AnonymBruker Skrevet 6. februar 2016 #1 Skrevet 6. februar 2016 Jeg har aldri forstått ønsket til folk om å dra til Dubai. Etter å ha sett noen fine filmsnutter og bilder om det så fatter jeg ikke at noen vil dit. Ikke er det lov å drikke der, de er overrepresentert på voldtektsstatistikken når det gjelder vestlige kvinner, man kan risikere og måtte være der mye lenger enn man egentlig vil, man kan også risikere å bli sendt hjem til opprinnelseslandet (jfr) flyktningerstrømmen i fra midt østen). Hvem drar dit, og hvorfor? Jeg forstår ikke at noen vil sette seg i en slik situasjon når de vet hvordan Dubai kan være? Anonymkode: d4f83...ac6 3
absinthia Skrevet 6. februar 2016 #2 Skrevet 6. februar 2016 (endret) I forhold til hvor mange som drar dit, er det ikke slik at en veldig stor del opplever dette. Synes nesten det ville vært skumlere å dra til dagens russland, mht trakkasering fra politi, mafia mm Jeg kjenner bare folk som har vært i Dubai i forretningsøyemed, f.eks store messer og lignende. De hadde det flott, alle sammen For utlendinger er det lov til å drikke alkohol i barer og restauranter. Selv hadde jeg ikke orket å dra dit, på f.eks familieferie, da jeg er samboer og da altså har barn utenfor ekteskap, med både samboer og eks. Dersom vi hadde dratt, måtte jeg latt som jeg ikke hadde noe forhold til samboer. - Ganske latterlig igrunn! Endret 6. februar 2016 av absinthia
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2016 #3 Skrevet 6. februar 2016 Et øyeblikk siden, absinthia skrev: I forhold til hvor mange som drar dit, er det ikke slik at en stor del opplever dette. Jeg kjenner bare folk som har vært i Dubai i forretningsøyemed, f.eks store messer og lignende. De hadde det flott, alle sammen For utlendinger er det lov til å drikke alkohol i barer og restauranter. Selv hadde jeg ikke orket å dra dit, på f.eks familieferie, da jeg er samboer og da altså har barn utenfor ekteskap, med både samboer og eks. Dersom vi hadde dratt, måtte jeg latt som jeg ikke hadde noe forhold til samboer. - Ganske latterlig igrunn! latterlig er vel bare fornavnet, så utlendinger kan drikke der, men ikke etniske arabere? hvorfor det? Anonymkode: d4f83...ac6
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2016 #4 Skrevet 6. februar 2016 Synes det virker dørgende kjedelig der. Anonymkode: 83aa4...24f 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2016 #5 Skrevet 6. februar 2016 3 minutter siden, absinthia skrev: I forhold til hvor mange som drar dit, er det ikke slik at en veldig stor del opplever dette. Synes nesten det ville vært skumlere å dra til dagens russland, mht trakkasering fra politi, mafia mm Jeg kjenner bare folk som har vært i Dubai i forretningsøyemed, f.eks store messer og lignende. De hadde det flott, alle sammen For utlendinger er det lov til å drikke alkohol i barer og restauranter. Selv hadde jeg ikke orket å dra dit, på f.eks familieferie, da jeg er samboer og da altså har barn utenfor ekteskap, med både samboer og eks. Dersom vi hadde dratt, måtte jeg latt som jeg ikke hadde noe forhold til samboer. - Ganske latterlig igrunn! Dette er tull og tøys. Var der med samboer uten at vi hadde barn og var der med samboer etter at vi hadde barn. Null problem, så lenge man ikke kliner offentlig og det har ikke vi behov for. Alkohol serveres på restauranter og hoteller. Du kan bare ikke kjøpe på dere alkoholutsalg, da du må ha en egen lisens for det. Men det er jo ikke vanlig at turister går på vinmonopolet i Norge heller. Si meg, gjør dere ingen research før dere velger reisemål? Dere er omtrent like opplyste som amerikanere som tror st vi har isbjørn i gatene i Norge og at midnattssolen er en annen sol enn den vi har på dagen. Det sier seg selv at et land som lever av internasjonal business, inkludert hvitvasking, korrupsjon etc, må tilpasse seg sitt publikum. Uten tilpasning ville ingen giddet ha business i ørkenlandet, SÅ mye olje har ikke UAE. Egentlig er det kun en Gud som teller der, og det er Mammon (Google om dere ikke vet hvem det er). De fleste vil bli veldig overrasket over hvor fint det er å være turist. Ingen plagsomme selgere, ingen sex trakassering, veldig god service (fra fremmedarbeider), mix mellom expats/fastboende utlendinger og turister - ikke bare turister. Dubai har forøvrig eget kvinnelag i ishockey. Startet sv canadiere da, men likevel. Selv drar jeg ikke dit igjen da jeg har lest om hvor mye bistandsmidler etc som ikke havner der de skal, men i Dubai, og hvor mye korrupte midler som har finansiert alle de utrolige bygningene der nede, men det er et verdivalg. Det har ikke noe med levestandard som turist å gjøre. Anonymkode: b7d89...9b6 3
absinthia Skrevet 6. februar 2016 #6 Skrevet 6. februar 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: latterlig er vel bare fornavnet, så utlendinger kan drikke der, men ikke etniske arabere? hvorfor det? Anonymkode: d4f83...ac6 Fordi en ikke skal drikke alkohol i følge koranen, og i De arabiske emirater tar man koranen veldig seriøst. Vestlige utlendinger er som oftest ikke muslimer og er dermed ikke underlagt koranen. Så et program i går, på en eller anne kanal om flyplassen i Dubai, der en afrikaner, som var muslim, ble stoppet med noen tegninger/oppskrifter som skulle heale div ting. Enkelte afrikanske kulturer har blandet islam med div eldre religioner og overtro fra hjemlandet, til ting som ikke akkurat er tatt fra koranen. I en bok hadde han skrevet Allah Allah Allah, hvilket tolleren i Dubai syntes var svært mistenkelig, fordi man ikke gjør slikt i ren islamsk religion og at akkurat dette ikke var ord fra den ekte koranen. Noen av tingene var tegninger med skrifter fra koranen, som man skulle ha i vaskevannet og vaske seg med, så skulle blekket bli oppløst og en skulle bli healet av de aktuelle versene fra koranen, fordi en vasket seg med ordene. . Han var helt ærlig temmelig bekymret over at dette var noe ondt, fordi det var så mye merkelig i denne mannens saker, selv om han var muslim og at de hadde med religionen å gjøre. Gikk glipp av om afrikanerne kom seg dit han skulle. Tolleren oppførte seg forresten veldig fint, og var både høflig og ærlig mot mannen som hadde dette med. Ganske så interessant egentlig, synd jeg hadde barn som våknet akkurat da.
absinthia Skrevet 6. februar 2016 #7 Skrevet 6. februar 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er tull og tøys. Var der med samboer uten at vi hadde barn og var der med samboer etter at vi hadde barn. Null problem, så lenge man ikke kliner offentlig og det har ikke vi behov for. Anonymkode: b7d89...9b6 I følge researchen vi gjorde og hva de fikk tildelt så kunne det være risikabelt å bo som par på samme hotellrom om en ikke var gift.
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2016 #8 Skrevet 6. februar 2016 Det går an å oppføre seg respektfullt. Er du på besøk i et land, tilpasser du deg kulturen der. Det er lov å drikke på hotellene, men ikke ellers. Har selv vært der og har aldri opplevd noe av det ts beskriver, men jeg kledde meg også respektfullt. Dvs lys sommerkjole og et lett slør over håret. Anonymkode: 333d0...ecc
RC Skrevet 6. februar 2016 #9 Skrevet 6. februar 2016 Har aldri helt skjønt meg på folk som dømmer steder nedenom og hjem uten å ha vært der (eller noen steder i nærheten) selv. Selv opplevde jeg Dubai som et ganske overfladisk sted, og ikke noe jeg vanligvis liker. Jeg blir derfor neppe å dra tilbake dersom jeg ikke får en eller annen lang mellomlanding der. Jeg sitter likevel ikke igjen med noe inntrykk om at "alle vestlige kvinner blir overfalt og voldtatt der". Da hadde jeg faktisk følt meg mye mer utrygg en sen kveld i Oslo (som jeg forøvring også ha bodd i)... 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2016 #10 Skrevet 6. februar 2016 37 minutter siden, absinthia skrev: I følge researchen vi gjorde og hva de fikk tildelt så kunne det være risikabelt å bo som par på samme hotellrom om en ikke var gift. Hvilken research var det? Sjekk Tripadvisor, Star Tour og andre nettsteder der reisearrangør gir råd og reisende gir poeng og beskrivelser. Har vært der tre gg, to med menn jeg ikke har vært gift med, den ene gangen med et annet par som heller ikke var gift. Dobbeltseng alle gangen (altså per par). Siste gang med barn, da med Star Tour. Har bodd i ulike emirater (Dubai, Abu Dhabi, Ras Al Khamai). Lunch på Burj al Arab. Aldri vært et problem. Ligget i bikini ved poolen og på privat strand ved Burj al Arab (Seilet) og ved hotellet. Vil du være trygg, sjekk hotellomtale på hotels.com eller booking.com. Men Ras al Khamai var litt langt unna Dubai som er verdt et besøk om du er i landet. Dog har jeg etiske skrupler m å dra dit igjen. Ulempen er at det ikke er så mange alternativer til ferie i varme strøk på vinterstid om msn ikke vil ha for mange timers forskjell. Derfor prøvde vi Dubai første gang og likte det. Men er ikke like blåøyd nå lenger, men det gjelder økonomisk kriminalitet, ikke overgrep og arkaisk regler for par. Anonymkode: b7d89...9b6
absinthia Skrevet 6. februar 2016 #11 Skrevet 6. februar 2016 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvilken research var det? Sjekk Tripadvisor, Star Tour og andre nettsteder der reisearrangør gir råd og reisende gir poeng og beskrivelser. Har vært der tre gg, to med menn jeg ikke har vært gift med, den ene gangen med et annet par som heller ikke var gift. Dobbeltseng alle gangen (altså per par). Siste gang med barn, da med Star Tour. Har bodd i ulike emirater (Dubai, Abu Dhabi, Ras Al Khamai). Lunch på Burj al Arab. Aldri vært et problem. Ligget i bikini ved poolen og på privat strand ved Burj al Arab (Seilet) og ved hotellet. Vil du være trygg, sjekk hotellomtale på hotels.com eller booking.com. Men Ras al Khamai var litt langt unna Dubai som er verdt et besøk om du er i landet. Dog har jeg etiske skrupler m å dra dit igjen. Ulempen er at det ikke er så mange alternativer til ferie i varme strøk på vinterstid om msn ikke vil ha for mange timers forskjell. Derfor prøvde vi Dubai første gang og likte det. Men er ikke like blåøyd nå lenger, men det gjelder økonomisk kriminalitet, ikke overgrep og arkaisk regler for par. Anonymkode: b7d89...9b6 Var noe greier samboeren fikk i forbindelse med at de skulle på jobbreise dit, for en tid tilbake. Nå skulle de bare være der noen dager, så det var liksom ikke så om å gjøre å bli med heller, at jeg gadd å vurdere det så mye mer, enn at jeg leste gjennom div råd på et papir. Jeg vet at de fleste hoteller nok ser gjennom fingrene, men at det likevel ble regnet som litt risikabelt. Dubai er uansett ikke særlig langt oppe på reiselista mi, annet enn jeg gjerne skulle tatt en titt på tøymarkedene i og verden største kjøpesenter (bare for å ha sett det). Er lite interessert i for mye varme, ligge ved poolen eller på stranda og sole meg, fordi jeg heller liker å tusle rundt, finne snåle steder og å gjøre aktiviteter. Hadde nok villet se heste og kamelløp om det ikke var så utrolig mye snusk i den bransjen, der nede.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2016 #12 Skrevet 7. februar 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Synes det virker dørgende kjedelig der. Anonymkode: 83aa4...24f det er masse aktiviteter der. det tror jeg alt om. badeland, rutsjebaner etc. men allikevel? Anonymkode: d4f83...ac6
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2016 #13 Skrevet 7. februar 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette er tull og tøys. Var der med samboer uten at vi hadde barn og var der med samboer etter at vi hadde barn. Null problem, så lenge man ikke kliner offentlig og det har ikke vi behov for. Alkohol serveres på restauranter og hoteller. Du kan bare ikke kjøpe på dere alkoholutsalg, da du må ha en egen lisens for det. Men det er jo ikke vanlig at turister går på vinmonopolet i Norge heller. Si meg, gjør dere ingen research før dere velger reisemål? Dere er omtrent like opplyste som amerikanere som tror st vi har isbjørn i gatene i Norge og at midnattssolen er en annen sol enn den vi har på dagen. Det sier seg selv at et land som lever av internasjonal business, inkludert hvitvasking, korrupsjon etc, må tilpasse seg sitt publikum. Uten tilpasning ville ingen giddet ha business i ørkenlandet, SÅ mye olje har ikke UAE. Egentlig er det kun en Gud som teller der, og det er Mammon (Google om dere ikke vet hvem det er). De fleste vil bli veldig overrasket over hvor fint det er å være turist. Ingen plagsomme selgere, ingen sex trakassering, veldig god service (fra fremmedarbeider), mix mellom expats/fastboende utlendinger og turister - ikke bare turister. Dubai har forøvrig eget kvinnelag i ishockey. Startet sv canadiere da, men likevel. Selv drar jeg ikke dit igjen da jeg har lest om hvor mye bistandsmidler etc som ikke havner der de skal, men i Dubai, og hvor mye korrupte midler som har finansiert alle de utrolige bygningene der nede, men det er et verdivalg. Det har ikke noe med levestandard som turist å gjøre. Anonymkode: b7d89...9b6 det ser ut som om du vet hva du snakker om. selv snakker jeg kun ut av andres erfaringer, siden noen mener at det er så fantastisk der. andre derimot er helt uenig og mener stedet er svært lite hyggelig. jeg sier meg enig mtp politikken bak det. korrupsjon blandt annet. også leste jeg denne artikkelen om dere som hadde klinet offentlig som havnet i fengsel. det har jeg lest om litt for mange ganger nå, så at det er så bra der - det kan umulig stemme. men pent er det der. veldig pent. kvinnelag i ishockey? av alle ting... sikkert like så greit. Anonymkode: d4f83...ac6
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2016 #14 Skrevet 7. februar 2016 2 timer siden, absinthia skrev: Var noe greier samboeren fikk i forbindelse med at de skulle på jobbreise dit, for en tid tilbake. Nå skulle de bare være der noen dager, så det var liksom ikke så om å gjøre å bli med heller, at jeg gadd å vurdere det så mye mer, enn at jeg leste gjennom div råd på et papir. Jeg vet at de fleste hoteller nok ser gjennom fingrene, men at det likevel ble regnet som litt risikabelt. Dubai er uansett ikke særlig langt oppe på reiselista mi, annet enn jeg gjerne skulle tatt en titt på tøymarkedene i og verden største kjøpesenter (bare for å ha sett det). Er lite interessert i for mye varme, ligge ved poolen eller på stranda og sole meg, fordi jeg heller liker å tusle rundt, finne snåle steder og å gjøre aktiviteter. Hadde nok villet se heste og kamelløp om det ikke var så utrolig mye snusk i den bransjen, der nede. det er snuskete. selv ser jeg at stedet er veldig åpent og tilgjengelig for alle i disse dager, så det sjokkerer at de så tydelig viser frem all korrupsjon og hvitvasking. det er som om at de har glemt å skjule det - for er man involvert i noe sånt så vil man vel skjule det? og i de tider så vet jeg at folk kan risikere og måtte forbli der lenger enn forventet og i verste fall kommer de ikke tilbake i det hele tatt. kjedelig, men sant. Anonymkode: d4f83...ac6
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2016 #15 Skrevet 7. februar 2016 3 timer siden, RC skrev: Har aldri helt skjønt meg på folk som dømmer steder nedenom og hjem uten å ha vært der (eller noen steder i nærheten) selv. Selv opplevde jeg Dubai som et ganske overfladisk sted, og ikke noe jeg vanligvis liker. Jeg blir derfor neppe å dra tilbake dersom jeg ikke får en eller annen lang mellomlanding der. Jeg sitter likevel ikke igjen med noe inntrykk om at "alle vestlige kvinner blir overfalt og voldtatt der". Da hadde jeg faktisk følt meg mye mer utrygg en sen kveld i Oslo (som jeg forøvring også ha bodd i)... ingen tror alle vestlige kvinner blir det. det kan like så godt være emirater o.l. det var snakk om at flere kjærestepar hadde kysset foran alle, så alle så det - også hadde de visst måtte sitte i fengsel i dubai. jeg dømmer det ikke nedenom og hjem. jeg har masse positivt å si om det også, men allikevel er det ikke et sted jeg ville dratt til sånn uten videre. det er jo en mening jeg har og som jeg må få lov til å ha uten at man dømmer for det om? Anonymkode: d4f83...ac6
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2016 #16 Skrevet 7. februar 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Alkohol serveres på restauranter og hoteller. Du kan bare ikke kjøpe på dere alkoholutsalg, da du må ha en egen lisens for det. Men det er jo ikke vanlig at turister går på vinmonopolet i Norge heller. Anonymkode: b7d89...9b6 nei, men dubai er ikke norge/vesten heller. Anonymkode: d4f83...ac6
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2016 #17 Skrevet 7. februar 2016 8 timer siden, absinthia skrev: Var noe greier samboeren fikk i forbindelse med at de skulle på jobbreise dit, for en tid tilbake. Nå skulle de bare være der noen dager, så det var liksom ikke så om å gjøre å bli med heller, at jeg gadd å vurdere det så mye mer, enn at jeg leste gjennom div råd på et papir. Jeg vet at de fleste hoteller nok ser gjennom fingrene, men at det likevel ble regnet som litt risikabelt. Dubai er uansett ikke særlig langt oppe på reiselista mi, annet enn jeg gjerne skulle tatt en titt på tøymarkedene i og verden største kjøpesenter (bare for å ha sett det). Er lite interessert i for mye varme, ligge ved poolen eller på stranda og sole meg, fordi jeg heller liker å tusle rundt, finne snåle steder og å gjøre aktiviteter. Hadde nok villet se heste og kamelløp om det ikke var så utrolig mye snusk i den bransjen, der nede. Vil ikke si at hotellene "ser gjennom fingrene", de har bare ingen mekanismer for å sjekke om man er gift eller ikke. eller har sex eller ei. Dette gjelder store, pene hoteller med mange stjerner, mulig praksisen er en annen på lokale bakgårdshoteller. Nevnte det med pool fordi noen tror man ikke kan vise hud. På gaten og ellers går msn gjerne m kjole/skjørt og topp, men ikke for utringet (og gjerne noe som dekker skuldre) og ikke miniskjørt. Aldri gått med slør som noen nevner her. Gullmarkedet er spennende, de dansende fontenene ved kjøpesenteret og Burj al Khalif er magiske. Ørkensafari skal være bra. Jeg har også lest lokale magasiner, med kritiske artikler til egen region; om hvorfor andre land har fått økt innovasjon i krisetider og vekst i etterkant, mens de arabiske landene har stått på stedet hvil. Så landet er mer progressivt og åpent enn flere av de andre i Gulfen. Men det er veldig pengestyrt. De firer på prinsipper og praksis for å tjene penger, men arbeidstakerrettigheter står ikke akkurat i høysetet. Mange vestlige som bor i Dubai drar til Oman på ferie; nydelig natur og gjestfrie folk. Det er altså forskjell de arabiske landene i mellom. Som med kristne land; det er mye tvilsomt både på Filippinene og Mexico. Man er tryggere i Dubai enn Brasil. Og i land med mer "fredelige" religioner; jeg vil aldri dra til India eller Kina igjen, med mindre jeg absolutt må pga jobb. Anonymkode: b7d89...9b6
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå