Gå til innhold

Storebror som plager - heeele tiden

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det normalt at en snart 16 åring elsker å plage småsøsken? Jeg trodde det skulle være omvendt. Jeg holder på å klikke på stesønnen, da han ikke kan komme å sette seg i stua sammen med oss i ti sekunder en gang, før lillesøsteren hyler av irritasjon. Og så starter kranglingen. Hva slags konsekvenser kan en gi så han slutter?

Anonymkode: 792fe...317

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bytt passordet til Wifi hver gang han oppfører seg som en drittunge og gi det til han igjen om han ber om unnskyldning. Til slutt blir han lei av å komme å be om unnskyldning at han tilslutt vil slutte.

Anonymkode: dedf2...b02

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bytt passordet til Wifi hver gang han oppfører seg som en drittunge og gi det til han igjen om han ber om unnskyldning. Til slutt blir han lei av å komme å be om unnskyldning at han tilslutt vil slutte.

Ja.. hadde jeg bare hatt peiling på hvordan vi gjorde det så..

Skrevet

Tror det er normalt, jeg gjorde hvertfall det da jeg var 16. Det var kjempegøy, og jeg bare fortsatte fordi jeg kunne. Mamma prøvde å si at jeg ikke fikk lov, prøvde å appelere til min fornuft og samvittighet, men det hadde jeg ikke så mye av akkurat da. Og jeg brydde meg jo ikke om at jeg ikke fikk lov når det ikke skjedde noe likevel.

Så konsekvenser er nok tingen ja. Støtter innlegg nummer 2.

Anonymkode: 3c11d...f3d

• Liker 2
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Ja.. hadde jeg bare hatt peiling på hvordan vi gjorde det så..

Ett enkelt googlesøk lærer deg det. Eller ring kundeservice til internett leverandøren din.

• Liker 3
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det normalt at en snart 16 åring elsker å plage småsøsken? Jeg trodde det skulle være omvendt. Jeg holder på å klikke på stesønnen, da han ikke kan komme å sette seg i stua sammen med oss i ti sekunder en gang, før lillesøsteren hyler av irritasjon. Og så starter kranglingen. Hva slags konsekvenser kan en gi så han slutter?

Det er ikke en mulighet for at hun hyler uten at det egentlig er noe å hyle for, da? Kanskje hun har vent seg til det?

Anonymkode: 450d6...e6b

• Liker 2
Skrevet

Konsekvenser selvfølgelig, 16-åringer skjønner det.

Anonymkode: d2037...983

Skrevet

når jeg kom inn i huset her var det ei huskestue. Eldstemann var noe yngre da, men han var alltid etter lillesøstra. Han visste at uansett hva han gjorde så kom hun til å hyle og skrike. Problemet var at mor og far aldri såg dette, de bare hørte bråket av dattera som hylte og skreik. Så da var det hun som fikk kjeft. Da jeg kom i hus ble jeg oppmerksom på problemet og tok eldstemann flere ganger i å starte bråket (alle gangene). De kunne ikke gå forbi hverandre i gangen uten at det ble bråk. Jeg satte foten hardt ned, og det endte flere ganger at han for på dør fordi han ble sint på meg. Så fikk han bare gjøre det, for sånn oppførsel vil jeg ikke ha i mitt hus! (og konsekvenser som å ta bort internett etc har blitt gjennomført)

Anonymkode: a9a76...2be

• Liker 3
Skrevet

send han ut av huset og ikke la han komme hjem på x antall timer.
beslaglegg tlf, pc, xbox etc.
endre wifi passord.

spennende å se hvor lenge han holder seg da.

Skrevet

Før dere innfører straff:

Er du sikker på at han faktisk gjør noe hver gang? Småsøsken kan være utspekulert. 

Og: har du spurt ham hvorfor han gjør det? 

• Liker 5
Skrevet

Hva går terginga ut på, og hvor gammel er lillesøster?

Skrevet

Det der er veldig vanlig. Vi hadde "problemer" med det her også. Det var mest irriterende i grunn...Alltid litt bråkete, men ikke noe alvorlig heller.

Jeg forstå ikke hvorfor man skal hive seg rett på straffemetoder. Dere kan da ikke ha tenåringer selv dere som iler til den konklusjonen....

Han må snakkes med!

Skrevet
7 timer siden, MapleSirup skrev:

Det der er veldig vanlig. Vi hadde "problemer" med det her også. Det var mest irriterende i grunn...Alltid litt bråkete, men ikke noe alvorlig heller.

Jeg forstå ikke hvorfor man skal hive seg rett på straffemetoder. Dere kan da ikke ha tenåringer selv dere som iler til den konklusjonen....

Han må snakkes med!

Her hjalp det ikke å snakke. Skulle man bare overse at søstra ble skubba og slått hele dagen da? Her har både jeg og samboer tenåringer. Dattera mi orket rett og slett ikke være her på det værste. Skal virkelig en tenåring få lov til å ødelegge en hel familie? Nei da må det faktisk til konsekvenser og straffemetoder!

Skrevet

Det høres helt normalt ut. Hadde samme forhold med storebror da jeg var liten. Jeg tror det er lurt å sette regler for barna og være tydelig på konsekvensene. At de da mister det som er viktig for dem i en uke. Mobil, PC, Xbox osV.. Jeg ville ha lest på nett om hva barnepsykologer mener bør gjøres i det tilfellet. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Her hjalp det ikke å snakke. Skulle man bare overse at søstra ble skubba og slått hele dagen da? Her har både jeg og samboer tenåringer. Dattera mi orket rett og slett ikke være her på det værste. Skal virkelig en tenåring få lov til å ødelegge en hel familie? Nei da må det faktisk til konsekvenser og straffemetoder!

Vold og terging er jo overhodet ikke sammenlignbart.

• Liker 2
Skrevet

Tenåringer har jo ofte litt dårlige antenner. Liker å provosere litt, har mark i rompa, søker feil oppmerksomhet osv.

Det mest effektive er å prøve å oppnå forståelse hos de for hvor slitsomt og irriterende det er for alle andre.

Å gå til krig er det verste man kan gjøre. Konsekvensene må i såfall henge sammen med adferden.

Wifi har lite med tergingen å gjøre.

Skrevet
55 minutter siden, MapleSirup skrev:

Tenåringer har jo ofte litt dårlige antenner. Liker å provosere litt, har mark i rompa, søker feil oppmerksomhet osv.

Det mest effektive er å prøve å oppnå forståelse hos de for hvor slitsomt og irriterende det er for alle andre.

Å gå til krig er det verste man kan gjøre. Konsekvensene må i såfall henge sammen med adferden.

Wifi har lite med tergingen å gjøre.

forslag til konsekvens? Wifi er glimrende ettersom det er det viktigste en ungdom har i dag. Det er ikke som før da det å måtte gå på rommet var en konsekvens, nå gjør de jo det med glede hvis de har wifi og pc!

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

forslag til konsekvens? Wifi er glimrende ettersom det er det viktigste en ungdom har i dag. Det er ikke som før da det å måtte gå på rommet var en konsekvens, nå gjør de jo det med glede hvis de har wifi og pc!

Spør deg selv om hvor mange ganger du har prøvd en ting og hvilken effekt det har.

Dersom fjerne Wifi faktisk fungerer, så er vel problemet over da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...