Gå til innhold

Slutt å drikke brus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. :) 

Dere som har klart å slutte drikke brus, hvordan klarte dere det? Jeg skjønner at man må være bestemt og ha viljestyrke, men hvor får man det fra? Har flere prosjekter på engang, som å slutte å snuse, og slutte å spise brød.. så det er vanskelig, og det hadde vært godt å få noen tips. :) 

Anonymkode: 5719f...c7b

Videoannonse
Annonse
Gjest earlgrey
Skrevet

Jeg er ikke så glad i brus, men sjokolade, så vet hvordan det er :P drikker du sukkerholdig eller sukkererstatning? Det er som regel vanskeligst i starten, så blir det lettere etter hvert :)

Skrevet

Cold turkey, sta som et esel! Du må bare bestemme deg

Anonymkode: 00f21...d8a

• Liker 2
Gjest førstedamen
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. :) 

Dere som har klart å slutte drikke brus, hvordan klarte dere det? Jeg skjønner at man må være bestemt og ha viljestyrke, men hvor får man det fra? Har flere prosjekter på engang, som å slutte å snuse, og slutte å spise brød.. så det er vanskelig, og det hadde vært godt å få noen tips. :) 

Anonymkode: 5719f...c7b

Det handler egetlig bare om å være sterk når hu handler på butikken. Kjøper du ikke brus har du ikke mulighet for å drikke det heller. Ha ALDRI brus hjemme, da vil du hvertfall drikke mindre. Men hvorfor du har så lyst på det er pga sukker er avhengighetsskapende. En uke uten sukker og den cravinga blir borte. Men med en gang du spiser sukker igjen kommer det tilbake.

Skrevet

Bare bestemte meg. Slutt å kjøp det, rett og slett. Det er ikke verdt en tur på butikken ens ærend, og jeg klarer å motstå fristelsen i de 5-20 minuttene jeg har inne på butikken ellers.

Det var én uke med hodepine og så var alt greit. Aldri sett meg tilbake (2 år siden, nå).

Anonymkode: e8cac...cac

• Liker 2
Skrevet

det er nettopp derfor man ikke gir sine barn brus i ung alder....

Anonymkode: 2fd9f...74e

Skrevet

TS, du har flere prosjekter på en gang.

Det anbefales å gjøre små endringer om gangen, ta en ting eller to om gangen. Det tar noen uker for å endre vaner, men dersom man prøver på for mye på en gang er man omtrent dømt til å mislykkes. Med mange ting på en gang får viljestyrken veldig mye å gjøre på kort tid. Det blir sikkert flere ganger om dagen du da trenger å stå mot en lyst, trang, lengsel etter noe du har hatt med deg i mange år.

Varig endringer tar tid, og med tiden høster man gledene.

F.eks ved nyttår har jo veldig mange fortsett om å slutte å røyke, spise sunnere, starte å trene etc. Det blir ett rush på treningsssentrene, men en måned senere er det tilbake til det normale. Det blir for mye av det gode, og med så mange baller i luften samtidig blir det vanskelig å holde øye på alle ballene og det igjen fører til at ballene faller.

Ting tar tid, sånn er det bare. Min anbefaling: Kutt ut det som gir størst helseeffekt først. Snusen høres ut som en god kandidat der ;)

Anonymkode: 77047...3f8

• Liker 2
Skrevet

uff jeg er brusavhengi... har droppet sukkerbrusen og drikker bare cola zero(ja ille nok det...)
men for 2 år siden kuttet jeg helt ut brus. Drakk litt farris bare for kullsyren. Det gikk jo lett når den verste kneika var over !!:P

Skrevet

Kjøpte meg SodaStreammaskin for halvannet år siden, har aldri kjøpt ei flaske brus etter det og har aldri savnet brusen heller. Lager kun springvann med kullsyre, ingen smak eller annet tilsatt. Beste kjøpet jeg har gjort!

Anonymkode: 56e13...86b

• Liker 1
Skrevet

Når jeg klarte å slutte en gang I tida begynte jeg med å drikke farris. Men sprakk en eller annen sommerferie. . Skal slutte igjen nå, men vil også gå ned I vekt. Har derfor gått over til pepsimax o overgangen. Planen er å gå gradvis over til farris igjen, for så å trappe ned på det også.  Jeg syns der er bedre å ta det gradvis, hvertfall om man har flere prosjekter på en gang. 

Skrevet

Jeg gikk over til å drikke vann, kaffe og te.

Kutte ut brød? Hvorfor?

Skrevet

Må du slutte å drikke brus da? Kan du ikke bare kutte ned på mengden?

Og brød? Hvorfor skal du slutte med det hvis det er noe du liker?

Vi kan ikke leve perfekte liv. Det er ikke gøy. "Pick your battles" og velg det som virkelig er farlig for helsa.

Anonymkode: c06c4...ba9

• Liker 1
Skrevet

Jeg har vært avhenig av pepsi max store deler av mitt liv. Før sommeren i fjor bestemte jeg meg for å slutte med det, siden det også trigget sukkersuget etter annet godteri. 

Jeg begynte først med farris bris, og drakk det i noen måneder. Jeg måtte ha kullsyren. Så gikk jeg over til vann. Og siden har jeg for det meste drukket vann. Jeg kan ta meg en brus inni mellom, og får ingen tilbakefall av det. 

du må nok bare prøve deg frem, og finne metoden som fungerer for deg ☺️ 

Anonymkode: 22431...aa6

• Liker 1
Skrevet

Avvenner du kroppen for sukkeravhengigheten vil du se at du mister lysten og smaken på brus etterhvert. Jeg klarer ikke drikke brus. Det er som å drikke en tykk og ekstremt søt sirup føler jeg. Det nærmeste jeg kommer brus er farris og det drikker jeg en hel masse av. Det som skjer med kroppen når den stadig får inn sukker eller kunstig sukker er at smaksløkene opplever det som er naturlig søtt som bittert/surt i stedet for friskt. Det tar litt tid, men så vil du føle du har fått nok søtt ved å spise bær eller frukt uten ekstra søtning. 

Anonymkode: e4085...acf

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare bestemte meg. Slutt å kjøp det, rett og slett. Det er ikke verdt en tur på butikken ens ærend, og jeg klarer å motstå fristelsen i de 5-20 minuttene jeg har inne på butikken ellers.

Det var én uke med hodepine og så var alt greit. Aldri sett meg tilbake (2 år siden, nå).

Anonymkode: e8cac...cac

Seriøst? Fikk du hodepine av å slutte med brus? Jg får koffeinhodepine hvis jeg kutter ut kafe, så det gjør jeg ikke :)

Skrevet

Liker du farris er det en god erstatning. Men slutter du grunnet sukkeret så hold deg unna farris med smak :) ellers kan jeg annbefale saft, og saft med farris. Jeg drikker svært sjeldent brus, men til gjengjeld drikker jeg saft når jeg vil ha noe annet enn vann. Drikker og saft med farris :) 

Gjest chisandra
Skrevet

Jeg ønsket ikke å kutte ut, men kutte ned. Og tok litt etter litt til jeg var nede i et par glass i uka. Det får ingen ta fra meg. :)

Skulle jeg sluttet helt, så tror jeg at jeg ville gjort som andre foreslår her; bråstoppet. Men få på plass viljestyrken og motivasjonen først, så får du mestringsfølelse også. 

Skrevet

En gjennomsnittlig kropp trenger halvannen liter vann i døgnet, og mye av det kan komme fra mat. Hva er poenget med alll denne drikkingen? Enten det nå er vann eller saft eller brus. Er man tørst, drikk et glass vann.

Det verserer en myte om at man skal DRIKKE halvannen liter om dagen.. Det er altså ikke korrekt, og den skriver seg fra de fysiologiske studiene som først tallfestet det totale væskebehovet til kroppen.

Det verserer også en myte om at man må være i "væskebalanse" for å være sunn. Og tegnet på at man er i "væskebalanse" er at urinen ser ut som vann. Jeg aner ikke hvor DET kommer fra. brus-industrien, kanskje? Men her er greia: Nyrene filtrerer blodet ditt flere ganger i timen. ALT blodet. Store partikler som proteiner, kolesterol, sukker og blodceller blir værende i kretsløpet,  alt det andre gjennomgår flere runder med raffinering. Hvis kroppen din IKKE vil kvitte seg med overskuddsvann, så suger den opp igjen mesteparten av vannet i de tidlige stadiene av denne prosessen.

Hvis du har BLANK urin, så er det et tegn på at du drikker så mye at du har masse overflødig vann i kroppen som må skilles ut, IKKE at du er i balanse. Når nyrene har gjort jobben sin, er du i balanse uansett, så sant du ikke føler deg tørst.

Selvagt, drikker du for lite, så kan saltinnholdet i urinen bli så høyt at det dannes nyrestein, og det er ingen fornøyelse. Men det henger nå mye sammen med det øvrige kostholdet, da.

Anyway, stol på kroppen, den sier fra når du trenger noe å drikke.

Hvis du trenger noe av det andre som fins i brus, som sukker, så er det mye bedre om du spiser et eple eller noe. Det vil avlevere sukkeret over litt lengre tid, i det minste. Og det inneholder vitaminer og mineraler.

Skrevet (endret)

Du må finne ut hvorfor du ønsker å slutte. At det f.eks. er "usunt" er ikke grunn nok. Du må vite hvorfor det er usunt, så må du finne ut om du er villig til å ofre brusen for de fordelene du får av å slutte. 

Endret av penny_
Gjest Runforit
Skrevet (endret)

Mange nevner sukker. Jeg var avhengig av Pepsi Max i mange år og det gikk verken ut over vekt eller at jeg fikk mer søtsug. Det er mer tenner jeg tenker på og at kroppen har bedre av vann.

Når det er sagt så sluttet jeg tvert. Tvang meg til å drikke isvann frem til det plutselig ble en favoritt og jeg ble også mindre tørst etterhvert. Da jeg prøvde brus igjen etter noen måneder så smakte det ikke noe særlig godt. I dag drikker jeg hovedsakelig vann og Fun Light, men Pepsi Max er fremdeles favoritten når jeg skal ha brus en sjelden gang.

Endret av Runforit

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...