Gå til innhold

Er denne samboerkontrakten gyldig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er en samboerkontrakt gyldig, når det står:

"vitner til denne kontrakten, og gitt kopi til er xxxx"

og "det signeres her av alle 3 parter på alle 3 kopiene"

Men i dette tilfelle, ikke kommet så langt til å gitt en kopi til, og fått tredjepart til å signere, selv om vi har skrevet inn xxxx sitt navn?

Det er snakk om at jeg har inngått en samboeravtale, på en leilighet JEG eier med foreldrene mine. Kan jeg inngå en slik avtale uten deres samtykke?

Anonymkode: 120bb...898

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

..Altså jeg har inngått med min samboer på en leilighet der jeg eier 1/3 og foreldrene mine 2/3

 

-Ts

Anonymkode: 120bb...898

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis din del er tinglyst på deg så kan du skrive samboerkontrakt i forhold til den. 

Anonymkode: 0d872...4ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen jurist med kontraktsrett, men juridisk sett tror jeg du fritt kan gjøre avtaler om din tredjedel.
Den skriftlige kontrakten er ikke gyldig før alle vilkår er oppfylt, og i dette tilfellet må vitner signere og kopi overleveres XXX før den er gyldig.
Når det er sagt, en muntlig kontrakt er like gyldig som den skriflige.  Årsaken til at man anbefales å gjøre det skriftlig er på grunn av dokumentasjonen.  Det er lett å gå tilbake på sitt ord når det blir konflikter, og det er vanskelig å bevise noe når det er ord mot ord.
Her er derimot den skriflige kontrakten skrevet, og selv om den ikke er gyldig i seg selv, dokumenterer den en intensjon, og kan brukes som bevis på at dere hadde en muntlig enighet.

Når det gjelder om foreldrene dine må informeres om avtalen er jeg usikker, men jeg synes det moralsk riktige hadde vært å snakke med foreldrene dine om dette.
Uansett hva avtalen går ut på vil det påvirke dem i stor grad, og da er det best at de i det minste er informert.

 

Anonymkode: 65edd...ac9