Gå til innhold

Hvilken type prevensjon bruker du?

Fremhevede innlegg

Gjest SykkelJenny
Skrevet

Hadde kobberspiral i 25 år og det fungerte supert for meg. 

Nå trenger jeg heldigvis ikke tenke på prevensjon lenger så jeg fikk den fjernet hos gynekolog nylig. Kjente ingenting da jeg satte den inn og jeg kjente like lite (ingenting) da jeg fjernet den etter å ha hatt den i mange år. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
15 minutter siden, Lillie skrev:

Hormonspiral. Ingen bivirkninger, annet enn av mensen har forsvunnet så og si helt.... Og det klager jeg ikke på :) 

Har prøvd både p-piller og minipiller, er mest fornøyd med denne. Så lettvint, sitter i fem år før den må byttes. Det anbefales at man har født barn hvis man skal bruke hormonspiral. 

Er i slutten av 30-årene. 

Dette har de gått bort fra nå! "alle" kan ha spiral :)

Skrevet

Har gått på p-piller i 10 år ca og var stort sett fornøyd. Fordelen er at det er sikkert, du kan hoppe over mensen nå og da ved behov, de beskytter mot brystkreft og livmorkreft og hvis du ikke liker bivirkningene bytter du bare merke. Ulempene er jo litt økt fare for blodpropp og fare for brukerfeil (glemme dem osv)

Nå går jeg på hormonspiral som varer i 3 år. Fordelen er at jeg slipper å huske pillene, den er enda sikrere enn piller (ingen brukerfeil) og de har ikke helseskadelige bivirkninger. Personlig har jeg fått helt forferdelige menssmerter og det gjorde skikkelig, skikkelig, skikkelig vondt når fastlegen prøvde å sette den inn. Så jeg måtte til gynekolog og få bedøvelse og da var det bare ubehagelig å sette den inn, fikk ikke vondt i dagene etter som mange andre gjør. Ulempen her er uregelmessig mens.

Det viktigste for meg var at hormonspiralen ikke har helserisikoer.  

Skrevet
22 minutter siden, Lillie skrev:

Hormonspiral. Ingen bivirkninger, annet enn av mensen har forsvunnet så og si helt.... Og det klager jeg ikke på :) 

Har prøvd både p-piller og minipiller, er mest fornøyd med denne. Så lettvint, sitter i fem år før den må byttes. Det anbefales at man har født barn hvis man skal bruke hormonspiral. 

Er i slutten av 30-årene. 

Unge jenter blir anbefalt hormonspiral av mange leger. Den eneste grunnen til at de anbefalte at kun de som hadde født barn brukte det før var fordi det gjorde mindre vondt å sette den inn om livmorhalsen var litt utvidet. Om livmorhalsen faktisk er for trang kan en gynekolog sette bedøvelse og bruke et redskap for å utvide den mens hun setter inn spiralen. 

Jeg har ikke barn, måtte ha bedøvelse fordi det gjorde vondt men det var ikke egentlig for trangt. Mange som ikke har født klarer det helt fint uten store smerter også.  

Skrevet (endret)
11 minutter siden, Poserose skrev:

Unge jenter blir anbefalt hormonspiral av mange leger. Den eneste grunnen til at de anbefalte at kun de som hadde født barn brukte det før var fordi det gjorde mindre vondt å sette den inn om livmorhalsen var litt utvidet. Om livmorhalsen faktisk er for trang kan en gynekolog sette bedøvelse og bruke et redskap for å utvide den mens hun setter inn spiralen. 

Jeg har ikke barn, måtte ha bedøvelse fordi det gjorde vondt men det var ikke egentlig for trangt. Mange som ikke har født klarer det helt fint uten store smerter også.  

Jeg fikk hormonspiral første gang før jeg fødte mitt første barn. Det gikk greit å sette den inn, men jeg reagerte kraftig på den etter hvert. Hadde mye vondt, og måtte til slutt fjerne den. Var derfor litt skeptisk til å sette inn en ny, men nå har jeg født to barn og merker ingenting.

