AnonymBruker Skrevet 9. februar 2016 #1 Skrevet 9. februar 2016 Har slitt med angst og depresjon i noen år nå, men først det siste året har jeg merket at hukommelsen min har blitt ekstremt, ja, ekstremt, mye dårligere. Jeg vet egentlig ikke om dette med angst/depresjon er relevant, så det er derfor jeg spør her, kanskje det kan være noe annet? For bare noen år siden hadde jeg null problemer med hukommelsen, tvert i mot, jeg hadde skikkelig god hukommelse. Så dette er veldig vanskelig og sårt for meg, jeg kan glemme navnet på en person jeg gikk i klasse med for bare to år siden. Glemmer generelt plutselig mye navn. Når jeg snakker kan jeg glemme ord og må sitte og tenke lenge for å komme på hvilket ord jeg mener, om jeg i det hele tatt kommer på det, Nå er jeg skikkelig lei, bekymret og litt redd. Jeg vil ha tilbake hukommelsen jeg hadde før. Kan man bli sånn av angst og depresjon? Hvorfor, isåfall? Anonymkode: b9010...86a
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2016 #2 Skrevet 9. februar 2016 Jeg er 21 år og sliter med hukommelsen selv. Jeg sliter også med depresjon og angst og har gått på utallige medisiner, går på medisin nå også. Hvorfor det er slik vet jeg ikke, jeg sliter med å huske positive ting som har skjedd i oppveksten, husker for det meste det negative, men noen negative ting har jeg også fortrengt. Jeg glemmer ting veldig lett og korttidshukommelsen min er spesielt dårlig. Kjenner meg veldig igjen i det du skriver, så du er ikke alene! Anonymkode: 67f91...390
RC Skrevet 9. februar 2016 #3 Skrevet 9. februar 2016 Jeg kjenner meg igjen i det du skriver selv. Men for min del henger det nok mer sammen med stress (som er like skadelig for hjernen som depresjon). Les denne http://forskning.no/psykologi/2011/10/depresjon-kan-skade-hjernen Kanskje ikke det beste å vise noen som er deprimert... Men håpet er på ingen måte ute selv om det har blitt slik! Hjernen kan forandres tilbake igjen, men da må man ta grep og forsøke å endre utviklingen.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2016 #4 Skrevet 9. februar 2016 Tusen takk for svar, dere to. Bør også nevne at jeg ikke går på noen tabletter, og har heller ikke gjort det før. Så det er ikke en bivirkning av noe slag Anonymkode: b9010...86a
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2016 #5 Skrevet 9. februar 2016 Det er helt vanlig ved depresjon. Jeg fikk også dårlig hukommelse, men for meg hjalp det å trene, spesielt jogge bakkeintervaller en gang i uka. Nå er hukommelsen nesten på topp igjen, det hadde jeg aldri trodd for noen år siden. Anonymkode: e6c40...230 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2016 #6 Skrevet 10. februar 2016 Få sjekket stoffskiftet ditt. Lavt stoffskifte kan gi både depresjonssymptomer og påvirke hukommelse. Blodprøver tas hos lege. Anonymkode: bbad8...935
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2016 #7 Skrevet 10. februar 2016 spiser du og sover nok? Anonymkode: 13418...534
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2016 #8 Skrevet 10. februar 2016 11 timer siden, AnonymBruker skrev: spiser du og sover nok? Anonymkode: 13418...534 Kunne kanskje spilt litt mer, får absolutt nok søvn, men vet ikke helt hvor god søvnen er. Våkner opp flere ganger i løpet av natta, men sovner ganske fort igjen. Anonymkode: b9010...86a
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2016 #9 Skrevet 10. februar 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Kunne kanskje spilt litt mer, får absolutt nok søvn, men vet ikke helt hvor god søvnen er. Våkner opp flere ganger i løpet av natta, men sovner ganske fort igjen. Anonymkode: b9010...86a Her skal det altså stå SPIST, ikke spilt. Anonymkode: b9010...86a
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2016 #10 Skrevet 10. februar 2016 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kunne kanskje spilt litt mer, får absolutt nok søvn, men vet ikke helt hvor god søvnen er. Våkner opp flere ganger i løpet av natta, men sovner ganske fort igjen. Anonymkode: b9010...86a Prøv å spis mer. Kroppen gjør mye rart når den ikke får nok næring. Anonymkode: 13418...534
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2016 #11 Skrevet 10. februar 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Prøv å spis mer. Kroppen gjør mye rart når den ikke får nok næring. Anonymkode: 13418...534 Men greia er at jeg egentlig ikke spiser mindre enn jeg har gjort tidligere.. Anonymkode: b9010...86a
Gjest førstedamen Skrevet 10. februar 2016 #12 Skrevet 10. februar 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men greia er at jeg egentlig ikke spiser mindre enn jeg har gjort tidligere.. Anonymkode: b9010...86a Nei men man forandrer seg jo, og det kan hende kroppen din plutselig trenger noe den ikke trengte før? Noe som er ekstremt viktig ved depresjon er vitaminer og mineraler, da mangel på mange gir depresjon. Synes også du burde lese om dette nye med at ALLE får i seg forlite av (tror det var magnesium) og at legens tester for hva som er normalt og bra for kroppen er altfor lav. Det vil si at de aller fleste mangler det, og det får konsekvenser for kropp og sinn.
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2016 #13 Skrevet 10. februar 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men greia er at jeg egentlig ikke spiser mindre enn jeg har gjort tidligere.. Anonymkode: b9010...86a Det kan jo være akkurat derfor da... Som en virkning av langvarig næringsmangel. Hvor lite spiser du egentlig? Anonymkode: 13418...534
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå