Gå til innhold

Dere med enebarn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har enebarn og hun vil forbli enebarn. Hun er fire år. Vi bor litt usentralt til, med noen få andre barn i nærheten. Vi er forberedt på at det med tiden vil bli en del kjøring til venner av barnet. Jeg lurer egentlig på når det er vanlig å begynne med mye tid med venner? Datteren vår går fullt i barnehagen og leker selvsagt mye der. Hun leker noe med de barna som bor i nærheten av oss i helgene, og en sjelden gang besøker vi venner i helgene. Ellers blir helgene tilbrakt sammen med oss foreldre og øvrig familie. Når er det vanlig at man legger tilrette for at enebarn får mye tid med venner utenom barnehagen? Hvor ofte bør det legges tilrette, osv? Er det noe forskjell på hvordan man legger opp tid med venner for enebarn enn barn med søsken? Ja, det er kanskje mindre kjedelig å være søsken, men man kan vel ikke belage seg på at søsken skal leke mye sammen? Det må vel legges til rette at barn med søsken også får leketid med venner?

Anonymkode: 2068d...90a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I barnehagen jeg jobber med bruker barna som er mellom 4-6 år å være med hverandre hjem. De yngre gjør ikke dette. 

Anonymkode: da126...02a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enebarn her også. Fra fireårsalder startet barna å være med hverandre hjem etter barnehagen. Pga avstander startet vi også med venninneovernattinger da, veldig vellykket! Det eskalerte veldig fra 1.klasse, både ettermiddagsleking (ringe og spørre etter man har kommet hjem og spist middag), pluss å være med hjem, samt treffe naboungen. Gjetter på minst 4-5 ganger i uka med treffing av venner, og slik har det vel egentlig fortsatt også. Ofte bare en times lek ute i gata her, men fortsatt lek med andre. 

Siden jeg har enebarn har jeg vært nøye på å alltid ha åpent hus for venner, og har vel fortsatt ikke sagt nei noen gang. Ofte overnattinger i helger, og henting/kjøring hvis det er for langt, men det er jo litt av "jobben" med enebarn. 

Anonymkode: 8fc27...78c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor ofte bør det legges tilrette, osv? Er det noe forskjell på hvordan man legger opp tid med venner for enebarn enn barn med søsken? Ja, det er kanskje mindre kjedelig å være søsken, men man kan vel ikke belage seg på at søsken skal leke mye sammen? Det må vel legges til rette at barn med søsken også får leketid med venner?

Anonymkode: 2068d...90a

Det blir jo naturlig nok sånn at har man fler barn så leker de mye sammen og har ikke like stort behov for lekekamerater utenfra. Flere av mine barns venner er enebarn, og foreldrene deres har vært veldig ivrige til å arrangere treff i forhold til det vi gjør. Vi har to tette som alltid leker sammen uansett. Men du må bare ta initiativ og sørge for et solid nettverk for barnet ditt. Det krever jo litt mer når man bare har ett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns, enn så lenge, at vennebesøk på ettermiddagen er liten vits. Ikke fordi det ikke er gøy for barna, men fordi jenta vår normalt er i seng kl 18.30 (trenger mye søvn), og da blir ettermiddagen så kort.

Bor dere med mange barn i gata? :-)

 

 

Anonymkode: 2068d...90a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte litt i barnehagen, omtrent ved 4 års alder. Nå ved 6 års alder er vi mer nøye på å utnytte SFO-tilbudet for det det er verdt slik at barnet får en del sosial omgang med venner der i hverdagen, også er vi mer obs på å invitere med barnets venner til å finne på noe i helgene. 

Anonymkode: b054b...e95

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi har enebarn og hun vil forbli enebarn. Hun er fire år. Vi bor litt usentralt til, med noen få andre barn i nærheten. Vi er forberedt på at det med tiden vil bli en del kjøring til venner av barnet. Jeg lurer egentlig på når det er vanlig å begynne med mye tid med venner? Datteren vår går fullt i barnehagen og leker selvsagt mye der. Hun leker noe med de barna som bor i nærheten av oss i helgene, og en sjelden gang besøker vi venner i helgene. Ellers blir helgene tilbrakt sammen med oss foreldre og øvrig familie. Når er det vanlig at man legger tilrette for at enebarn får mye tid med venner utenom barnehagen? Hvor ofte bør det legges tilrette, osv? Er det noe forskjell på hvordan man legger opp tid med venner for enebarn enn barn med søsken? Ja, det er kanskje mindre kjedelig å være søsken, men man kan vel ikke belage seg på at søsken skal leke mye sammen? Det må vel legges til rette at barn med søsken også får leketid med venner?

Anonymkode: 2068d...90a

Det hele handler om hva du tjener på det, men for flertallet av befolkningen er det ikke slik, at de tjener på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Begynte litt i barnehagen, omtrent ved 4 års alder. Nå ved 6 års alder er vi mer nøye på å utnytte SFO-tilbudet for det det er verdt slik at barnet får en del sosial omgang med venner der i hverdagen, også er vi mer obs på å invitere med barnets venner til å finne på noe i helgene. 

Anonymkode: b054b...e95

Det var lurt :) Er det sånn at barnet er sammen med venner hver helg, eller hender det at det har helger uten å være med venner?

Anonymkode: 2068d...90a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Jus sanguinis skrev:

Det hele handler om hva du tjener på det, men for flertallet av befolkningen er det ikke slik, at de tjener på det.

Hva i alle dager mener du med dette? :klo: Skjønner ikke overhodet hva dette svaret betyr ifht hva jeg skrev i første innlegg.

Anonymkode: 2068d...90a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Den 5.2.2016 at 12.39, AnonymBruker skrev:

Hva i alle dager mener du med dette? :klo: Skjønner ikke overhodet hva dette svaret betyr ifht hva jeg skrev i første innlegg.

Anonymkode: 2068d...90a

Det er først og fremst politikk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest lisemm
Den 4. februar 2016 at 10.18, Jus sanguinis skrev:

Det hele handler om hva du tjener på det, men for flertallet av befolkningen er det ikke slik, at de tjener på det.

- Typisk enebarn-retorikk.

Ment til TS, og ikke Jus sanguinis.

 

Endret av lisemm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 4.2.2016 at 12.36, AnonymBruker skrev:

Det var lurt :) Er det sånn at barnet er sammen med venner hver helg, eller hender det at det har helger uten å være med venner?

Anonymkode: 2068d...90a

Hei. Beklager at jeg ikke har vært innom denne tråden etter februar. Usikker på om du er "stamgjest" her på KG, men vi prøver så ofte vi kan å lage lekeavtaler mellom barnet og dets venner uten at det blir masete mot de samme folka da. Prøver å variere en del mellom ulike venner, og har nå også meldt barnet på ett par aktiviteter etter SFO. Når barnet vårt har gått er en stund fast antar jeg det blir lettere å finne nye venner der også. :)

Anonymkode: b054b...e95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...