Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Å. Må legge til en ting til. Det er jo ikke folk som har valgt bort gud som gjør mest faenskap i verden. De som gjør mest faenskap er de som faktisk er religiøse. Ateister er stort sett fredelige. Sekulære land er jo de mest fredelige..

Endret av Maleficenta
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest HarryDotter
Skrevet
Den 17.2.2016 at 23.43, Maleficenta skrev:

Men saken er da den at dersom guds skaperverk hadde vært perfekt så hadde ikke mennesker valgt å gjøre fæle eller dumme ting. Da hadde vi bare gjort perfekte valg

Tenk å kjedelig det ville vært da :)
Nå vet ikke jeg....men står det noen plass at Guds skaperverk er perfekt?

Skrevet (endret)
9 timer siden, HarryDotter skrev:

Tenk å kjedelig det ville vært da :)
Nå vet ikke jeg....men står det noen plass at Guds skaperverk er perfekt?

Åja så gud har skapt oss slik pga underholdningsverdien? Ja det mener jeg på at det står

Endret av Maleficenta
Gjest HarryDotter
Skrevet
Den Saturday, February 20, 2016 at 9.44, Maleficenta skrev:

Åja så gud har skapt oss slik pga underholdningsverdien? Ja det mener jeg på at det står

Har aldri sagt at Gud har gjort det slik for hans egen underholdningsverdi skyld....bare at personlig ville jeg ha syntes det ville vært kjedelig ;)

Om du har lest litt om skaperverket, så ser du at Gud ikke ønsket at vi skulle være viljeløse slaver, men frie tenkende intelligente vesner. Derfor gav han menneske fri vilje. Det var ikke ment som straff, men en gode vi ville få glede av. Men som kjent klarte ikke hverken Eva eller Adam å motstå fristelsen å spise av treet de ikke fikk lov å spise av. Det var ikke Guds skyld. Menneske klarte fint aleine å kløne det til.

Vi mennesker har en lei tendens til å legge skylden på Gud og allt annet enn oss selv når vi ser noe går galt eller når ondskap leves ut. Allt du ser rundt deg av jævelskap er en konsekvens av at rævhøl av noen mennesker ikke klarer å la være å gjøre dritt.

La oss bruke ett teit eksempel nå...se for deg en far som kjøper en playstation til sin 10år gamle sønn. Så ødelegges maskinen etter to dager. Far kjøper ny men sønnen blir sint på ett spill og knuser også denne maskinen. Hva ville en oppegående ansvarsfull far foreta seg i en slik situasjon? Ville han atter en gang løpt ut og kjøpt ny maskin, eller ville han gitt gutten en lekse i konsekvenser og bedt ham ta fullt ansvar for handlingene sine?

Vi kan da ikke forvente at en Gud skal sveipe inn på teppet og ordne opp hver gang vi driter oss ut? Syntes du det er rettferdig på noe måte? Det ser man jo også på mennesker som lever bra og som lever i rettferdighet. De har det jo bra med seg selv. Det er ikke tilfeldig.

Skrevet
2 timer siden, HarryDotter skrev:

Har aldri sagt at Gud har gjort det slik for hans egen underholdningsverdi skyld....bare at personlig ville jeg ha syntes det ville vært kjedelig ;)

Om du har lest litt om skaperverket, så ser du at Gud ikke ønsket at vi skulle være viljeløse slaver, men frie tenkende intelligente vesner. Derfor gav han menneske fri vilje. Det var ikke ment som straff, men en gode vi ville få glede av. Men som kjent klarte ikke hverken Eva eller Adam å motstå fristelsen å spise av treet de ikke fikk lov å spise av. Det var ikke Guds skyld. Menneske klarte fint aleine å kløne det til.

Vi mennesker har en lei tendens til å legge skylden på Gud og allt annet enn oss selv når vi ser noe går galt eller når ondskap leves ut. Allt du ser rundt deg av jævelskap er en konsekvens av at rævhøl av noen mennesker ikke klarer å la være å gjøre dritt.

