AnonymBruker Skrevet 4. februar 2016 #1 Del Skrevet 4. februar 2016 Jeg bestemte meg for å lage et stort strikkepledd som jeg da skulle tove etterpå, men det ble så altfor mye tovet. Hadde en stor kork med grønnsåpe i maskinen og tovet det på 60 grader først OG 40 grader etterpå og det var altfor mye. Det har krympet mye og har blitt hardt. Har ikke gjort dette før og nå er jeg trist rett og slett. Ser på det store arbeidet som ligger flatt til tørk. Det er ikke ødelagt, men det ble ikke slik som jeg har sett på andres vellykkede prosjekter. Hvordan tover jeg neste gang for å få et fint resultat? Håper på litt gode råd fra tovere ellers i landet, som vet litt om dette. Anonymkode: c9526...578 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sly Skrevet 4. februar 2016 #2 Del Skrevet 4. februar 2016 Jeg tover på 40 grader. Bruker ullvaskemiddel, skyllemiddel og hurtigprogram. Hiver også et par kjøkkenhåndklær med i maskinen. Jeg har aldri tovet store ting, bare sokker og votter, men vil tro at det går ut på det samme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2016 #3 Del Skrevet 4. februar 2016 moren min tover ting på 40 grader. stopper maskina etter en stund og setter på tømming slik at hun kan åpne og se hvordan det er Anonymkode: be71b...6d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frida Skrevet 4. februar 2016 #4 Del Skrevet 4. februar 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg bestemte meg for å lage et stort strikkepledd som jeg da skulle tove etterpå, men det ble så altfor mye tovet. Hadde en stor kork med grønnsåpe i maskinen og tovet det på 60 grader først OG 40 grader etterpå og det var altfor mye. Det har krympet mye og har blitt hardt. Har ikke gjort dette før og nå er jeg trist rett og slett. Ser på det store arbeidet som ligger flatt til tørk. Det er ikke ødelagt, men det ble ikke slik som jeg har sett på andres vellykkede prosjekter. Hvordan tover jeg neste gang for å få et fint resultat? Håper på litt gode råd fra tovere ellers i landet, som vet litt om dette. Anonymkode: c9526...578 Huff, så dumt at alt arbeidet du har lagt ned ble ødelagt. Kan du bruke det til gulvteppe et sted? Det må jo være godt og varmt siden det ble så mye tovet og hardt. Foran senga? Noe godt og varmt å tråkke på hver morgen? Eller klippe det opp til sitteunderlag i passe størrelser? Jeg har kun tovet votter og en firkant som jeg laget såler av. Kanskje du kan spørre i garnbutikken der du kjøper garn neste gang hvordan du tover uten å ødelegge det med for mye toving? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2016 #5 Del Skrevet 4. februar 2016 4 minutter siden, Frida skrev: Huff, så dumt at alt arbeidet du har lagt ned ble ødelagt. Kan du bruke det til gulvteppe et sted? Det må jo være godt og varmt siden det ble så mye tovet og hardt. Foran senga? Noe godt og varmt å tråkke på hver morgen? Eller klippe det opp til sitteunderlag i passe størrelser? Jeg har kun tovet votter og en firkant som jeg laget såler av. Kanskje du kan spørre i garnbutikken der du kjøper garn neste gang hvordan du tover uten å ødelegge det med for mye toving? Jeg har noen par kjøpte ullsokker som slipper mye ull-lo, selv etter flere gangers vask i maskin med milo. Vil sokkene slutte å slippe ull-lo/ ullfibre dersom jeg tover de? Hvordan kan jeg få de til å bli tovet? Kan jeg bruke grønnsåpe (flytende) i vaskevannet for å få de tovet? Anonymkode: db6d1...4f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frida Skrevet 4. februar 2016 #6 Del Skrevet 4. februar 2016 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har noen par kjøpte ullsokker som slipper mye ull-lo, selv etter flere gangers vask i maskin med milo. Vil sokkene slutte å slippe ull-lo/ ullfibre dersom jeg tover de? Hvordan kan jeg få de til å bli tovet? Kan jeg bruke grønnsåpe (flytende) i vaskevannet for å få de tovet? Anonymkode: db6d1...4f4 Jeg aner ikke om de blir tovet av bare grønnsåpe. Sokkene må være ren ull for å tove, hvis de er superwash, så tover de ikke. Hvis du tover dem kan de bli ganske små, så du må i så fall passe nøye på og jeg har lest at de som tover sokker tar dem på våte/fuktige for at sokkene skal passe til foten. Men jeg har aldri tovet sokker, så jeg aner ikke. Har bare krympet noen veldig i vaskemaskinen og det var ikke meningen. De ble str. 5 år (var voksenstørrelse) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LempikasPromise Skrevet 4. februar 2016 #7 Del Skrevet 4. februar 2016 Jeg tover på 40 grader, og bruker bare milo i maskinen. Ikke for lang tid om gangen. Det er stor forskjell på maskiner også, så kontroller litt underveis. Lykke til! (PS, skjønner skuffelsen din. Opplevde noe lignende for litt siden, tovet ved en feil på ett annet program enn jeg pleier, og ende da opp med å forvandle et par votter til to harde små klumper som bare måtte kastes.) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2016 #8 Del Skrevet 4. februar 2016 1 time siden, Frida skrev: Jeg aner ikke om de blir tovet av bare grønnsåpe. Sokkene må være ren ull for å tove, hvis de er superwash, så tover de ikke. Hvis du tover dem kan de bli ganske små, så du må i så fall passe nøye på og jeg har lest at de som tover sokker tar dem på våte/fuktige for at sokkene skal passe til foten. Men jeg har aldri tovet sokker, så jeg aner ikke. Har bare krympet noen veldig i vaskemaskinen og det var ikke meningen. De ble str. 5 år (var voksenstørrelse) Tusen takk for svar og råd! Anonymkode: db6d1...4f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå