Gå til innhold

Krisemaksimerer vi arbeidsledigheten i Norge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Den 13. februar 2016 at 19.19, lillsunshine skrev:

Det kommer vel an på hva man er utdannet innenfor også. Er man utdannet veldig spesifikt innenfor petroleumsfag, vil det selvfølgelig være vanskelig å finne seg en relevant jobb nå. Da må man tenke litt utradisjonelt, eller man må omskolere seg. Statsministeren vår gått ut og sagt at mange av de som kommer fra oljen, må være forberedt på omskolere seg. F.eks. innen helsefag. Spørsmålet er om de ikke finner seg noen som helst jobb, eller bare ikke relevant jobb. På den ene siden vil jo mange være skeptiske til å ansette overkvalifiserte og høyt utdannet i enkelte yrker. 

Jeg tror også det vil bli ringvirkninger, men hvor mye er vanskelig å si enda. Men man merker jo at folk er litt engstlige for økonomien. Folk venter med boligkjøp og generell handel og føler for å spare. Det vil selvfølgelig ha konsekvenser for handelsnæringen.

Det gjelder ikke bare de innen petroleum. Det gjelder alle innen ingeniør- og konsulent yrker. Det er ikke bare å plassere en haug ingeniører i helsefag. Det krever minimum en bachelor, så da blir en god del satt på skolebenken igjen, og det er det ikke alle som har råd til.

Anonymkode: 07470...f4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først ryker oljejobbene, så finans (både bank og eiendom), så diverse byggvirksomheter som snekker, eletrikkere osv for folk tar seg ikke råd til å kjøpe eller pusse opp. 

Det er jo ikke som det smeller fra dag 1 av, ting tar tid. Jeg kjenner 10 personer som har mistet jobben/permitert og de får ikke tak i arbeid. Det er rett og slett ikke noe å gjøre. De har forsøkt i flere kommuner, flere typer jobber osv. Selv butikk og renhold er det vanskelig å få arbeid i nå, spesielt i stavanger området. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk over til dataprogrammerer, fordi det er fremtiden å kunne lage automatiserte datasystemer. Arbeid vil gå mer over til kreative yrker og service.

Anonymkode: 53553...188

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...