La oss bruke ett teit eksempel nå...se for deg en far som kjøper en playstation til sin 10år gamle sønn. Så ødelegges maskinen etter to dager. Far kjøper ny men sønnen blir sint på ett spill og knuser også denne maskinen. Hva ville en oppegående ansvarsfull far foreta seg i en slik situasjon? Ville han atter en gang løpt ut og kjøpt ny maskin, eller ville han gitt gutten en lekse i konsekvenser og bedt ham ta fullt ansvar for handlingene sine?

Vi kan da ikke forvente at en Gud skal sveipe inn på teppet og ordne opp hver gang vi driter oss ut? Syntes du det er rettferdig på noe måte? Det ser man jo også på mennesker som lever bra og som lever i rettferdighet. De har det jo bra med seg selv. Det er ikke tilfeldig.

Man merker seg med en viss interesse at innlegget ditt bygger på to foirutsetinger som er midlt sagt dårlig underbygd, nemlig at det fins en Gud, og at vi har en fri vilje.

Skrevet (endret)
5 timer siden, HarryDotter skrev:

Hadde vi nå vært så intelligente så hadde vi ikke driti oss ut da.. .Ondskap og dumskap er ikke det samme. Og det treet og eplet satte han der med volje for å teste. Det var bare ikke annet enn dårlig gjort. 

Endret av Maleficenta
Skrevet

Er selvsagt åpen for at jeg kan ta feil, men trenger jo overbevisende argumenter.

Gjest HarryDotter
Skrevet (endret)
3 timer siden, Mann 42 skrev:

Man merker seg med en viss interesse at innlegget ditt bygger på to foirutsetinger som er midlt sagt dårlig underbygd, nemlig at det fins en Gud, og at vi har en fri vilje.

Nei jeg blir styrt av indre demoner og roboter fra planeten Zulu. Jeg tenker selvsagt ikke frie tanker og tar beslutninger på eget initisiativ Mann42 ;) Hva gjør du? Er frokosten din bestemt av deg selv eller hører du også stemmer i hodet som forteller deg dagens gjøremål?

Personlig har jeg aldri påstått at det med 100% sikkerhet FINNES en Gud. Det går ikke an å bevise og underbygge. Det er masse i vårt univers som ikke kan underbygges med 100% sikkerhet. Det er forskjellen på oss to. Jeg elsker vitenskapen og liker å vite med sikkerhet. Jeg er glad mennesker har funnet ut så mye om medisin og forskning generellt. Samtidig driter forskere seg ut på daglig basis. Det finnes stadig nye teorier som skrinlegger de gamle. Samtidig er jeg åpen for at det kan finnes noe vi ikke forstår.

INGEN vet hva som skjer etter døden med 100% sikkerhet! Men vi mennesker vet alikevel at vi alle skal dø en dag. Eksistensen vår er timet. Mange av oss tenker at dersom jeg nå engang har våknet opp som spedbarn til livet på jorden, så kanskje det ikke er så usansynlig at vi kanskje våkner opp i ett nytt form for liv etter vi dør? Allt dette kalles å TRO på noe. ALLE tror på noe etter livet....for noen er det bare svart og intet. For andre er det reinkarnasjon. For noen er det Aliens som plukker dem opp. Og for særdeles mange dreier det seg om ett liv etter døden, hvor det eksisterer en kraft som er mektigere enn vi forstår. Jeg rakker ikke ned på dem som ene og alene støtter seg til vitenskap. Derimot opplever Jeg til stadighet, latterligjøring av dem som har ett åpent sinn og tror på noe mer enn det homosapiens tryller frem i en liten lab.

Si meg.....månen eksisterer vel kanskje ikke den heller siden du ikke har fysisk klart å legge hendene dine på den enda?

Endret av HarryDotter
Gjest HarryDotter
Skrevet (endret)
47 minutter siden, Maleficenta skrev:

Hadde vi nå vært så intelligente så hadde vi ikke driti oss ut da.. .Ondskap og dumskap er ikke det samme. Og det treet og eplet satte han der med volje for å teste. Det var bare ikke annet enn dårlig gjort. 

