Gå til innhold

Kjøttfri mandag


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tåler dessverre de fleste ikke-animalske proteinkilder svært dårlig, så jeg har måttet gå bort fra kjøttfrie dager. Jeg fokuserer heller på å spise mest mulig fisk i stedet, og spiser omtrent aldri storfekjøtt (som er den største miljøsynderen - svin og kylling er langt bedre for miljøet). 

Anonymkode: 3677a...4aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Fiser du mye som veggis? Hva har du som niste?

Anonymkode: 7eb50...4e6

Hvorfor skulle jeg fise mye?.. Spiser en del belgfrukter, men fiser da ikke mer enn en normal person vil jeg tro. Sitter i alle fall ikke og fiser i offentligheten. 

Alt mulig rart, men sjeldent vanlig brødmat. Gjerne salater, grøt, smoothies, knekkebrød, muffins, energibarer, osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser svært sjelden kjøtt allikevel, så kjøttfri mandag er ikke noe problem :) 

Anonymkode: aaa5c...638

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser ikke så mye kjøtt egentlig, men mye fisk. Har minst en veggisdag i uka, men ikke nødvendigvis mandag. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Fredsmegleren skrev:

Hvorfor skulle jeg fise mye?.. Spiser en del belgfrukter, men fiser da ikke mer enn en normal person vil jeg tro. Sitter i alle fall ikke og fiser i offentligheten. 

Alt mulig rart, men sjeldent vanlig brødmat. Gjerne salater, grøt, smoothies, knekkebrød, muffins, energibarer, osv. 

Både belgfrukter og mat med mye fiber kan føre til at man får veldig mye luft i magen. Det er faktisk hovedgrunnen til at jeg måtte gi opp vegetarprosjektet mitt. Jeg prøvde i over et år å venne magen til det, men det gikk bare ikke. Hadde voldsomme luftproblemer hele tiden :/ Det er dessverre et faktum at et kosthold veldig rikt på fiber og bønner gir økt tarmgassproduksjon. 

Anonymkode: 3677a...4aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Både belgfrukter og mat med mye fiber kan føre til at man får veldig mye luft i magen. Det er faktisk hovedgrunnen til at jeg måtte gi opp vegetarprosjektet mitt. Jeg prøvde i over et år å venne magen til det, men det gikk bare ikke. Hadde voldsomme luftproblemer hele tiden :/ Det er dessverre et faktum at et kosthold veldig rikt på fiber og bønner gir økt tarmgassproduksjon. 

Anonymkode: 3677a...4aa

Jeg har ikke merket noen forskjell med luft i magen nå og før, men det er vel ganske individuelt. Har lest og hørt om mange vegetarianere som fiser mer, like mye, eller mindre enn før. Trist at du måtte gi opp prosjektet ditt, men er det mulig at du er intolerant mot en matvare du ikke spiste før eller spiste mindre av? Noen reagerer veldig på belgfrukter, og det selvsagt fullt forståelig. Samt noen begynner å konsumere mer melkeprodukter når brått skifter kosthold, og dette kan også være en årsak til mye luft i magen (opplevd og erfart). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

28 minutter siden, melatonin skrev:

Med søtpotet blir det vel mer en Moussaka, ikke lasagne vil jeg si :)

Har og lyst å ha mer kjøttfrie middager, men kan man da bruke egg? Jeg har fått en stor kjørlighet for pai, og pai kan man jo putte i masse grønnskaer og en savner ikke kjøttet.

Har av og til brukt kidney bønner eller kikerter i gryteretter for å erstatte kjøtt.

Du velger helt selv om du vil droppe egg også, men med egg blir det ovo-vegetarisk :) og med meieriprodukter blir det lakto-vegetarisk (med ost er man som vegetarianer ganske forsiktig med hva slags løpe de bruker oppi osten. Flere Tine oster inneholder løpe fra svinemager. Det finnes ost med vegetarisk løpe.) Er forskjellige måter å være vegetarianer på. Pescetarianere spiser fisk og/eller kylling, det kan være lurt å spørre om man er usikker pp en gjest ved den biten. Veganere spiser absolutt ingenting som er animalsk, altså ting som kommer fra både dyr, fisk og insekter. Honning er for eksempel ikke vegansk. Men en vegetarianer kan som regel spise honning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Fredsmegleren skrev:

Jeg har ikke merket noen forskjell med luft i magen nå og før, men det er vel ganske individuelt. Har lest og hørt om mange vegetarianere som fiser mer, like mye, eller mindre enn før. Trist at du måtte gi opp prosjektet ditt, men er det mulig at du er intolerant mot en matvare du ikke spiste før eller spiste mindre av? Noen reagerer veldig på belgfrukter, og det selvsagt fullt forståelig. Samt noen begynner å konsumere mer melkeprodukter når brått skifter kosthold, og dette kan også være en årsak til mye luft i magen (opplevd og erfart). 

Det ser ut til at det hovedsaklig er belgfrukter jeg reagerer på, uansett hvor mye jeg har bløtlagt, skiftet bløtevann, skylt, herjet, skiftet vann under koking et par ganger, og fulgt alle råd for å begrense luftplagene ved det. Dessverre har ingenting virket, noe jeg synes er veldig dumt, ettersom jeg elsker bønner og linser :( 

Jeg reagerer også på mye frukt og grønnsaker, spesielt rå grønnsaker og grove grønnsaker (som kålrabi, etc). 

For mye melk er heller ikke bra for magen, merker jeg. Jeg må også la gryn og korn svelle en god stund før jeg spiser dem. Skal jeg spise kornblanding til frokost må den stå i melken i kjølen hele natten for å unngå at jeg produserer nok gass til å få status som privatdrevet gasskraftverk. 

Jeg har prøvd alt som finnes av medikamenter og kjerringråd mot luft i magen, uten hell. 

Og da står jeg jo egentlig igjen med egg som eneste proteinkilde, noe som er litt lite, spesielt med tanke på at jeg trener 6 dager i uken, og driver med styrkerelaterte konkurranser. 

Dritkjipt, både siden jeg er veldig glad i vegetarmat, og siden jeg er opptatt av miljøvern. Men sånn er det nå engang.

Anonymkode: 3677a...4aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Kraula skrev:

Klart det! Ish iallfall. Det er ikke sånn kjempefancy.

Ingredienser:
- søtpoteter
- cherry tomater i fleng
- cottage cheese
- vanlig ost
- løk
(- brokkoli)
(- paprika)
(- parsinakk)

1. Tar det meste grønt jeg har i kjøleskapet når jeg først begynner, så det har også hendt at det har vært litt grønkål i også. Det var helt greit, men ikke akkurat kjempeviktig.
2. Skjærer opp søtpotetene i små runde "pletter" og legger et lag med søtpotet helt nederst. Ikke skjær de for tykke! :) Dekker bunn så godt man kan. 
3. Cottage cheese og oppskjært cherry tomat blir neste lag (jeg er lat og gidder ikke lage saus, ellers ville jeg ha gjort det som dette laget).
4. Oppskjært løk (gjerne brunet i pannen først om du foretrekker det), gjerne sammen med eventuell paprika.
5. Nytt lag søtpoteter.
6. Nytt lag cottage cheese og cherrytomater. 
(7. Brokkoli og parsinakk om du bruker det).
8. Vanlig ost!

I ovnen i 50 minutter på ca 190-200 grader. Sjekk litt underveis, siden ingen ovnen er like. :P 

Det blir sånn cirka slik (har en stor/to små ildfaste former). 

Hmmm. Det tror jeg saktens jeg kunne spise på en mandag. Tror du det vil fungere med ingefær, hvitløk og chili? Eller crasher det med osten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det ser ut til at det hovedsaklig er belgfrukter jeg reagerer på, uansett hvor mye jeg har bløtlagt, skiftet bløtevann, skylt, herjet, skiftet vann under koking et par ganger, og fulgt alle råd for å begrense luftplagene ved det. Dessverre har ingenting virket, noe jeg synes er veldig dumt, ettersom jeg elsker bønner og linser :( 

Jeg reagerer også på mye frukt og grønnsaker, spesielt rå grønnsaker og grove grønnsaker (som kålrabi, etc). 

For mye melk er heller ikke bra for magen, merker jeg. Jeg må også la gryn og korn svelle en god stund før jeg spiser dem. Skal jeg spise kornblanding til frokost må den stå i melken i kjølen hele natten for å unngå at jeg produserer nok gass til å få status som privatdrevet gasskraftverk. 

Jeg har prøvd alt som finnes av medikamenter og kjerringråd mot luft i magen, uten hell. 

Og da står jeg jo egentlig igjen med egg som eneste proteinkilde, noe som er litt lite, spesielt med tanke på at jeg trener 6 dager i uken, og driver med styrkerelaterte konkurranser. 

Dritkjipt, både siden jeg er veldig glad i vegetarmat, og siden jeg er opptatt av miljøvern. Men sånn er det nå engang.

Anonymkode: 3677a...4aa

Magen krangler ofte når man legger om kostholdet. Men det går over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mann 42 skrev:

Magen krangler ofte når man legger om kostholdet. Men det går over.

Som sagt så prøvde jeg med dette i godt over et år. Og det gikk ikke over. 

Anonymkode: 3677a...4aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Sasandra skrev:

Du velger helt selv om du vil droppe egg også, men med egg blir det ovo-vegetarisk :) og med meieriprodukter blir det lakto-vegetarisk (med ost er man som vegetarianer ganske forsiktig med hva slags løpe de bruker oppi osten. Flere Tine oster inneholder løpe fra svinemager. Det finnes ost med vegetarisk løpe.) Er forskjellige måter å være vegetarianer på. Pescetarianere spiser fisk og/eller kylling, det kan være lurt å spørre om man er usikker pp en gjest ved den biten. Veganere spiser absolutt ingenting som er animalsk, altså ting som kommer fra både dyr, fisk og insekter. Honning er for eksempel ikke vegansk. Men en vegetarianer kan som regel spise honning. 

:bond: Nå går det helt rundt for meg! Det virker som du har litt peil på dette! Og det er jo spennende, men herregud så mye! Hvis jeg da skulle bli en slags Veggis" hadde jeg da blitt en lakto-ovo-vegetarianer tror jeg. Tror jeg begynner med kjøttfri dag i uka og ser det ann :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det ser ut til at det hovedsaklig er belgfrukter jeg reagerer på, uansett hvor mye jeg har bløtlagt, skiftet bløtevann, skylt, herjet, skiftet vann under koking et par ganger, og fulgt alle råd for å begrense luftplagene ved det. Dessverre har ingenting virket, noe jeg synes er veldig dumt, ettersom jeg elsker bønner og linser :( 

Jeg reagerer også på mye frukt og grønnsaker, spesielt rå grønnsaker og grove grønnsaker (som kålrabi, etc). 

For mye melk er heller ikke bra for magen, merker jeg. Jeg må også la gryn og korn svelle en god stund før jeg spiser dem. Skal jeg spise kornblanding til frokost må den stå i melken i kjølen hele natten for å unngå at jeg produserer nok gass til å få status som privatdrevet gasskraftverk. 

Jeg har prøvd alt som finnes av medikamenter og kjerringråd mot luft i magen, uten hell. 

Og da står jeg jo egentlig igjen med egg som eneste proteinkilde, noe som er litt lite, spesielt med tanke på at jeg trener 6 dager i uken, og driver med styrkerelaterte konkurranser. 

Dritkjipt, både siden jeg er veldig glad i vegetarmat, og siden jeg er opptatt av miljøvern. Men sånn er det nå engang.

Anonymkode: 3677a...4aa

http://www.side2.no/helse/lavfodmap-dietten-som-kan-hjelpe-deg-med-a-bli-kvitt-mageplagene/3423188721.html

Noe for deg med sensitiv mage. 

Anonymkode: c644d...51f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg har sett på den, og jeg kjenner meg igjen i mye av det som forårsaker problemer. Har kuttet ut en del mat, funnet ut at jeg må behandle andre typer på en viss måte så går det bra, funnet ut at noe av det går bra i visse mengder, og i visse kombinasjoner, men ikke andre. Melkeprodukter + sukker, for eksempel, er helt krise. Iskrem = unevnelige magereaksjoner :P Men akkurat is er jo så godt at jeg kan leve med litt sprutdiaré.

Anonymkode: 3677a...4aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, melatonin skrev:

:bond: Nå går det helt rundt for meg! Det virker som du har litt peil på dette! Og det er jo spennende, men herregud så mye! Hvis jeg da skulle bli en slags Veggis" hadde jeg da blitt en lakto-ovo-vegetarianer tror jeg. Tror jeg begynner med kjøttfri dag i uka og ser det ann :)

Det er litt å sette seg inn i ja, og det tar tid å vende seg til det. Men det hjelper med gruppa på fb som heter Veggispreik, som er i hovedsak for å inspirere til mindre kjøttbruk, så man trenger ikke nødvendigvis å være vegetarianer for å være medlem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg har sett på den, og jeg kjenner meg igjen i mye av det som forårsaker problemer. Har kuttet ut en del mat, funnet ut at jeg må behandle andre typer på en viss måte så går det bra, funnet ut at noe av det går bra i visse mengder, og i visse kombinasjoner, men ikke andre. Melkeprodukter + sukker, for eksempel, er helt krise. Iskrem = unevnelige magereaksjoner :P Men akkurat is er jo så godt at jeg kan leve med litt sprutdiaré.

Anonymkode: 3677a...4aa

Dersom du tåler bananer så kan du lage nana ice cream, eller du kan for så vidt lage det selv om du får luft i magen av rå bananer. Alt du gjør er å ha noen helt frosne bananer i fryseren og putter dem oppi en foodprocessor eller kraftig blender. Du kan putte oppi dadler, kakaopulver, frukt, bær, sjokolade, osv. Bananene får en helt annen smak, konsistens og blir mottatt på en annen måte av magen. Perfekt sunn helgekos. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg har sett på den, og jeg kjenner meg igjen i mye av det som forårsaker problemer. Har kuttet ut en del mat, funnet ut at jeg må behandle andre typer på en viss måte så går det bra, funnet ut at noe av det går bra i visse mengder, og i visse kombinasjoner, men ikke andre. Melkeprodukter + sukker, for eksempel, er helt krise. Iskrem = unevnelige magereaksjoner :P Men akkurat is er jo så godt at jeg kan leve med litt sprutdiaré.

Anonymkode: 3677a...4aa

Anbefaler ikke å leve på strikt lavfodmap i lange perioder. Det finnes ikke tilstrekkelig informasjon om hva det kan gjøre, mye tyder på at tarmene blir mer sensitive og at en igjen tåler enda mindre. Å kutte ut sukker, kornprodukt og melkeprodukt en stund kan hjelpe. Det anbefales heller å "heale" tarmen, her er det mye hjelp i bl.a gelatin, probiotika, aloe vera, gode fettkilder.

Anonymkode: d1e50...658

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Mann 42 skrev:

Hmmm. Det tror jeg saktens jeg kunne spise på en mandag. Tror du det vil fungere med ingefær, hvitløk og chili? Eller crasher det med osten?

Det må nesten bare nevnes: etter alt du har skrevet her inne om ingefær, hvitløk og chili, måtte kombinasjonen testet ut også her. Skal definitivt gjentas!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Egiett skrev:

Det må nesten bare nevnes: etter alt du har skrevet her inne om ingefær, hvitløk og chili, måtte kombinasjonen testet ut også her. Skal definitivt gjentas!

De tre smakene passer så godt sammen. Balanserer hverandre på en utmerket måte, allerede mens man begynner å hakke dem opp.. Så hyggelig at de kan brukes i denne retten også.

MÅ det være cherrytomater, forresten?

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Fredsmegleren skrev:

Dersom du tåler bananer så kan du lage nana ice cream, eller du kan for så vidt lage det selv om du får luft i magen av rå bananer. Alt du gjør er å ha noen helt frosne bananer i fryseren og putter dem oppi en foodprocessor eller kraftig blender. Du kan putte oppi dadler, kakaopulver, frukt, bær, sjokolade, osv. Bananene får en helt annen smak, konsistens og blir mottatt på en annen måte av magen. Perfekt sunn helgekos. 

Hurra! Enda en genial ting man kan gjøre med bananer. Et par av de andre geniale banantingene er dessverre bannlyst i mitt nye liv fordi de involverte ekstra fett og sukker sammen med bananen. Og steking. Stekte bananer med honning er forsåvidt utrolig godt, men som man kanskje aner, det smeller seg rett på sidebeina. Med et klask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...