Gå til innhold

Umenneskelig dyrt i Norge!

Fremhevede innlegg

Gjest Raindrops
Skrevet (endret)

Umenneskelig dyrt? Virkelig? Du overdriver ikke en liten smule nå? Sitter du igjen med 10 000 du i praksis kan bruke på hva du vil, så har du det helt OK. Eventuelt trenger du en realitetssjekk og billigere vaner. Ingen trenger klær for 3000 kroner i måneden.

Endret av Raindrops
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Klær er noe man trenger, ikke bare for å beskytte seg mot kulde men også for å se bra ut. 

Anonymkode: e6dfe...5c8

Man trenger IKKE klær til 2-3 000 hver måned nei. Verken for å beskytte seg mot kulden eller for å se bra ut. Det er fullt mulig å kjøpe klær som ser bra ut, og som varer mer enn en måned før de er så utslitte at man må kjøpe nye. 

Kari må skjerpe seg, og slutte å være en sutreguri som sløser vekk pengene på luksus og tøys. 

Anonymkode: 84ee8...41d

• Liker 6
Skrevet
3 minutter siden, Raindrops skrev:

Umenneskelig dyrt? Virkelig? Du overdriver ikke en liten smule nå? Sitter du igjen med 10 000 du i praksis kan bruke på hva du vil, så har du det helt OK. Eventuelt trenger du en realitetssjekk og billigere vaner. Ingen trenger klær for 3000 kroner i måneden.

For 3000 får du knapt et par gode vintersko og en god jakke. 

Gjest Raindrops
Skrevet (endret)
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen trenger å bruke 36 000 kroner på klær i året, altså 3000 kroner i måneden.

Endret av Raindrops
Fixed!
Gjest UhuruPeak
Skrevet

(450000*0.73)/12=27375. Etter boliglån 18375. Trekk fra månedlige utgifter for hele husholdet (Sifo. Dekker mat, personlig pleie, klær, sko, reise kollektivt, tlf, møbler +++) på 7670. Igjen har Kari 10705 kroner til overs. Det er en fin sum! For dyrt bare tull!

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du trenger ikke kjøpe vintersko og en god jakke hver måned. Du trenger ikke kjøpe det hvert ÅR engang. Jeg kjøpte meg en god vinterjakke for to år siden, den er like god i dag. Og den kostet bare 500 kr. Vinersko lige så. Jeg kjøpte et par Ecco goretex-sko for to år siden, til rundt 1500, og de går jeg med fremdeles. Like fine. Kari må lære seg å ta vare på tingene sine, det er ikke normalt å ødelegge jakker og sko hver måned. 

Anonymkode: 84ee8...41d

• Liker 6
Skrevet

Kari hadde hatt det enda trangere i London, Paris, Tokyo.... Det er dyrt i Oslo, men ikke umenneskelig. Hvis Kari gidder å bo en stund i en skoeske på Haugenstua kan hun etter hvert bygge seg opp egenkapital.

Anonymkode: 4aa1b...514

• Liker 3
Gjest førstedamen
Skrevet

Kari har uansett ikke sjansje for alle som vil eie i norge idag MÅ bli gjeldsslaver. Det vil si at om du ikke vil eller ikke har mulighet til det pga feks sykdom, da må du bare bo i drittleilighet.

Sånn er det idag og man kan ikke sammenligne renter og lignende raporrter for å prøve å motbevise det.

Jeg kommer aldri til å få noen mulighet til å kjøpe noe så dyrt som et hus på AAP f eksempel.

Hvor mange har råd til å kjøpe ny bil idag?

De setter høye avgifter og ber folk kjøpe nye biler med miljøteknologi. Problemet er jo at nye biler er idag så dyre at uten lån har rett og slett ingen vanlige folk råd til å kjøpe ny bil uten et rått billån. Altså er det få i norge som har råd til å kjøpe noesom helst uten penger de faktisk ikke har engang.

Skrevet

Utgangspunktet for skatteberegningen er feil. Man betaler ikke 38 %skatt av en lønn på 450 000, spesielt ikke om man har 2mill i huslån. Standardfratrekk og rentefratrekk må trekkes fra bruttoinntekt før skatten beregnes. Er forøvrig enig med TS at det ikke er lett å klare seg på 450 000 i årslønn. 

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, Raindrops skrev:

Ingen trenger å bruke 72 000 kroner på klær i året, altså 3000 kroner i måneden.

3000 x 12 mnd er da faktisk 36 000 etter min hoderegning. :fnise:

Anonymkode: f438b...0a9

Gjest Raindrops
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

3000 x 12 mnd er da faktisk 36 000 etter min hoderegning. :fnise:

Anonymkode: f438b...0a9

Ja, 72 000 gir ikke en gang mening :ler:

Skrevet

Kari bør gifte seg med Ola og flytte til Eidsvoll. De kan dagpendle til Oslo.

