Gå til innhold

Fryse hjemmelaget pizza - Lunsj

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Om jeg lager "hjemmelaget" pizza på en Søndag, steker den, kjøler den ned til rom temp., deler den opp x antall deler, fryser de ned, kan jeg da ta en del ut av fryseren om morgen, steke den igjen (par minuter for å tine), hive den i en matpakke og spise den 4-5 timer senere, eller er dette ugunstig med tanke på bakterier, osv? (Eventuelt bare hive den rett fra fryseren opp i mat pakken og la den tine i løpet av de 4-5 timene.)

Tenkte å bruke: (Om det spiller noen rolle)

Nå pizzabunn

Mutti tomatsaus

Gilde pepperoni

Jarlsberg

Takk for eventuelle svar! :)

Anonymkode: eef7e...6f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bør gå helt greit.

JEg hadde ikke stekt den om morgenen, men spist den opptint etter noen timer, evt gitt den en oppvarming om du har en mikro med mulighet til det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale å varme den i mikroen rett før du skal spise den, men det bør gå bra åkke som (men varm pizza er nå en gang bedre enn kald, da). 

Anonymkode: 3f0ba...64a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! :)

Jeg hopper over å varme pizzaen om morgen, siden dere begge anbefaler i mot det, og lar den heller tine i matboksen og varmer den i mikro (om tilgjengelig) rett før lunsj.

Har dere noen formening om hvor lenge disse pizza "delene" kan ligge i frysen? Antar at de ikke kan ligge like lenge som individuelle produkt, som for eksempel kjøtt, fisk, osv. Par dager, en uke, opp til en måned, eller lengre?

Anonymkode: eef7e...6f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan helt fint ligge i flere måneder/år. Med mindre du har veldig fete ingredienser (kjempefeite pølser, laks, etc) går det fint. Det er fettet som harskner og gjør at ting ikke smaker så godt om det ligger for lenge i frysen. Alt annet går fint. 

Anonymkode: 3f0ba...64a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på

Først og fremt hvor god frysen din er. Jeg har helt greit tint ting (pizza/lasagne) som har lagt 1 mnd i fryen.

Det du gjerne ser på mat som har lagt (for) lenge er at det skrumper litt inn og man får mye is/snø utenpå matvaren. Da er de ikke så fristende lengre. Om ting blir liggende lenge ville jeg varmebehandlet dem før jeg spiste dem (feks mikro).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Holdbarheten i frysen er nok mye lenger enn den tiden det tar å spise opp pizzaen vil jeg tro ;)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å fryse ned i porsjoner i poser, så tar jeg bare opp kvelden i forveien å legger i kjøleskapet. Samboeren tar det med seg til lunsj og har ikke fått noe klaging:) han varmer de ikke, men av og til legger han de over vifta i bilen å setter varmeapparetet på fult om det passer sånn til lunsj:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...