AnonymBruker Skrevet 8. februar 2016 #21 Del Skrevet 8. februar 2016 Nå er ikke jeg TS, men jeg vil bare si at det er ikke alltid at folk kan planlegge når de er syke før de er syke, selv har jeg hatt 20+ fravær siden nyttår, og det uten legeattest, Men nå skal det også sies at jeg har 2 kroniske tilstander som gjør at jeg fungerer kjempebra den ene dagen men elendig den andre. Jeg tror det går mer på hvilke holdninger du har til den jobben du har, for når jeg er på jobb så er jeg ett arbeidsjern uten like. Anonymkode: d49e6...fe0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marimba Skrevet 8. februar 2016 #22 Del Skrevet 8. februar 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Nå er ikke jeg TS, men jeg vil bare si at det er ikke alltid at folk kan planlegge når de er syke før de er syke, selv har jeg hatt 20+ fravær siden nyttår, og det uten legeattest, Men nå skal det også sies at jeg har 2 kroniske tilstander som gjør at jeg fungerer kjempebra den ene dagen men elendig den andre. Jeg tror det går mer på hvilke holdninger du har til den jobben du har, for når jeg er på jobb så er jeg ett arbeidsjern uten like. Anonymkode: d49e6...fe0 Men dette handler jo ikke om sykefravær i TS sitt tilfelle, virker det som. Det virker som om ts stadig kommer for seint, og hvis vedkommende først er borte en dag så kommer ikke beskjeden fram til jobb. Selvfølgelig skal folk få bli syke, men merker man om morgenen at man er syk, så ringer man vel og sier i fra på jobb med en gang slik at de kan planlegge deretter? En gang innimellom kan man også ha uflaks å havne i trafikk-krøll eller lignende, sånn at man ikke kommer på jobb i tide, men da tar man jo opp telefonen og sier i fra, også prøver man å gjøre sitt ytterste for å unngå at noe lignende skjer. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2016 #23 Del Skrevet 8. februar 2016 5 minutter siden, Marimba skrev: Men dette handler jo ikke om sykefravær i TS sitt tilfelle, virker det som. Det virker som om ts stadig kommer for seint, og hvis vedkommende først er borte en dag så kommer ikke beskjeden fram til jobb. Selvfølgelig skal folk få bli syke, men merker man om morgenen at man er syk, så ringer man vel og sier i fra på jobb med en gang slik at de kan planlegge deretter? En gang innimellom kan man også ha uflaks å havne i trafikk-krøll eller lignende, sånn at man ikke kommer på jobb i tide, men da tar man jo opp telefonen og sier i fra, også prøver man å gjøre sitt ytterste for å unngå at noe lignende skjer. Fosåvidt enig Anonymkode: d49e6...fe0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2016 #24 Del Skrevet 8. februar 2016 At du er ny i arbeidslivet er ingen unnskylding for å oppføre seg som du vil, er du usikker på regler så spør du. Å kommer for sent seks ganger på vel en mnd er svært mye, til sammenligning har jeg kommet for sent en gang på 16 år, og da ringte jeg med beskjed. Du kan heller ikke ta fri eller be om permisjon hver gang du syns det hadde vært greit å stille opp på hjemmebane, det er noe du må ordne utenom jobb. At din mor er alene er ikke ditt ansvar, en 14 åring klarer seg selv de timene du er jobb, vil de ha hjelp til noe når du er på jobb så er det "beklager, men da er jeg på jobb og kan første hjelpe deg etter kl xx". Som andre sier kan det henge ved deg i mange år at du har fått sparken, i verste fall vil ingen ta deg inn ett annet sted. Du virker ikke helt å forstå alvoret i situasjonen, det å få skriftlig advarsel er ett svært sterkt virkemiddel som burde fått deg til å ta deg sammen umiddelbart. Anonymkode: 4d7ee...0fc 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2016 #25 Del Skrevet 8. februar 2016 TS her! Hva vil jeg da gjøre hvis jeg mister læreplassen min videre? Anonymkode: 95cd7...a3a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kanutte Skrevet 8. februar 2016 #26 Del Skrevet 8. februar 2016 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå er ikke jeg TS, men jeg vil bare si at det er ikke alltid at folk kan planlegge når de er syke før de er syke, selv har jeg hatt 20+ fravær siden nyttår, og det uten legeattest, Men nå skal det også sies at jeg har 2 kroniske tilstander som gjør at jeg fungerer kjempebra den ene dagen men elendig den andre. Jeg tror det går mer på hvilke holdninger du har til den jobben du har, for når jeg er på jobb så er jeg ett arbeidsjern uten like. Anonymkode: d49e6...fe0 Syk kan alle bli. Men da er det viktig å melde fra til jobben så tidlig som mulig. Hos oss trenger vi vikarer for arbeidstakerne når de er syke og må ha beskjed så tidlig som mulig. Man kan også være uheldig å forsove seg. Men å stadig komme for sent, stadig være sent ute med å søke om permisjon osv. vil ledelsen slå ned på. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bokdamen Skrevet 8. februar 2016 #27 Del Skrevet 8. februar 2016 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her! Hva vil jeg da gjøre hvis jeg mister læreplassen min videre? Anonymkode: 95cd7...a3a Har du en veileder på skolen som hjalp deg med lærlingeplass i utgangspunktet? Du kan da be om en time med ham for å diskutere situasjonen. Dette er ikke verdens ende, men du er nødt til å ta det seriøst. Det er trist å høre at din mor er syk og at du får mye ansvar, har du snakket med sjefen om dette? Om de lar deg bli må dere lage en avtale rundt dette. Kan dere komme til en løsning der du gir beskjed i god tid om legeavtaler du må være med på, så jobber du det inn en annen gang? Du må også slutte å komme for sent. Hvordan er rutinene dine på å komme seg opp om morgenen, har din mor eller søster mulighet til å hjelpe deg å komme ut døren i en periode? Vær ærlig, ydmyk og vis at du virkelig forstår alvoret Ii situasjonen. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 8. februar 2016 #28 Del Skrevet 8. februar 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg er lærling og jobber for en bedrift, jeg har startet læretiden i den bedriften for 5 måneder siden, jeg hadde et par problemer med forsent-kommingen og fraværet. Jeg fikk en skriftlig advarsel. Jeg tok ikke advarselen så seriøst. Men karte å senke ned fraværet. Det er ikke så ille. Men idag så fikk jeg en innkaling til drøftelsesmøte i henhold til arbeidsmiljøloven par 15-1. Og temaet for møte er mitt videre ansettelsesforhold i bedriften, med bakgrunn i det dem mener er mangefull oppfølging i min arbeidsavtale fra min side. Siden jeg fikk denne benkjeden og jeg legger nede, klarer ikke spise eller sove og er i sjokk. Kommer jeg til å miste jobben? Det føles som et hul jeg har gravd for meg selv Kjære leser! Hjelp meg om du har noe tips pleass Takk på forhånd Anonymkode: 95cd7...a3a Du får ikke sparken disse møtene er obligatoriske om ikke du skjerper deg derimot så får du sparken 1-2 skriftlige og ett møte er obligatorisk før en kan sparke en annsatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2016 #29 Del Skrevet 8. februar 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Sånn går det når dagens ungdom tror de kan komme og gå som det passer, og at arbeidstider er veiledende. Det er et tøft arbeidsmarked, da legger man seg i selen for å imponere. Du har oppført deg som en idiot, nå må du gjøre som ellers i den virkelige verden og ta konsekvensene. Jeg tror også de har bestemt seg for å gi deg fyken, men du kan legge deg helt flat, beklage og be om en sjanse til. Det verste som skjer er at det ikke går. Men gir de deg en sjanse til, da bør du være et mønstereksempel av en ansatt! Som andre sier kan du ta med deg noen på møtet. Anonymkode: 4d7ee...0fc Dagens ungdom er ikke verre enn f.eks dagens 40 åringer Anonymkode: a9770...b8b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 8. februar 2016 #30 Del Skrevet 8. februar 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: TS her! Hva vil jeg da gjøre hvis jeg mister læreplassen min videre? Anonymkode: 95cd7...a3a Når en er lærling og lærlingetiden er påbegynt så vil opplæringskontoret hjelpe deg og sørge for at får fullført lærlingetiden Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2016 #31 Del Skrevet 8. februar 2016 De har åpenbart fritidsproblemer, du får ta det med en klype salt. Anonymkode: c8fe0...8ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2016 #32 Del Skrevet 8. februar 2016 23 minutter siden, Fru Uperfekt skrev: Du får ikke sparken disse møtene er obligatoriske om ikke du skjerper deg derimot så får du sparken 1-2 skriftlige og ett møte er obligatorisk før en kan sparke en annsatt. Det stemmer ikke, det er ingenting i lovverket som sier at advarsler er nødvendige før oppsigelse. Men det regnes som en god skikk i arbeidslivet fordi en oppsigelse ikke skal komme overraskende på den det gjelder. Det gir også større sjans for at arbeidsgiver får medhold i retten dersom arbeidstaker går til sak, fordi vedkommende da har fått en mulighet til endring. Den muligheten har imidlertid ts kastet fra seg, så hans/hennes eneste håp er en svært ydmyk legge-seg-langflat-for-ledelsen holdning. Anonymkode: 4d7ee...0fc 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 8. februar 2016 #33 Del Skrevet 8. februar 2016 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det stemmer ikke, det er ingenting i lovverket som sier at advarsler er nødvendige før oppsigelse. Men det regnes som en god skikk i arbeidslivet fordi en oppsigelse ikke skal komme overraskende på den det gjelder. Det gir også større sjans for at arbeidsgiver får medhold i retten dersom arbeidstaker går til sak, fordi vedkommende da har fått en mulighet til endring. Den muligheten har imidlertid ts kastet fra seg, så hans/hennes eneste håp er en svært ydmyk legge-seg-langflat-for-ledelsen holdning. Anonymkode: 4d7ee...0fc http://www.dn.no/karriere/2008/04/13/slik-sparker-du-slappfisken Jeg har en jobb hvor jeg desverre innimellom må sparke folk, er jo mye kjekkere å annsette. Normen for å holde sin sti ren er å gi 1-2 skriftlige advarsler, 1 møte før en sier opp noen. Ser en tegn til forbedringer etterhvert så er det og viktig å gi beskjed om dette og slik at den annsatte ser at de er på rett vei. De jeg har måtte si opp har vært pga at de enten ikke har møtt opp på jobb uten å gi beskjed og/eller fordet de ikke har utført arbeidsoppgavene sine på en tilfredsstillende måte. Tror nok arbeidstaker vill stilt sterkt om arb giver ikke fulgte normen i en slik sak. Tror TS bare bør være ærlig med ledelsen og ikke nødvendigvis gjøre seg liten slik du mener. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2016 #34 Del Skrevet 9. februar 2016 1 time siden, Fru Uperfekt skrev: http://www.dn.no/karriere/2008/04/13/slik-sparker-du-slappfisken Jeg har en jobb hvor jeg desverre innimellom må sparke folk, er jo mye kjekkere å annsette. Normen for å holde sin sti ren er å gi 1-2 skriftlige advarsler, 1 møte før en sier opp noen. Ser en tegn til forbedringer etterhvert så er det og viktig å gi beskjed om dette og slik at den annsatte ser at de er på rett vei. De jeg har måtte si opp har vært pga at de enten ikke har møtt opp på jobb uten å gi beskjed og/eller fordet de ikke har utført arbeidsoppgavene sine på en tilfredsstillende måte. Tror nok arbeidstaker vill stilt sterkt om arb giver ikke fulgte normen i en slik sak. Tror TS bare bør være ærlig med ledelsen og ikke nødvendigvis gjøre seg liten slik du mener. Norm og obligatorisk er ikke det samme, som sagt før gir de fleste advarsler fordi det gir et sterkere juridisk grunnlag ved oppsigelse. En norm er ikke lovverk eller obligatorisk, stor forskjell, som sjef bør du virkelig vite forskjellen. linken din virker forresten ikke. Anonymkode: 4d7ee...0fc 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2016 #35 Del Skrevet 10. februar 2016 TS her! Hei! Nå har jo jeg vært på det møtet som var. Møtet gikk ganske positivt for seg. Og heldigvis så har dem ikke tatt noe beslutning