Gå til innhold

Dagens arbeidsmarked skaper flere sosialklienter

Fremhevede innlegg

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke alltid "bare å flytte".

Anonymkode: acb04...3c8

Nei, det er såklart ikke "bare å flytte", men for veldig mange så er det å flytte ikke et tenkbart alternativ i det hele tatt, fordi de oppkonstruerer en rekke problemstillinger. Du kan sikre dem en relativt godt betalt jobb, sikker til Dovre faller, gi dem tid til å ordne det praktiske, fikse nytt sted å bo, bestille flyttebil for dem, og de vil fremdeles komme med unnskyldninger.

Arbeidsmarkedet er i ferd med å endres. Olje er ikke lenger sikkert som banken, og det er jommen ikke banken heller lengre. Vi må ta inn over oss at det som funket i går antageligvis ikke funker i morgen, og da nytter det ikke at det sitter 10 000 oljeansatte i Stavanger og griner i VG om at de ikke har råd til et fancy hus.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
13 minutter siden, Fjompen skrev:

Nei, det er såklart ikke "bare å flytte", men for veldig mange så er det å flytte ikke et tenkbart alternativ i det hele tatt, fordi de oppkonstruerer en rekke problemstillinger. Du kan sikre dem en relativt godt betalt jobb, sikker til Dovre faller, gi dem tid til å ordne det praktiske, fikse nytt sted å bo, bestille flyttebil for dem, og de vil fremdeles komme med unnskyldninger.

Arbeidsmarkedet er i ferd med å endres. Olje er ikke lenger sikkert som banken, og det er jommen ikke banken heller lengre. Vi må ta inn over oss at det som funket i går antageligvis ikke funker i morgen, og da nytter det ikke at det sitter 10 000 oljeansatte i Stavanger og griner i VG om at de ikke har råd til et fancy hus.

Arbeidsledige som har fått det tilbudet du lister opp, og som fremdeles kommer med unnskyldninger, har jeg ingen sympati med, men nå har jeg heller aldri hørt om noen som har takket nei til et slikt tilbud uten at det har foreligget gode grunner for avslaget.

For eksempel hadde det, hvis jeg var i den situasjonen at jeg måtte flytte langt unna hjemsted for å få jobb, vært nødvendig at min gamle mor måtte være med på flyttelasset, noe som hadde krevd en omsorgsbolig/sykehjemsplass.  Dette er ikke er enkelt å få til i en ny kommune da det ofte er krav om 10 års botid før en slik søknad kommer i betraktning. 
Siden jeg er eneste pårørende, hun er avhengig av min hjelp til diverse ting, og jeg ikke ønsker bo så langt unna at jeg ikke kan besøke henne minst en dag i uken, hadde jeg derfor måttet takke nei til et sikt tilbud dersom hun ikke hadde fått et godt tilbud på nytt bosted, selv om alt var tilrettelagt for meg på alle andre måter.
Du kan kanskje se på dette som en dårlig unnskyldning, men dette hadde vært noe jeg måtte tatt hensyn til.

Arbeidsmarkedet er som du sier i ferd med å endres, både på grunn av oljen, men også på grunn av andre ting.
Det er åpnet for hyppigere, og mer langvarig, bruk av midlertidig arbeidskraft, noe som tilsier at det blir færre faste stillinger tilgjengelige.
Arbeidsgivere har en grunnbemanning, og for arbeidskraft ut over dette benytter de seg i stadig større grad av bemanningsbyråer, noe som er veldig usikkert. 

Anonymkode: acb04...3c8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...