AnonymBruker Skrevet 9. februar 2016 #41 Skrevet 9. februar 2016 7 minutter siden, førstedamen skrev: Men hva slags bevis må da til? Mirakler har jo skjedd på jorden men de har tydeligvis ikke berørt deg da. Hvilke mirakler? Denne må du nesten utdype. Anonymkode: 49cca...27c 5
Gjest Blomsterert Skrevet 10. februar 2016 #42 Skrevet 10. februar 2016 Intelligente mennesker tviler. Det er så enkelt som det. En skal ikke være ignorant,en reflekterer og ser på ting med et kritisk blikk. Men så er det de religiøse som har sterke uforglemmelige opplevelser,og mener de stammer fra troen. De er unnskyldt syns jeg. Selv om de burde stilt et spørsmålstegn de også. Sannheten er at en vet ikke i dette tilfellet. Og det må en forholde seg til.
Gjest førstedamen Skrevet 10. februar 2016 #43 Skrevet 10. februar 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvilke mirakler? Denne må du nesten utdype. Anonymkode: 49cca...27c Har du aldri opplevd eller sett eller følt noe så fantastisk at det må komme fra "noe mer" enn f.eks kjemikalier i hjernen. Hva med folk som kureres fra sykdom helt plutselig osv osv, tror du skjønner hva jeg mener med Mirakel... Selv ser jeg mirakler rundt meg hver eneste dag. Synes jeg er veldig heldig som klarer å se verden slik.
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2016 #44 Skrevet 10. februar 2016 3 minutter siden, førstedamen skrev: Har du aldri opplevd eller sett eller følt noe så fantastisk at det må komme fra "noe mer" enn f.eks kjemikalier i hjernen. Hva med folk som kureres fra sykdom helt plutselig osv osv, tror du skjønner hva jeg mener med Mirakel... Selv ser jeg mirakler rundt meg hver eneste dag. Synes jeg er veldig heldig som klarer å se verden slik. Nei, jeg har aldri opplevd noe som jeg kan utelukke har en naturlig forklaring. Jeg tror du hopper til konklusjoner du ikke har grunnlag for. Anonymkode: 49cca...27c 9
Gjest førstedamen Skrevet 10. februar 2016 #45 Skrevet 10. februar 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, jeg har aldri opplevd noe som jeg kan utelukke har en naturlig forklaring. Jeg tror du hopper til konklusjoner du ikke har grunnlag for. Anonymkode: 49cca...27c Har jeg ikke grunnlag for å vite hva jeg opplever å ser hver dag?
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2016 #46 Skrevet 10. februar 2016 3 minutter siden, førstedamen skrev: Har jeg ikke grunnlag for å vite hva jeg opplever å ser hver dag? Ikke når du kaller det mirakler før alle naturlige forklaringer er utelukket. Anonymkode: 49cca...27c 4
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2016 #47 Skrevet 10. februar 2016 3 minutter siden, førstedamen skrev: Har jeg ikke grunnlag for å vite hva jeg opplever å ser hver dag? Hvilke "mirakler" ser du hver dag Anonymkode: f2433...ed7 3
Gjest førstedamen Skrevet 10. februar 2016 #48 Skrevet 10. februar 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Hvilke "mirakler" ser du hver dag Anonymkode: f2433...ed7 Gidder jeg ikke ta med deg her på KG, du er tydeligvis helt mot mirakler så skal ikke prøve å forklare deg noe da. Også blir det vanskelig å forklare noe så stort som det ettersom jeg ikke er noe god med ord, hadde vi snakket sammen kunne jeg sikkert forklart meg bedre, men vil råde deg til å prate mer om slikt med folk for å se hva de synes ja, dette er et interessant tema. Jeg er ikke engang religiøs, men mirakler er overalt rundt meg. Man kan si jeg lever i en magisk verden, tross alle grusomheten. Akksept kan det kanskje kalles. Åpenhet ovenfor ting som vi ikke ser med det blotte øyet, men alikevel merker og føler.
PaperFlower Skrevet 10. februar 2016 #49 Skrevet 10. februar 2016 Ja, det er jeg. Men jeg tror sjansen for at jeg tar feil er så liten at jeg orker ikke å tenke på det en gang. Jeg tror ikke på en gud mer enn jeg tror at en meteoritt faller i hodet på meg i morgen. Og det tror jeg ikke... Så da fortsetter jeg med det. 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2016 #50 Skrevet 10. februar 2016 13 timer siden, Commander skrev: https://en.wikipedia.org/wiki/There_are_no_atheists_in_foxholes Eller på norsk. Det finnes ikke atheister i et fly som, i sterk sidevind, lander i Bodø. For noe vås. Jeg har hatt kuler susende forbi meg mang en gang, og jeg ble ikke religiøs av den grunn. Av gutta jeg kjente best der nede var det bare en eneste som var religiøs, og det ble ikke flere med tiden heller. Som det står i linken du selv bruker er amerikanske soldater faktisk noe mindre religiøse enn gjennomsnittet. Og som det også står: Overbeviste ateister (og overbeviste troende) er mindre redde for døden enn de store tvilerne er. Selv når livet er truet. Jeg skjønner at det er ment som et litt fancy og morsomt sitat, det er ikke det. Det er bare så fullstendig platt og dumt, for ikke å snakke om galt, at det ikke funker som kvikk replikk for de aller mest sparsomt møblerte engang. Anonymkode: 14b0a...672 5
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2016 #51 Skrevet 10. februar 2016 Tja, man kan alltids ta feil, men er ikke sikker på at jeg kunne overbevises for at det finnes en gud. Hvordan bevis skulle nå det vært? Om jeg hadde hørt gud eller sett han komme ned fra himmelen ville jeg sett på det som mer sannsynlig at jeg hadde mistet vettet enn at gud eksisterte. Så spørs det også hva man legger i begrepet gud osv. PS: Dere som slenger kommentarer om arroganse, hva er mest sannsynlig, at du har gått fra vettet eller at du sitter på soverommet ditt og snakker med gud og derfor eksisterer han (som et eksempel)? Anonymkode: 1b244...ec2 3
Gjest førstedamen Skrevet 10. februar 2016 #52 Skrevet 10. februar 2016 Men synes begrepet på gud er veldig, feilaktig her. Høres rett og slett ut som de som prøver å motbevise det menn ikke har noen beviser type forklaring. Ingen tror gud kommer seilende ned fra himmelen på noen sky vel? Det tror jo ikke unger på engang, så dette ble bare en teit diskusjon...
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2016 #53 Skrevet 10. februar 2016 14 timer siden, førstedamen skrev: Ja men hvis dere tenker dere kan ta feil, så ville jeg gjort som meg. Bli religiøs ateist! Du skal ikke ha andre guder enn meg heter det visst. Så da blir det et problem med helgardering. Man får rett og slett ikke lov å helgardere. Bummer. Anonymkode: aeaad...76c 1
Gjest førstedamen Skrevet 10. februar 2016 #54 Skrevet 10. februar 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du skal ikke ha andre guder enn meg heter det visst. Så da blir det et problem med helgardering. Man får rett og slett ikke lov å helgardere. Bummer. Anonymkode: aeaad...76c Eh.. Finnes da mange som tror på gud og ikke tror på det da........ For å være religiøs MÅ du ikke være muslim eller kristen (som er to av religionene som bruker det utsagnet samt flere)....
Maleficenta Skrevet 10. februar 2016 #55 Skrevet 10. februar 2016 5 timer siden, førstedamen skrev: Gidder jeg ikke ta med deg her på KG, du er tydeligvis helt mot mirakler så skal ikke prøve å forklare deg noe da. Også blir det vanskelig å forklare noe så stort som det ettersom jeg ikke er noe god med ord, hadde vi snakket sammen kunne jeg sikkert forklart meg bedre, men vil råde deg til å prate mer om slikt med folk for å se hva de synes ja, dette er et interessant tema. Jeg er ikke engang religiøs, men mirakler er overalt rundt meg. Man kan si jeg lever i en magisk verden, tross alle grusomheten. Akksept kan det kanskje kalles. Åpenhet ovenfor ting som vi ikke ser med det blotte øyet, men alikevel merker og føler. Om du ikke forteller noen eksempler om mirakler du har opplevd hvorfor skal folk tro deg? 5
Druid Skrevet 10. februar 2016 #56 Skrevet 10. februar 2016 5 timer siden, førstedamen skrev: Har jeg ikke grunnlag for å vite hva jeg opplever å ser hver dag? Nei. Det hadde i så fall vært ekstremt imponerende , siden ingen har det totale grunnlaget for å VITE hva man opplever og ser hver dag. Kunnskapsmessig er vi ikke der. Hadde vi vært der, ville vi nesten ikke hatt sykdommer for eksempel. Det finnes ett sitat om at all tilstrekkelig avansert teknologi er umulig å skille fra magi. Det sitatet knytter seg direkte til at vi kun har forståelse, hvis vi har kunnskap. Det krever en åpenhet, men det er en åpenhet som må tåle kritikk. Han som kom fram med teorien om bakterier, måtte sloss en god del for aksept, men måten kampen kom på, handlet om å sannsynliggjøre , bevise og dokumentere, ikke bare hevde basert på egen autoritet at det var Guds vilje. Vi lever i en utrolig fantastisk verden, og mønstrene av kunnskap vi avdekker fortløpende, gir ett utrolig bilde av sammenheng og helhet. Hva det ikke gir, er noen antydning til irrasjonelle forklaringsmodeller eller konsekvenser uten påviselige årsakssystemer. 1
Gjest Belle âme Skrevet 10. februar 2016 #57 Skrevet 10. februar 2016 Gjer eg nok neppe, men om eg er dau og Gud, Jesus eller kven som møter meg i himmelporten seier at eg tok feil, så okei. Då tok eg feil, men det skjer nok neppe til å skje, for eg er ganske sikker på min sak at Gud ikkje finst.
Commander Skrevet 10. februar 2016 #58 Skrevet 10. februar 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: For noe vås. Jeg har hatt kuler susende forbi meg mang en gang, og jeg ble ikke religiøs av den grunn. Av gutta jeg kjente best der nede var det bare en eneste som var religiøs, og det ble ikke flere med tiden heller. Som det står i linken du selv bruker er amerikanske soldater faktisk noe mindre religiøse enn gjennomsnittet. Og som det også står: Overbeviste ateister (og overbeviste troende) er mindre redde for døden enn de store tvilerne er. Selv når livet er truet. Jeg skjønner at det er ment som et litt fancy og morsomt sitat, det er ikke det. Det er bare så fullstendig platt og dumt, for ikke å snakke om galt, at det ikke funker som kvikk replikk for de aller mest sparsomt møblerte engang. Anonymkode: 14b0a...672 Ser at ironi ikke fungerer spesielt bra skriftlig. Var du Meymaneh, KAIA eller MeS. 1
Mann 42 Skrevet 10. februar 2016 #59 Skrevet 10. februar 2016 (endret) 19 timer siden, Commander skrev: https://en.wikipedia.org/wiki/There_are_no_atheists_in_foxholes Eller på norsk. Det finnes ikke atheister i et fly som, i sterk sidevind, lander i Bodø. Yeah, right.... Det er ingen ateister i skyttergravene. Jo, det er det. Men jeg skal si deg hva som IKKE fins i skyttergraver: Prestefaen. Endret 10. februar 2016 av Mann 42
ops2 Skrevet 10. februar 2016 #60 Skrevet 10. februar 2016 Jeg trodde ikke på gud fra tiårsalderen. Dog ba jeg Fader Vår når jeg måtte gå hjem i mørket. Men det forhindret meg ikke fra å la være å konfirmere meg. Hadde et av barna mine fått kreft, så tror jeg nok jeg ville bedt, prøvd healing og hva som helst. Jeg er prinsippfast, til jeg skifter mening.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå