AnonymBruker Skrevet 2. februar 2016 #1 Skrevet 2. februar 2016 Jeg er ganske sikker på at jeg har IBS. Har hatt det siden tenårene, ihvertfall. Har skrevet her før om det, men finner ikke igjen tråden min. Jeg er nå luta lei! Noe må gjøres, jeg klarer ikke mer. Hvordan det er hos meg, ja heslige detaljer kommer så lukk øya hvis du ikke vil se det; - Enten diaré eller forstoppelse. Alltid enten eller. - Rumling i magen, spesielt når jeg er ute for da blir jeg også stresset. Det er grunnen til at jeg mistenkte "nervøs mage" før. Men rumler når jeg er hjemme også, og oppblåshet men det kommer ingenting ut. - Slim, noen ganger er det så ille at jeg tror det der diaré, men nei det er bare.. slim. Jeg foretrekker forstoppelse, det er en "god dag" for meg. Men det snur på sekundet, går fra forstoppelse/hard avføring til diaré på et blunk. Dette har gjort at jeg verger meg for å spise. Jeg skipper måltider flere dager på rad for å unngå at magen klikker på meg og jeg får diaré. Men, det er ikke vanlig diaré heller, det er bare mye, litt løst men ikke vann. Når jeg får et anfall, som nå. Så føles det slik ut: - Konstant følelse av å må drite, sorry fransken. - Blir aldri "ferdig". - Får kramper som minner om.. fødsel. Det er som om at tarmene får kramper som jeg ikke klarer å kontrollere, når jeg da sitter på do. Noen ganger er krampene så store at jeg ser de utenpå magen. Det er som en muskelkrampe, veldig freaky og rart. - Blir svett og svimmel, rød i ansiktet men iskald i kroppen. Har prøvd forskjellige dietter men ingenting funker. Fett og dårlig mat (fast food, hamburger etc) gjør det verre. Men magen reagerer på alt, så det eneste jeg kan gjøre er å ikke spise, drikk bare vann og knaske loperamid til den store gullmedaljen. Altså dårlig mat gjør at jeg er dømt til en kveld på toalettet med smerter, annet mat er 50/50. Noen ganger går det fint, noen ganger reagerer jeg litt (kun kramper, oppblåsthet og smerter, men løper ikke på do), eller så får jeg et anfall. Har du noen tips?!!! Er det mulig å få imodium/loperamid på blårespet? Det er så dyrt at jeg ikke ta det vær dag. Så hvis jeg har 2-3 dager fri så tar jeg de ikke for å spare penger. Smertene og alt er jo et mareritt, men det å være på jobb med dette er enda verre. Hvordan foregår en diagnose utredning? Må jeg bli fysisk undersøkt? Anonymkode: 268a3...2c7
globalagogo Skrevet 2. februar 2016 #2 Skrevet 2. februar 2016 Hei, IBS er ingen diagnose, men mer en utelukkelse når man ikke har andre sykdommer (feks cøliaki, chrons, magesår osv osv) meld deg inn i IBS norsk gruppe på Facebook. Mange gode diskusjoner. Prøv deg på lav fodmap dietten. Ellers håper jeg du får det bedre, jeg vet hva du går gjennom. Dette er ikke er liv :-(
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2016 #3 Skrevet 2. februar 2016 Jeg fikk beskjed fra lege om at jeg hadde IBS for noen år siden og hadde ca. samme symptomer som deg. Det jeg begynte med var å unngå å spise mat med mye fett, spise laktosefritt og spise en matskje med linfrø (hele) samt drikke mye vann. Etter en stund ble det bedre og nå spiser jeg meieriprodukter som vanlig igjen, men passer på å spise rugbrød hver dag og ellers en del grønnsaker for å gi magen noe å jobbe med. Kan fortsatt reagere på fet mat av og til. Spiser også ofte og lite slik at magen alltid har noe å jobbe med. Dette er hva som har hjulpet for meg, men vet at mange med IBS får det verre av mye fiber. Anonymkode: 7c3d4...b53
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2016 #4 Skrevet 3. februar 2016 Jeg har vært innpå tanken på crohns og cøliaki. Først var det psykisk, men det er det ikke. Cøliaki er jeg usikker, for det som ikke stemmer er vekttap. Men har jern og vitamin mangel, men det kan være på grunn av dietten, jern har jeg alltid hatt og har gått på jern tabletter i perioder. Etter jeg spiser blir jeg ufattelig trøtt og slapp. Men igjen; det kan være dietten og det at jeg ikke spiser så ofte. Spiser ett måltid om dagen, ofte ikke det, pga magen. Crohns har jeg også tenkt på. Men mye kan bort forklares pga dietten... og det med vitamin og jern mangel. Det er to ting som gjør at jeg mistenker at det er noe, men vet ikke hva; slim og smertene. Resten kan forklares pga dårlig diett. Har prøvd forskjellige typer dietter, utelukket det og det, spise kun det, skrive dagbok osv. Eneste jeg har funnet ut er at fett og raske karbohydrater gir anfall 100% av gangene, slår aldri feil. Brus gir rumling i magen men ikke smerter så det drikker jeg ganske mye av. Selv om at sukker kan være føre til ubehag og smerter, men jeg har ikke funnet en sammenheng mellom vann vs brus. Har prøvd en diett med vann, så samme diett med brus, ingen forskjell bortsett fra luft (raping) og rumling når jeg drikker brus på tom mage. Men det kan være helt normalt, problemer eller ei. En ting jeg glemte å nevne i HI. Jeg blir trøtt av å spise. Jo mer usunt maten er, jo trettere og slappere blir jeg. Hvis jeg prøver å tvinge meg selv til å være våken så får jeg hodepine, jo lengre jeg presser meg selv, jo verre blir det. Så jeg MÅ legge meg nedpå etter pizza, hamburger eller annen fet mat. I dag spiste jeg litt fet mat, dårlig i magen, tatt 4 loperamid så nå er det roligere men har slitt i litt over to timer, ja sen middag i dag fordi jeg turte ikke å spise tidligere i dag. Men kjenner meg slapp og trøtt, selv om at jeg var lysvåken rett før jeg spiste. Prøver å holde ut litt til, til magen har gitt seg slik at jeg får sovet i fred. Kjenner en hodepine er på vei pga det. Sist jeg spiste mat annet enn frukt (frukt i små mengder går bra, ikke reagert på det før).. ja det var Lørdags kveld. Så spiste jeg et normalt måltid, litt mindre enn vanligvis for jeg viste at magen kom til å reagere ved 23 tiden Tirsdag. Frukt tåler jeg i små mengder. En pære om dagen, eller to pærer fordelt utover en dag. Men spiser jeg frukt og noe annet så reagerer jeg, for da blir det for mye for magen. Sjokolade og godteri går greit, i små mengder hvis jeg ikke har spist noe annet den dagen. ts Anonymkode: 268a3...2c7
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2016 #5 Skrevet 3. februar 2016 Ikke overdriv med loperamid! Du ødelegger hele tarmsystemet. Mine forslag: - Dra til legen og få det undersøkt. Det burde du egentlig gjort for lengst. (Blodprøver for å sjekke allergier/intoleranser, avføringsprøver, koloskopi, gastoskopi, MR av tarmer) - Prøv FODMAP-dietten, den hjelper for mange. - Hvis ingen av ovennevnte gir noen løsninger: spør legen om resept på Surmontil, det kan hjelpe mot irritabel tarm. Generelle råd: Spis regelmessig, stress ned og sørg for å sove nok. Hilsen ei som også sliter med IBS, og som foreløpig ikke har funnet noen bra løsning. Anonymkode: 67419...9ac
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2016 #6 Skrevet 3. februar 2016 Definitivt ta kontakt med lege og få utelukket andre sykdommer. Har vært gjennom det samme selv, men har funnet ut at for meg så ligger det i psyken (stressmage). Jeg var gjennom avføringsprøver, blodprøver og endoskopi. Få det gjort slik at du får 'orden på livet' igjen. Hilsen ei som vet hvordan du har det. Anonymkode: bde15...65d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå