Gå til innhold

Asperger, også kalt feilkode syndromet.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg vet ikke om jeg har det, og vil ikke vite det, da jeg er redd for stempel og div. Hindringer i livet. For det er det det blir, et stempel. 

Jeg føler at vil jeg nok, kan ting forandres på, tvinges vekk.

Saken er, at jeg har fått en rekke kommentarer fra lærere f.eks, om at jeg kanskje virker litt barnslig og de spør om jeg er klar over at jeg kanskje er litt annerledes enn de andre. Jeg hadde ingen venner på ungdomsskolen, trodde det var noe galt med meg fordi jeg likte å være alene. Men jeg savnet veldig å ha venner og. Dette hører fortiden til. Nå er jeg 23 år. Jeg føler fremdeles litt på at jeg ikke helt henger med mentalt. Føler meg litt barnslig.. At jeg beveger meg som om jeg skulle vært noe yngre, snakker slik osv osv. Føler jeg må gjøre noe for å bli mer voksen. Og mer voksen er mer sexy. Jeg gidder liksom ikke å la en tåpelig hjerne som ikke klarer å motarbeide feilen hindre meg i å bli det jeg vil være. 

Og så..det med "feilkode".  jeg har hatt lett for å løse masteroppgaver f.eks, men ved helt andre metoder enn de andre. Og finner løsninger på andre måter.

Såå, er det slik at hjernen på en måte vet hvordan "normale" fungerer, og bestemmer seg for å være helt motsatt og dermed bli "feilkodet"? 

Anonymkode: 42dd3...beb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om det hindrer deg sosialt, så kan du jo be fastlegen henvise deg for en utredning?

Ellers er det ikke nødvendigvis noe feil å være annerledes. Mange berømte mennesker og forskere har vært annerledes på en god måte. Men om man lider under det og det hindrer en i å leve livet fullt ut, da er det jo verdt å undersøke det. Det virker ikke som det hindrer deg i utdanningen din i alle fall.

Anonymkode: b7f70...50c

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og så..det med "feilkode".  jeg har hatt lett for å løse masteroppgaver f.eks, men ved helt andre metoder enn de andre. Og finner løsninger på andre måter.

Hva mener du egentlig med dette? Har du skrevet flere av dem?

Anonymkode: c7d01...0e0

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du egentlig med dette? Har du skrevet flere av dem?

Anonymkode: c7d01...0e0

Bra vi har nyttige AB-er som virkelig kan sette fokuset på det riktige. Asperger? Drit i det, jeg lurer på hvorfor du skriver masteroppgaver i flertall!!!!!

Anonymkode: 2a6c0...32d

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Bra vi har nyttige AB-er som virkelig kan sette fokuset på det riktige. Asperger? Drit i det, jeg lurer på hvorfor du skriver masteroppgaver i flertall!!!!!

Kanskje AB også har Arsperger ;)

Anonymkode: b7f70...50c

Skrevet

Haha. Autokorrekt slår til igjen. Så sinte folk det er her.

Matteoppgaver skulle det stå. 

TS

Anonymkode: 42dd3...beb

• Liker 4
Skrevet

Hvis du har asperger syndrom - noe bare en utredning kan fastslå - er det et par ting jeg (som har Asperger syndrom) kan si:

* Man har ingen forpliktelse til å være åpen om sin diagnose. Min arbeidsgiver vet ikke at jeg har denne diagnosen. Svært få av mine venner vet. Men uansett synes jeg ikke man skal være så redde for "stempler". 

* Jeg har ikke hørt uttrykket "feilkode-syndromet" før. Asperger kalles en utviklingsforstyrrelse, og forstyrrelse høres jo negativt ut... Men selv om personer med "Asperger-hjerner" ofte sliter med en del utfordringer som personer med "normale hjerner" i mindre grad gjør, så gir denne såkalte feilkoblingen også anlegg for ting som "riktig koblede" hjerner ikke har i samme grad.

Dessuten: Med mindre du er religiøs og tror på en intelligent designer, en bevisst plan bak skaperverket eller noe i den duren, så gir det vel liten mening å klassifisere noe som riktig og feil? Asperger-hjernen er et resultat av evolusjon, akkurat som alle andre hjerner. Og millenniene vil vise hva som fungerte best i det lange løp.

* Jeg vil på det sterkeste fraråde å motarbeide den du er. Særlig hvis en utredning skulle vise at du har Asperger syndrom. Det går an å tilnærme seg en normalitet uten å motarbeide seg selv. Det gjelder sikkert også for folk som ikke har Asperger syndrom, men det gjelder i høyeste grad for noen som har det. En kamp mot seg selv vil komme på toppen av alt annet, og det vil kunne skape en veldig vanskelig situasjon når kreftene tar slutt.

Første skritt hvis du tror at du kanskje har Asperger syndrom, er å ta det opp med din fastlege og be om å bli utredet. Det er ingen vits i å bekymre seg over dette hvis du ikke tar steg for å bringe klarhet i tingene. Kanskje du slett ikke har Asperger syndrom.

Jeg synes at denne artikkelen gir en veldig treffende beskrivelse av hvordan folk med Asperger syndrom er, selv om det er variasjoner: https://www.autismesiden.no/userfiles/file/Brukerveiledning.pdf

• Liker 1
Skrevet

Jeg har aldri hørt om noen med asperger som har "diagnosert" seg selv. Det kom tydelig nok frem i barndommen. Spesielt gjennom sosiale vansker, vanskeligheter med å uttrykke følelser og reaksjoner (enten ingen, eller voldsomt mye). Men hvis du er usikker, så be gjerne om en utredelse. Man trenger dog ikke en diagnose for å være "skrudd sammen" litt annerledes, og det er jo bare bra?

Anonymkode: 313a7...1ec

Skrevet

Mange voksne som ikke ble plukket opp. Dersom en person er bare 25 år, så er det såpass lenge siden han/ hun var barn at det var en tid der man kanskje ikke visste så mye om diagnosen. Noen barn er flinkere å kompensere enn andre også, så knekker de sammen i voksen alder fordi det etter hvert blir for mye.

• Liker 2
  • 4 uker senere...
Skrevet
Den 7.2.2016 at 23.35, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri hørt om noen med asperger som har "diagnosert" seg selv. Det kom tydelig nok frem i barndommen. Spesielt gjennom sosiale vansker, vanskeligheter med å uttrykke følelser og reaksjoner (enten ingen, eller voldsomt mye). Men hvis du er usikker, så be gjerne om en utredelse. Man trenger dog ikke en diagnose for å være "skrudd sammen" litt annerledes, og det er jo bare bra?

Anonymkode: 313a7...1ec

Jeg tror det er svært vanlig at personer diagnostiserer seg selv. Bare google self diagnosed aspergers så får du ganske mange treff. Dan Aykroyd er en person som ikke har fått en formell diagnose, men som har diagnostisert seg selv... Han snakker om det her (11 min 38 sek inn i intervjuet)

Men en selvdiagnose er ikke en ordentlig diagnose...

Hvis man tror at man har asperger syndrom og man har problemer med å fungere på grunn av det, bør man imidlertid be om en utredning for å finne ut om problemene skyldes asperger eller noe helt annet.

Helt enig i din kommentar om at man ikke trenger en diagnose bare fordi man er annerledes. En diagnose er bare nødvendig hvis man har problemer... da kan en diagnose være et verdifullt hjelpemiddel for å få løst problemene.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...