AnonymBruker Skrevet 5. februar 2016 #1 Skrevet 5. februar 2016 Hei, jeg fant ut for to dager siden at jeg var gravid. Mest sannsynlig er jeg nå på vei inn i 6. Uke. Jeg er ikke i er forhold med barnets far, men vi har datet litt i perioder. Denne faren er helt klart ikke "pappa materiale" der han er idag mens han trolig kunne blitt det om han bare tok seg litt sammen. jeg er 22 år, i fast jobb. Tjener ganske greit selvom økonomien ikke er helt stabil, jeg bor i en ganske liten leilighet midt i Oslo med en venninne. Ikke helt optimalt for en liten baby selvom det helt sikkert hadde funket. jeg har bestilt time for innvendig ultralyd og kommer mest sannsynlig til å ta første pille allerede da. Da vil jeg være i 7. Uke. men jeg vet egentlig ikke om jeg vil ta abort? Hadde noen spurt meg for en uke siden hadde jeg aldri i verden vurdert å beholde. Men tanken på at det er en "mini me" inni meg, et eget hjerte med egen rytme er veldig rart å tenke på.. Skal jeg bare ta livet av den? Og bør jeg fortelle det til babydady? Er ganske sikker på at han vil ha den bort, mens jeg samtid aldri er helt sikker. Føler også at om jeg forteller han det, slipper jeg ta avgjørelsen helt alene, å se hans reaksjon gjør kanskje valget lettere å ta? Kanskje jeg blir mer sikker på at det valget jeg tar er riktig da? samtidig er jeg i en situasjon med min ex som gjør alt enda mer komplisert. Jeg har akkurat bestemt meg for å gi det et skikkelig forsøk og vi har avtalt litt løst å prøve å bo sammen fra april av. "Forresten så er jeg gravid med en annen..." Ikke beste starten der.. Så mye å tenke på, tips? Noen som har vært i en lignende situasjon og tatt at valg? Var det riktig eller angret du? Anonymkode: 5aad0...690
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2016 #2 Skrevet 5. februar 2016 It rhymes with smashmortion! Anonymkode: 70f09...817 1
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 5. februar 2016 #3 Skrevet 5. februar 2016 Jeg har ikke vært i en slik situasjon selv, men jeg synes det mest korrekte i slike tilfeller er å alltid informere barnefaren om det før du gjør ting. Kan godt hende at han modnes litt på det også. Jeg tror også at det absolutt kan bli lettere for deg å ta et valg da, men jeg tror det aller viktigste er at du lytter til din egen magefølelse. Tankene om din ex mener jeg du bør legge på is inntill du har avklart det hele med graviditeten. Personlig synes jeg du bør ta valget om svangerskapet uavhengig av å tenke på exen. Du bør også si til exen at du må tenke litt mer på det med å flytte inn sammen med ham. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2016 #4 Skrevet 5. februar 2016 Har vært uplanlagt gravid selv og jeg tok abort. Jeg har angret hver dag siden... Vet det høres dramatisk ut men, TENK TENK TENK ordentlig over hvorfor du skal ta abort og om du kan klare å ta deg av barnet alene. Snakk med barnefar og eks om det. Anonymkode: 7754b...52c
Roso Skrevet 5. februar 2016 #5 Skrevet 5. februar 2016 3 minutter siden, Glansbildeskrinet skrev: Jeg har ikke vært i en slik situasjon selv, men jeg synes det mest korrekte i slike tilfeller er å alltid informere barnefaren om det før du gjør ting. Kan godt hende at han modnes litt på det også. Jeg tror også at det absolutt kan bli lettere for deg å ta et valg da, men jeg tror det aller viktigste er at du lytter til din egen magefølelse. Tankene om din ex mener jeg du bør legge på is inntill du har avklart det hele med graviditeten. Personlig synes jeg du bør ta valget om svangerskapet uavhengig av å tenke på exen. Du bør også si til exen at du må tenke litt mer på det med å flytte inn sammen med ham. Lykke til! Tuuuusen takk for svar, setter stor pris på det! nå er det vel ikke bare en ex, men et avstandsforhold på over 3 år hvor jeg har sakt at enten avsluttes det ellerså må han flytte hit. Og han har bestemt seg for å flytte. Hadde det vært hans hadde det jo vært en lykke. Men nå satte jeg ting på is i det forholdet for ca 2 Mndr siden og rakk å bli gravid i mellomtiden..
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2016 #6 Skrevet 5. februar 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har vært uplanlagt gravid selv og jeg tok abort. Jeg har angret hver dag siden... Vet det høres dramatisk ut men, TENK TENK TENK ordentlig over hvorfor du skal ta abort og om du kan klare å ta deg av barnet alene. Snakk med barnefar og eks om det. Anonymkode: 7754b...52c Tusen takk for svar, er vel kanskje dette jeg trengte høre. Veldig redd for å få depresjoner og anger i etterkant. Da er det jo for sent. Var du sammen med barnefaren? Snakket du med han om det? Anonymkode: 5aad0...690
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2016 #7 Skrevet 5. februar 2016 Var sammen med barnefar ja. Men tidspunktet for barn var helt feil og jeg gikk rett inn i en depresjon når jeg fant det ut. Vi snakket om det i sammen leeenge og selv om det var logisk og kanskje til og med det mest fornuftige akkurat på det stadiet i mitt liv, så sliter jeg fortsatt 8 år senere med det valget jeg tok. Prøver ikke å si at du må beholde men bare vær sikker på at du har gjort en grundig gjennomgang av følelsene dine før du bestemmer deg. Sender deg masse kjærlighet fra ei som forstår Anonymkode: 7754b...52c
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2016 #8 Skrevet 5. februar 2016 Tar du abort vil du i utgangspunktet ikke angre. Tar du ikke abort kan du ende opp med å angre helt til du blir gammel og grå fordi du setter et barn til verden som ikke vokser opp med mor og far sammen, du har en usikker fremtid med far osv. Jeg hadde tatt abort på sekundet. Ansvarsløst å bringe frem et barn under usikre omstendigheter. Anonymkode: f25d8...e38 4
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2016 #9 Skrevet 5. februar 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tar du abort vil du i utgangspunktet ikke angre. Tar du ikke abort kan du ende opp med å angre helt til du blir gammel og grå fordi du setter et barn til verden som ikke vokser opp med mor og far sammen, du har en usikker fremtid med far osv. Jeg hadde tatt abort på sekundet. Ansvarsløst å bringe frem et barn under usikre omstendigheter. Anonymkode: f25d8...e38 Hm. Jeg har tatt en abort og sliter enda med det mange år etter. Jeg har også valgt å beholde og den lille er hele hjertet mitt. Jeg valgte å beholde siste gangen siden jeg da og enda er i et forhold med barnefaren, men hadde aldri angret på gutten min selv om jeg hadde vært alene. Sier ikke at det ikke hadde vært tøft å være alenemor, men hvordan man kan angre på noe(n) man elsker over alt forstår ikke jeg. Anonymkode: 447c8...a52 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2016 #10 Skrevet 5. februar 2016 Du må også tenke på om du har drukket alkohol og hvilken livsførsel du har hatt mens du har vært gravid. Du har heller ikke tatt folat, og dette er jo risikofaktorer ift foster og dets utvikling. Anonymkode: e2f19...8af
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2016 #11 Skrevet 5. februar 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Tar du abort vil du i utgangspunktet ikke angre. Tar du ikke abort kan du ende opp med å angre helt til du blir gammel og grå fordi du setter et barn til verden som ikke vokser opp med mor og far sammen, du har en usikker fremtid med far osv. Jeg hadde tatt abort på sekundet. Ansvarsløst å bringe frem et barn under usikre omstendigheter. Anonymkode: f25d8...e38 Regner med at du aldri har vært gravid før og vært nødt til å ta et slikt valg. Jeg vokste selv opp uten mor og far sammen, men de har alltid vært gode venner og hatt et veldig godt samarbeid rundt meg. Også har jeg flotte "steforeldre" som jeg er evig takknemlig for. hadde som sagt "tatt abort på sekundet" om noen hadde spurt meg for bare et parr dager siden. Noe helt annet når man sitter i situasjonen. men takk for svar, setter pris på det! Anonymkode: 5aad0...690 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2016 #12 Skrevet 5. februar 2016 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må også tenke på om du har drukket alkohol og hvilken livsførsel du har hatt mens du har vært gravid. Du har heller ikke tatt folat, og dette er jo risikofaktorer ift foster og dets utvikling. Anonymkode: e2f19...8af Har hatt samtale med amathea om dette, og sist alkoholinntak var såpass tidlig i svangerskapet at det skulle ikke ha påvirket. Er som sagt nå kun i 5. Uke. Skal på samtale med amathea neste uke og regner med å få svar på en del ting da. Skal også til gynekolog den 15. Og vil da få en innvendig ultralyd hvor jeg sikkert får svar på de siste tingene før jeg må ta en avgjørelse. Velger jeg Feks å beholde etter samtale neste uke er vel ikke for sent å starte med folat da hjernen først deles i uke 7? (Om jeg husker riktig, ingen ekspert etter 2 dager som bevisst gravid) Anonymkode: 5aad0...690
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2016 #13 Skrevet 5. februar 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Var sammen med barnefar ja. Men tidspunktet for barn var helt feil og jeg gikk rett inn i en depresjon når jeg fant det ut. Vi snakket om det i sammen leeenge og selv om det var logisk og kanskje til og med det mest fornuftige akkurat på det stadiet i mitt liv, så sliter jeg fortsatt 8 år senere med det valget jeg tok. Prøver ikke å si at du må beholde men bare vær sikker på at du har gjort en grundig gjennomgang av følelsene dine før du bestemmer deg. Sender deg masse kjærlighet fra ei som forstår Anonymkode: 7754b...52c Tusen takk for svar 😊 Anonymkode: 5aad0...690
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2016 #14 Skrevet 5. februar 2016 Start på folat idag, selv om du ikke vet om du beholder eller ikke, koster 110 kr på helsekostbutikker :-) mange som drikker litt i starten før de vet at de er gravide, ingen krise! jeg tok selv abort for åtte år siden ca, har ALDRI angret. Så det er ikke sånn at alle angrer på valget om abort- i noen situasjoner er det rett .... Anonymkode: 2dd81...fa8 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2016 #15 Skrevet 5. februar 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Tar du abort vil du i utgangspunktet ikke angre. Tar du ikke abort kan du ende opp med å angre helt til du blir gammel og grå fordi du setter et barn til verden som ikke vokser opp med mor og far sammen, du har en usikker fremtid med far osv. Jeg hadde tatt abort på sekundet. Ansvarsløst å bringe frem et barn under usikre omstendigheter. Anonymkode: f25d8...e38 Jeg har tatt abort og har angret på det hele livet. Du kan bære det fram og adoptere det om du ikke kan ha det. Anonymkode: 54006...a41
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2016 #16 Skrevet 5. februar 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Har hatt samtale med amathea om dette, og sist alkoholinntak var såpass tidlig i svangerskapet at det skulle ikke ha påvirket. Er som sagt nå kun i 5. Uke. Skal på samtale med amathea neste uke og regner med å få svar på en del ting da. Skal også til gynekolog den 15. Og vil da få en innvendig ultralyd hvor jeg sikkert får svar på de siste tingene før jeg må ta en avgjørelse. Velger jeg Feks å beholde etter samtale neste uke er vel ikke for sent å starte med folat da hjernen først deles i uke 7? (Om jeg husker riktig, ingen ekspert etter 2 dager som bevisst gravid) Anonymkode: 5aad0...690 Se vedlagt link. http://www.fhi.no/tema/svangerskap-fodsel-og-spedbarns-helse/folat Det er nettopp tidlig/de første ukene (og før befruktning) folat er viktig. Det er også viktig med tanke på leppe, kjeve, ganespalte - denne sammensmeltningen skjer 5-9 fosteruke. Anonymkode: e2f19...8af
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2016 #17 Skrevet 5. februar 2016 Har selv tatt abort en gang selv om jeg da ikke hadde særlig lyst. trodde jeg kom til å angre på det resten av livet mitt, men den dag i dag er jeg veldig glad jeg ikke valgte å beholde. Jeg tror ikke alltid man vil kunne være helt sikker på et slikt valg, men så har man liksom noe innerst inne som forteller deg hva du bør gjøre. Jeg tror også helt ærlig at det er mye verre å angre på å få et barn, enn å angre på en abort. Uansett så er det kun ditt valg og det er bare du som vet hva som blir rktig for deg. Bare pass på å prate med barnefaren om det også. Anonymkode: aaac0...f5e 1
Anciol Skrevet 5. februar 2016 #18 Skrevet 5. februar 2016 (endret) Jeg ble uplanlagt gravid med barn nummer 2, og valgte å beholde livet, inni meg! Har aldri angret på at jeg valgte å beholde babyen 😀 Er gift med barnefaren😀( han er far til begge ungene mine) så jeg anbefaler deg å begolde barnet du vil ikke angre når du får babyen på brystet og kjenner den lille myke kroppen for første gang❤️ Endret 5. februar 2016 av Anciol
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2016 #19 Skrevet 5. februar 2016 10 minutter siden, Anciol skrev: Jeg ble uplanlagt gravid med barn nummer 2, og valgte å beholde livet, inni meg! Har aldri angret på at jeg valgte å beholde babyen 😀 Er gift med barnefaren😀( han er far til begge ungene mine) så jeg anbefaler deg å begolde barnet du vil ikke angre når du får babyen på brystet og kjenner den lille myke kroppen for første gang❤️ Det blit vel noe annet når du er sammen med faren og dere har et barn sammen fra før? Anonymkode: 4e3ee...59e 9
Belladonna Skrevet 5. februar 2016 #20 Skrevet 5. februar 2016 Jeg var i akkurat samme situasjon og jeg valgte abort. Det er jeg utrolig glad for og har ikke angret et sekund. Jeg er glad i barn og vurderer å få barn i fremtiden, men jeg ville ha i pose og sekk. Barn med en person jeg elsker. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå