Gå til innhold

Boliglån: Lite vs. mye egenkapital


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg brukte lånekalkulatoren på penger.no og er litt overrasket over den lille forskjellen på hva man kan kjøpe for når man har lite eller mye egenkapital.

Tastet inn 311 000 i inntekt, 0 biler, 0 barn, ingen andre lån og 170 000 i egenkapital først. Fikk kjøpesum på 1 133 333,-

Skrev så 600 000 i egenkapital. Fikk kjøpesum på 1 150 000,-

Jeg vet at det er en lav inntekt, men vil det ikke være naturlig at jeg kan låne samme beløp uavhengig av egenkapital? Jeg kan jo nedbetale like mye hver måned uansett.

 

Anonymkode: e7a54...8cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan låne litt mer med høyere egenkapital, fordi du da kjøper en litt dyrere bolig, slik at banken har en bedre sikkerhet i pantet i boligen.

(Ble en rar setning, håper den ga mening)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Jeg brukte lånekalkulatoren på penger.no og er litt overrasket over den lille forskjellen på hva man kan kjøpe for når man har lite eller mye egenkapital.

Tastet inn 311 000 i inntekt, 0 biler, 0 barn, ingen andre lån og 170 000 i egenkapital først. Fikk kjøpesum på 1 133 333,-

Skrev så 600 000 i egenkapital. Fikk kjøpesum på 1 150 000,-

Jeg vet at det er en lav inntekt, men vil det ikke være naturlig at jeg kan låne samme beløp uavhengig av egenkapital? Jeg kan jo nedbetale like mye hver måned uansett.

 

Anonymkode: e7a54...8cb

Jo, og som regel er det sånn det fungerer - banken gir deg et beløp du kan låne, og alt over dette beløpet må dekkes av EK. Sparer du 400 000 ekstra i EK kan du kjøpe bolig som er 400k dyrere - lånet forblir det samme, eller banken tilbyr litt ekstra i lån, avhengig av om det var EK eller inntekt som begrenset det første tilbudet. 

Sikker på at det ikke er lånesum den kalkulatoren foreslår? Uansett er det jo bare en (dårlig) pekepinn - lånetilbudene fra de ulike bankene kan variere veldig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke noe felt for inntekt i lånekalkulatoren til penger.no?

Anonymkode: 7854f...461

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og har du veldig mye EK, så kaster bankene penger etter deg. Det er utrolig kvalmt hvor mye de smisker. 

Da jeg søkte om lån for aller første gang og hadde150k i EK, var det flere arrogante idioter som bare lo av meg og sa rett ut at de hadde bedre ting å gjøre.

 

Anonymkode: c80ec...8bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser ikke noe felt for inntekt i lånekalkulatoren til penger.no?

Anonymkode: 7854f...461

Det kommer i steg to her: https://www.penger.no/boliglan/hvor-mye-kan-jeg-lane.html

10 timer siden, Sissan1 skrev:

Du kan låne litt mer med høyere egenkapital, fordi du da kjøper en litt dyrere bolig, slik at banken har en bedre sikkerhet i pantet i boligen.

(Ble en rar setning, håper den ga mening)

På penger.no får jeg opp at jeg kan kjøpe for hhv. 1133333,- og  1150000,-, så det er ikke lånesummen, men kjøpesummen. Men jeg skjønner jo da at jeg sannsynligvis ikke kan stole på den kalkulatoren.

Anonymkode: e7a54...8cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer i steg to her: https://www.penger.no/boliglan/hvor-mye-kan-jeg-lane.html

På penger.no får jeg opp at jeg kan kjøpe for hhv. 1133333,- og  1150000,-, så det er ikke lånesummen, men kjøpesummen. Men jeg skjønner jo da at jeg sannsynligvis ikke kan stole på den kalkulatoren.

Anonymkode: e7a54...8cb

Men forskjellen å disse tallene er bare 17 000 kr.

Når du legger nesten 450 000 kr ekstra på bordet er det ikke så rart om banken "tar sjansen" på å låne deg 17 000 kr ekstra. Det er kanskje snakk om 400 kr i renter på et år for disse 17 000, eller 35 kr/mnd. Altså ikke en hårreisende økning.

Det har som @Sissan1 skriver med at banken har litt mer sikkerhet og slik kan strekke seg litt lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, ekkoet skrev:

Men forskjellen å disse tallene er bare 17 000 kr.

Når du legger nesten 450 000 kr ekstra på bordet er det ikke så rart om banken "tar sjansen" på å låne deg 17 000 kr ekstra. Det er kanskje snakk om 400 kr i renter på et år for disse 17 000, eller 35 kr/mnd. Altså ikke en hårreisende økning.

Det har som @Sissan1 skriver med at banken har litt mer sikkerhet og slik kan strekke seg litt lengre.

Dere misforstår TS. Hun får opp kjøpesum, ikke lånesum (sier TS, jeg har ikke prøvd selv). Dvs med 450 000 ekstra i egenkapital får hun låne 430 000 MINDRE - altså bare kjøpe en 17 000 kr dyrere bolig. Det er ikke logisk. Med 450 000 mer i EK skal man kjøpe for 450 000 mer (og muligens låne mer - så kanskje kjøpe for mer enn 450 000 ekstra). 

Enten har TS misforstått, eller så er kalkulatoren på bærtur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Sisti skrev:

Dere misforstår TS. Hun får opp kjøpesum, ikke lånesum (sier TS, jeg har ikke prøvd selv). Dvs med 450 000 ekstra i egenkapital får hun låne 430 000 MINDRE - altså bare kjøpe en 17 000 kr dyrere bolig. Det er ikke logisk. Med 450 000 mer i EK skal man kjøpe for 450 000 mer (og muligens låne mer - så kanskje kjøpe for mer enn 450 000 ekstra). 

Enten har TS misforstått, eller så er kalkulatoren på bærtur. 

TS har misforstått. Det som kommer opp er "Din økonomiske situasjon tilsier at du kan søke om", altså hvor mye TS kan få i lån, ikke hva h*n totalt kan kjøpe for.

Anonymkode: acc1b...ada

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg velger 311 000 i inntekt og 600 000 i EK kommer jeg til denne skjermen:56b449ffb8053_ln.thumb.JPG.e99acd1598503

 

Om jeg velger 311 i inntekt og 170 i EK blir tallet 1 133 333.

(lastet opp en feil fil her, se bort fra den)

 

lån.JPG

Endret av ekkoet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer i steg to her: https://www.penger.no/boliglan/hvor-mye-kan-jeg-lane.html

På penger.no får jeg opp at jeg kan kjøpe for hhv. 1133333,- og  1150000,-, så det er ikke lånesummen, men kjøpesummen. Men jeg skjønner jo da at jeg sannsynligvis ikke kan stole på den kalkulatoren.

Anonymkode: e7a54...8cb

Dette er feil. På penger.no får du opp hvor mye du kan få i lån "Din økonomiske situasjon tilsier at du kan søke om". Det er din betalingsevne (inntekt) som bestemmer hvor mye du kan betale på lånet per måned. Økt egenkapital gjør ikke at du kan betale mer per måned på lånet. Derfor vil ikke økt egenkapital gi økt lån, så lenge du er innenfor egenkapitalkravet på 15%. 

Anonymkode: debda...08d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS har misforstått. Det som kommer opp er "Din økonomiske situasjon tilsier at du kan søke om", altså hvor mye TS kan få i lån, ikke hva h*n totalt kan kjøpe for.

Anonymkode: acc1b...ada

Da høres det jo langt mer riktig ut. :) Rart at TS har tolket det som kjøpesum. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men bankene er gjerne villig til å gi deg mye mer i lån, om du har mye egenkapital. Jeg er enslig mor, med laveste AAP. Fordi jeg har 1 mill i egenkapital, var det ikke noe problem å gi meg 1,5 mill i lån. Selv om det er for mye, med tanke på hvor lav inntekt jeg har. Nå kjøpte jeg bolig til 2 mill da, så har bare 1 mill i lån.

Anonymkode: b21fe...acc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grunnen til at jeg trodde det var kjøpesum var fordi når man går videre, så er feltet for "kjøpesum" ferdig utfylt med den aktuelle summen.

Anonymkode: e7a54...8cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Grunnen til at jeg trodde det var kjøpesum var fordi når man går videre, så er feltet for "kjøpesum" ferdig utfylt med den aktuelle summen.

Anonymkode: e7a54...8cb

Og hvis man endrer på det, så blir lånebeløpet større enn det i utgangspunktet sto at man fikk låne.

Anonymkode: e7a54...8cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Den 4.2.2016 at 0.21, AnonymBruker skrev:

Og har du veldig mye EK, så kaster bankene penger etter deg. Det er utrolig kvalmt hvor mye de smisker. 

 

 

Anonymkode: c80ec...8bc

Stemmer dette?

Jeg har ganske mye i EK - delvis opparte midler og delvis arv. Har derimot ikke høy inntekt - en deltidsstilling som om ikke lenge vil bli fulltid, men da med gjennomsnittlig lønn. Er veldig usikker på hva jeg kan forvente i lån...

Anonymkode: 52dc1...3e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I utgangspunktet betyr ikke EK noe når det gjelder lånebeløpet siden det er betalingsevnen (inntekten) som bestemmer hvor mye du klarer å betale per måned. 

Anonymkode: debda...08d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lady Mondegreen
Den 4.2.2016 at 0.21, AnonymBruker skrev:

Og har du veldig mye EK, så kaster bankene penger etter deg. Det er utrolig kvalmt hvor mye de smisker. 

Da jeg søkte om lån for aller første gang og hadde150k i EK, var det flere arrogante idioter som bare lo av meg og sa rett ut at de hadde bedre ting å gjøre.

 

Anonymkode: c80ec...8bc

Jeg hadde 1,8 millioner i egenkapital, men opplevde lite smisk, gitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...