreselen så får jeg gjort andre ting samtidig. Hvis eldste er syk og er klengete, blir det ikke så lange økter i sela da 13 kg er tungt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg får somregel ikke gjort noe som helst.

Ungen har gjerne vært våken hele natta, og den som er hjemme må gjerne vaske 3-4 maskiner med tøy fullt av oppkast eller annet gøyalt.

Tålmodigheten og humøret er jo gjerne ikke særlig bra etter våkenatt og sykdom, samt at feber bare gjør mitt barn utålmodig  og frustrert over kjip form fremfor "slapp". 

Veldig klengete straks jeg forsøker gjøre noe som helst annet.

Anonymkode: 52506...b91

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avhenger jo en del på sykdommen og hvem som er syk.

Med eldste så har hun første pri, men kan feks sitte i sofaen og jobbe når hun ser film. Setter også på vaskemaskiner og slike ting pluss lager mat. Er barnet i form kan vi drive med litt hobbyting ol og da får ikke jeg gjort så mye. Med minste får jeg gjort mest da det soves, ved sykdom blir det fort 2-3 timer søvn og da jobber/rydder jeg.

Og de gangene det har vært en urolig natt så sover jeg gjerne når ungene sover slik at jeg er opplagt til resten av familien kommer hjem.

Enig at det ikke er en fridag, men når ungen ligger rett ut på sofaen og kun orker se TV/sove så rydder/vasker jeg gjerne litt hvis jeg ikke kan jobbe. Det frigjør jo tid til barna når det er friskt igjen ettersom jeg alt har gjort unna ryddingen...

Anonymkode: bb37e...bd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...