Gå til innhold

Staffordshire Bull Terrier


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen tips hvis du vurderer staff... :)

Det er så utrolig viktig å velge rett oppdretter, at jeg kan virkelig ikke få presisert dette nok. Ender du opp med en staff uten papirer risikerer du å få den avlivet av politiet (ja, de har full rett til dette), fordi den ligner på en ulovlig rase (amstaff/pitbull terrier). En papirløs staff er å anse som blandingshund. Valpen SKAL være forhåndsregistrert i NKK når du overtar den ved tidligst 8 uker, dersom dette mangler er det er stort rødt flagg. Blodprøver av kullet skal også være sendt inn.

Staffen er raskt blitt en svært populær rase, noe som reflekteres i antall oppdrettere og "oppdrettere". På grunn av den økende populæriteten har sykdommer i rasen eksplodert. Vær nøye med å sjekke at foreldredyr (og videre bakover i linjene) er testet for HD, AD, og øyesykdommer (L2Hga og HC). Foreldredyr bør også helst være mentaltestede. Når det gjelder HD og AD er det antatt at dette er 70% miljø og 30% arvbarhet (ca tall). Allergi og demodex er også svært utbredt (desverre).

Samkjønnsaggressjon er ikke ukjent blant staffer. Dette er på grunn av rasens bakgrunn, og rasens bakgrunn bør alle som har staff ha satt seg inn i. Man MÅ vite hva man har i den andre enden av båndet. Ja, det finnes staffeeiere som feier problemene under teppet og påstår at rasen bare er søt og snill og god, men sannheten er at rasen er avlet frem for å være fryktløse og modige.

Det er en terrier, på godt og vondt. Ser det er flere som skriver at staffen ikke er en førstegangshund. Dersom man har lest seg opp på rasen og går på kurs (minimum valpekurs) takler de fleste førstegangseiere fint en staff. Jeg har min første hund nå, som er en staff.

Når det gjelder aktivitetsnivå, så varierer dette veldig. Noen staffer trenger 2 timer tur i skogen hver dag i tillegg til mental aktivisering, mens noen er fornøyde med mindre. Dette kommer ofte an på linjene (her kommer riktig oppdretter inn igjen). Noen oppdrettere avler på atletiske brukshunder, mens andre gjør ikke det.

Pris avlører ofte useriøse oppdrettere. Prisen for en valp ligger på ca 14.000. Noen oppdrettere tar mer i pris og forsvarer dette med at "valpene har så fine farger", "blå staffer er så skjeldne", "foreldrene har vunnet så mange utstillinger" osv. Dette er ikke grunner som rettferdiggjør hørere pris.

 

Lykke til med anskaffelse av hund!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den 2/10/2016 at 19.22, Fiberhusk skrev:

Jeg hadde planer om å skaffe meg en engelsk bullterrier som første hund, men droppet det pga energi og plass. Staff kan være flott hvis du har mye tid og energi til å trene og leke :) fine hunder! 

Og de som tror de er farlige - Hadde de vert det, hadde de ikke vert lovlige i Norge. 

Jeg krysser aldri veien for en engelsk staff og bikkja mi får hilse på de uten problemer. Bestevennen hennes på hundeskolen var en staff! Min er en miniatyr. 

Amstaffen er heller ikke farlig, men den er ulovlig :) Sier selvfølgelig ikke at staffer er farlige, men at hunden er lovlig eller ulovlig i Norge er ingen indikator for om rasen er farlig eller ikke. Da amstaffen ble forbudt var det ene og alene ildsjeler som brenner for rasten SBT som klarte å redde den fra samme skjebne. Det som reddet staffen var størrelsen dens. Nå er jeg helt imot loven som gjør enkelte raser ulovlig, bare så det er sagt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, arcsin skrev:

Amstaffen er heller ikke farlig, men den er ulovlig :) Sier selvfølgelig ikke at staffer er farlige, men at hunden er lovlig eller ulovlig i Norge er ingen indikator for om rasen er farlig eller ikke. Da amstaffen ble forbudt var det ene og alene ildsjeler som brenner for rasten SBT som klarte å redde den fra samme skjebne. Det som reddet staffen var størrelsen dens. Nå er jeg helt imot loven som gjør enkelte raser ulovlig, bare så det er sagt. 

Delvis helt enig! Jeg er derimot helt for at ulvehybrider ikke er lovlige i Norge. Dét er helt ok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staffen kan fint være en førstegangshund. Du blir ikke mer forberedt på en staff ved å ha en golden f.eks, forskjellene er for store. Men, du må være forberedt på mye arbeid, særlig miljøarbeid, de første par årene. Miljøtrening, sosialisering - og nei, ikke det å la den leke med alle hunder man møter, men å lære den ro og "folkeskikk" i nærheten av andre hunder og mennesker, er så utrolig viktig. Er du helt sikker på at du har tid til dette når du skal ta fatt å masteren? Det finnes ingen fasit på alenetrening. Kommer an på hvordan hver enkelt valp takler det å være alene, dotrening osv.

Du vil ha en lettrent hund - staffen er lettrent om du finner rette forsterkeren. Det er dessverre like lett å lære inn feil. Gå på kurs, få hjelp og veiledning, kjøp valp fra en engasjert oppdretter. Livlig og glad, jepp, men dette kan også fort slå over i stress. Dermed viktig med hund fra mentalt stabile linjer (det gir ingen garanti, men et bedre utgangspunkt). Mange tenker at det er såå søtt med disse hyperaktive små bulldoserne. Det er ikke søtt, det er ofte stress. Rotrening er alfa omega for en rase som dette. Det er mye lettere å gire opp en hund som er rolig, enn å roe ned en hund som er vant med å være høyt oppe.

Timesvis med lufting trenger den ikke hver bidige dag, hunder er tilpasningsdyktige og takler dager med ro her og der. Men alle hunder må luftes godt hver dag, og for å bevare muskelmasse og forhindre overvekt er det viktig med aktivitet. Staffen min taklet helt fint turer ned mot -20 grader med potesokker og dekken på. Vi var dog ikke på de lengste turene når det var så kaldt.

Kraftige ja, men de skal ikke ha all verden med mat likevel. Vi brukte ca 300 kr i mat i måneden på to hunder, vi foret med vom og hundemat. Tørrfor er en del dyrere. Vi betalte ca 350 kr i forsikring pr mnd hos Agria, utvidet forsikring som dekket blant annet tannbehandling, medisiner ++ Ekstremt glad for at vi hadde den, vi hadde en ulykkesfugl av dimensjoner og i forbindelse med en del mentale issues ble det gjort undersøkelser av hunden for oppmot 15 000 kr iløpet av to måneder (ergo, ha en god buffer i tilfelle, noen ganger må man vente på tilbakebetaling fra forsikringen). Staffen er dessverre utsatt for en rekke helseproblemer, noe som også gjør den dyrere og dyrere å forsikre. Men ALDRI la være å forsikre hunden din. Jeg betaler gledelig 5000 i året for forsikring jeg kanskje ikke trenger, enn å få veterinærregninger for flere titusener iløpet av ett år. Utstyr trenger ikke være dyrt, med mindre man er litt utstyrsjunkie som meg og stadig vekk kjøper nytt. Det koster litt inntil hunden er ferdig utvokst, men seler og dekken kan kjøpes brukt.

Hunden skal vaksineres årlig, der går det ca 500 kr alt etter prisene hos veterinæren du bruker. Samtidig er det greit å få en generell helsesjekk, utenom dette går man til veterinær ved behov. Etter fylte ett år er det tid for diverse helsetester som røntgen av albuer, hofter og øyelysing. Her flyr det kjapt noen tusenlapper. Mentaltesting burde også prioriteres. Valpekurs osv koster også, men det er verdt det.

Jeg anbefaler deg å bruke god tid på å finne en god oppdretter som har stort fokus på god helse. Personlig synes jeg at det å kjøpe om fire måneder blir i tidligste laget om ingen forberedelser er gjort. Jeg ville ventet og sett an den nye hverdagen med studier for å se hva du faktisk har av tid til hund. Kontakt oppdrettere du synes er interessante, presenter deg selv og hva du ønsker, be om å få bli kjent med dem og hundene hvis de finner deg aktuell som valpekjøper. På facebook finnes det en haug med norske staffegrupper (f.eks Staffordshire Bull Terrier Norge), be gjerne om å få møte noen i ditt nærområde som har staff for å bli kjent med rasen for å se om den faktisk kan være noe for deg.

Er ellers enig i alt @arcsin skriver over her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for meget gode svar. Utrolig hyggelig at dere orker å bruke tid på å svare så utfyllende og "nøytralt":) må nok tenke meg veldig godt om, og kanskje vente til neste vår med valpekjøp. Er redd for at det ikke kommer til å være nok å sosialisere hunden i forhold til samkjønnssagressiviteten. Er viktig for meg å ha en hund som "alle" kan håndtere. At min mor kan ta med hunden på tur og passe den hvis jeg er borte osv( hun er litt skeptisk til rasen i utgangspunktet). Ettersom jeg anskaffer meg hund alene vet jeg jo at jeg vil komme til å trenge hundepass. 

 

Anonymkode: 7bfb5...435

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for meget gode svar. Utrolig hyggelig at dere orker å bruke tid på å svare så utfyllende og "nøytralt":) må nok tenke meg veldig godt om, og kanskje vente til neste vår med valpekjøp. Er redd for at det ikke kommer til å være nok å sosialisere hunden i forhold til samkjønnssagressiviteten. Er viktig for meg å ha en hund som "alle" kan håndtere. At min mor kan ta med hunden på tur og passe den hvis jeg er borte osv( hun er litt skeptisk til rasen i utgangspunktet). Ettersom jeg anskaffer meg hund alene vet jeg jo at jeg vil komme til å trenge hundepass. 

 

Anonymkode: 7bfb5...435

Det viktigste du kan gjøre når det kommer til at andre skal passe hunden er å lære den som passer at hunden ikke MÅ hilse på alt og alle de møter på tur. Hunden har det helt utmerket selv om den ikke får hilse på alt som kryper og går. Det er ofte en del lyd i staffen, høres ut som ei krysning av hyene og kanarifugl, og selv om den prater i vei ved passeringer betyr ikke det at den vil spise bikkja på andre siden av gangveien. Å oppdra mora si til hvordan hunden skal håndteres er ofte vanskeligere enn å oppdra hunden.

Men kom deg litt inn i miljøet, kanskje du kan begynne med å passe en hund for noen innimellom? Så får du litt følelsen av hvordan det er.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest førstedamen
Den 8.2.2016 at 22.47, AnonymBruker skrev:

Er ikke det farlige hunder? Jeg krysser alltid gata om jeg ser en. Ikke keen på å bli bitt ihjel. Har lest flere saker om de og det kan jo skje... 

Anonymkode: 9e420...a61

Nei dette er ikke farlige hunder, MEN det er veldig krevende hunder, noe mange eiere ikke forsår og da utarter det seg i aggresivitet hos hunden. Kan skje de fleste raser. De har også vaktgemytt og de staffene jeg har møtt er gode hunder, men sier godt ifra når det kommer noen, men uten å skade og går godt med barn i alle aldre. 

Jeg synes du skal lese endel om hunde psyke da dette er noe du MÅ kunne med en krevende rase. 

Utifra hva jeg vet er staffen glad i å gå lange turer, om så hver dag. Men dette varierer jo også fra hund til hun uavhengig av rase. 

Noe som kan slå ut hos en staff hvis den ikke trenes opp ordentlig er nervøsitet. Vet ikke hvorfor staffer tyr litt lettere til det en enkelte andre raser (min personlige erfaring altså) men dette er pga dårlig hundehold. Har sett flere tilfeller av veldig nervøse staffer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎09‎.‎02‎.‎2016 at 0.46, O.G. skrev:

TS og kjæresten kan kjøpe Chow Chow, den er enkel og snill og krever lite. 

Må du slutte med chow chow-reklamen din, det er jammen ikke noen enkel rase. Sikker på at all dritten i eurasiern kommer fra innblandinga av chow chow.:jolie:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, palamina skrev:

Må du slutte med chow chow-reklamen din, det er jammen ikke noen enkel rase. Sikker på at all dritten i eurasiern kommer fra innblandinga av chow chow.:jolie:

Du skal ikke se bort fra det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasen er utsatt for HD og AD problemer.. En patellaoperasjon koster over 10k. Ellers så er det en super fin rase, verdens snilleste hunder. Trist at det er så mange som er redde for disse, og de har fått stempelet som "farlige". 

Anonymkode: a12e6...c43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mye dritt som kommer frem i slike forum... :dry:

Nå har ikke jeg lest gjennom hele tråden, men jeg er i samme situasjon som deg TS :) Vurderer også staff, og det blir vår første hund. Vil anbefale deg å ta kontakt med ulike oppdrettere. Spør og grav om alt mulig! Vi fikk beskjed om at siden rasen er blitt så populær på så kort tid, så er det mye feilavl til tross for at de kanskje kommer med papirer og registrert i NKK og altmulig. Hvis du går på Goldstaff sin hjemmeside, så har hun linket til mange oppdrettere. Du kan jo ta en kikk der og forhøre deg litt? :) Hvis du har mulighet til det, ville jeg også besøkt ulike oppdrettere. Se hvordan foreldredyra er, hvordan oppdretter "arbeider" (fant ikke et bedre ord på det i farten), forhør deg med hvordan valpene blir sosialisert før henting osv. Inne på staffesiden på Norsk Terrier Klubb er det også mange gode artikler du kan lese, samt spørsmål man bør stille oppdretter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...