Man legger ikke en linjal på at DETTE er intelligent og DETTE er ikke intelligent? Det finnes grader av intelligens. Har man IQ på 40 er man ikke smart. Har man 120 derimot så betraktes man som svært intelligent. Og man er jo også intelligent ved "bare 100" ikke sant? Einstein dreit seg ut på masse han også sikkert. Vil tro at selv han  sklei på isen og tok idiotiske beslutninger som fikk negative følger for de rundt ham og han selv. Gjør det ham stein stokk dum av den grunn?

Helt riktig det...Onskap og dumskap er to forskjellige ting. Likheten mellom dem er som regel at begge får følger. Ofte negative. Så gjelder det da å tenke såpass mye før man gjør noe her i livet, slik at man unngår å gjøre mest mulig av begge deler. Blir fort jævlig når man gjemmer seg bak "at man bare gjorde noe dumt" syntes du ikke?

Endret av HarryDotter
Skrevet (endret)
2 timer siden, HarryDotter skrev:

Nei jeg blir styrt av indre demoner og roboter fra planeten Zulu. Jeg tenker selvsagt ikke frie tanker og tar beslutninger på eget initisiativ Mann42 ;) Hva gjør du? Er frokosten din bestemt av deg selv eller hører du også stemmer i hodet som forteller deg dagens gjøremål?

Personlig har jeg aldri påstått at det med 100% sikkerhet FINNES en Gud. Det går ikke an å bevise og underbygge. Det er masse i vårt univers som ikke kan underbygges med 100% sikkerhet. Det er forskjellen på oss to. Jeg elsker vitenskapen og liker å vite med sikkerhet. Jeg er glad mennesker har funnet ut så mye om medisin og forskning generellt. Samtidig driter forskere seg ut på daglig basis. Det finnes stadig nye teorier som skrinlegger de gamle. Samtidig er jeg åpen for at det kan finnes noe vi ikke forstår.

INGEN vet hva som skjer etter døden med 100% sikkerhet! Men vi mennesker vet alikevel at vi alle skal dø en dag. Eksistensen vår er timet. Mange av oss tenker at dersom jeg nå engang har våknet opp som spedbarn til livet på jorden, så kanskje det ikke er så usansynlig at vi kanskje våkner opp i ett nytt form for liv etter vi dør? Allt dette kalles å TRO på noe. ALLE tror på noe etter livet....for noen er det bare svart og intet. For andre er det reinkarnasjon. For noen er det Aliens som plukker dem opp. Og for særdeles mange dreier det seg om ett liv etter døden, hvor det eksisterer en kraft som er mektigere enn vi forstår. Jeg rakker ikke ned på dem som ene og alene støtter seg til vitenskap. Derimot opplever Jeg til stadighet, latterligjøring av dem som har ett åpent sinn og tror på noe mer enn det homosapiens tryller frem i en liten lab.

Si meg.....månen eksisterer vel kanskje ikke den heller siden du ikke har fysisk klart å legge hendene dine på den enda?

Det er ingen grunn til å bli spydig. Det foreligger en god del forskning som tyder på at SVÆRT mange beslutninger tas av hjernen FØR vi er oss dem bevisste. Etter hvert som elektroencefalografi og Funksjonell Magnetisk Resonans Imaging ble utvikliet til dagens nivå, så har forskere fått muligheten til å studere hjernens aktivitet i sanntid.. Man kan studere hva som skjer, NÅR det skjer, og det ser ut til at hjernen gjør ganske mange valg på egen hånd, uten at bevisstheten deltar i prosessen.

Det er selvsagt også noe prinispielt problematisk ved å anta at et beslutningssystem som springer ut av aktiviteten til en hjerne som er fysisk, med nevroner og så videre som fungerer i hht fysiske lover, skulle kunne foreta seg noe som er i direkte strid med de samme lovene.

Læringsteorien siden Watson og Skinner har demonstrert at hjernen kan lære mange ting ved positiv og negativ forsterkning, og straff. Bevisstheten behøver ikke være med i det hele tatt.

Og tenk på forhold som narkomani, seksuelle tvangshandlinger, kristne som er homofile til tross for at de over alt i verden ønsker at de kunne være normale, spillegalskap, over-og underspising, overvekt og andre assorterte avhengigheter. Vi plages alle av slike ting.

Jeg syns ikke det lukter "Fri Vilje" av noe av dette.

Så den frie viljen er i aller høyeste grad noe man kan stille spørsmålstegn ved. Og å ta den for gitt er ikke lenger noe man kan gjøre.

Akkurat som Guds eksistens.

Endret av Mann 42
Skrevet
Den 18.2.2016 at 16.42, The Lost Dreamer skrev:

Personlig ikke, men jeg vet om folk på skolen som faktisk tror på det. 

Alt kommer an på hva man har vokst opp med å høre

Hvis de gjør dette, så har de misforstått den personen som grunnla pastafarianismen.

Skrevet

Det jeg syns er interessant er at man skjelden møter en ateist som er villig til å akseptere at han/hun kanskje tar feil...

Religiøse er mye mere åpne for at de ikke vet fasiten.

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, Tøytigern skrev:

Det jeg syns er interessant er at man skjelden møter en ateist som er villig til å akseptere at han/hun kanskje tar feil...

Religiøse er mye mere åpne for at de ikke vet fasiten.

Basert på hva man ser her inne så tror jeg du har rett. Jeg hadde faktisk trodd det ville vært omvent.

Anonymkode: cf35c...a9e

• Liker 1
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Basert på hva man ser her inne så tror jeg du har rett. Jeg hadde faktisk trodd det ville vært omvent.

Anonymkode: cf35c...a9e

Har aldri opplevd mer fordømmende mennesker heller, når sant skal sies. De forsøker alle som en, uten unntak, å sable deg med med sin "viten" og sin "sannhet." Religiøse folk er generelt sett flinkere til å akseptere at andre har en annen tro enn dem selv. Ateistene går rett på og forlanger at du slutter å tro. Og de er helt kompromissløse. Snakk om å ville tvinge på andre livssynet sitt...

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, HarryDotter skrev:

Dette er en ganske rar holdning endel troende har. Impliserer du at vi som ikke har noe overnaturlig eller uforklarlig i vårt verdensbilde mener å tro vi kan underbygge alt med 100% sikkerhet? At vi ikke er åpne for at det kan finnes noe vi ikke forstår? At vitenskapen impliserer med absolutt kunnskap? Det er jo fullstendig bakvendt. Hvis vitenskapen mente å vite alt, så hadde den opphørt å eksistere. Hele grunnlaget bak ideen om forskning er jo nettopp at det er en hel masse man ikke vet, som man ønsker å finne ut av.

Gjest Balian de Ibelin
Skrevet
1 time siden, Tøytigern skrev:

Religiøse folk er generelt sett flinkere til å akseptere at andre har en annen tro enn dem selv. 

Ja det er vel derfor så mange igjennom tiden aldri har blitt henrettet og torturert fordi de har en annen tro en det som er statsreligionen. Eller blir fortalt at man vil brenne i helvete i evig tid fordi man har en annen tro. Ja troende er flinke til å akseptere andres tro. Det har jo historien flere eksempler på  :sarkasme:

Skrevet
16 minutter siden, Aegon Targaryen skrev:

Ja det er vel derfor så mange igjennom tiden aldri har blitt henrettet og torturert fordi de har en annen tro en det som er statsreligionen. Eller blir fortalt at man vil brenne i helvete i evig tid fordi man har en annen tro. Ja troende er flinke til å akseptere andres tro. Det har jo historien flere eksempler på  :sarkasme:

Jeg har ingen vanskeligheter med å se for meg at ateister hadde vært kapable til å ta livet av dem de mente var samfunnsfiender. Archipel Gulag rinner meg i hu...

Skrevet
1 minutt siden, Tøytigern skrev:

Jeg har ingen vanskeligheter med å se for meg at ateister hadde vært kapable til å ta livet av dem de mente var samfunnsfiender. Archipel Gulag rinner meg i hu...

Hvor mange ble sendt dit på grunn av trosspørsmål? 

Skrevet
Et øyeblikk siden, Okapi skrev:

Hvor mange ble sendt dit på grunn av trosspørsmål? 

Svært, svært mange...

Skrevet
1 minutt siden, Tøytigern skrev:

Svært, svært mange...

Det tror jeg ærlig talt ingenting på. Kan du gi meg et eneste eksempel?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...