• Liker 1
Skrevet

Det er billigere å bo i Norge enn alle andre steder.

Anonymkode: 75662...5bd

Skrevet

Hvis Kari ikke klarer seg på 10 000 kr i måneden er det rett og slett ikke håp for henne!! Jeg tror ikke jeg kjenner noen single voksne mennesker med lån som har mer enn det til overs i måneden når alt er betalt.

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, lulle skrev:

Utgangspunktet for skatteberegningen er feil. Man betaler ikke 38 %skatt av en lønn på 450 000, spesielt ikke om man har 2mill i huslån. Standardfratrekk og rentefratrekk må trekkes fra bruttoinntekt før skatten beregnes. Er forøvrig enig med TS at det ikke er lett å klare seg på 450 000 i årslønn. 

Jeg er musiker, selvstendig næringsdrivende, og tjener ikke i nærheten av 450 000. Jeg klarer meg utmerket!:)
Har en 75 m2 leilighet med garasje, utebod og hage, og klarer uten problemer å betale lånet hver mnd. Du kan tror jeg var stolt når jeg hadde spart nok egenandel til å få lånet.:laugh:
Jeg sparer og sparer og sparer, men lider ingen nød. Spiser godt og sunt, i fjor var jeg på to ferier (en var til og med ut av Europa). Alt handler om prioriteringer, sparing, og å lære seg å kutte kostnader der man kan. Hvis jeg klarer meg så fint på det jeg har, så burde man klare seg like fint på 450000,- :tongue:

Anonymkode: 565be...cb7

• Liker 1
Gjest Herr Heftig
Skrevet

Kari erlur som ofrer størrelse på leiligheten til fodel for kort reisevei til jobb. Hun får dermed ca. 1 time ekstra fritid hver dag.

Skrevet
12 minutter siden, lulle skrev:

Hva er det som ikke er lett med det? Jeg kan ikke se for meg at man må snu så ille på krona med den årslønnen. Hvis det er vanskelig med nesten en halv million, hva i alle dager sier det om alle oss andre, som tross alt klarer oss helt fint?

Anonymkode: 327ec...9fe

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva får du for 10 000 kroner i dag? Ikke mye. Plutselig går vaskemaskinen, og du må ut med 4-5 tusenlapper. Litt klær og vipps så forsvinner 2-3 tusen til. Så er det jo mat da. Koster fort 2-3 tusen i måneden det også. 

Vaskemaskinen går ikke hver mnd, så der fikk du 4-5000 du kan spare. Du bruker heller ikke 3000 hver mnd på klær - enda mer du kan spare. Mat må du selvfølgelig ha, så begynn å følge med på alle tilbudene. Jeg tjener ikke i nærheten av 450000,-, men på lørdag hadde jeg indrefilet av hjort til middag. Slo til da den lokale slakteren min hadde tilbud på hjort etter hjortejakten. 
Der er sååå mye du kan gjøre for at 450000,- kan føre til en relativt god personlig økonomi. Men selvfølgelig, har du vaner som 3000,- i klær hver mnd, som er helt absurd i mine øyne, så vil jeg si at det ikke blir lett å leve i Oslo på den lønnen.

Anonymkode: 565be...cb7

• Liker 1
Skrevet

Og dyrere skal det bli med tanke på at 30.000 nye mennesker har kommet til Norge nå, 60.000 kommer til neste år og mesteparten kommer til å bosette seg i og rundt Oslo :)

Anonymkode: 123d4...cda

• Liker 1
Skrevet

Kjære Kari. 
Jeg tjener relativt dårlig. Får utbetalt i underkant av 19.000 hver måned. 
Selv med 19.000 utbetalt så har jeg klart å kjøpe meg leilighet, alene. I en alder av 25. I renter og avdrag betaler jeg rundt 8000 hver måned, dette inkludert fellesutgifter. I tillegg har jeg en del andre faste utgifter som forsikring, telefon, internett, strøm, tv osv. Alle mine faste utgifter kommer på rundt 2000 i måneden. Da sitter jeg igjen med 9000 kroner. 

Det er ikke umenneskelig dyrt, når jeg som tjener minstelønn har råd til å kjøpe en leilighet, alene og i tillegg sitte igjen med 9000 etter at alle faste utgifter er betalt. 

Du Kari, du Kari, selvfølgelig kan en få mer for pengene i Berlin f.eks, men de som bor i Berlin tjener nok ikke i nærheten av det samme som vi gjør i Norge og det kan derfor ikke sammenlignes. 

Anonymkode: b8aba...d87

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...