Sikkert individuelt da, jeg har også ei venninne som har født barn, men som ikke kan ha hormonspiral. Kroppen støter den fra seg pga. at det er et fremmedlegeme i kroppen. 

Uansett er jeg kjempefornøyd nå, og hvis de som ikke har født også kan ha hormonspiral er jo det bare toppers :) 

Endret av Lillie
Skrevet (endret)

Bruker minipillen Cerazette for jeg får lett cyster på eggstokkene, i tillegg har jeg høyt blodtrykk (kan ikke bruke p-pille pga det), brukte ikke prevensjon utenom kondom før jeg var 30.Er 31 nå..Har ingen bivirkninger og alt av blødninger forsvant totalt etter tre måneder :-) Prøv Cerazette først om du vil teste bivirkninger for p-stav for det inneholder samme stoff. Før denne prøvde jeg hormonspiral men mistet sexlyst, hadde humørsvingninger og hjertebank så den ble tatt ut etter en måned..

Endret av Sapree
  • Liker 1
Skrevet

Kobberspiral, jeg er 29 år.

ulemper: forferdelig vondt og sette inn ( jeg fikk ikke bedøvelse noe jeg burde ha fått, jeg har ikke født ) mye ekstreme smerter i magen det første året. Og mye småblødninger det første året.

fordeler: når det hadde gått 1 år så forsvant disse magesmertene. Har mye mindre mensen enn jeg hadde før kobberspiral ( selvom det er vanligere å få kraftig menstrasjon) nå har jeg 2 dager der jeg blør vanlig pluss kanskje 4-5 dager med småblødninger ( tru steinleggere holder ) mensensmerter er også mye mildere. Merker ikke at jeg har kobberspiral i det hel tatt. 

Anonymkode: 3738a...db8

• 11 måneder senere...
Skrevet

Jeg bruker pressar og har prøvd piller, sluttet med piller fordi jeg fikk mye negative bivirkninger og ble veldig hormonell. Veldig fornøyd med pessar! Jeg er 23. 

Anonymkode: c0293...9a9

• 4 år senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.2.2016 den 19.35):

Hvilken type prevensjon bruker du?

Kobberspiral

Hvor gammel er du?

Snart 18

Fordeler/ulemper?

Fordeler:

- slipper å tenke på p-piller og bytting osv.

- kan ha den i 5 år

- ingen hormonelle bivirkninger

Ulemper:

- stor menge mensblødninger

- noen sterke menssmerter

- mellomblødninger noen ganger

Hvilke bivirkninger hadde du? 

Innsettingen gikk ganske greit og gjorde ikke vondt i det hele tatt. Men bivirkningene med sterke menssmerter og hodepine dagene etter. 

Eventuelt gode/dårlige erfaringer med andre prevensjonsmidler?

Skal bytte om til hormonspiral istedenfor ettersom det ble for mye med mensblødningene. Har allerede mange dager med mens og en del. Forhåpentligvis passer det bedre med hormonspiralen :) Kobberspiralen har jeg hatt i litt mer enn en mnd, men orker ikke mer av den.

Foretrekker fortsatt spiral fremfor andre prevensjonsmidler. Mye mindre å tenke på.

Anonymkode: 0c1fe...7ee

AnonymBruker
Skrevet

Går på p-piller, har gått på det i ca. 10 år. Prøvde hormonspiral en periode men det fungerte ikke for meg. 

Anonymkode: 1b50e...f31

AnonymBruker
Skrevet

Mannen kutta strengen etter at vi fikk alle barna vi ønsket, så ingenting nå. Brukte ladycomp før. Da slipper en kunstige hormoner, men det forutsetter at du har regelmessig mens.

Anonymkode: 30ebe...26d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...