Gå til innhold

Benzodiazepiner og bilkjøring

Fremhevede innlegg

Skrevet

jeg har gått på disse noen år og har kjørt bil hele veien. Dette pga at kroppen min er vant til dem så jeg blir ikke ruset. Tablettene er skrevet ut av lege så jeg står ikke med knekk i knærne og kjøper dem på gata. Går på 20 mg hver dag, fordelt utover 4 ganger. Jeg har egentlig ikke vært redd for bilkjøring før nå men det er pga alle artiklene om det de siste dagene, at NÅ skal "vi tas". Jeg er i en nedtrappingsprosess nå, men den kommer til å ta litt tid da jeg blir veldig syk av å trappe ned. Er det noen som har kunnskap rundt det å søke til fylkesmannen ang medikamentbruk og bilkjøring eller har noen tips til meg angående dette?

Anonymkode: 5ea3c...c1a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva sier legen som skriver ut disse medisinene dine om bilkjøring i benzodiazepinrus? Dissempillene vil gi utslag på politiets rustest. Blir du stoppet og testet så er du ille ute mht fremtidig bilkjøring. Parker bilen inntil du er fri fra medisinene, det blir både billigere og enklere enn om politiet tar førerkortet fra deg og du i tillegg blir dømt for ruskjøring. 

At du ikke føler rus på egen kropp, er ikke du istand til å vurere selv. Ruskjører skal av veien, før de skader eller dreper noen.  Det siste vet du i teorien, og du ville sikkert met det samme, om det ikke hadde vært deg selv vi snakker om, ikke sant? 

Anonymkode: cf10d...b89

• Liker 5
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva sier legen som skriver ut disse medisinene dine om bilkjøring i benzodiazepinrus? Dissempillene vil gi utslag på politiets rustest. Blir du stoppet og testet så er du ille ute mht fremtidig bilkjøring. Parker bilen inntil du er fri fra medisinene, det blir både billigere og enklere enn om politiet tar førerkortet fra deg og du i tillegg blir dømt for ruskjøring. 

At du ikke føler rus på egen kropp, er ikke du istand til å vurere selv. Ruskjører skal av veien, før de skader eller dreper noen.  Det siste vet du i teorien, og du ville sikkert met det samme, om det ikke hadde vært deg selv vi snakker om, ikke sant? 

Anonymkode: cf10d...b89

Du burde virkelig ikke skrive om ting du ikke har peiling på. Man kan faktisk ha lov til å kjøre bil med hele 65mg i døgnet på sobril! Og opptil 50mg på tungtransport. Over 30mg i døgnet skal man søke dispensasjon. TS med 20 mg i døgnet har ikke et problem. 

Anonymkode: 70fe9...4a5

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du burde virkelig ikke skrive om ting du ikke har peiling på. Man kan faktisk ha lov til å kjøre bil med hele 65mg i døgnet på sobril! Og opptil 50mg på tungtransport. Over 30mg i døgnet skal man søke dispensasjon. TS med 20 mg i døgnet har ikke et problem. 

Tusen takk :) virker som du kan litt om dette. Hvor har du alle de dataene fra? Så jeg kan sjekke litt rundt det. Vet du hvordan man løser det hvis jeg blir stoppet med bare 20 mg om dagen av politiet? Hvordan forklarer jeg det at jeg går pga nedtrapping uten at jeg trenger å være redd for at førerkortet ryker? Takk igjen på svar :) 

Skrevet

Noen fler? :) 

Skrevet

Jeg har den holdningen at hvis man i utgangspunktet må ha beroligende for å kunne kjøre, så burde man la bilen stå. 

• Liker 4
Gjest førstedamen
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

20 mg i døgnet skal ikke være noen fare med sobril (oksazepam). Her er de anbefalte grensene: 

http://nhi.no/livsstil/helsetjenesten/diverse/forerkort-medisintabell-37964.html

Ja men bare så du er klar over det så ville ikke politiet brydd seg om det og du hadde mistet lappen.

Og Benzodiazepiner kan jo være noe helt annet enn sobril. Politiet vet jo ikke om det er det ene eller andre du går på før ETTER en blodprøve. Det kan jo være snakk om f.eks Mogadon som brukes mye innen rusmiljø (men som jeg og har brukt en periode i livet) og dette er tunge greier altså. Som du ABSOLUTT ikke kan kjøre bil på. Så hvis du blir stoppet og politiet mistenker benzo, ja da må de faktisk ta deg inn, men mindre du har slik en lapp man kan få hos legen sin, som man bland annnet vil få hvis man går på noe fast og kjører bil, men legen din MÅ underskrive på det FØR du blir stoppet av politiet, ellers gjelder det ikke.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk :) virker som du kan litt om dette. Hvor har du alle de dataene fra? Så jeg kan sjekke litt rundt det. Vet du hvordan man løser det hvis jeg blir stoppet med bare 20 mg om dagen av politiet? Hvordan forklarer jeg det at jeg går pga nedtrapping uten at jeg trenger å være redd for at førerkortet ryker? Takk igjen på svar :) 

Snakk med legen din om det, så får du svar av han. Hvis du vil føle deg sikker søker du dispensasjon, det hjelper legen din deg med. 

45 minutter siden, Miranda16 skrev:

Jeg har den holdningen at hvis man i utgangspunktet må ha beroligende for å kunne kjøre, så burde man la bilen stå. 

Man må vel ikke ha beroligende FOR å kunne kjøre, men å kunne kjøre mens man går på beroligende. 

43 minutter siden, førstedamen skrev:

Ja men bare så du er klar over det så ville ikke politiet brydd seg om det og du hadde mistet lappen.

Og Benzodiazepiner kan jo være noe helt annet enn sobril. Politiet vet jo ikke om det er det ene eller andre du går på før ETTER en blodprøve. Det kan jo være snakk om f.eks Mogadon som brukes mye innen rusmiljø (men som jeg og har brukt en periode i livet) og dette er tunge greier altså. Som du ABSOLUTT ikke kan kjøre bil på. Så hvis du blir stoppet og politiet mistenker benzo, ja da må de faktisk ta deg inn, men mindre du har slik en lapp man kan få hos legen sin, som man bland annnet vil få hvis man går på noe fast og kjører bil, men legen din MÅ underskrive på det FØR du blir stoppet av politiet, ellers gjelder det ikke.

Dette er det legen som skal vurdere. Har man feks. dispensasjon fra fylkeslegen så kan ikke politiet overprøve denne. Og man må selvsagt sjekke sine egne tabletter og hvilket virkemiddel det er i dem, for å kunne bruke listen. Det er forskjellige grenser på forskjellige virkemidler. 

• Liker 1
Gjest førstedamen
Skrevet

Ja

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er det legen som skal vurdere. Har man feks. dispensasjon fra fylkeslegen så kan ikke politiet overprøve denne. Og man må selvsagt sjekke sine egne tabletter og hvilket virkemiddel det er i dem, for å kunne bruke listen. Det er forskjellige grenser på forskjellige virkemidler. 

Ja men det var ikke snakk om det. Dette var snakk om hvis du ble stoppet av politiet uten papirer. For det har jo tydeligvis ikke TS, da hadde jo ikke TS trengt å spørre her?

Og om politiet mistenker ruskjøring har det ikke noe å si hvor lite du går på eller hvordan virkemiddel det er før en eventuell blodprøve er tatt. Politiet kan ikke gå på ordet ditt når du blir stoppet, du må ha papirene i orden.

Skrevet
1 time siden, førstedamen skrev:

ja men hvordan får man en slik lapp hos legen? Min virker som han ikke vil skrive ut. Jeg går på 20 mg vival pr dag nå, må gjennom en lang nedtrapping for jeg blir dausjuk av å gå av de for tidlig.. har prøvd 4 ganger og vet at jeg må bruke laang tid på det. hvordan få legen til å skrive en slik lapp? Det er jo tross alt han som skriver disse ut til meg og har gjort i mange år.. Jeg er kun blitt et nervevrak av dette nå pga alle skriveriene det har vært om at det skal bli så strengt så jeg føler jeg må sjekke det ut nå.

Gjest førstedamen
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ja men hvordan får man en slik lapp hos legen? Min virker som han ikke vil skrive ut. Jeg går på 20 mg vival pr dag nå, må gjennom en lang nedtrapping for jeg blir dausjuk av å gå av de for tidlig.. har prøvd 4 ganger og vet at jeg må bruke laang tid på det. hvordan få legen til å skrive en slik lapp? Det er jo tross alt han som skriver disse ut til meg og har gjort i mange år.. Jeg er kun blitt et nervevrak av dette nå pga alle skriveriene det har vært om at det skal bli så strengt så jeg føler jeg må sjekke det ut nå.

Ehh, DA har du et problem desverre. Hvis legen som gir deg medisinen mener at man ikke skal kjøre bil på en sånn dose må du desverre bare høre på legen og ikke kjøre bil, eller gjøre som narkomane gjør. Finn en kvakksalverlege som ordner deg disse papirene.

Gjest førstedamen
Skrevet

For oksazepam (Sobril, Alopam) vil inntak over 65 mg vanligvis ikke være forenlig med kjøring, mens inntak opptil 30 mg oftest er akseptabelt.

MEN for vival og stesolid gjelder faktisk helt andre regler!!!!

Skrevet
2 minutter siden, førstedamen skrev:

For oksazepam (Sobril, Alopam) vil inntak over 65 mg vanligvis ikke være forenlig med kjøring, mens inntak opptil 30 mg oftest er akseptabelt.

MEN for vival og stesolid gjelder faktisk helt andre regler!!!!

Jeg er jo ikke narkoman, har vært igjennom noen tøffe år og er nå på vei med nedtrapping, men må bruke lang tid da jeg blir veldig dårlig. Hvor finner du disse reglene om vival?

Skrevet
1 time siden, førstedamen skrev:

Ja

Ja men det var ikke snakk om det. Dette var snakk om hvis du ble stoppet av politiet uten papirer. For det har jo tydeligvis ikke TS, da hadde jo ikke TS trengt å spørre her?

Og om politiet mistenker ruskjøring har det ikke noe å si hvor lite du går på eller hvordan virkemiddel det er før en eventuell blodprøve er tatt. Politiet kan ikke gå på ordet ditt når du blir stoppet, du må ha papirene i orden.

Poenget er at man regnes ikke som ruset på <30mg sobril, for å ta det eksempelet. Derfor er det som regel ikke noe problem å bruke den mengden, man vil ikke fremstå som ruset hvis det er en dose man er vant til. Selvsagt finnes det unntak, tynne, små jenter kan kanskje bli ruset på bare 20mg. 

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er jo ikke narkoman, har vært igjennom noen tøffe år og er nå på vei med nedtrapping, men må bruke lang tid da jeg blir veldig dårlig. Hvor finner du disse reglene om vival?

Jeg gav dem jo til deg lenger opp her! Følg linken. Finn ut hvilket virkemiddel du bruker og se på skjemaet! 

Under her nå. 

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

20 mg i døgnet skal ikke være noen fare med sobril (oksazepam). Her er de anbefalte grensene: 

http://nhi.no/livsstil/helsetjenesten/diverse/forerkort-medisintabell-37964.html

Gjest førstedamen
Skrevet

På nhi.no

Skjønner at du ikke er narkoman, har selv brukt vival i perioder.

Men vil ikke legen skrive det ut  får du ikke det... og da mister du lappen og det KAN bli veldig vanskelig å få den tilbake.Legen er visst også pliktig til å melde fra om du faktisk kjører bil på "for høye" doser.

Medikament-grupper Medikament
(t/2)
Oppfyller vanligvis helsekravene Dispensasjon bør vanligvis gis for lavere klasser. Dispensasjon kan gis for høyere klasser Dispensasjon kan gis for lavere klasser Dispensasjon for høyere klasser skal vanligvis ikke gi Dispensasjon skal vanligvis ikke gis for noen klasser
Benzodiazepiner og benzodiazepinliknende medikamenter Diazepam
(20-50 t)
≤ 10 mg 11-15 mg 16-20 mg > 20 mg
Oksazepam
(10-15 t)
≤ 30 mg 31-50 mg 51-65 mg > 65 mg
Gjest førstedamen
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Poenget er at man regnes ikke som ruset på <30mg sobril, for å ta det eksempelet. Derfor er det som regel ikke noe problem å bruke den mengden, man vil ikke fremstå som ruset hvis det er en dose man er vant til. Selvsagt finnes det unntak, tynne, små jenter kan kanskje bli ruset på bare 20mg. 

Jeg gav dem jo til deg lenger opp her! Følg linken. Finn ut hvilket virkemiddel du bruker og se på skjemaet! 

Under her nå. 

Ja men problemet er jo at det ikke er snakk om sobril, og legen vil ikke gi disp...

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Siden du ikke klarte å få med deg det lenger opp begynner jeg egentlig å lure på om du er skikket til å kjøre bil. Du takket jo tilogmed for innlegget mitt, men uten å lese hva jeg skrev skjønner jeg. 

Nå har jeg googlet for deg, virkemiddelet i Vival er Diazepam, og der er grensen under 10 mg. Altså under 10 mg i døgnet er stort sett ikke noe problem, bruker du over det må du ha dispensasjon. Du kjører altså veldig ulovlig, og hvis du skal kjøre lovlig må du sammen med legen vurdere om du skal søke dispensasjon for å få lov til å bruke bil på en slik dose. Hvis du kjører på noen nå kan forsikringsselskapet ditt gi deg pengekravet, dvs du kan havne i milliongjeld fordi du kjørte ruset. 

• Liker 1
Skrevet
Et øyeblikk siden, førstedamen skrev:

Ja men problemet er jo at det ikke er snakk om sobril, og legen vil ikke gi disp...

Jeg trodde faktisk denne personen var så oppegående at hun klarte å forstå at det var forskjellige grenser på forskjellige virkemidler. Jeg var naiv nok til å tro at hun faktisk leste linken jeg la ved. Jeg tok et eksempel jeg selv kjenner til, men det gikk ikke inn for TS. 

• Liker 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...