Gå til innhold

Hvilken hunderase?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg og min samboer vurderer å skaffe oss selskapshund om noen år, når vi har økonomi og plass. I mellomtiden gleder vi oss - og vurderer hunderaser. I den sammenhenger vil vi gjerne ha innspill om hva som kan være rette hunderase for oss!

Litt om oss: Vi jobber fulltid, og er rolige når vi er hjemme. Vi er absolutt innstilt på å gå turer med hunden, men ser ikke for oss en som trenger lange turer hver dag. Vi ser for oss liten til middels stor hund med hår/pels, som "kan gå trapper selv", som min samboer sier. Vi ser for oss å bo i leilighet, så en bjeffete terrier er kanskje ikke helt for oss. Vi ser for oss å få katt etter hvert, så hunden må ha anlegg for å like andre dyr. Vi vil gjerne lære hunden hverdagslydighet, men skal ikke bruke den på utstillinger/konkurranser. Og sist, men ikke minst: Både vi og familiene våre er noe allergiske.

Vi har tenkt på Chinese Crested Powder Puff eller Bichon Havanais, men vil gjerne ha andre forslag også :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bichon havanais eller kleinspitz!

Anonymkode: 69ec0...acc

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bichon havanais eller kleinspitz!

Er ikke Kleinspitz enda mindre enn bichon, og ganske bjeffete som rase? :-)  

Skrevet
1 time siden, Nightigale skrev:

Er ikke Kleinspitz enda mindre enn bichon, og ganske bjeffete som rase? :-)  

Tror de er på ca samme størrelse, om jeg ikke tar helt feil. Kommer jo an på hvor liten/stor kleinspitzen blir også. Jeg er litt der at jeg mener at det ikke er noe som heter "veldig bjeffete" på hunder, da det er opp til eieren å akseptere bjeffing eller ikke. Selvfølgelig bjeffer den, men lærer du den at det ikke er greit tror jeg den kan være like rolig som alle andre raser. :)

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror de er på ca samme størrelse, om jeg ikke tar helt feil. Kommer jo an på hvor liten/stor kleinspitzen blir også. Jeg er litt der at jeg mener at det ikke er noe som heter "veldig bjeffete" på hunder, da det er opp til eieren å akseptere bjeffing eller ikke. Selvfølgelig bjeffer den, men lærer du den at det ikke er greit tror jeg den kan være like rolig som alle andre raser. :)

Ang størrelsen, ok :-) 

Jeg er forøvrig enig i at det er opp til eieren om man aksepterer bjeffing eller ikke :-) men har inntrykk av at eksempelvis terriere av natur bjeffer mer enn endel andre. Men nå er jeg ingen ekspert på området, og har ikke lest meg spesielt opp på terriere eller andre med samme "rykte". 

Skrevet

Puddel? :-)

Anonymkode: 489be...0dd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...