Gjest gjest1 Skrevet 14. oktober 2004 #1 Skrevet 14. oktober 2004 Kan man få sjekket om man mangler vitaminer/mineraler i kostholdet noe sted? Hvem gjør eventuelt slike tester?
Gjest Gjesta Skrevet 14. oktober 2004 #2 Skrevet 14. oktober 2004 På (noen?) helsekostbutikker kan man få klippet av litt hår, som man sender til analyse til USA. En stund etter får man resultatet tilbake hvor man får oppramset hvilke vitaminer man har lite av,... (Tror det var noen her inne som gjorde det?)
-Fisken- Skrevet 14. oktober 2004 #3 Skrevet 14. oktober 2004 Legen kan ta blodprøver for å sjekke hva du mangler i kroppen av vitaminer og mineraler.
Gjest gjest1 Skrevet 14. oktober 2004 #4 Skrevet 14. oktober 2004 Legen kan ta blodprøver for å sjekke hva du mangler i kroppen av vitaminer og mineraler. Er dette noe fastlegen kan gjøre eller må man mase seg til en spesialisttime? Har hørt at slike håranalyser som er nevnt er noe unøyaktige.
jordbær Skrevet 14. oktober 2004 #5 Skrevet 14. oktober 2004 Eh.. På alternativmessa i Oslo i fjor, så jeg en mann som målte dette ved å holde en dings på deg og en på det akutelle metallet/mineralen/vitaminet..eller noe slikt.. Husker ikke hvem det var, men jeg går ut i fra at dette er noe homeopater gjør.
-Fisken- Skrevet 15. oktober 2004 #6 Skrevet 15. oktober 2004 Er dette noe fastlegen kan gjøre eller må man mase seg til en spesialisttime? Har hørt at slike håranalyser som er nevnt er noe unøyaktige. Festlege.
Gjest gjest1 Skrevet 15. oktober 2004 #8 Skrevet 15. oktober 2004 En sånn en vil jeg også ha! Jeg og!
-Fisken- Skrevet 15. oktober 2004 #9 Skrevet 15. oktober 2004 Jeg og! :oops: Min er ganske så livlig.. :D
Gjest medisinstudine Skrevet 15. oktober 2004 #10 Skrevet 15. oktober 2004 Jeg kan ikke dy meg fra å svare på denne tråden En hvilkensomhelst allmennlege, eksempelvis fastlegen, kan sjekke vit/mineral mangler: De tar en blodprøve fra venen i armen, som de sender inn til et laboratorium. Der måles konsentrasjonen av de stoffene som legen ber om. Dersom du mangler noe, vil konsentrasjonen av det du mangler være for lavt i blodet. Jeg vil gjerne få tilføye at det er MEGET uvanlig med mangeltilstander her i Norge. Med unntak av jern-mangel hos menstruerende kvinner, og deretter vit.B-12 mangel. Andre mangeltilstander skyldes som oftest feilernæring. (Feil mat, for lite mat, for mye kosttilskudd) Hvorfor tror du at du mangler vitaminer eller mineraler?
Gjest Anonymous Skrevet 15. oktober 2004 #11 Skrevet 15. oktober 2004 Jeg kan ikke dy meg fra å svare på denne tråden En hvilkensomhelst allmennlege, eksempelvis fastlegen, kan sjekke vit/mineral mangler: De tar en blodprøve fra venen i armen, som de sender inn til et laboratorium. Der måles konsentrasjonen av de stoffene som legen ber om. Dersom du mangler noe, vil konsentrasjonen av det du mangler være for lavt i blodet. Jeg vil gjerne få tilføye at det er MEGET uvanlig med mangeltilstander her i Norge. Med unntak av jern-mangel hos menstruerende kvinner, og deretter vit.B-12 mangel. Andre mangeltilstander skyldes som oftest feilernæring. (Feil mat, for lite mat, for mye kosttilskudd) Hvorfor tror du at du mangler vitaminer eller mineraler? enig i alt, medisinstudine men ville bare føye til at eks ulike tarmsykdommer ofte medfører diverse mangeltilstander, på grunn av dårlig næringsopptak fra kroppens side.
Gjest meya84 Skrevet 16. oktober 2004 #12 Skrevet 16. oktober 2004 Legen tar da sånne prøver... hvis du har misstanke om at du mangler noe best. du der bare time hos legen din så fikser han det nok! :-)
Gjest StoreSky Skrevet 16. oktober 2004 #13 Skrevet 16. oktober 2004 enig i alt, medisinstudine men ville bare føye til at eks ulike tarmsykdommer ofte medfører diverse mangeltilstander, på grunn av dårlig næringsopptak fra kroppens side. Jupp, men da har man gjerne endel andre symptomer også.. Sånn at det faktisk er lettere å gå til legen og si at man føler seg "sånn og sånn" og har dårlig mage, kvalm, utslett, kløe, hard/løs mage, sopp, etc..
Gjest gjest1 Skrevet 16. oktober 2004 #14 Skrevet 16. oktober 2004 Hvorfor tror du at du mangler vitaminer eller mineraler? Jeg er vegetarianer, og vil vel egentlig bare sjekke at alt er som det skal ernæringsmessig. Det er vel fare for at jeg har blitt litt paranoid av de norske holdningene til vegetarmat siden jeg flyttet hjem (får du alt du trenger? får du alt du trenger? FÅR DU ALT DU TRENGER?!?), og jeg har derfor lyst å få sjekket at alt er OK så jeg kan slå i bordet og si: Meg mangler det ingenting!
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2015 #16 Skrevet 9. mai 2015 På (noen?) helsekostbutikker kan man få klippet av litt hår, som man sender til analyse til USA. En stund etter får man resultatet tilbake hvor man får oppramset hvilke vitaminer man har lite av,... (Tror det var noen her inne som gjorde det?) Hahah! :D Anonymous poster hash: 48cba...403
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå