Gå til innhold

Fuglekasse spørsmål


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei :) Jeg har tidligere bodd litt mer landlig til og har alltid hatt en fuglekasse hengende i et tre som jeg kunne se fra stuen, og syntes det var så utrolig koselig å følge med på. Nå har jeg flyttet til byen, Oslo, og bor i en blokk. Bor i 4. Etasje, med terrasse. Er en park ikke så alt for langt unna, og også litt hageomrpder i området rundt, er det noe sjans overhode at jeg kommer til å få besøk av en liten fuglefamilie eller er det like greit å bare droppe det? Tenker jo det er litt dumt å ha det i nærheten av terrassen, det vil jo skremme fuglene, og langs veggen ellers vil jo solen stå på hele dagen... Når jeg skriver her så ser jeg vel egentlig at det er et tapt prosjekt, men poster likevel tilfelle noen har noen tips eller lure løsninger.

Anonymkode: a408e...cd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ser jo ikke parken fra der jeg bor da, er bak en annen bygning, pluss at jeg vil jo gjerne kunne sitte hjemme å se på fuglene fra huset, og høre babyene osv. Men har egentlig kommet frem til at det eneste stedet er å ha den på terrassen, men da vil vi komme for nære og i verste fall så forlater foreldrene babyene, så får nok bare droppe det :( takk for svar hvert fall da :) 

Anonymkode: a408e...cd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det koster ikke så mye å prøve, men det kan ofte ta litt tid før noen oppdager hekkemulighetene. Du må med andre ord ikke bli skuffet fordi om du ikke får leieboere det første året. I byer er fine reirplasser faktisk mangelvare bl.a. fordi det blir færre og færre utette tak. Nå vet jeg ikke hvordan din terrasse ser ut, men jeg ser for meg at det kan gå an å henge en kasse øverst og innerst i ett av hjørnene.

Mange fuglearter har ikke noe i mot å hekke i nærheten av mennesker. Blåmeis, linerle og gråspurv har  for eksempel ikke noe i mot menneskelig aktivitet. På hytta hadde vi også en svalefamilie som holdt til 20 cm. over inngangsdøren som ble benyttet ca. 100 ganger om dagen.

Natur og Fritid har bra utvalg av fuglekasser: http://www.naturogfritid.no/Hobby_og_hage/Rugekasser/rstadv_J

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øverst og innerst i et av hjørnene funker nok ja, men balkongen er bare på 7 kvadrat, så vi blir jo sittende rett under liksom. Og jeg elsker å sitte ute, så kommer til å være der veldig mye. Skader jo ikke prøve, men er redd for at vi i verste fall skremmer bort foreldrene så de forlater redet. :/ 

Føler det blir for nærme når vi sitter rett under, eller hva tenker du om det?

Anonymkode: a408e...cd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for link forresten, skal ta en titt der inne nå :D

Anonymkode: a408e...cd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, Leo skrev:

Det koster ikke så mye å prøve, men det kan ofte ta litt tid før noen oppdager hekkemulighetene. Du må med andre ord ikke bli skuffet fordi om du ikke får leieboere det første året. I byer er fine reirplasser faktisk mangelvare bl.a. fordi det blir færre og færre utette tak. Nå vet jeg ikke hvordan din terrasse ser ut, men jeg ser for meg at det kan gå an å henge en kasse øverst og innerst i ett av hjørnene.

Mange fuglearter har ikke noe i mot å hekke i nærheten av mennesker. Blåmeis, linerle og gråspurv har  for eksempel ikke noe i mot menneskelig aktivitet. På hytta hadde vi også en svalefamilie som holdt til 20 cm. over inngangsdøren som ble benyttet ca. 100 ganger om dagen.

Natur og Fritid har bra utvalg av fuglekasser: http://www.naturogfritid.no/Hobby_og_hage/Rugekasser/rstadv_J

En ting til forresten, må fuglekasser være synlig fra utsiden? Balkongen over har kanter lenger ned enn gulvet, så det blir et perfekt sted å henge fuglekasser, blir mer avskjermet, og ikke synlig utenfra, er ikke lov til å ha synlige ting hengende på balkongene. Men kommer fuglene til å kunne finne den da?

Anonymkode: a408e...cd6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

En ting til forresten, må fuglekasser være synlig fra utsiden? Balkongen over har kanter lenger ned enn gulvet, så det blir et perfekt sted å henge fuglekasser, blir mer avskjermet, og ikke synlig utenfra, er ikke lov til å ha synlige ting hengende på balkongene. Men kommer fuglene til å kunne finne den da?

Anonymkode: a408e...cd6

Det er vel ingen som vet i hvilken grad småfugler bruker synet i jakten på reirplass, men jeg har jo mange av dem i hagen og ser jo at de flyr rundt og leter om våren. Reirplassene er jo som regel ikke godt synlige, så det kan jo virke som om ikke det de ser ved første øyekast er så viktig. Men som sagt kan det ta tid før det dukker opp leieboere, men det gjelder for alle fuglekasser uansett hvor de er plassert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Leo skrev:

Det er vel ingen som vet i hvilken grad småfugler bruker synet i jakten på reirplass, men jeg har jo mange av dem i hagen og ser jo at de flyr rundt og leter om våren. Reirplassene er jo som regel ikke godt synlige, så det kan jo virke som om ikke det de ser ved første øyekast er så viktig. Men som sagt kan det ta tid før det dukker opp leieboere, men det gjelder for alle fuglekasser uansett hvor de er plassert.

Takk for hjelpen :D da prøver jeg der, får nok kanskje ikke noen leieboere i år, men kanskje neste år da ^^

Anonymkode: a408e...cd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Føler det blir for nærme når vi sitter rett under, eller hva tenker du om det?

Anonymkode: a408e...cd6

Jeg tenker at de ikke bryr seg når de først har valgt å hekke der og at det ikke er noe problem så lenge man ikke driver og åpner kassa, klatrer opp for å se etc. For eksempel er blåmeisen veldig tillitsfull. Det samme er ofte gråspurven. Og fugler som lever i byer er jo vant til folk. Ungene i den svalefamilien jeg nevnte, hvor ungene altså vokste opp 20 cm. over inngangsdøra, fløy for eksempel rundt huset og satt sammen med oss på verandaen da de lærte å fly. Jeg tror de mente vi var en del av familien :)

Og du kunne jo kanskje ha prøvd med en "svalekasse" som de bl.a. har på Natur og Fritid? Svalene liker jo redeplasser høyt oppe og det blir faktisk stadig færre av dem fordi de har problemer med å finne redeplasser. Vær bare oppmerksom på at de bæsjer utenfor redet, så du bør legge noe under som kan byttes ut hvis du får leieboere for det kan være vanskelig å få vekk.

 

Endret av Leo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...