fra før, dem ville høre fra min side også. Jeg kom med gode grunner og lå meg flat og helt ærlig, jeg ba om beklagelse og innrømmet at det er min feil og ba om å få en sjanse til. Nå så kommer dem til å ta en avgjørelse i løpet av uken og jeg kommer til å få siste beslutning i løpet av fredag. Anonymkode: 95cd7...a3a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marimba Skrevet 10. februar 2016 #36 Del Skrevet 10. februar 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: TS her! Hei! Nå har jo jeg vært på det møtet som var. Møtet gikk ganske positivt for seg. Og heldigvis så har dem ikke tatt noe beslutning fra før, dem ville høre fra min side også. Jeg kom med gode grunner og lå meg flat og helt ærlig, jeg ba om beklagelse og innrømmet at det er min feil og ba om å få en sjanse til. Nå så kommer dem til å ta en avgjørelse i løpet av uken og jeg kommer til å få siste beslutning i løpet av fredag. Anonymkode: 95cd7...a3a Da håper jeg du har lært (det virker sånn ), også krysser jeg fingrene for deg 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2016 #37 Del Skrevet 12. februar 2016 Det ble dessverre oppsigelse på meg. Og grunnen er at jeg ikke har klart å vise bedriften, at jeg er til å stole på etter den skriftlige advarselen jeg fikk i desember. Og at det er såpass grovt mye forseintkomming. Nå har jo, jeg tenkt å gå opp til en forhandlingsmøte med bedriften i henhold til lov 17-3. Et møte med bedriften jeg har krav på. Så jeg har tenkt stille med skriftlige dokumentasjon, både fra fastlegen, helsesøster og kjøreskolen. Også har jeg tenkt å ta med En rådigver fra El og IT forbundet, tillitsvalgte er også med, også har jeg tenkt å stille opp med en til nemlig fra elev og lærlingombudet. Men jeg har startet å søke andre steder, og leter etter en ny jobb. Og har også tatt kontakt med oppfølgingstjenesten, sånn at kanskje vi prøver å få til en løsning, ved nav "praksis". Også har jo jeg søkt om å fortsette å gå på skole neste år, på bygg til generell studie kompetanse. Hvis lærlingsveien ikke fungere så har jeg i allfall mulighet for å gå på skole. Tar gjerne imot tips Takk på forhånd Anonymkode: 95cd7...a3a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2016 #38 Del Skrevet 12. februar 2016 §17-3 er tvistemål dersom du mener at du er ulovlig oppsagt. Du har selvsagt rett til å kreve et slikt møte, men du skal ha sterke kort på hånden om at arbeidsgiver har gjort noe feil. Kan du i det hele tatt si at du mener deg ulovlig oppsagt? Den dokumentasjonen du snakker om nå, skulle du jo hatt med deg i møtet du hadde på onsdag. Du kunne også hatt med deg tillitsvalgte da. Anonymkode: 84167...deb 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smookiekins Skrevet 12. februar 2016 #39 Del Skrevet 12. februar 2016 Tror dessverre ikke at du kommer til å få så veldig mye ut av et nytt møte. De har god grunn til å si deg opp. Forhåpentligvis har du lært av dette og tar det med deg videre. Når du sier at du har søkt ny jobb mener du da praksis? Vil absolutt anbefale deg å gjøre ferdig lærlingtiden din eller ta generell studiekompetanse! Bra at du har en plan og tar tak i ting nå. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2016 #40 Del Skrevet 12. februar 2016 Oppsigelsen din fremstår ikke ulovlig, og du vil neppe oppnå noe med ett nytt møte, selv om jeg forstår ditt behov for å prøve. Dokumentasjon skulle du hatt med på møte denne uken, her skulle du også hatt med tillitsvalgt. Det var det som var din reelle sjanse til å fremvise hvordan du ønsket å endre adferd, og hvorfor ting var blitt som det er. Samtidig så lurer jeg på om du egentlig har forstått dette med gyldig og ikke gyldig fravær, når du sier du skal ha med attest fra kjøreskolen din, kjøretimer er ikke gyldig grunn til fravær. Håper du lykkes på skole videre, og har lært til neste gang du skal prøve deg i arbeidslivet. Anonymkode: 4d7ee...0fc 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå