Gå til innhold

Drikke mengde vann pr dag; gjelder dette også te?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Den 12.2.2016 at 23.01, AnonymBruker skrev:

Du vet godt at jeg sikter til intervjuene av legene samt forskningsresultatene, mens du motsier deg de faktaene basert på din egen uvitenhet og trang til å motsi alt uten reflekterte argumenter.

Anonymkode: 03964...570

Dl gjerne med oss referanser når du sier sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den 12.2.2016 at 20.05, Frida skrev:

Jeg synes å huske at det har vært ganske mange artikler om at vi drikker for mye vann, ikke for lite. En gruppe som kanskje drikker for lite er eldre? 

 

Ja, eldre kan ofte bli dehydrerte uten å merke det på kroppen. Og det kan bli ganske farlig. For eldre som er i grenseland mot demens kan det bli kritisk, fordi de reagerer ofte med å bli sterkt forvirret når noe er galt med kroppen. F.eks dersom de blir dehydrerte. Smerter og andre kroppslige plager kan ha samme effekt. Så det er viktig å passe på at de drikker nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Mann 42 skrev:

Dl gjerne med oss referanser når du sier sånt.

Det er jo nettopp det jeg har gjort i mine forrige innlegg, mens du har motsatt deg disse påpekelsene fra leger og forskere uten ordentlig begrunnelse. 

Forskningsresultater fra University of Connecticut's Human Performance Laboratory som du allerede har motsatt deg uten dokumenterte argumenter i forrige linker. Altså kort fortalt at så lite som 1-2% dehydrering kan føre til fysiske symptomer. Og ja leger kaller det dehydrering selv om det bare er en mangel på 1% væske.
 

Norsk Helseinformatikk's oversikt av prosentvis dehydrering:
http://nhi.no/forside/skjema-og-kalkulatorer/skjema/dehydrering-hos-voksne-vurdering-3238.html
 

http://www.care2.com/greenliving/8-common-myths-about-dehydration.html Denne linken svarer på det meste som i denne tråden er diskutert. Alt fra

  • hvilken type drikk som regnes med blant nødvendig væske-inntak,
  • mange som er kronisk dehydrerte uten å vite det og som ikke føler seg jevnlig tørst slik som i normal tilstand, og
  • hvor mye væske man derfor bør innta hver dag selv når man ikke føler seg spesielt tørst.

Alt er backet opp av leger.


Og @Mann 42, det kreves at du nøye har lest gjennom lenkene før du kommenterer disse dem, samt dokumenterte argumenter når du selv, uten tvil, kommer til å motsi alt sammen.

Anonymkode: 03964...570

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo nettopp det jeg har gjort i mine forrige innlegg, mens du har motsatt deg disse påpekelsene fra leger og forskere uten ordentlig begrunnelse. 

Forskningsresultater fra University of Connecticut's Human Performance Laboratory som du allerede har motsatt deg uten dokumenterte argumenter i forrige linker. Altså kort fortalt at så lite som 1-2% dehydrering kan føre til fysiske symptomer. Og ja leger kaller det dehydrering selv om det bare er en mangel på 1% væske.
 

Norsk Helseinformatikk's oversikt av prosentvis dehydrering:
http://nhi.no/forside/skjema-og-kalkulatorer/skjema/dehydrering-hos-voksne-vurdering-3238.html
 

http://www.care2.com/greenliving/8-common-myths-about-dehydration.html Denne linken svarer på det meste som i denne tråden er diskutert. Alt fra

  • hvilken type drikk som regnes med blant nødvendig væske-inntak,
  • mange som er kronisk dehydrerte uten å vite det og som ikke føler seg jevnlig tørst slik som i normal tilstand, og
  • hvor mye væske man derfor bør innta hver dag selv når man ikke føler seg spesielt tørst.

Alt er backet opp av leger.


Og @Mann 42, det kreves at du nøye har lest gjennom lenkene før du kommenterer disse dem, samt dokumenterte argumenter når du selv, uten tvil, kommer til å motsi alt sammen.

Anonymkode: 03964...570

Jada. Men du har kanskje fått med deg at det er litt delte oppfatninger om dette med å drikke når man ikke er tørst? Det er forskere som kommer frem til litt andre konklusjoner enn "dine" har gjort. Oversikten over symptomer på dehydrering begynner ikke før ved et 5% VEKTTAP pga væsketap. Det er altså snakk om et væskeunderskudd som er omtrent 5 ganger større enn det du snakket om lenger oppe, der det var snakk om 1%. Da er det snakk om et væskeunderskudd på flere liter. Det er alvorlig. 1% er en halvliter eller så. Det er en bagatell.

Så la oss holde

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 2/9/2016 at 0.57, AnonymBruker skrev:

Det er ikke nødvendigvis riktig. I mitt tilfelle drakk jeg bare rundt 1-2 kopper hver dag i årevis. Problemet var at jeg ikke følte meg spesielt tørst. Hjernen sendte ikke tørsthetssignaler. Så jeg glemte å drikke. Tenkte ikke på det. Dette fikk flere uheldige følger for kroppen. Så dere som sier at man bare skal drikke når man føler seg tørst, tar feil. Hjernen gir av og til signaler etter hva som er blitt vanlig, ikke bare i følge hva som faktisk er nødvendig for kroppens vel og ve. Det samme gjelder de som spiser for lite eller overspiser.

Anonymkode: 03964...570

Da er det du som har en sykdom og er utenfor normalen. Det betyr ikke at de som er normale skal gjøre som deg. De normale drikker når de er tørste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 2/10/2016 at 15.22, teknosilje skrev:

Dette er feil. Når hjernen sender signal om at man er tørst, har man allerede drukket for lite. 

Feil. Akkurat som du ikke går rundt og småspiser hele dagen for å ikke bli sulten, så trenger du ikke drikke for å ikke bli tørst. Når man er tørst så er det riktig tidspunkt å drikke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo nettopp det jeg har gjort i mine forrige innlegg, mens du har motsatt deg disse påpekelsene fra leger og forskere uten ordentlig begrunnelse. 

Forskningsresultater fra University of Connecticut's Human Performance Laboratory som du allerede har motsatt deg uten dokumenterte argumenter i forrige linker. Altså kort fortalt at så lite som 1-2% dehydrering kan føre til fysiske symptomer. Og ja leger kaller det dehydrering selv om det bare er en mangel på 1% væske.
 

Norsk Helseinformatikk's oversikt av prosentvis dehydrering:
http://nhi.no/forside/skjema-og-kalkulatorer/skjema/dehydrering-hos-voksne-vurdering-3238.html
 

http://www.care2.com/greenliving/8-common-myths-about-dehydration.html Denne linken svarer på det meste som i denne tråden er diskutert. Alt fra

  • hvilken type drikk som regnes med blant nødvendig væske-inntak,
  • mange som er kronisk dehydrerte uten å vite det og som ikke føler seg jevnlig tørst slik som i normal tilstand, og
  • hvor mye væske man derfor bør innta hver dag selv når man ikke føler seg spesielt tørst.

Alt er backet opp av leger.


Og @Mann 42, det kreves at du nøye har lest gjennom lenkene før du kommenterer disse dem, samt dokumenterte argumenter når du selv, uten tvil, kommer til å motsi alt sammen.

Anonymkode: 03964...570

Siden på nhi.no snakker om et vekttap på 5% for at det skal være dehydrering. Veier man 70 kg så er det 3,5 kg!

Care2.com er tydeligvis et søppelnettsted som blant annet promoterer svindelen "detox". Ingenting som står der kan tas alvorlig, og den oppgir ingen kilder.

Beklager, men ingen av kildene dine støtter påstandene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 11. februar 2016 at 10.52, Mann 42 skrev:

AB 570 sier at kroppen ikke varsler om at den vil ha vann før man har et væskeunderskudd på 1-2 prosent. Vel, la oss regne på det. Det blir litt grovt, selvsagt. Et menneske består av gjennomsnittlig ca 80% vann regnet etter vekt. Det vil si at dersom du veier 70 kg, så vil 54 kg av det være vann, hvilket igjen vil si at en gjennomsnitts person vil bli varslet av kroppen sin om at han trenger å drikke ett eller annet når han er en halvliter i underskudd. Jeg syns det virker veldig tilforlatelig, og i samsvar med det jeg har hevdet lenger oppe i tråden.

Nå vet ikke jeg helt hva som er definisjonen på tørst i disse studiene, men er IKKE dehydrering. Å være i manko på en halv liter vann for å holde et optimalt væskenivå i kroppen er ikke dehydrering.. Det er normal tørst.

Det er ikke mengden vann i kroppen som avgjør om man opplever tørste eller ikke, men sammensetningen av væsken. Osmo-, baro- og kjemoreseptorer (primært i hypothalamus og macula densa) responderer på dette, og utløser tørstfornemmelse. Dette kan selvsagt omregnes i prosent av totalvolum, men det gir ingen mening i fysiologien, og det vil være veldig store feilmarginer i dette nettopp fordi volumet i seg selv ikke er avgjørende for om man er dehydrert eller ikke.

Anonymkode: 88520...9a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 2/12/2016 at 23.03, Parrot skrev:

Te inneholder koffein, har hørt det er vanndrivende? Men vanlig vann best for alt.

Det stemmer at te inneholder i koffein, men TS spesifiserte at teen var koffeinfri.

Anonymkode: f4763...dc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, jabx skrev:

Feil. Akkurat som du ikke går rundt og småspiser hele dagen for å ikke bli sulten, så trenger du ikke drikke for å ikke bli tørst. Når man er tørst så er det riktig tidspunkt å drikke på.

Forskjell på mat og dehydrering. Mat klarer man seg uten i lange tider, væske - not so much. Du har feil ☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, teknosilje skrev:

Forskjell på mat og dehydrering. Mat klarer man seg uten i lange tider, væske - not so much. Du har feil ☺

Det er da fullstendig irrelevant om man klarer seg lengre uten mat enn uten væske. Poenget er at man er langt unna dehydrering når man blir tørst. Kroppen sier ifra i god tid.

Det er ikke jeg som påstår dette, men forskningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, jabx skrev:

Det er da fullstendig irrelevant om man klarer seg lengre uten mat enn uten væske. Poenget er at man er langt unna dehydrering når man blir tørst. Kroppen sier ifra i god tid.

Det er ikke jeg som påstår dette, men forskningen.

Forskning sier at når man er tørst har man allerede mistet 1,5 - 2 liter væske. Da yter kroppen dårligere, faktisk 10-20% dårligere enn den hadde gjort om man hadde fått i seg væske til rett tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, teknosilje skrev:

Forskning sier at når man er tørst har man allerede mistet 1,5 - 2 liter væske. Da yter kroppen dårligere, faktisk 10-20% dårligere enn den hadde gjort om man hadde fått i seg væske til rett tid. 

Hvilken forskning er det som sier det, og hva menes med "mistet"? I forhold til HVA da? Mener man at det "normale" er den overdrevne drikkingen som tvinger kroppen til å kvitte seg med overskuddsvann slik at urinen ser ut som kildevann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer at te inneholder i koffein, men TS spesifiserte at teen var koffeinfri.

Anonymkode: f4763...dc4

Det er irrelevant. Hele greia er en misforståelse. Ved drikking av både te og kaffe vil du ta til deg mer væske via drikken enn det som "drives ut" av stoffene i den. Det kan tenkes at du ville fått i deg noe mer om du drakk tilsvarende mengde vann, men har man lyst på kaffe eller te, så er det ikke sikkert det blir samme kosen.

Kaffe har hos en del personer derimot en viss avførende effekt. Hvilket er positivt for deres tarmfunksjon og velvære i hverdagen.

Kroppen er fin, kaffe og te er godt når man har lyst på det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Utenegenart skrev:

Det er irrelevant. Hele greia er en misforståelse. Ved drikking av både te og kaffe vil du ta til deg mer væske via drikken enn det som "drives ut" av stoffene i den. Det kan tenkes at du ville fått i deg noe mer om du drakk tilsvarende mengde vann, men har man lyst på kaffe eller te, så er det ikke sikkert det blir samme kosen.

Kaffe har hos en del personer derimot en viss avførende effekt. Hvilket er positivt for deres tarmfunksjon og velvære i hverdagen.

Kroppen er fin, kaffe og te er godt når man har lyst på det.

Ja, hvis du skal bli dehydrert av koffein, så tror jeg nesten du må mainline doble espresso rett i halspulsåra. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...