Gå til innhold

Søke om visum til Russland?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! Har noen av dere reist til Russland før?
Prøver å planlegge en tur til St. Petersburg, og har forstått at vi må søke om visum.

Men nettsidene til Den Russiske Ambassade har veldig dårlig og forvirrende norsk, så vi skjønner ikke hvordan søknadsprosessen skal foregå. På en side står det at man må møte opp på ambassaden for å levere pass og dokumentasjon (noe som er vanskelig, da vi bor 8 timer fra Oslo...), samtidig som det står at de mottar søknader over nett?
I tillegg ser jeg det finnes "Innskriving til konsulærbetjening i Trondheim, Bergen og Stavanger".
Vi bor i Stavanger, finnes det med andre ord noe sted i Stavanger vi kan levere denne dokumentasjonen?

Håper virkelig det finnes noen der ute som vet noe mer og har erfaring med denne søknadsprosessen! :)

Anonymkode: a50cf...d12

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal du skaffe deg kjøpebrud?

Anonymkode: 37444...ede

Skrevet

Kjære besøkere av Konsulatavdelingens visumseksjon

Vi gjør oppmerksom på at Konsulatavdelingen f.o.m. 9. januar 2014 mottar dokumenter for visumutstedelse utelukkende etter online tidsbestilling. Innlevering av søknadsskjema og dokumenter kan kun skje ved visumsøkerenspersonlig frammøte. For online booking trykk på følgende link.

Med andre ord så må du møte personlig for og få visumet ja.

En annen ting var jo at gramatikken var jo hårreisende dårlig, nesten på grensen til pinlig.

Og ja har vært i Russland ett par ganger, da leverte jeg passet på generalkonsulatet i Kirkenes.

Her http://www.norway.mid.ru/visa_02.html

Anonymkode: d30f3...42d

• Liker 1
Skrevet

Du må nok til Oslo for å levere søknaden selv. Det finnes derimot også forskjellige selskaper på nett som gjør dette for deg, men det koster ofte mye, mye mer (tror et turistvisum til Russland koster rundt 300 kroner nå hvis du fikser det selv med vanlig behandlingstid). For å kunne få et visum til Russland må du først og fremst ha en invitasjon fra enten et hotell eller et reiseselskap eller lignende i Russland. Dette får du enten hos hotellet du velger å booke rom hos, eller du kan kjøpe dette på nett (kostet rundt 20 euro da jeg bestilte for noen år siden). Passet må være gyldig i minst 6 måneder og ha minst to blanke sider (visumet tar en hel side). Deretter må du selvsagt fylle ut søknaden, ha gyldig reiseforsikring for Russland og ha godkjent passfoto med. Det kan være en langsom og komplisert prosess, og det er ikke gitt at du faktisk får visum heller. Som oftest får man likevel det, og kan plukke opp passet igjen fra ambassaden etter ca. en uke (eller kortere dersom du betaler mer).

• Liker 1
Skrevet

Ja, jeg så det. Men så så jeg også på denne siden:
http://www.norway.mid.ru/visa_09.html

"Forestående konsulærbetjening og innlevering av papirer nødvendige for å utstede visum som derpå sendes pr. Post, finner sted i:

• Trondheim
  • Bergen
  • Stavanger"

Kan jeg tolke det som at jeg kan levere pass osv et sted i Stavanger? Det var neimen ikke lett å forstå!

Skrevet

Forresten! Det er godt mulig at selve søknaden skal leveres over nett nå (slik som f.eks. man søker visum til USA/Tyrkia), men resten må leveres fysisk til ambassaden i Oslo.

Tror forresten ikke at begge dere må møte opp i Oslo, og det kan også være at dere kan be noen dere kjenner som bor der om å levere dokumentasjonen for dere dersom dere ikke kan reise inn til Oslo selv.

Skrevet (endret)

Du kan enten søke direkte til ambassaden, eller gjennom (ambassadens) visumsenter. Sistnevnte er mye enklere: http://www.ifs-norway.com 

De svarer raskt på spørsmål. Passet ditt må jo sendes til dem per post hvis du ikke møter opp direkte. Gikk ganske så knirkefritt, jeg har vært i Russland flere ganger, og det er blant de enklere å søke visum fra (blant landene som krever at du har visum før ankomst). 

Men du trenger altså IKKE levere søknad personlig. Vet ikke om det står på nettsiden, men om du ringer/sender mail til IFS får du høre at du ikke trenger å møte opp personlig. 

Endret av Sisti
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg så det. Men så så jeg også på denne siden:
http://www.norway.mid.ru/visa_09.html

"Forestående konsulærbetjening og innlevering av papirer nødvendige for å utstede visum som derpå sendes pr. Post, finner sted i:

• Trondheim
  • Bergen
  • Stavanger"

Kan jeg tolke det som at jeg kan levere pass osv et sted i Stavanger? Det var neimen ikke lett å forstå!

Det virker jo faktisk i grunn sånn! Du kan kanskje sende de en e-post og høre med dem :)

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, Sisti skrev:

Du kan enten søke direkte til ambassaden, eller gjennom (ambassadens) visumsenter. Sistnevnte er mye enklere: http://www.ifs-norway.com 

De svarer raskt på spørsmål. Passet ditt må jo sendes til dem per post hvis du ikke møter opp direkte. Gikk ganske så knirkefritt, jeg har vært i Russland flere ganger, og det er blant de enklere å søke visum fra (blant landene som krever at du har visum før ankomst). 

Men du trenger altså IKKE levere søknad personlig. Vet ikke om det står på nettsiden, men om du ringer/sender mail til IFS får du høre at du ikke trenger å møte opp personlig. 

Takk for tips, dette høres jo greit ut :) Men den invitasjonen jeg må ha til innreise, må jeg vel ha fikset før jeg søker om visum? Jeg leste at man kunne få det fra hotellet man bestiller, så håper det skal gå fint.

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tips, dette høres jo greit ut :) Men den invitasjonen jeg må ha til innreise, må jeg vel ha fikset før jeg søker om visum? Jeg leste at man kunne få det fra hotellet man bestiller, så håper det skal gå fint.

Det vet jeg ikke, jeg hadde allerede invitasjon. Er bare å spørre senteret, men ja, hotellet kan fint fikse det,de er nok vant med sånne forespørsler. Men du kan jo høre om det holder med bekreftelse på at du har bestilt hotell. 

Skrevet
16 minutter siden, Sisti skrev:

Hvor lang tid har du forresten måttet vente før du fikk tilsendt visum når du gjorde tingene via post? :)

Skrevet
16 minutter siden, Sisti skrev:

Så bra at det har en slik ordning! Innbiller meg å huske at jeg måtte møte opp, men det var jo ikke noe stress uansett siden jeg bodde i Oslo.

Du har ikke tilfeldigvis vært i Hviterussland også? Jeg er veldig spent på hvordan visumprosessen er når man skal dit, har hørt at det kan være enda mer komplisert enn til Russland siden de ikke har ambassade i Norge.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor lang tid har du forresten måttet vente før du fikk tilsendt visum når du gjorde tingene via post? :)

Husker ikke, 7-10 dager tror jeg, ikke mer. Kommer litt an på hvilken ukedag de får det. Og send passet rekommandert! 

Skrevet
3 minutter siden, RC skrev:

Så bra at det har en slik ordning! Innbiller meg å huske at jeg måtte møte opp, men det var jo ikke noe stress uansett siden jeg bodde i Oslo.

Du har ikke tilfeldigvis vært i Hviterussland også? Jeg er veldig spent på hvordan visumprosessen er når man skal dit, har hørt at det kan være enda mer komplisert enn til Russland siden de ikke har ambassade i Norge.

Der har jeg ikke vært nei,så det aner jeg ingenting om. :)

Skrevet
9 minutter siden, Sisti skrev:

Husker ikke, 7-10 dager tror jeg, ikke mer. Kommer litt an på hvilken ukedag de får det. Og send passet rekommandert! 

Ja, det tenkte jeg å gjøre :) Men 7-10 dager fra du sendte din dokumentasjon av gårde da eller? Vi har lyst å reise allerede om en mnd, så det er va 30 dager til, er så redd for om det blir for knapp tid.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det tenkte jeg å gjøre :) Men 7-10 dager fra du sendte din dokumentasjon av gårde da eller? Vi har lyst å reise allerede om en mnd, så det er va 30 dager til, er så redd for om det blir for knapp tid.

Fra jeg sendte, ja. De behandler i løpet av få ukedager. 30 dager er mer enn nok. Men ring de i morgen og hør (eller send en mail i kveld, og ring i morgen formiddag hvis de ikke har svart),så du får gjort alt rett. 

Skrevet
35 minutter siden, Sisti skrev:

Fra jeg sendte, ja. De behandler i løpet av få ukedager. 30 dager er mer enn nok. Men ring de i morgen og hør (eller send en mail i kveld, og ring i morgen formiddag hvis de ikke har svart),så du får gjort alt rett. 

Takker veldig mye for svar! :)

Skrevet

Skal du til Hviterussland?Jeg reiste endel dit for noen år siden (20 år siden, huff, som tiden går).

Det var mer tungvint enn til Russland, pga at du måtta ha tillatelse til å krysse grensen i tillegg til visum for oppholdet. Altså inn- og utreisetillatelse. På den tiden sendte vi passet i posten, og det gikk greit. Men vi måtte ha noen kjenninger/kontakter i Hviterussland som bekreftet at vi skulle besøke dem, og vi måtte ha bevis på bosted mens vi var der.

Er spent på hvordan det er nå, så fortell gjerne, hvis du har fått ordnet deg reise dit! Jeg har også lyst til å reise tilbake....

Når jeg har vært i Russland i det siste, har jeg betalt et par hundringser for å få noen russiske fyrer til å hjelpe meg. De driver et visumservice. Da ordner de all kontakt med ambassaden, du sender passet til dem, og de står i ambassadekø for deg og sender deg passet tilbake når alt er i orden. Det gikk veldig kjekt og greit - fint for oss som ikke bor så sentralt til. De kjenner ambassadefolkene godt, tror jeg, og det pleier å gå kjapt. Husker ikke hva de kaller seg, men de hadde en nettsite. Prøv å google visumservice Russland, eller noe slikt. :)

Anonymkode: 84c75...524

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...